StoryEditor
Rynek i trendy
09.11.2021 00:00

Składniki, które dobrze sprawdza się w jesiennej pielęgnacji

Lato za nami i mimo, że wiele z nas o tym zapomina, to oprócz zmian w garderobie powinnyśmy zrobić również przegląd kosmetyczki i sprawdzić, które z naszych ulubionych produktów sprawdzą się, gdy temperatura za oknem znacząco spadnie.

Kwas hialuronowy
Kwas ten kojarzy nam się często z medycyną estetyczną i wypełniaczami, ale nie tylko do tego on służy. Kwas hialuronowy, nie jest w zasadzie kwasem, a wielocukrem, który doskonale nawilży naszą cerę po lecie i przygotują ją na chłód, który również może wysuszyć skórę. Jego właściwości ujędrniające dodatkowo pozwolą poprawić owal twarzy i ukryć zmarszczki. Kwas hialuronowy ma jeszcze jedną unikalną właściwość… stwarza na powierzchni skóry cieniutką warstwę ochronną, która pozwala zapobiec utracie wilgoci i dlatego warto go stosować w jesiennej pielęgnacji.

Witamina C
Stosowanie kosmetyków, które zawierają dużo tej witaminy w swoim składzie pomogą znacznie zwiększyć produkcję kolagenu. Odpowiedzialne za utratę właściwości kolagenu są głównie procesy starzenia, jednak zarówno degradacja kolagenu, jak i procesy starzenia postępują pod wpływem promieni światła UV. Źle zabezpieczona latem skóra mogła mocno ucierpieć w starciu z promieniowaniem ultrafioletowym. Witamina C pomaga wyrównywać koloryt skóry, jeśli po letniej opaleniźnie pozostały jakieś ślady czy drobne przebarwienia. Składnikiem, który w nią obfituje jest np. olej z rokitnika – zastosowany w kosmetykach, pomaga nawilżać skórę i opóźnia procesy starzenia. Na rynku dostępnych jest wiele kosmetyków zawierających witaminę C w swoim składzie.

Przeczytaj również: Gdy robi się chłodniej chętnie sięgamy po perfumy [OPINIA EKSPERTA]

Papaina 
To enzym, który pochodzi z mlecznego soku papai i jest bardzo popularny w kosmetologii, ponieważ daje duże możliwości pielęgnacyjne. Papaina rozpuszcza martwe komórki i pomaga w przypadku różnych dolegliwości skórnych. Te właściwości czynią ją doskonałym składnikiem peelingów enzymatycznych, które: złuszczają martwe komórki, wzmagają odbudowę skóry, poprawiają elastyczność, wyrównują niedoskonałości oraz usuwają nadmiar sebum.

Mocznik 
Pełni funkcje nawilżające i zatrzymuje wodę w komórkach i właśnie tak często jest składnikiem wielu kosmetyków. Na rynku dostępne są kosmetyki z mocznikiem, które są przeznaczone do pielęgnacji stóp, dłoni czy też skóry twarzy, a ich działania uzależniona jest od stężenia mocznika zawartego w danym produkcie, które może wynosić od 1 do nawet 50 proc. Dla przykładu stężenie 2 proc. pobudzi naskórek do namnażania się, ale już 50 proc. ma działanie silnie złuszcza i może być stosowany tylko na receptę, np. w leczeniu łuszczycy

Retinol 
Retinol to jeden z rodzajów retinoidów, czyli pochodnych witaminy A. To jednak właśnie retinol wyróżnia się spośród innych związków tego typu. Ten składnik znajdziesz najczęściej w produktach kosmetycznych, dostępnych na drogeryjnych półkach. Ma dokładnie takie same właściwości co wyżej wymienione składniki, ale ma też jedną dodatkową, która doskonale wesprze nasza skórę jesienią i zimą. Jest doskonałym regulatorem dla gruczołów łojowych i procesu rogowacenia – dzięki temu zapobiega zaskórnikom i trądzikowi. Dobrze dobrany retinol nie tylko spłyci zmarszczki, ale również pobudzi skórę do syntezy kolagenu oraz znormalizuje stan cery. Sprawdzi się więc również w pielęgnacji cery z problemami, które wymagają uregulowania produkcji sebum.

