StoryEditor
Surowce
10.08.2022 00:00

Sprawdź receptury swoich kosmetyków. Te składniki będą zakazane!

Platforma Coslaw.eu – analizująca unijne przepisy dla sektora kosmetycznego –  publikuje listy składników, które będą zakazane do stosowania w produktach kosmetycznych. Wskazuje też producentom kosmetyków jakie zmiany w legislacji kosmetycznej Komisja Europejska planuje jeszcze w tym roku. Marki muszą już sprawdzić formuły swoich produktów i sprawdzić, czy spełniają najnowsze ograniczenia. Jeśli nie, należy rozpocząć proces zmiany receptur, zwłaszcza że w niektórych przypadkach nie będzie czasu na adaptację do ogłoszonych przepisów. 

Platforma Coslaw.eu podsumowuje zmiany jakie zostały wdrożone w unijnych ramach regulacyjnych dotyczących kosmetyków między kwietniem a lipcem 2022 oraz zapowiada, co może się wydarzyć w następnych miesiącach.

  • 29 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska opublikowała słownik nazw składników obowiązujący przy etykietowaniu kosmetyków, który będzie obowiązywać od 29 kwietnia 2023 r. Zawiera on nowe nazwy INCI oraz poprawia niektóre błędy poprzedniej wersji. Słownik zawiera 30 070 pozycji.
  • 20 czerwca 2022 r. zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie zmiany unijnego rozporządzenia w sprawie kosmetyków. Biorąc pod uwagę wyniki, Coslaw spodziewa się, że Komisja Europejska przedstawi swoją propozycję rewizji do końca roku.
  • 7 lipca 2022 r. Komisja Europejska wydała rozporządzenie 2022/1176 wprowadzające nowe ograniczenia dla filtrów UV Benzophenone-3 i Octocrylene. Od 28 stycznia 2023 r. marki kosmetyczne mogą wprowadzać na rynek UE tylko te produkty, które spełniają ograniczenia. Z kolei mają czas do 28 lipca 2023 r. na udostępnienie na rynku produktów kosmetycznych zgodnych z wcześniejszymi wymaganiami. Od tego dnia produkty niezgodne muszą zniknąć z półek.

Udostępnienie produktu na rynku oznacza dostarczenie go do dystrybucji lub użytkowania w UE, czyli wysłanie produktu do importerów lub dystrybutorów lub udostępnienie go użytkownikom za pośrednictwem kanałów sprzedaży. Wprowadzenie na rynek oznacza natomiast udostępnienie produktu po raz pierwszy na rynku UE.

  • Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/1181 z dnia 8 lipca 2022 r. produkty kosmetyczne zawierające konserwanty uwalniające więcej niż 0,001% (10 ppm) formaldehydu (uwalniacze formaldehydu) muszą zawierać ostrzeżenie „uwalnia formaldehyd”. Marki kosmetyczne muszą dotrzymać następujących terminów: 31 lipca 2024 na wprowadzenie na rynek i 31 lipca 2026 na udostępnienie na rynku.  

Jakie substancje w kosmetykach będą zakazane?

Jak podkreślają eksperci Coslaw.eu ramy regulacyjne UE dotyczące kosmetyków podlegają ciągłym zmianom, a aktualizacje pojawiają się co miesiąc. Marki kosmetyczne muszą być ich świadome i szybko działać, aby zapewnić zgodność swoich produktów z prawem. Dlatego warto wziąć pod uwagę, co wydarzy się w nadchodzących miesiącach i już pracować nad strategią zgodności.

  • We wrześniu 2022 r. Komisja Europejska na pewno opublikuje Omnibus Act V, który przewiduje zakaz 14 substancji. Ich lista znajduje się: TUTAJ

Ponadto salicylan metylu będzie ograniczony w poszczególnych kategoriach. Omnibus Act V zacznie obowiązywać od 17 grudnia 2022 r. i nie będzie czasu na adaptację przepisów.

