StoryEditor
Eksport
23.01.2020 00:00

Chiny przyjęły CSAR - długo oczekiwany projekt nowych przepisów kosmetycznych

Krajobraz regulacji rynku kosmetycznego w Chinach zmienia się. Po formalnym zatwierdzeniu 3 stycznia projektu rozporządzenia w sprawie nadzoru i zarządzania kosmetykami (CSAR) zostaną wprowadzone istotne zmiany w przepisach dotyczących kosmetyków, które obowiązują od lat.

Zatwierdzony tekst prawny ma zostać opublikowany do końca miesiąca, przed chińskim Nowym Rokiem. Premier Li Keqiang zatwierdził rozporządzenie na posiedzeniu Rady Stanu 3 stycznia. Stanowi ono nadrzędne prawo dotyczące kosmetyków i zastąpi przepisy dotyczące nadzoru i higieny kosmetyków. Jednak Rada nie potwierdziła jeszcze daty jego wdrożenia, powiedział ekspert ds. przemysłu portalowi Chemical Watch.

- Zbliżają się zmiany w przepisach kosmetycznych w Chinach. Od czasu opublikowania w grudniu 2018 r. projektu rozporządzenia w sprawie nadzoru i zarządzania kosmetykami (CSAR) przewidywano znaczące zmiany w sposobie regulowania rynku kosmetyków w Chinach. Projekt rozporządzenia został formalnie zatwierdzony przez Chińską Radę Stanu w dniu 3 stycznia 2020 r. - informuje na łamach portalu cosmeticsbusiness.com dr James Wakefield, dyrektor APAC w firmie Delphic zajmującej się rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa i regulacji.

Na czym polegają zmiany i jaki mają wpływ na marki kosmetyków?

Projekt rozporządzenia WTO ogólnie zmniejsza wymagania dotyczące danych dla składników i produktów kosmetycznych oraz upraszcza wiele procesów. W tym czasie sektor urody z zadowoleniem przyjął zmiany, komentując, że obecny brak „ogólnych zasad” spowalnia postęp w chińskim przemyśle kosmetycznym.

W oświadczeniu Rada Stanu informuje, że CSAR został wydany „w celu lepszego zapewnienia jakości i bezpieczeństwa oraz promowania rozwoju przemysłowego” w branży kosmetycznej. CSAR zastąpi przestarzałe przepisy dotyczące nadzoru higieny kosmetyków (CHSR), które zostały wdrożone w 1990 r. i stanowiły poważną przeszkodę dla postępu i innowacji w branży.

Szybki rozwój przemysłu kosmetycznego w Chinach spowodował, że przyspieszono przegląd 30-letnich przepisów i dostosowanie go do obecnych praktyk w branży. „Nowe rozporządzenie CSAR opiera się na ocenie ryzyka preparatów ułatwiających wprowadzanie nowych produktów i nowych technologii na rynek”, wyjaśnił Alain Khaiat, prezes Stowarzyszenia Kosmetyki, Artykułów Toaletowych i Zapachów w Singapurze (CTFAS).

Rok 2020 będzie wielkim rokiem zmian przepisów dotyczących kosmetyków w Chinach. Zmiany te będą obejmowały klasyfikację kosmetyków, prace związane z archiwizacją przed wprowadzeniem do obrotu, wymogi dotyczące etykietowania, ocenę skuteczności, nowe wymogi dotyczące rejestracji składników kosmetyków oraz nadzór po wprowadzeniu do obrotu zarówno kosmetyków, jak i surowców.

Najważniejsze zmiany dotyczące kosmetyków

Podczas spotkania podkreślono, że produkty kosmetyczne i składniki będą teraz regulowane na podstawie ryzyka. Zgodnie z projektem, kosmetyki nieprzeznaczone do specjalnego użytku będą teraz wymagać powiadomienia przed wprowadzeniem na rynek, a kosmetyki specjalnego przeznaczenia (SUC), takie jak produkty do opalania i wybielania skóry, będą wymagały rejestracji przed wprowadzeniem na rynek. Zdaniem ekspertów ta zmiana jest zgodna z najlepszymi międzynarodowymi praktykami i pomoże rozwinąć rynek kosmetyczny w Chinach. 

