StoryEditor

Modern Expo na KRFMCG. Świat handlu zmierza w kierunku pełnej automatyzacji

– Na znaczeniu zyskują sztuczna inteligencja, machine learning oraz Internet rzeczy. Wszystkie te elementy są coraz bardziej istotne w naszym życiu – mówił Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern-Expo S.A., podczas wystąpienia na 12. Kongresie Rynku FMCG 2019.

Prezentacja nosiła tytuł „Czarno-białe aspekty rewolucji technologicznej w handlu”. Bogdan Łukasik skupił się w niej na aspektach technologicznych oraz demograficznych, mających wpływ na rozwój handlu.  

W najbliższych latach implementowane będą kolejne technologie. Być może roboty zastąpią sprzedawców, a drony będą nam dostarczać zakupy. Te wszystkie technologie są już dostępne – mówił Łukasik. Podkreślił również, że nadal istnieją bariery we wdrożeniu tych technologii. To przede wszystkim cena, ale również trudność implementacji nowych technologii do już istniejących rozwiązań. – Przewagę zdobędzie ten, kto będzie w stanie zaimplementować i połączyć je w jeden spójny system – powiedział prezes Modern-Expo S.A.

Zdaniem Bogdana Łukasika na zmianach technologicznych skorzystają przede wszystkim najmłodsi konsumenci, ci z pokolenia Y, ale przede wszystkim pokolenie Z. – 77 proc. z nich preferuje zakupy w Internecie, ale jednocześnie 80% lubi dokonywać zakupów w sklepie stacjonarnym. Generacja Z większość informacji na temat świata czerpie z Internetu., poświęca 11 godzin tygodniowo na korzystanie z różnych aplikacji. Wiedzę o produkcie czerpie głównie ze stron internetowych, a decyzje podejmuje poprzez rekomendację. Ta grupa jest mało lojalna wobec konkretnych brandów – powiedział Bogdan Łukasik.

Prelegent zwrócił również uwagę na nieustannie rosnącą rolę seniorów, którzy również staną się „konsumentem przyszłości”. W Polsce jest ich już 9,3 mln, dołączają do nich przedstawiciele pokolenia X. – Seniorzy nie podejmują decyzji pod wpływem impulsu, zwracają dużą wagę na ceny, nie chcą się wyróżniać, ale są bardzo lojalnymi klientami. Jednak 85% z nich używa jednak poczty e-mail, 70 proc. korzysta z bankowości elektronicznej, a 65% porównuje ceny przez Internet. Uważam, że ta grupa jest nie do końca zauważana. Firmy nie budują swojej strategii na tej grupie – przyznał Łukasik. Dodał, że sieci handlowe powinny bardziej zauważać rolę seniorów, a także dostosowywać do nich swoje sklepy. Może się to odbywać poprzez poszerzanie alejek, umieszczanie wyraźniejszych etykiet lub zatrudnianie asystentów dla seniorów. Takie rozwiązania są już stosowane chociażby w Japonii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Osmo wprowadza rewolucję w walce z podróbkami dzięki sztucznej inteligencji — robotycznemu "nosowi"
Dzięki precyzyjnej technologii opartej na analizie chemicznej i ogromnych zbiorach danych, nowatorskie urządzenia mogą zrewolucjonizować proces weryfikacji autentyczności produktów.DALL-E

Firma Osmo, specjalizująca się w cyfrowej olfaktometrii, zaprezentowała innowacyjne sensory zapachowe oparte na sztucznej inteligencji. Nowa technologia pozwala z niespotykaną precyzją wykrywać autentyczność produktów, co może zrewolucjonizować globalne łańcuchy dostaw.

Osmo połączyło zaawansowane chemiczne sensory z algorytmami sztucznej inteligencji, które zostały przeszkolone na ogromnych zestawach danych. Dzięki temu sensory potrafią rozpoznać subtelne wzorce zapachowe, ignorując jednocześnie zapachy tła. W praktyce oznacza to możliwość udzielania jednoznacznych odpowiedzi na pytania o autentyczność produktu. Technologia ta jest szczególnie przydatna w czasach, gdy rynek boryka się z ogromną skalą podróbek – według danych OECD, podróbki stanowią nawet 3,3 proc. globalnego handlu.

Zastosowanie sensorów Osmo w łańcuchach dostaw detalistów może znacząco usprawnić procesy autentykacji. Urządzenia te pozwalają na szybkie i niezawodne potwierdzenie oryginalności produktów, co minimalizuje ryzyko pomyłek i strat finansowych. “Nasze sensory AI działają tam, gdzie tradycyjne metody zawodziły. Pomagają zarówno firmom, jak i klientom upewnić się, że otrzymują to, za co płacą i na co zasługują” – podkreśla Alex Wiltschko, CEO i założyciel Osmo.