  • Dodatkowo Komisja Europejska wkrótce opublikuje Omnibus Act VI, zgodnie z którym 30 substancji zostanie zabronionych w produktach kosmetycznych. Ich lista znajduje się: TUTAJ

Od tego dnia producenci muszą usunąć z półek sklepowych produkty kosmetyczne zawierające te substancje.

  • Ponadto w trzecim kwartale 2022 r.  Komisja Europejska prawdopodobnie wyda rozporządzenie zakazujące stosowania 12 nanoskładników. Ich lista znajduje się: TUTAJ  

W związku z tym 10 czerwca 2022 r. Komisja Europejska wydała Zalecenie w sprawie definicji nanomateriału.

  • Wreszcie, do końca 2022 r. Komisja Europejska prawdopodobnie opublikuje rozporządzenie, które zawiera kilka nowych poprawek do rozporządzenia UE dotyczącego kosmetyków. Więcej na ten temat znajdziesz: TUTAJ  

Konkretnie:

- Stosowanie Butylowanego Hydroksytoluenu (BHT) i Acid Yellow 3 będzie dozwolone tylko w określonych granicach stężeń;

- Dozwolony poziom homosalatu filtra UV zostanie obniżony;

- Piperazyna i Piperazyna (nano) zostaną dodane do listy filtrów UV dopuszczonych do stosowania w produktach kosmetycznych.

Marki kosmetyczne powinny już sprawdzić receptury swoich produktów, aby upewnić się, czy zawierają którąkolwiek z wymienionych w artykule substancji. Jeśli tak, muszą się upewnić, że spełniają najnowsze ograniczenia. Jeśli nie, należy rozpocząć proces przeformułowania receptur.  Warto pamiętać, jak ogromne zamieszanie na rynku i straty dla producentów, dystrybutorów i detalistów spowodowało to, że nie zostały na czas wprowadzone zalecenia rozporządzenia wycofującego z kosmetyków Lilial.

Czytaj: Lilial: Pierwsze kontrole w drogeriach ruszyły, a sieci szykują kary dla dostawców

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
23.12.2025 09:52
Kanada aktualizuje system zgłoszeń kosmetyków: ujawnianie alergenów zapachowych oraz gorąca lista substancji
ai

Health Canada intensywnie prowadzi działania w obszarze bezpieczeństwa składników kosmetycznych. Równolegle z trwającymi konsultacjami nad aktualizacją Cosmetic Ingredient Hotlist, obejmującymi nowe ograniczenia i zakazy substancji, władze kanadyjskie doprecyzowały podejście do raportowania stężeń alergenów zapachowych w zgłoszeniach produktów kosmetycznych.

Health Canada aktualizuje CNF w kontekście przyszłych wymogów dotyczących alergenów zapachowych

Health Canada zaktualizowała formularz zgłoszeniowy kosmetyków CNF (ang. Cosmetic Notification Form), rozszerzając zakres przekazywanych informacji o dane dotyczące alergenów zapachowych.

Nowa wersja formularza umożliwia producentom oraz importerom wskazanie – za pomocą dedykowanego pola wyboru – obecności składników kwalifikujących się jako alergeny zapachowe w gotowym produkcie. Zmiana ta ma na celu przygotowanie kanadyjskiej branży kosmetycznej na zapowiedziane na kwiecień 2026 r. nowe obowiązki związane z ujawnianiem alergenów zapachowych zarówno na etykietach, jak i w dokumentacji zgłoszeniowej. Health Canada rekomenduje, aby przedsiębiorcy już na obecnym etapie korzystali z nowego formularza CNF, co ma ułatwić płynne dostosowanie się do przyszłych wymogów regulacyjnych oraz zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w opublikowanym przewodniku Industry Guide for the Labelling of Cosmetics

Gorące konsultacje w sprawie aktualizacji kanadyjskiej Cosmetic Ingredient Hotlist

19 listopada 2025 roku Health Canada rozpoczęła konsultacje publiczne dotyczące proponowanych zmian w Critical List of Cosmetic Ingredient, znanej jako Cosmetic Ingredient Hotlist). Planowane aktualizacje obejmują dodanie nowych wpisów, modyfikację warunków stosowania substancji już ujętych na liście oraz aktualizacje polegające na dodaniu nowych identyfikatorów substancji lub wprowadzeniu drobnych korekt redakcyjnych.

