StoryEditor

Rosnąca popularność wirtualnych influencerów rodzi trudne pytania

Rozy to południowokoreańska „wirtualna influencerka”, cyfrowo wyrenderowany człowiek, tak realistyczny, że często jest mylony z człowiekiem z krwi i kości. Rozy i jej koleżanki reklamują modę, jedzenie, a nawet kosmetyki do makijażu i pielęgnacji, co budzi kontrowersje.

Branża „wirtualnych ludzi” kwitnie, a wraz z nią zupełnie nowa gospodarka, w której influencerzy przyszłości są nigdy niestarzejący się, wolni od skandali i cyfrowo nieskazitelni – wywołując niepokój wśród niektórych w świecie, który już ma obsesję na punkcie nieosiągalnych standardów piękna.

Południowokoreańska marka detaliczna Lotte Home Shopping stworzyła swoją wirtualną influencerkę – Lucy, która ma 78 000 obserwujących na Instagramie – za pomocą oprogramowania zwykle używanego do gier wideo. Podobnie jak ich prawdziwi odpowiednicy, wirtualni influencerzy zdobywają grono zwolenników za pośrednictwem mediów społecznościowych, gdzie publikują migawki ze swojego „życia” i wchodzą w interakcje z fanami. Lucy i inne wirtualne influencerki reklamują także kosmetyki — od szminek przez kremy do rąk aż do kremów dla cery trądzikowej — co budzi słuszne wątpliwości fanów, którzy nie są w stanie zobaczyć efektów na skórze o naturalnej fakturze. Inne osoby argumentują, że na klasycznych zdjęciach modelek i influencerek też nie można zobaczyć realnej skóry ze względu na używanie filtrów.
 


Stories innej wirtualnej influencerki, Rozy, pokazują, jak „podróżuje” do Singapuru i popija lampkę wina na dachu, podczas gdy jej fani komplementują jej stroje. Starsze pokolenia mogą uznać interakcję ze sztuczną osobą za nieco dziwną, ale eksperci twierdzą, że wirtualni influencerzy trafili w gusta młodszych Koreańczyków, cyfrowych tubylców, którzy spędzają większość swojego życia online.

Na przykład Instagram Rozy jest usiany sponsorowanymi treściami, w których reklamuje produkty do pielęgnacji skóry i mody. „Wiele dużych firm w Korei chce wykorzystać Rozy jako modelkę” — powiedział Baik Seung-yup, dyrektor generalny Sidus Studio X. „W tym roku spodziewamy się osiągnąć ponad dwa miliardy koreańskich wonów (około 1,52 miliona dolarów) zysku, tylko z Rozy". Według Lee Bo-hyuna, dyrektora działu medialnego Lotte Home Shopping, Lotte spodziewa się podobnych zysków w tym roku od Lucy, która przyniosła oferty reklamowe od firm finansowych i budowlanych.

Wśród najbardziej znanych na świecie wirtualnych influencerów są Lil Miquela, stworzona przez współzałożycieli amerykańskiego startupu technologicznego, który promował takie marki jak Calvin Klein i Prada i ma ponad 3 miliony obserwujących na Instagramie; Lu of Magalu, stworzona przez brazylijską firmę zajmującą się handlem detalicznym, z prawie 6 milionami obserwujących na Instagramie; oraz FNMeka, raper stworzony przez firmę muzyczną Factory New, z ponad 10 milionami obserwujących TikTok.

Czytaj także: Najbardziej wpływowi influencerzy i influencerki urodowe na świecie — ranking Cosmetify

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Klarna i Google Cloud łączą siły: sztuczna inteligencja w służbie personalizacji zakupów
Klarna to globalna sieć płatności i asystent zakupowy oparty na sztucznej inteligencji.Axel Öberg

Klarna oraz Google Cloud ogłosiły strategiczne partnerstwo oparte na sztucznej inteligencji, które ma na celu przyspieszenie innowacji, rozwój kreatywności i dostarczanie nowych produktów dla ponad 114 mln klientów fintechu na całym świecie. Współpraca ma wzmocnić możliwości technologiczne Klarny w zakresie personalizacji doświadczeń zakupowych, tworzenia treści wizualnych oraz bezpieczeństwa transakcji.

Nowa inicjatywa pozwoli Klarna w pełni wykorzystać ekosystem Google Cloud AI – od infrastruktury i platformy po najnowsze modele językowe i wizualne. Jak podkreśla David Sandström, dyrektor ds. marketingu w Klarnie, połączenie wiedzy konsumenckiej z mocą modeli Google już przynosi zauważalne efekty. Wczesne testy rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji zwiększyły czas spędzany przez użytkowników w aplikacji o 15 proc., a liczbę zamówień o 50 proc. – To dowód na to, że kreatywność wspierana przez AI może całkowicie odmienić sposób, w jaki ludzie robią zakupy – zaznaczył Sandström.

