StoryEditor
Eksport
13.11.2020 00:00

Azjatyckie rynki stają się coraz bardziej otwarte. Dowiedz się jak to wykorzystać

Umowy o wolnym handlu umożliwiają wzajemne otwarcie rynków dzięki przyznaniu preferencyjnego dostępu. Są zawierane z krajami rozwiniętymi i gospodarkami wschodzącymi. PAIH zaprasza na bezpłatne webinarium, podczas którego eksperci zdradzą, jak wykorzystać zapisy tej umowy w kontekście eksportu do Republiki Korei, Japonii oraz Wietnamu.

Umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a Koreą Południową była pierwszą kompleksową umową zawartą przez Unię z partnerem azjatyckim. Zapisy umowy przewidywały zniesienie podatków nakładanych na unijnych eksporterów produktów przemysłowych i rolnych, ale również i wielu barier pozataryfowych, a także wzajemne zwiększenie dostępu do rynków w zakresie inwestycji, liberalizacji rynku zamówień publicznych, świadczenia usług czy też ochrony praw własności intelektualnej.

Umowa o Partnerstwie Gospodarczym z Japonią (EPA) - to największe porozumienie handlowe, jakie kiedykolwiek wynegocjowała UE, obejmujące ok. 600 mln osób i blisko 30 proc. światowego PKB. Porozumienie otworzyło japoński rynek na eksport produktów rolnych z UE i zwiększyło obroty innych sektorów oraz otworzyło rynki usług. Zagwarantowało także unijnym firmom dostęp do dużych rynków zamówień publicznych.

Umowa o wolnym handlu UE-Wietnam (EVFTA) ratyfikowana 12 czerwca 2020 r. docelowo zakłada wyeliminowanie ponad 99 proc. ceł na towary handlowe obu stron. Wraz z wejściem w życie porozumienia, Wietnam zniesie 65 proc. ceł przywozowych na towary z UE. Pozostałe cła będą stopniowo eliminowane przez okres 10 lat.

Podczas webinarium zorganizowanego przez PAIH eksperci podzielą się swoja wiedzą na tematy:

  • jak wygląda proces negocjacji umów UE,
  • jak skutecznie zabezpieczyć sprzedaż,
  • jakie bariery zostały zniesione,
  • jakie szanse czekają na polskiego przedsiębiorcę,
  • jaką rolę odgrywa PAIH w procesie wspierania polskich przedsiębiorców.

Szkolenie poprowadzą:

Katarzyna Jedlińska, dyrektor Departamentu PR i Komunikacji, PAIH,

Anna Łagodzińska, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Seulu,

Ewa Małocha, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Tokio,

Piotr Harasimowicz, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Ho Chi Minh City,

Maria Fliśnik, manager regionu Regionalnego Biura Sprzedaży KUKE w Krakowie, KUKE,

Piotr Kulik z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii,

Grzegorz Sinacki z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii,

Łukasz Dajnowicz z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii,

Nguyen Thanh Hai, radca handlowy Ambasady Wietnamu w Polsce.

Webinarium odbędzie się 18 listopada o godz. 09.00 i będzie prowadzone w języku polskim oraz angielskim. Udział jest bezpłatny i możliwy po uprzedniej rejestracji pod linkiem: https://www.paih.gov.pl/webinarium-umowy_o_wolnym_handlu_Korea_Japonia_Wietnam

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
24.06.2025 14:35
Chiny otwierają rynek dla afrykańskich kosmetyków – nowa polityka celna szansą dla eksporterów
Chiński rynek jest największy na świecie i jednym z najbardziej chłonnych.Canva

Chiny ogłosiły zniesienie ceł na import towarów z 53 afrykańskich krajów, z którymi utrzymują stosunki dyplomatyczne. Nowa polityka umożliwia bezcłowy dostęp do chińskiego rynku dla szerokiej gamy produktów, w tym kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Dla afrykańskich producentów oznacza to istotne obniżenie barier wejścia na jeden z najszybciej rosnących rynków konsumenckich na świecie.

Decyzja została ogłoszona tuż przed rozpoczęciem Targów Gospodarczo-Handlowych Chiny–Afryka (CAETE), które odbyły się w dniach 12–15 czerwca w Changsha. W wydarzeniu wzięła udział delegacja biznesowa z południowoafrykańskiej prowincji Western Cape, koordynowana przez agencję Wesgro. Na stoiskach zaprezentowano m.in. kosmetyki organiczne, świeże kwiaty, wina, herbaty i produkty odżywcze – kategorie cieszące się rosnącym zainteresowaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak poinformowała agencja Wesgro, eksport z Western Cape do Chin osiągnął w 2024 roku wartość 11,76 miliarda randów. W odpowiedzi na nowe możliwości wynikające ze zniesienia ceł, agencja planuje przeanalizować, w jaki sposób lokalne firmy mogą najlepiej wykorzystać zwiększony dostęp do chińskiego rynku – zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się segmentach, takich jak kosmetyki i produkty pielęgnacyjne. Inicjatywa ta realizowana jest we współpracy ze Standard Bank Group, która wspiera eksporterów w nawiązywaniu kontaktów z chińskimi partnerami i w poruszaniu się po złożonych procedurach handlu transgranicznego.

Zniesienie ceł to element szerszej strategii Chin na rzecz pogłębienia współpracy gospodarczej z Afryką i dywersyfikacji źródeł importu. Dla producentów kosmetyków z Afryki – szczególnie tych działających w segmencie naturalnym i organicznym – oznacza to realną szansę na ekspansję. Rosnące zapotrzebowanie na produkty premium w Chinach, w połączeniu z niższymi kosztami wejścia i łatwiejszym dostępem do nabywców, może przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarek afrykańskich oraz zróżnicowania ich oferty eksportowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. lipiec 2025 10:53