StoryEditor
Producenci
31.10.2022 00:00

Ruch anty-MLM rośnie w siłę; co to oznacza dla marek?

Coraz więcej głosów krytykujących model marketingu wielopoziomowego i sprzedaży bezpośredniej (MLM i DS) pojawia się w sieci i zbiera publiczność, która rozpowszechnia tego typu treści. Anty-MLM to na tym etapie już ruch społeczny.

Termin MLM odnosi się do strategii stosowanej przez niektóre firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią w celu sprzedaży produktów i usług. MLM zachęca obecnych członków do promowania i sprzedawania swoich ofert innym osobom oraz pozyskiwania nowych rekrutów do firmy. Dystrybutorzy otrzymują procent od sprzedaży swoich rekrutów. Nowi rekruci stają się siecią lub downline dystrybutora i są z kolei zachęcani do dokonywania sprzedaży w celu zarobienia pieniędzy. Wiele schematów MLM jest legalnych, ale istnieją również nielegalne operacje prowadzone jako piramidy. Rzuca to pewne negatywne światło na legalne firmy MLM.

Kluczowe cechy programów typu MLM to:
 

  • zachęcanie obecnych członków do promowania i sprzedawania zamówionych przez siebie produktów lub oferowanie możliwości zakupu takich towarów przez katalog innym osobom
  • pozyskiwanie nowych konsultantów i konsultantek
  • otrzymywanie większości wynagrodzenia na podstawie prowizji od sprzedaży osób przez siebie zrekrutowanych, a nie sprzedaży własnej


Kto zarabia na marketingu wielopoziomowym?

To oznacza, że jednym z najważniejszych elementów działalności MLM jest nakłanianie już zarejestrowanych konsultantów i konsultantek do dalszych rekrutacji. Poniższy wykres autorstwa Federalnej Komisji Handlu USA pokazuje różnicę między stratami a zyskami osób w różnych formach zatrudnienia. Klasyczna praca na podstawie umowy z uzgodnioną wypłatą oznacza zazwyczaj 0 proc. strat (żaden pracownik nie zarabia mniej, niż wydaje na poczet wykonywania swoich obowiązków służbowych). W przypadku małego biznesu, prowadzonego przez właściciela, straty wynoszą ok. 61 proc. W MLM straty wynoszą 99,6 proc., co oznacza, że tylko 0,4 proc. osób związanych z marketingiem wielopoziomowym zarabia jakiekolwiek kwoty.

Ruch społeczny

YouTuberzy i YouTuberki takie jak AntiBot, Illuminaughtii, Genetically Modified Skeptic i inni budują w sieci społeczność twórców przeciwstawiających się schematom MLM, twierdząc, że są to formy wyzysku. Na początku garstka YouTuberów zajmujących się vlogami kosmetycznymi skupiła się swoich doświadczeniach z firmami zajmującymi się marketingiem wielopoziomowym. Po upadku marki LulaRoe (MLM odzieżowy) w 2017 roku, kiedy tysiące sprzedawców zrezygnowało z ich modelu biznesowego, „Why I Left LulaRoe” stało się standardowym formatem wideo na YouTube.

W 2020 roku YouTube miał już całą społeczność twórców sprzeciwiających się MLM, którzy zbierają dziesiątki lub setki tysięcy wyświetleń filmów rozbijających mitologię firm kosmetycznych, takich jak Kyäni, Arbonne, Tyra Beauty i Monat, lub podsłuchujących rozmowy zespołów dla gigantów odchudzających, takich jak Beachbody. Szczególnie szkodliwe przykłady tych „wyciekających” spotkań pokazują, że doświadczeni konsultanci naciskają na nowych członków, aby stosowali rażąco nielegalne taktyki w celu zwiększenia sprzedaży i rekrutacji. W jednym filmie obejrzanym ponad 600 000 razy trener jednej z marki MLM nakłania nowych członków podczas rozmowy wideo do składania oświadczeń zdrowotnych dotyczących produktu pacjentom chorym na raka.
 



Jak branża MLM reaguje na krytykę

Reakcje branży MLM i DS są różne. Social Selling News, strona oferująca wiadomości ze świata sprzedaży bezpośredniej, zamieściła artykuł na temat ruchu anty-MLM; "W ciągu ostatniej dekady kanał sprzedaży bezpośredniej w pełni objął media społecznościowe, co doprowadziło do ogromnego wzrostu i przekształcenia całego modelu. Ale ten sukces to miecz obosieczny. Wykorzystując te same platformy internetowe, które napędzały sprzedaż bezpośrednią poprzez wzloty i upadki gospodarcze, ruch anty-MLM koncentruje się na zakłócaniu kanału i jest obecnie zakorzenionym zjawiskiem kulturowym, przyciągającym setki tysięcy obserwujących na różnych platformach społecznościowych."