Cosmetic Ingredient Hotlist pełni funkcję informacyjną dla producentów i innych podmiotów działających na rynku kosmetycznym, wskazując, że niektóre substancje – w przypadku ich obecności w kosmetyku – mogą naruszać:

  • ogólny zakaz określony w art. 16 kanadyjskiej FDA (ang. Food and Drugs Act) lub
  • przepisy Cosmetic Regulations.

Lista ta może również sygnalizować, że obecność danej substancji, bądź jej stosowanie wyłącznie w określonych warunkach, może skutkować tym, że produkt nie będzie kwalifikował się jako kosmetyk w rozumieniu przepisów FDA.

Proponowane aktualizacje w ramach Cosmetic Ingredient Hotlist

Konsultacje dotyczące proponowanych zmian w Cosmetic Ingredient Hotlist przewidziano na okres 90 dni. Warto pamiętać, że Hotlista nie ma charakteru wyczerpującego – podmioty wprowadzające kosmetyki do obrotu nie powinny oczekiwać na zmianę przepisów ani aktualizację Hotlisty, aby spełnić wymogi ogólnego zakazu. Zgodnie z art. 16 Food and Drugs Act (FDA) sprzedaż kosmetyku powinna zostać wstrzymana niezwłocznie po uzyskaniu informacji, że produkt może stwarzać zagrożenie dla zdrowia.

Proponowane zmiany Hotlisty są wprowadzane w miarę potrzeb, a formułowane wnioski opierają się na analizie dostępnych dowodów naukowych. Obejmują one publikacje w uznanych czasopismach naukowych, jak również opinie i decyzje krajowych oraz międzynarodowych organów regulacyjnych i grup eksperckich. Kosmetyczna hotlista jest aktualizowana okresowo – ostatnia aktualizacja miała miejsce w sierpniu 2025 r.

Planowane aktualizacje obejmują trzy nowe ograniczenia:

  • Polyaminopro-pyl Biguanide (PHMB) (Numer CAS: 32289-58-0; 27083-27-8; 28757-47-3) - proponuje się zakaz stosowania PHMB w kosmetykach w formie sprayu ze względu na ryzyko inhalacji mgły, pary lub aerozolu i negatywnego wpływu na funkcjonowanie płuc. W przypadku innych produktów stosowanych miejscowo, w których nie występuje narażenie inhalacyjne, proponuje się maksymalne dopuszczalne stężenie 0,2% ze względu na ryzyko uczulenia skóry.
  • Symphytum spp. - Proponuje się usunięcie wyjątku dotyczącego Symphytum officinale. Wcześniejsze badania sugerowały brak echimidyny – hepatotoksycznego alkaloidu, jednak nowsze analizy wykazały jego obecność w niektórych pochodnych oraz obecność innych rakotwórczych alkaloidów pirolizydynowych, takich jak lasiokarpina.
  • Brucine i jej sole (Numer CAS: 357-57-3; 4845-99-2) - proponuje się zmianę statusu na substancję zakazaną ze względu na wysoką toksyczność ostrą, znane właściwości neurotoksyczne oraz znaczący potencjał wchłaniania przez skórę. Dane dotyczące długoterminowego narażenia są niewystarczające. Wpis obejmuje również sole brucyny, których toksyczność przewiduje się jako porównywalną do samej brucyny.