Technologia Osmo wyróżnia się możliwością identyfikacji unikalnych „chemicznych odcisków palców” produktów, co pozwala wykrywać odchylenia od oczekiwanych składów chemicznych. Sensory są zaprojektowane tak, aby dostosowywać się do różnych środowisk i spełniać specyficzne standardy bezpieczeństwa. Dzięki temu mogą być wykorzystywane nie tylko do walki z podróbkami, ale również do identyfikacji zanieczyszczonych lub niebezpiecznych materiałów. Rozwiązania takie mają potencjał, aby zmienić sposób, w jaki chronione są zarówno marki, jak i konsumenci.

Czytaj także: EUIPO: połowa Polaków i Polek ma problem z odróżnieniem podrobionego produktu od oryginału

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
25.11.2024 15:00
Interaktywne zakupy w 3D owocem współpracy Benefit Cosmetics z Obsess
Benemart - wirtualny sklep Benefit stworzony w klimacie gierfot. benefitcosmetics.com

Benefit Cosmetics nawiązało współpracę z firmą Obsess, aby stworzyć swoją pierwszą wirtualną platformę zakupową w 3D – Benemart. To interaktywna przestrzeń cyfrowa, wykorzystująca wirtualną rzeczywistość, skierowana do młodszego pokolenia, w szczególności do generacji Z.

Wirtualna platforma zakupowa Benemart, stworzona przez Benefit Cosmetics i Obsess, umożliwia testowanie produktów za pomocą technologii wirtualnego makijażu, korzystanie z opcji zakupów grupowych w czasie rozmów w czasie rzeczywistym z przyjaciółkami, personalizowanie swoich avataryów dzięki makijażowi i strojom inspirowanym produktami Benefit, a także korzystanie z gier pozwalających na wygranie zniżek. Dostępne są też quizy rekomendujące idealne produkty oraz loterie z nagrodami. Wszystko to sprawia, że zakupy stają się bardziej interaktywne i przypominają doświadczenie znane z gier wideo.

– Wiemy, że większość młodych klientów i klientek postrzega gry jako nową formę społeczności. Dlatego tak ważne jest, aby marki, takie jak Benefit, inwestowały w inicjatywy handlowe, które zmieniają tradycyjną stronę internetową w pełnoprawną grę wideo – powiedziała Neha Singh, dyrektorka generalna firmy Obsess.

Czytaj też: Urban Decay organizuje wirtualną premierę makijaży w Roblox

Benemart działa na terenie Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji. Wirtualny sklep oferuje m.in. wyjątkową kolekcję świątecznych zestawów upominkowych, w tym produkty inspirowane codziennymi artykułami spożywczymi takimi jak czekolady, przekąski czy konserwy. W asortymencie znalazły się również bestsellerowe produkty marki, takie jak kosmetyki do brwi, tusze do rzęs czy bazy pod makijaż.

–  Zabawa i dobra atmosfera są wpisane w nasze DNA, dlatego wprowadzenie elementów rozrywkowych, aby ożywić naszą kolekcję świąteczną, było naturalnym wyborem – stwierdził Toto Haba, starszy wiceprezes ds. globalnego marketingu wielokanałowego w Benefit Cosmetics.

Wystrój Benemartu oddaje ducha marki Benefit – jest pełen humoru i wyobraźni, zaprojektowany tak, by dać użytkownikom radość z zakupów w domowym zaciszu. Marka postanowiła jednak wyjść też naprzeciw osobom, które preferują tradycyjne zakupy – w Wielkiej Brytanii Benefit otworzył fizyczne pop-upy.

Czytaj też: L’Oréal Professionnel oferuje trzecią kolekcję wirtualnych fryzur

Benefit to marka założona w 1976 r., znana z tworzenia innowacyjnych produktów kosmetycznych, które mają nie tylko ułatwić życie, ale też poprawiać humor. Działa w ponad 60 krajach, zatrudnia ponad 5 tysięcy ekspertów kosmetycznych i prowadzi 2,5 tys. punktów usługowych. Sprzedaje nowy produkt średnio co 1,8 sekundy.

Obsess to platforma tworząca wirtualne doświadczenia zakupowe w 3D, współpracująca z markami takimi jak Ralph Lauren, L’Oréal czy NBCUniversal. Firma specjalizuje się w tworzeniu immersyjnych przestrzeni, które łączą zakupy z grami i narracją.

Anna Tess Gołębiowska

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. grudzień 2024 12:54