StoryEditor
Eksport
02.10.2018 00:00

Ekspert z PAiH: na wiele sposobów wspieramy eksport kosmetyków z Polski

Dysponujemy wieloma formami wsparcia i promocji polskich producentów kosmetyków na rynkach zagranicznych – przekonywał Robert Zawadzki, zastępca dyrektora Departamentu Promocji Gospodarczej Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) podczas wystąpienia na VI Forum Branży Kosmetycznej.

Robert Zawadzki, jeden z prelegentów VI Forum Branży Kosmetycznej, opowiadał, jak licznie zgromadzeni na widowni producenci i dystrybutorzy polskich kosmetyków mogą wykorzystać działania reprezentowanej przez niego Agencji do swojej działalności eksportowej. – Nasze główne zadania to promocja Polski i polskich firm na stoiskach informacyjno-promocyjnych w ramach najważniejszych targów oraz innych ważnych wydarzeń branżowych – mówił Robert Zawadzki. Wymienił targi, na których Agencja prowadzi stoiska narodowe. Są to Cosmoprof w Bolonii, Beauty World Middle East w Dubaju oraz Cosmoprof Asia, które odbywają się w Hong Kongu.

- Stoiska narodowe cieszą się dużym powodzeniem, cały czas są tam przedsiębiorcy, odbywają się spotkania. Stoiska efektownie się prezentują i są dobrze wyposażone, dysponujemy m.in. okularami VR i innymi innowacjami technologicznymi, wyświetlamy filmy promocyjne – wymieniał Zawadzki podczas Forum Branży Kosmetycznej, które odbyło się 2 października w Hotelu Marriott w Warszawie.

- Nie możemy też faworyzować żadnego z producentów, ale każda firma może przed targami zgłosić nam inicjatywy, które chciałaby podjąć na stoisku narodowym – dodał ekspert.

Najbliższe wydarzenie branżowe, w którym weźmie udział PAiH to targi Cosmoprof Asia w Hong Kongu. – Organizujemy tam m.in. briefing prasowy, spotkanie z przedstawicielami firmy Alibaba, a także kontakt z ekspertami z Indonezji, którzy opowiedzą polskim przedsiębiorcom o tym, jak uzyskać certyfikat hallal. Uzyskanie tego certyfikatu toruje drogę na rynki azjatyckie, choćby indonezyjski – podkreślił Robert Zawadzki.

Dodał, że w ramach Agencji do końca tego roku w różnych krajach działać będzie ponad 60 biur handlowych zatrudniających 2-3 pracowników oddelegowanych do wspierania polskich przedsiębiorców chcących eksportować kosmetyki na dany rynek. – Pomagają oni w pierwszych krokach ekspansji zagranicznej, m.in. aranżują spotkania, uczestniczą w spotkaniach z kontrahentami, wspierają firmy w prezentacji produktów.

Ekspert przypomniał, że także w kraju nie brakuje inicjatyw cennych dla firm stawiających na eksport. – Najbliższa okazja to Pierwsze Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą, które odbędzie się 25 października. I tam będą eksperci służący poradami – zapewnił dyrektor PaiH.

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
07.10.2025 12:01
Ukraina wprowadza elektroniczny system rejestracji kosmetyków zgodny ze standardami UE
Ukraiński rynek kosmetyczny czeka mały przewrót.DALL-E

W Ukrainie w najbliższym czasie zacznie funkcjonować nowy system elektronicznego powiadamiania o produktach kosmetycznych. Zgodnie z zapowiedziami władz, narzędzie to ma wprowadzić pełną transparentność w zakresie składu i bezpieczeństwa kosmetyków dostępnych na rynku. Nowe rozwiązanie obejmie zarówno producentów krajowych, jak i importerów, którzy będą zobowiązani do rejestracji każdego produktu przed jego wprowadzeniem do sprzedaży.