Jesienią warto postawić na składniki, które wesprą naszą skórę i organizm w walce z chorobami. To trudny czas, zwłaszcza w okresie wciąż trwającej pandemii. Należy zadbać o siebie w sposób holistyczny pamiętając, że skóra to nasz największy organ i dlatego zasługuje na naszą szczególna uwagę. 

Przeczytaj również: Jesień to dobry czas na retinol i witaminę C
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 15:28
Santander: Polacy wybierają świąteczne prezenty w sieci — najczęściej kosmetyki i perfumy
Shutterstock

Z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” wynika, że kupowanie prezentów świątecznych coraz silniej przenosi się do internetu. Aż 46 proc. ankietowanych deklaruje, że w e-sklepach najczęściej wybiera kosmetyki i perfumy jako upominki dla bliskich. Dla porównania, książki wskazało 33 proc. uczestników badania, a zabawki – 32 proc.

W kwestii podejścia do samego wyboru prezentów Polacy są podzieleni niemal po równo. Po 36 proc. respondentów przyznaje, że albo pyta bliskich wprost o oczekiwania, albo kieruje się praktycznością przy zakupach. Jednocześnie 26 proc. skrupulatnie planuje prezenty z wyprzedzeniem, a 13 proc. zbiera inspiracje przez cały rok. Z drugiej strony 23 proc. decyduje się na zakup spontanicznie, często tuż przed świętami. 

Struktura wyborów różni się także między grupami wiekowymi. Najmłodsi respondenci (18–29 lat) najczęściej pytają bliskich o preferencje – robi tak 47 proc. z nich. Trzydziestolatkowie wyróżniają się planowaniem zakupów (39 proc.) oraz całorocznym zbieraniem pomysłów (18 proc.). Tymczasem 29 proc. czterdziestolatków kupuje prezenty spontanicznie, a w grupie 50–59 lat dominują zakupy praktycznych podarunków (46 proc.). Seniorzy najczęściej rezygnują z kupowania upominków – deklaruje to 7 proc. badanych. 

W e-commerce poza kosmetykami i perfumami (46 proc.), Polacy najczęściej sięgają po książki (33 proc.), zabawki (32 proc.) oraz odzież i obuwie (25 proc.). Po 20 proc. badanych wybiera elektronikę lub produkty związane z hobby, a 19 proc. decyduje się na biżuterię. Vouchery i usługi cyfrowe kupuje 14 proc. respondentów, szczególnie młodych dorosłych (21 proc. w grupie 18–29 lat). Najrzadziej wybierane są produkty AGD (9 proc.) czy artykuły do wyposażenia wnętrz (8 proc.). 

Badanie zwraca także uwagę na zwyczaje związane z dekorowaniem domów na święta. Aż 59 proc. Polaków kupuje ozdoby okazjonalnie, kiedy coś szczególnie im się spodoba lub gdy wcześniejsze elementy ulegną zniszczeniu. Z kolei 24 proc. korzysta z tych samych dekoracji od lat. Co roku nowe ozdoby wybiera jedynie 6 proc. badanych, podczas gdy 4 proc. preferuje własnoręczne ich tworzenie lub w ogóle nie obchodzi świąt. Wyniki podkreślają zarówno rosnącą rolę e-commerce, jak i zróżnicowane podejścia do świątecznych przygotowań w polskich gospodarstwach domowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 12:44
Zaskakujący kolor roku Pantone – wybrano biel „Cloud Dancer”
Pantone

Wczoraj amerykański Instytut Pantone ogłosił kolorem roku odcień bieli PANTONE 11-4201 „Cloud Dancer”. Jest to spore zaskoczenie, ponieważ od lat nie wybrano neutralnych kolorów takich jak biały i czarny.