Ryan Napierski, dyrektor generalny-elekt Nu Skin, zapewnia, że najlepszą strategią odpowiedzi na krytykę branży jest koncentracja na klientach. „Jako branża zawsze spotykaliśmy się z krytyką, a technologia ma moc wykładniczego wzmacniania i łączenia głosów. Najlepszym sposobem na sprostanie krytyce jest skupienie się na potrzebach naszych klientów i zaspokojenie ich."

Efekty na rynku

Natężenie ruchu anty-MLM osiągnęło szczyt pod koniec 2020 roku, zdobywając globalny zasięg zarówno w mediach drukowanych, jak i telewizyjnych, celebrując wiadomości o zaskakującym zakazie TikToka dotyczącym wszystkich treści dotyczących sprzedaży bezpośredniej. The Atlantic i Newsweek opublikowały artykuły w grudniu 2020 r., cytując grupy anty-MLM na platformach społecznościowych i linkując do ich kanałów YouTube, grup na Facebooku i Reddicie. Miesiąc później Atlantic opublikował kolejny artykuł, obwiniając wywołane pandemią przejście na e-commerce za niedawną reakcję marketingu sieciowego. Tak znaczące zainteresowanie mediów krajowych wywołało lawinę kolejnych materiałów o tematyce anty-MLM w lokalnych stacjach informacyjnych i gazetach, a także w alternatywnych mediach, takich jak Huffpost i Buzzfeed.

Podjęto również próby zmiany praw dotyczących handlu i zatrudnienia; w petycji z 2021 r., skierowanej do rządu i parlamentu Wielkiej Brytanii, zwrócono się o zamknięcie i uniemożliwienie otwierania wszelkich firm działających w ramach modelu biznesowego marketingu wielopoziomowego. Podobne petycje pojawiały i pojawiają się w mediach społecznościowych, próbując skłonić ich właścicieli do zakazu promowania firm MLM. W 2015 roku rząd Bangladeszu zakazał wszelkiego rodzaju krajowego i zagranicznego handlu MLM.
 


Z jakimi zagrożeniami mierzy się teraz branża MLM?

  • Można spodziewać się, że rekrutacja spadnie. Coraz więcej osób pozostających w targecie MLM z kategorii wellness & beauty (młode kobiety, bezrobotne, samotne lub pozostające w domu matki) ma dostęp do materiałów poddających w wątpliwość oświadczenia finansowe MLMów.
  • Potencjalna zmiana modelu biznesowego wydaje się nieuchronna; niektóre firmy, takie jak Avon, już umożliwiają kupno swoich produktów poza strukturą marketingu wielopoziomowego i sprzedaży bezpośredniej, tworząc sklepy stacjonarne. Marketing MLM jest np. zakazany w Arabii Saudyjskiej poprzez nałożenie fatwy religijnej w całym kraju, z tego powodu firmy MLM, takie jak Amway, Mary Kay, Oriflame i Herbalife, sprzedają swoje produkty poprzez ecommerce.
  • Kolejne konflikty z prawem będą związane z doświadczeniami związanymi z pandemią, która nasiliła stosowanie nielegalnych sugestii, jakoby dany produkt był lekiem na koronawirusa lub miał przeciwdziałać zakażeniu nim.


Na dzień dzisiejszy w branży MLM działa poand 200 marek kosmetycznych i beauty, w tym Avon, Oriflame, Rodan + Fields, Kyäni, Younique, Forever Living Products, Mary Kay, Young Living i Arbonne. Istnieje również kilka polskich marek MLM; Colway, Prouve, DuoLife, Livioon, FM Group i S'ouvre Internationale.

Czytaj także: Nowe badanie sugeruje, że kupujący nie ufają twierdzeniom o zrównoważonym rozwoju

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
01.10.2025 20:09
Rochas po stu latach kończy z modą, skupia się na części kosmetycznej i perfumach
Interparfums oprócz Rochas posiada licencję na produkcję i sprzedaż perfum takich marek jak Lacoste, Montblanc, Boucheron, Coach, Jimmy Choo, Karl Lagerfeld, Van Cleef & Arpels i LanvinRochas

Znany francuski dom mody Rochas zaprezentował niedawno swoją pożegnalną kolekcję fashion. Działająca od stu lat marka zapowiada, że skupi się na perfumach oraz kosmetykach. Pozostawienie jedynie najbardziej dochodowej części biznesu to reakcja marki na globalne problemy branży towarów luksusowych.

