StoryEditor

Modern Expo na KRFMCG. Świat handlu zmierza w kierunku pełnej automatyzacji

– Na znaczeniu zyskują sztuczna inteligencja, machine learning oraz Internet rzeczy. Wszystkie te elementy są coraz bardziej istotne w naszym życiu – mówił Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern-Expo S.A., podczas wystąpienia na 12. Kongresie Rynku FMCG 2019.

Prezentacja nosiła tytuł „Czarno-białe aspekty rewolucji technologicznej w handlu”. Bogdan Łukasik skupił się w niej na aspektach technologicznych oraz demograficznych, mających wpływ na rozwój handlu.  

W najbliższych latach implementowane będą kolejne technologie. Być może roboty zastąpią sprzedawców, a drony będą nam dostarczać zakupy. Te wszystkie technologie są już dostępne – mówił Łukasik. Podkreślił również, że nadal istnieją bariery we wdrożeniu tych technologii. To przede wszystkim cena, ale również trudność implementacji nowych technologii do już istniejących rozwiązań. – Przewagę zdobędzie ten, kto będzie w stanie zaimplementować i połączyć je w jeden spójny system – powiedział prezes Modern-Expo S.A.

Zdaniem Bogdana Łukasika na zmianach technologicznych skorzystają przede wszystkim najmłodsi konsumenci, ci z pokolenia Y, ale przede wszystkim pokolenie Z. – 77 proc. z nich preferuje zakupy w Internecie, ale jednocześnie 80% lubi dokonywać zakupów w sklepie stacjonarnym. Generacja Z większość informacji na temat świata czerpie z Internetu., poświęca 11 godzin tygodniowo na korzystanie z różnych aplikacji. Wiedzę o produkcie czerpie głównie ze stron internetowych, a decyzje podejmuje poprzez rekomendację. Ta grupa jest mało lojalna wobec konkretnych brandów – powiedział Bogdan Łukasik.

Prelegent zwrócił również uwagę na nieustannie rosnącą rolę seniorów, którzy również staną się „konsumentem przyszłości”. W Polsce jest ich już 9,3 mln, dołączają do nich przedstawiciele pokolenia X. – Seniorzy nie podejmują decyzji pod wpływem impulsu, zwracają dużą wagę na ceny, nie chcą się wyróżniać, ale są bardzo lojalnymi klientami. Jednak 85% z nich używa jednak poczty e-mail, 70 proc. korzysta z bankowości elektronicznej, a 65% porównuje ceny przez Internet. Uważam, że ta grupa jest nie do końca zauważana. Firmy nie budują swojej strategii na tej grupie – przyznał Łukasik. Dodał, że sieci handlowe powinny bardziej zauważać rolę seniorów, a także dostosowywać do nich swoje sklepy. Może się to odbywać poprzez poszerzanie alejek, umieszczanie wyraźniejszych etykiet lub zatrudnianie asystentów dla seniorów. Takie rozwiązania są już stosowane chociażby w Japonii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rossmann inwestuje w cyfryzację i sztuczną inteligencję z Microsoft Azure Red Hat OpenShift
Logo sieci drogerii RossmannShutterstock

Rossmann przyspiesza proces cyfryzacji, wdrażając rozwiązanie Microsoft Azure Red Hat OpenShift. Niemiecka sieć drogerii planuje rozwijać strategię chmury hybrydowej w modelu zwinnym, przygotowując się jednocześnie do realizacji projektów opartych na sztucznej inteligencji. Nowa architektura IT ma umożliwić firmie szybsze reagowanie na potrzeby rynku oraz zwiększenie efektywności procesów.

Wybór platformy OpenShift ma na celu budowę środowiska IT opartego na standaryzacji, automatyzacji i orkiestracji. Dzięki obsłudze kontenerów Red Hat, Rossmann może znacząco skrócić cykle tworzenia oraz utrzymania aplikacji, co przekłada się na szybsze wdrażanie nowych rozwiązań dla klientów i pracowników.

Wdrożenie obejmuje również Red Hat OpenShift AI, które tworzy dedykowane środowisko do trenowania i rozwijania generatywnych modeli sztucznej inteligencji w infrastrukturze chmury hybrydowej. Takie podejście pozwoli firmie integrować rozwiązania AI bez konieczności przenoszenia wszystkich danych i procesów do chmury publicznej, co ma znaczenie dla bezpieczeństwa i zgodności z regulacjami.

Rossmann podkreśla, że inwestycja w nową platformę jest częścią długoterminowej strategii transformacji cyfrowej. Dzięki standaryzacji procesów IT, automatyzacji i możliwościom rozwiązań AI, sieć zamierza zwiększyć tempo innowacji oraz zoptymalizować obsługę milionów klientów na rynkach, na których działa.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
06.08.2025 09:23
Primark stawia na aplikację mobilną, wśród kategorii: uroda i makijaż
Nowa aplikacja Primark jest już dostępna w Irlandii i WłoszechPrimark

Primark uruchomił swoją pierwszą aplikację mobilną dla klientów, zawierającą sekcję poświęconą kategorii beauty. Stanowi to ważny cyfrowy krok milowy irlandzkiego detalisty, kojarzonego do tej pory z olbrzymimi powierzchniami sprzedaży stacjonarnej.

Nowa aplikacja, która jest już dostępna w Irlandii i Włoszech, a w Wielkiej Brytanii ma zostać wdrożona w ciągu najbliższych 18 miesięcy, oferuje m.in. dział dotyczący urody. Użytkownicy będą mogli dzięki temu przeglądać i odkrywać najnowsze produkty kosmetyczne, dostępne w sklepach Primark, w tym produkty do pielęgnacji włosów i ciała, a także kosmetyków do makijażu.

Klienci będą mogli dzięki aplikacji nie tylko przeglądać najnowsze kolekcje Primark, ale także sprawdzać dostępność produktów w czasie rzeczywistym i planować wizyty za pomocą wbudowanego lokalizatora sklepów. Mogą również zaznaczać ulubione produkty i włączać spersonalizowane powiadomienia – dzięki funkcjom zaprojektowanym tak, aby wypełnić lukę między wyszukiwaniem online a zakupami w sklepie stacjonarnym.

image
Primark

Celem aplikacji jest usprawnienie interakcji klientów z marką dzięki urządzeniom mobilnym – zaoferowanie im wygody i doświadczenia zakupowego, które odzwierciedla dynamiczny charakter oferty Primark, opartej na trendach.

Wiemy, że nasi klienci coraz częściej rozpoczynają zakupy od wersji online, niezależnie od tego, czy chcą sprawdzić nowości, czy zaplanować wizytę. Nasza aplikacja daje im narzędzia, aby mogli to zrobić w bardziej intuicyjny i spersonalizowany sposób – wyjaśnia Matt Houston, dyrektor ds. obsługi klienta i rozwiązań cyfrowych Primark.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. sierpień 2025 20:57