Pierwszym etapem partnerstwa będzie rozwój funkcji w aplikacji Klarna, które mają zwiększyć atrakcyjność zakupów online. W ramach filaru „kreatywnej szybkości” fintech wykorzysta najnowsze generatywne modele mediów Google, takie jak Veo 2 i Gemini 2.5 Flash Image (Nano Banana). Pozwolą one tworzyć interaktywne cyfrowe lookbooki, które użytkownicy będą mogli przeglądać bezpośrednio w aplikacji. Równocześnie systemy te umożliwią opracowywanie hiperspersonalizowanych kampanii marketingowych, opartych na preferencjach i historii zakupowej użytkowników.

Drugim obszarem współpracy jest jakość i personalizacja treści. Klarna planuje rozbudowę swojej biblioteki zawierającej ponad 200 mln obrazów, wykorzystując modele sztucznej inteligencji do generowania i ulepszania grafik produktowych. Dzięki temu konsumenci mają otrzymać dostęp do bardziej angażujących, realistycznych i lepiej dopasowanych wizualnie rekomendacji produktów, co – według firmy – przełoży się na wyższe wskaźniki konwersji.

Wspólne działania obejmują także zwiększenie poziomu bezpieczeństwa transakcji. Klarna wykorzysta sprzęt i rozwiązania Google Cloud do szkolenia grafowych sieci neuronowych, które pomogą w walce z oszustwami i praniem pieniędzy. Systemy te będą analizować zależności między użytkownikami, transakcjami i urządzeniami, umożliwiając precyzyjniejsze wykrywanie anomalii i podejrzanych schematów zachowań.

Jak podkreślają partnerzy, projekt ma charakter długofalowy i stanowi element strategii Klarny polegającej na łączeniu zakupów, finansów i rozrywki w jeden spójny, inteligentny ekosystem. Dzięki integracji z Google Cloud fintech chce nie tylko zwiększyć efektywność operacyjną, lecz także zaoferować konsumentom bardziej intuicyjne, bezpieczne i inspirujące środowisko zakupowe oparte na danych i sztucznej inteligencji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
OpenAI wprowadza „handel agentowy” z funkcją Instant Checkout
Czy sztuczna inteligencja ułoży nam listę zakupów?DALL-E

OpenAI ogłosiło wprowadzenie nowej funkcji „Instant Checkout” oraz towarzyszącego jej „Agentic Commerce Protocol”, które mają zapoczątkować erę tzw. handlu agentowego. Nowe rozwiązanie pozwala użytkownikom ChatGPT nie tylko wyszukiwać produkty, lecz także dokonywać ich zakupu bezpośrednio w oknie czatu. Na razie system obsługuje zakupy pojedynczych przedmiotów, jednak w planach jest rozszerzenie możliwości o koszyki wieloprzedmiotowe oraz dostępność dla kolejnych sprzedawców i regionów.

Według komunikatu prasowego OpenAI, usługa ma ułatwić zakupy ponad 700 milionom osób korzystających z ChatGPT tygodniowo. Funkcja, rozwijana we współpracy ze Stripe, na początek dostępna jest dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych w wersjach Plus, Pro i Free. Zakupy można obecnie realizować u sprzedawców Etsy, a wkrótce dołączą także sklepy działające na Shopify, w tym takie marki jak Glossier, SKIMS czy Spanx.

Proces zakupowy został zaprojektowany tak, by był maksymalnie płynny. Użytkownik, który pyta np. o „najlepsze cienie do powiek poniżej 100 zł”, otrzyma organiczne, niesponsorowane wyniki z sieci. Jeśli dany produkt wspiera Instant Checkout, może wybrać opcję „Kup”, potwierdzić dane zamówienia, płatności i wysyłki (np. z użyciem zapisanej karty), a następnie sfinalizować transakcję w kilku kliknięciach – bez opuszczania konwersacji.

Model biznesowy opiera się na tym, że ChatGPT działa wyłącznie jako agent AI użytkownika, przekazując informacje pomiędzy kupującym a sprzedawcą. Realizacja zamówień i obsługa płatności pozostają po stronie handlowców. Dla nich to nowa droga dotarcia do milionów potencjalnych klientów przy zachowaniu kontroli nad systemami i relacjami. Usługa jest bezpłatna dla użytkowników końcowych i nie zmienia organicznych wyników wyszukiwania. Sprzedawcy płacą jedynie niewielką opłatę od transakcji, a ranking produktów zależy od takich czynników jak cena, jakość, dostępność, status dostawcy czy obsługa Instant Checkout.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. październik 2025 14:34