Dom mody Rochas został założony w 1925 roku przez projektanta Marcela Rochas. Teraz, po stu latach, francuski koncern Interparfums, który jest właścicielem marki Rochas, zdecydował, że kolekcja na jesień 2025 roku była ostatnią – przynajmniej pod obecnym zarządem. Prezes koncernu Interparfums Philippe Bénacin podziękował dyrektorowi kreatywnemu Rochas, Alessandro Vigilante.

Jesteśmy dumni z dziedzictwa, jakie zostawiamy. Chciałbym podziękować wszystkim za wsparcie przez te wszystkie lata, a zwłaszcza Alessandro Vigilante, który jako dyrektor kreatywny przez ostatnie dwa lata pięknie wyrażał DNA tego stuletniego domu mody – emblematu wyrazistej kobiecości i elegancji – pisze Philippe Bénacin. 

image

Interparfums zamknęło I. kwartał 2025 wzrostem przychodów

Interparfums oprócz Rochas posiada licencję na produkcję i sprzedaż perfum takich marek jak Lacoste, Montblanc, Moncler, Boucheron, Coach, Jimmy Choo, Karl Lagerfeld, Kate Spade, Van Cleef & Arpels i Lanvin. Dział fashion Rochas stanowi niewielką część działalności i zysków marki. Większość generuje część perfumeryjna – w pierwszej połowie 2025 wartość sprzedaży perfum marki Rochas wyniosła 19,8 mln euro.

Wartość sprzedaży Interparfums w pierwszej połowie 2025 wyniosła blisko 447 mln euro, co stanowi wzrost na poziomie 5,8 proc. w porównaniu rok do roku. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
01.10.2025 13:33
Ludwiku, do rondla: Grupa INCO planuje ekspansję w wielkim stylu
Kultowy płyn do mycia naczyń zyska nową młodość marketingową.Grupa INCO

Grupa INCO, producent znanego płynu do mycia naczyń Ludwik, ogłosiła korektę swojej strategii rozwoju na lata 2024–2028. W ramach zmian firma podnosi wartość inwestycji do 250 milionów złotych, co oznacza wzrost o 20 proc. względem pierwotnych założeń. Środki zostaną przeznaczone m.in. na rozbudowę istniejących zakładów, budowę nowych linii produkcyjnych oraz wdrożenie innowacyjnej technologii wytwarzania nawozów organicznych z wykorzystaniem odzyskiwanej energii.

W Górze Kalwarii powstaje obecnie hala produkcyjna o powierzchni około 10 tys. mkw., w której będzie można uruchomić nawet cztery linie wytwórcze. Równocześnie rozwijany jest zakład opakowań w Koniecpolu, a w Suszu budowana jest nowa hala do produkcji nawozów naturalnych. Zgodnie z planem, pierwsze partie nawozów ekologicznych mają trafić na rynek w 2027 roku.

Dynamicznie rośnie również znaczenie eksportu w działalności spółki. W 2024 roku sprzedaż zagraniczna wzrosła o 31 proc. rok do roku i stanowi obecnie 12 proc. przychodów Grupy INCO. Produkty z portfolio firmy dostępne są już na ponad 20 rynkach, w tym w Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Wietnamie i krajach skandynawskich. Do listy dołączyły ostatnio Mongolia i Korea Południowa. Zarząd podkreśla, że ograniczenia produkcyjne niemieckich koncernów chemicznych sprzyjają wzrostowi zainteresowania ofertą polskiego producenta w Europie Zachodniej.

Ambicją Grupy INCO jest utrzymanie pozycji lidera w kategorii płynów do mycia naczyń w Polsce. Firma planuje zakończyć rok 2025 już trzeci raz z rzędu jako numer jeden pod względem wolumenu sprzedaży. Kluczowym wsparciem dla tego celu ma być historycznie największa kampania marketingowa w dziejach spółki.

Na działania promocyjne przeznaczone zostanie aż 20 proc. całkowitych nakładów inwestycyjnych, czyli około 50 mln zł. Kampania obejmie telewizję, radio, internet, działania trade marketingowe oraz współpracę z influencerami. To pierwsza tak szeroko zakrojona akcja marketingowa w historii Grupy INCO, która ma umocnić pozycję marki Ludwik na rynku krajowym i jednocześnie zwiększyć jej rozpoznawalność na rynkach zagranicznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. październik 2025 03:06