Chiński rząd stara się wzmocnić nadzór po wprowadzeniu do obrotu zarówno dla przedsiębiorstw kosmetycznych, jak i surowcowych, w tym kontrolę zagraniczną na miejscu. Nowe przepisy uprościły również procedury, aby ułatwić firmom kosmetycznym wprowadzanie nowych składników. Według ekspertów branży pomoże to innowacjom i chińskim lokalnym firmom zwiększyć konkurencyjność, gdy eksportują swoje produkty.

Będzie to też korzystne dla dostawców składników, którzy chcą wprowadzić nowy składnik na rynek chiński, ponieważ proces ten zostanie uproszczony. Coraz bardziej zaawansowane składniki mogą być wprowadzane na rynek chiński w celu promowania rozwoju przemysłu.

Podkreślono również surowsze kary dla tych, którzy łamią prawo, zauważając, że grzywny i kary zostaną znacznie podwyższone w przypadku osób naruszających prawo i „odpowiednich osób odpowiedzialnych”.

Podobnie jak na wszystkich rynkach międzynarodowych, firmy wezmą na siebie pełną odpowiedzialność za swoje produkty i zgodność. Władze skoncentrują się na produktach wysokiego ryzyka i nadzorze po wprowadzeniu do obrotu. Oznacza to, że osoby naruszające prawo zostaną ukarane. 

Proces formalizacji CSAR  trwa i spekuluje się, że ostateczna jego wersja zostanie wkrótce opublikowana.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
26.08.2025 13:36
Strefa Biznesu: Polska branża kosmetyczna rośnie w siłę – piąta w UE, dziewiąta na świecie
Polskie kosmetyki to hit eksportowy.Agata Grysiak

Polska branża kosmetyczna należy dziś do czołówki światowej – kraj zajmuje piąte miejsce w Unii Europejskiej i dziewiąte na świecie pod względem eksportu. W 2023 r. wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 25,4 mld zł, a średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) w latach 2014–2023 wyniosło 5,2 proc. Na znaczeniu zyskują zarówno rebranding i przejęcia, jak i dostosowanie do wymogów regulacyjnych UE, m.in. zakazu mikroplastików czy rozporządzenia o opakowaniach. Branża przechodzi także przyspieszoną digitalizację sprzedaży oraz doświadcza dynamicznego wzrostu segmentu dermokosmetyków.

Silną pozycję Polski budują rozpoznawalne marki, takie jak Bielenda, Ziaja, Inglot, Eveline czy dr Irena Eris. Ich przewagi konkurencyjne opierają się na innowacjach, skutecznym marketingu i ekspansji zagranicznej. Wartość eksportu polskich kosmetyków w 2023 r. osiągnęła 5,1 miliarda euro. Najważniejszymi kierunkami sprzedaży są Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Belgia, Francja, Ukraina, Holandia, Włochy i Hiszpania. Co istotne, coraz większą rolę w eksporcie odgrywają także średnie przedsiębiorstwa i firmy rodzinne, które wspólnie z dużymi graczami tworzą silny ekosystem.

Jak podkreśla Renata Ropska z Uniwersytetu SWPS w wypowiedzi dla portalu Strefa Biznesu, kondycja polskiego sektora kosmetycznego jest wyjątkowo stabilna. – Nasze kosmetyki mają się świetnie, i to nie tylko na polskim rynku – zaznacza ekspertka. Polskie produkty są obecne w całej Europie, a nawet dalej, niekiedy pod zmienionymi nazwami, ale zachowują wysoką jakość i konkurencyjność. Dzięki temu marki z Polski skutecznie rywalizują zarówno z globalnymi gigantami, jak i z lokalnymi producentami w poszczególnych krajach.

Sektor posiada kilka istotnych przewag na rynku międzynarodowym: skalę i elastyczność produkcji (ponad 1,3 tys. producentów), wysoką jakość badań i rozwoju oraz doświadczenie w dostosowywaniu się do rygorystycznych regulacji unijnych. Jeśli polskie firmy utrzymają tempo innowacji i sprawnie przejdą przez „lejek regulacyjny” UE, lata 2025–2030 mogą stać się okresem awansu konkurencyjnego nie tylko w Europie Środkowej, lecz także na rynkach Europy Zachodniej i poza kontynentem. Branża stoi więc przed szansą dalszej profesjonalizacji i ugruntowania pozycji w globalnym łańcuchu dostaw kosmetyków.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. sierpień 2025 19:42