Dwa kolejne zakazy dotyczą barwników:

  • Basic Violet 4 (CI 42600) (Numer CAS: 2390-59-2) - zakaz stosowania w produktach do włosów typu leave-on; maksymalne dopuszczalne stężenia: produkty do farbowania włosów – 0,4 proc., produkty spłukiwalne – 0,2 proc.
  • Basic Blue 7 (CI 42595) (Numer CAS: 2390-60-5) - zakaz stosowania w produktach do włosów typu leave-on; maksymalne dopuszczalne stężenia: produkty do farbowania włosów – 0,4 proc., produkty spłukiwalne do pielęgnacji włosów – 0,2 proc., produkty do paznokci – 0,8 proc., produkty kąpielowe – 2 proc.

Zmiana dotyczy także furokumaryn (z wyjątkiem naturalnie występujących w ekstraktach roślinnych). Proponuje się jednoznaczne wskazanie, że furokumaryny nie mogą być dodawane do produktów jako składniki i są dopuszczalne wyłącznie w ilościach śladowych, jeśli występują naturalnie w ekstraktach roślinnych. Furokumaryny (Numer CAS: 66-97-7; 482-44-0; 642-05-7; 484-20-8; 298-81-7) wiążą się z reakcjami fototoksycznymi, fotomutagennymi i fotokancerogennymi w połączeniu z ekspozycją na promieniowanie UVA. Obecnie obowiązujące maksymalne dopuszczalne stężenie proponuje się rozszerzyć na wszystkie produkty typu leave-on, a nie tylko wyłącznie na produkty do opalania do 0.0001 proc. (1ppm).

Więcej informacji o planowanych aktualizacjach i trwających konsultacjach dotyczących Cosmetics Ingredient Hotlist (do 17 lutego 2026 r.oku można znaleźć na stronie internetowej rządu kanadyjskiego.

Eksport kosmetyków do Kanady: wyzwania dla polskich przedsiębiorców

Nowe propozycje aktualizacji kanadyjskiej Hotlisty kosmetycznej oraz zmiany w formularzu zgłoszeniowym CNF mają istotne znaczenie dla polskich przedsiębiorców eksportujących kosmetyki do Kanady. Wprowadzenie zakazów i ograniczeń dla substancji takich jak PHMB, brucyna, barwniki Basic Violet 4 i Basic Blue 7, a także zmiany dotyczące furokumaryn i Symphytum spp., wymagają weryfikacji składu produktów oraz w razie potrzeby, modyfikacji formuły lub ograniczenia stężenia składników.

Dodatkowo Health Canada zaktualizowała formularz Cosmetic Notification Form (CNF), rozszerzając go o możliwość zgłaszania obecności alergenów zapachowych w gotowych produktach. Nowe pole wyboru w formularzu ma przygotować branżę na obowiązki, które wejdą w życie w kwietniu 2026 roku dotyczące ujawniania alergenów zarówno na etykietach, jak i w dokumentacji zgłoszeniowej.

Aleksandra Kondrusik

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
22.12.2025 11:14
Wycofanie intencji klasyfikacji ED dla metyloparabenu
W obecnej sytuacji warto monitorować postępy prac ECHA i być przygotowanym na ewentualne aktualizacje etykiet, dokumentacji oraz zmiany w recepturach produktówshuttersctock

Francja, która początkowo planowała złożyć wniosek o zharmonizowaną klasyfikację i oznakowanie metyloparabenu jako substancji potencjalnie zaburzającej funkcjonowanie układu hormonalnego u ludzi oraz szkodliwej dla środowiska, 8 października zdecydowała się wycofać swoją intencję. Decyzja ta została uzasadniona potrzebą przeprowadzenia wcześniejszej, szczegółowej dyskusji na temat właściwości i bezpieczeństwa tej substancji.

Parabeny pozostają wciąż w trakcie oceny

4 czerwca 2025 roku Francja przedstawiła zamiar złożenia wniosku o zharmonizowaną klasyfikację i oznakowanie metyloparabenu jako mogącej powodować zaburzenia funkcjonowania układu hormonalnego u ludzi (ED HH) oraz jako substancji o działaniu zaburzającym funkcjonowanie układu hormonalnego w środowisku (ED ENV 1).