Dosłownie tydzień temu wzięłam udział w ankiecie na stronie Instytutu i obstawiano, że zostanie wybrany zielony (31 proc.) lub niebieski (18 proc.), a entuzjastów bieli było najmniej (4 proc.): Jak czytamy na stronie Instytutu „Cloud Dancer” jest to subtelny, „napowietrzony” odcień bieli, który symbolizuje spokój, refleksję i przestrzeń do kreatywności.

image
Natalia Basałaj
Zdaniem Pantone wybór nie jest przypadkowy: w świecie przeładowanym bodźcami rośnie potrzeba minimalizmu, harmonii i świadomego odpoczynku. Pantone opisuje Cloud Dancer jako barwę zachęcającą do zatrzymania się, skupienia i innowacji. To nie tylko kolor, lecz sposób myślenia i styl życia – idealny dla branży wellness, projektów minimalistycznych oraz marek komunikujących wartości związane z równowagą.

Pantone – autorytet koloru

Instytut od około 60 lat wyznacza globalne trendy barw w obszarach od mody i designu, po opakowania produktów i marketing. Kolory ogłaszane przez Pantone szybko przenikają do mediów społecznościowych i identyfikacji wizualnych marek. W 2025 roku królował kawowo-czekoladowy brąz „Mocha Mousse”, a teraz nadszedł czas na „uspokajającą biel”.

Kolor jako znak towarowy – czy da się go „opatentować”? Komentarz ekspercki: 

Choć „Cloud Dancer” kojarzy się ze spokojem i uniwersalnością, w prawie własności przemysłowej kolory wcale nie są neutralne. W Polsce rejestracja koloru per se jako znaku towarowego należy do wyjątków, a w bazie Urzędu Patentowego RP znajduje się tylko kilka takich znaków.  W celu uzyskania tak szerokiego monopolu jak używanie danego koloru dla wybranych produktów, przedsiębiorca musi wykazać, że dany odcień przez lata był używany w sposób konsekwentny, a następnie stał się dla odbiorców jednoznacznym symbolem konkretnej marki. 

Przykładowo uczestniczyłam w projekcie, który skończył się uzyskaniem prawa ochronnego na znak towarowy kolor per se (sam w sobie) fiolet w odcieniu RGB: 72/34/124 (R.310678) usług łączności w zakresie: telefonii komórkowej „PLAY”. Istotne jest złożenie dowodów potwierdzających używanie dokładnie tego odcienia barwy, który został wskazany w zgłoszeniu znaku towarowego, przy czym kolor należy określić w uznanym międzynarodowym systemie standaryzacji (np. Pantone, RGB, RAL), a same dowody powinny odnosić się do tego konkretnego odcienia. Bardzo przydatne dowodowo są analizy i badania rynkowe od niezależnych podmiotów.

Przykład monopolu na kolor w branży beauty: NIVEA – granat Pantone 280C

Charakterystyczny granatowy odcień  (Pantone 280 C)  znany z puszki kultowego kremu NIVEA został zgłoszony w 2007 r. i zarejestrowany w Niemczech dla produktów kosmetycznych (DE 305 71 072). Do dziś w wielu krajach na całym świecie ten kolor jednoznacznie kojarzy się z marką NIVEA. W branży kosmetycznej zastrzeżenie koloru jest rzadkością i trudno wskazać inne unijne przykłady z tego rynku. To doskonały przykład, jak spójna strategia brandingowa może przekształcić kolor w cenny składnik majątku przedsiębiorstwa.

image
Pantone

Kolor jako własność intelektualna

Kolor roku Pantone 2026 „Cloud Dancer” może inspirować przedsiębiorców, którzy stawiają na minimalistyczny branding. Biel kojarzona ze spokojem może skutecznie wzmacniać wizerunek, jeśli jest stosowana konsekwentnie i w sposób wyróżniający markę. Choć uzyskanie ochrony na sam kolor - odcień bieli - byłoby w praktyce bardzo trudne, to przy odpowiedniej strategii może on pełnić rolę chronionego elementu identyfikacji jako część charakterystycznego logo, etykiety czy opakowania. Bardzo mi się ten kolor podoba i nieco kojarzy z baletem. Ciekawa jestem, czy również w branży fashion i beauty zyska popularność.

Autorka: Natalia Basałaj, radczyni prawna, Kancelaria Hansberry Tomkiel

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. grudzień 2025 19:33