StoryEditor

Rosnąca popularność wirtualnych influencerów rodzi trudne pytania

Rozy to południowokoreańska „wirtualna influencerka”, cyfrowo wyrenderowany człowiek, tak realistyczny, że często jest mylony z człowiekiem z krwi i kości. Rozy i jej koleżanki reklamują modę, jedzenie, a nawet kosmetyki do makijażu i pielęgnacji, co budzi kontrowersje.

Branża „wirtualnych ludzi” kwitnie, a wraz z nią zupełnie nowa gospodarka, w której influencerzy przyszłości są nigdy niestarzejący się, wolni od skandali i cyfrowo nieskazitelni – wywołując niepokój wśród niektórych w świecie, który już ma obsesję na punkcie nieosiągalnych standardów piękna.

Południowokoreańska marka detaliczna Lotte Home Shopping stworzyła swoją wirtualną influencerkę – Lucy, która ma 78 000 obserwujących na Instagramie – za pomocą oprogramowania zwykle używanego do gier wideo. Podobnie jak ich prawdziwi odpowiednicy, wirtualni influencerzy zdobywają grono zwolenników za pośrednictwem mediów społecznościowych, gdzie publikują migawki ze swojego „życia” i wchodzą w interakcje z fanami. Lucy i inne wirtualne influencerki reklamują także kosmetyki — od szminek przez kremy do rąk aż do kremów dla cery trądzikowej — co budzi słuszne wątpliwości fanów, którzy nie są w stanie zobaczyć efektów na skórze o naturalnej fakturze. Inne osoby argumentują, że na klasycznych zdjęciach modelek i influencerek też nie można zobaczyć realnej skóry ze względu na używanie filtrów.
 


Stories innej wirtualnej influencerki, Rozy, pokazują, jak „podróżuje” do Singapuru i popija lampkę wina na dachu, podczas gdy jej fani komplementują jej stroje. Starsze pokolenia mogą uznać interakcję ze sztuczną osobą za nieco dziwną, ale eksperci twierdzą, że wirtualni influencerzy trafili w gusta młodszych Koreańczyków, cyfrowych tubylców, którzy spędzają większość swojego życia online.

Na przykład Instagram Rozy jest usiany sponsorowanymi treściami, w których reklamuje produkty do pielęgnacji skóry i mody. „Wiele dużych firm w Korei chce wykorzystać Rozy jako modelkę” — powiedział Baik Seung-yup, dyrektor generalny Sidus Studio X. „W tym roku spodziewamy się osiągnąć ponad dwa miliardy koreańskich wonów (około 1,52 miliona dolarów) zysku, tylko z Rozy". Według Lee Bo-hyuna, dyrektora działu medialnego Lotte Home Shopping, Lotte spodziewa się podobnych zysków w tym roku od Lucy, która przyniosła oferty reklamowe od firm finansowych i budowlanych.

Wśród najbardziej znanych na świecie wirtualnych influencerów są Lil Miquela, stworzona przez współzałożycieli amerykańskiego startupu technologicznego, który promował takie marki jak Calvin Klein i Prada i ma ponad 3 miliony obserwujących na Instagramie; Lu of Magalu, stworzona przez brazylijską firmę zajmującą się handlem detalicznym, z prawie 6 milionami obserwujących na Instagramie; oraz FNMeka, raper stworzony przez firmę muzyczną Factory New, z ponad 10 milionami obserwujących TikTok.

Czytaj także: Najbardziej wpływowi influencerzy i influencerki urodowe na świecie — ranking Cosmetify

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rossmann inwestuje w cyfryzację i sztuczną inteligencję z Microsoft Azure Red Hat OpenShift
Logo sieci drogerii RossmannShutterstock

Rossmann przyspiesza proces cyfryzacji, wdrażając rozwiązanie Microsoft Azure Red Hat OpenShift. Niemiecka sieć drogerii planuje rozwijać strategię chmury hybrydowej w modelu zwinnym, przygotowując się jednocześnie do realizacji projektów opartych na sztucznej inteligencji. Nowa architektura IT ma umożliwić firmie szybsze reagowanie na potrzeby rynku oraz zwiększenie efektywności procesów.

Wybór platformy OpenShift ma na celu budowę środowiska IT opartego na standaryzacji, automatyzacji i orkiestracji. Dzięki obsłudze kontenerów Red Hat, Rossmann może znacząco skrócić cykle tworzenia oraz utrzymania aplikacji, co przekłada się na szybsze wdrażanie nowych rozwiązań dla klientów i pracowników.

Wdrożenie obejmuje również Red Hat OpenShift AI, które tworzy dedykowane środowisko do trenowania i rozwijania generatywnych modeli sztucznej inteligencji w infrastrukturze chmury hybrydowej. Takie podejście pozwoli firmie integrować rozwiązania AI bez konieczności przenoszenia wszystkich danych i procesów do chmury publicznej, co ma znaczenie dla bezpieczeństwa i zgodności z regulacjami.

Rossmann podkreśla, że inwestycja w nową platformę jest częścią długoterminowej strategii transformacji cyfrowej. Dzięki standaryzacji procesów IT, automatyzacji i możliwościom rozwiązań AI, sieć zamierza zwiększyć tempo innowacji oraz zoptymalizować obsługę milionów klientów na rynkach, na których działa.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
06.08.2025 09:23
Primark stawia na aplikację mobilną, wśród kategorii: uroda i makijaż
Nowa aplikacja Primark jest już dostępna w Irlandii i WłoszechPrimark

Primark uruchomił swoją pierwszą aplikację mobilną dla klientów, zawierającą sekcję poświęconą kategorii beauty. Stanowi to ważny cyfrowy krok milowy irlandzkiego detalisty, kojarzonego do tej pory z olbrzymimi powierzchniami sprzedaży stacjonarnej.

Nowa aplikacja, która jest już dostępna w Irlandii i Włoszech, a w Wielkiej Brytanii ma zostać wdrożona w ciągu najbliższych 18 miesięcy, oferuje m.in. dział dotyczący urody. Użytkownicy będą mogli dzięki temu przeglądać i odkrywać najnowsze produkty kosmetyczne, dostępne w sklepach Primark, w tym produkty do pielęgnacji włosów i ciała, a także kosmetyków do makijażu.

Klienci będą mogli dzięki aplikacji nie tylko przeglądać najnowsze kolekcje Primark, ale także sprawdzać dostępność produktów w czasie rzeczywistym i planować wizyty za pomocą wbudowanego lokalizatora sklepów. Mogą również zaznaczać ulubione produkty i włączać spersonalizowane powiadomienia – dzięki funkcjom zaprojektowanym tak, aby wypełnić lukę między wyszukiwaniem online a zakupami w sklepie stacjonarnym.

image
Primark

Celem aplikacji jest usprawnienie interakcji klientów z marką dzięki urządzeniom mobilnym – zaoferowanie im wygody i doświadczenia zakupowego, które odzwierciedla dynamiczny charakter oferty Primark, opartej na trendach.

Wiemy, że nasi klienci coraz częściej rozpoczynają zakupy od wersji online, niezależnie od tego, czy chcą sprawdzić nowości, czy zaplanować wizytę. Nasza aplikacja daje im narzędzia, aby mogli to zrobić w bardziej intuicyjny i spersonalizowany sposób – wyjaśnia Matt Houston, dyrektor ds. obsługi klienta i rozwiązań cyfrowych Primark.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. sierpień 2025 14:31