Wniosek ten miał potencjalnie wprowadzić nowe obowiązki w zakresie oznakowania i ograniczeń stosowania tej substancji w produktach kosmetycznych. Jednak kilka miesięcy później, 8 października 2025 r., Francja wycofała swoją intencję zgłoszenia wniosku. Jako uzasadnienie podano potrzebę „oczekiwania na dyskusję na temat substancji przed przygotowaniem wniosku”.

Metyloparaben (Numer CAS: 99-76-3, Numer EC: 202-785-7) jest związkiem o szerokim zakresie zastosowań. Występuje naturalnie w różnych roślinach, jednak jest również otrzymywany syntetycznie i stosowany w wielu produktach konsumenckich, w tym w kosmetykach, ze względu na swoje właściwości przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwdrobnoustrojowe. Dzięki temu jest skutecznym konserwantem, zapewniającym bezpieczeństwo mikrobiologiczne produktów przez dłuższy czas.

Jako substancja chemiczna metyloparaben posiada dość bogatą historię ocen bezpieczeństwa. Już w latach 2005–2011 substancja była przedmiotem analiz dawnego Komitetu SCCP (ang. Scientific Committee on Consumer Products) oraz Komitetu SCCS (ang. Scientific Committee on Consumer Safety). Oceny te, publikowane m.in. w dokumentach SCCP/0874/05, SCCP/1017/06, SCCP/1183/08 oraz SCCS/1348/10 i SCCS/1446/11. Dotychczasowe analizy uznawały metyloparaben za substancję bezpieczną do stosowania w produktach kosmetycznych w regulowanych stężeniach.

Obecnie metyloparaben podlega regulacjom Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 w sprawie produktów kosmetycznych. Zgodnie z załącznikiem V Wykaz substancji konserwujących dozwolonych w produktach kosmetycznych, maksymalne dopuszczalne stężenie pojedynczego estru w produktach gotowych do użycia wynosi 0,4 proc. (w przeliczeniu na kwas), natomiast w przypadku mieszaniny estrów parabenu dopuszczalne stężenie łączne wynosi 0,8 proc.

Przypuszcza się, że decyzja Francji o wycofaniu intencji klasyfikacyjnej metyloparabenu jest powiązana z trwającą oceną potencjalnych właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego dla propyloparabenu (ED ENV) oraz z koniecznością uwzględnienia wyników tej oceny przed podjęciem dalszych działań regulacyjnych wobec metyloparabenu.

Aktualne informacje na temat postępów prac oraz ewentualnych wniosków dotyczących klasyfikacji i oznakowania metyloparabenu można śledzić na stronie internetowej Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA), która na bieżąco publikuje dokumenty, konsultacje oraz decyzje w tym zakresie.

Metyloparaben w zawieszeniu – jakie konsekwencje dla branży kosmetycznej?

Wycofanie przez Francję wniosku o zharmonizowaną klasyfikację metyloparabenu daje branży kosmetycznej czas na przygotowanie się do możliwych zmian regulacyjnych. Decyzja ta, choć chwilowo wstrzymuje działania dotyczące oznakowania i ograniczeń stosowania, w pewnym stopniu subtelnie wskazuje kierunek, w jakim może zmierzać przyszły status tej substancji. Szczególnie istotne jest to w kontekście trwającej oceny właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego (ED) dla propyloparabenu, której wyniki mogą mieć wpływ na przyszłe regulacje dotyczące całej grupy parabenów.

W obecnej sytuacji warto monitorować postępy prac ECHA i być przygotowanym na ewentualne aktualizacje etykiet, dokumentacji oraz zmiany w recepturach produktów. Może to również oznaczać konieczność poszukiwania alternatywnych konserwantów lub dostosowania formuł, aby sprostać przyszłym wymaganiom regulacyjnym.

Aleksandra Kondrusik

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. grudzień 2025 06:46