Jak podkreślił Ołeksandr Yemets, szef Państwowego Przedsiębiorstwa ds. Zdrowia Elektronicznego, system ten jest jednym z elementów integracji europejskiej i stanowi krok w kierunku harmonizacji przepisów z prawodawstwem Unii Europejskiej. „System elektronicznego powiadamiania o produktach kosmetycznych jest wymogiem integracji europejskiej i krokiem w kierunku budowy przejrzystego i bezpiecznego rynku kosmetyków na Ukrainie zgodnie z normami europejskimi. Ułatwi to ukraińskim producentom wejście na rynek UE, ponieważ będą one ujednolicone z wymogami wspólnoty” – powiedział Yemets w rozmowie z portalem Ukrinform.

Dotychczas na Ukrainie brakowało jednolitej bazy danych obejmującej wszystkie kosmetyki obecne w sprzedaży. Produkty takie jak kremy, szampony czy szminki trafiały na półki sklepowe bez centralnej rejestracji, co znacząco utrudniało nadzór nad ich jakością i bezpieczeństwem. W efekcie organy kontrolne nie miały dostępu do pełnych informacji o składzie produktów ani o ich pochodzeniu, co utrudniało reakcję w przypadku wykrycia nieprawidłowości.

Nowy system ma to zmienić – każdy kosmetyk będzie musiał zostać zgłoszony w formie tzw. elektronicznego paszportu produktu. W jego ramach producenci i importerzy wprowadzą szczegółowe dane dotyczące składu, przeznaczenia, miejsca produkcji oraz danych kontaktowych podmiotu odpowiedzialnego. Tylko produkty zarejestrowane w systemie będą mogły legalnie trafić do sprzedaży.

W przyszłości system zostanie również zintegrowany z bazami danych instytucji medycznych, które uzyskają dostęp do informacji o potencjalnie alergennych lub ryzykownych składnikach. Ma to umożliwić szybsze reagowanie w przypadku wystąpienia niepożądanych reakcji u konsumentów. Ukraina liczy, że wdrożenie systemu zwiększy bezpieczeństwo produktów kosmetycznych na rynku krajowym i przyspieszy integrację sektora z rynkiem unijnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
06.10.2025 16:27
Nowy konkurs PARP: 100 mln zł na promocję m.in. polskich marek kosmetycznych za granicą
Polskie marki, w tym kosmetyczne, mają szansę na pozyskanie finansowania.Pixabay

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła nowy nabór w ramach programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”. Na wsparcie dla przedsiębiorców przeznaczono 100 mln zł z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki. Celem konkursu jest zwiększenie rozpoznawalności polskich firm na rynkach międzynarodowych poprzez udział w targach, misjach gospodarczych oraz wydarzeniach branżowych o globalnym zasięgu.

Z programu mogą skorzystać mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z całej Polski, w tym także z sektora kosmetycznego, który od lat należy do najbardziej eksportowych branż krajowej gospodarki. Firmy mają szansę uzyskać dofinansowanie na udział w międzynarodowych wydarzeniach promujących innowacyjne produkty i usługi. Wymogiem formalnym jest uczestnictwo w przynajmniej jednym wydarzeniu z listy rekomendowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Dotacje obejmują szeroki katalog kosztów kwalifikowanych. PARP przewiduje, że dofinansowanie może pokryć nawet 85 proc. wydatków związanych z podróżą zagraniczną oraz 50 proc. pozostałych kosztów projektu. Wsparciem objęte są m.in. wynajem i budowa stoisk targowych, opłaty za powierzchnię wystawienniczą, organizacja pokazów i prezentacji, a także działania promocyjne w mediach tradycyjnych i cyfrowych. Dodatkowo, przedsiębiorcy mogą wliczyć koszty administracyjne – do 7 proc. całkowitej wartości projektu.

Program ma na celu nie tylko wzmocnienie obecności polskich marek na światowych rynkach, ale także rozwój kompetencji eksportowych firm oraz nawiązywanie nowych kontaktów handlowych. Według PARP, doświadczenia z poprzednich edycji pokazują, że uczestnictwo w międzynarodowych targach istotnie zwiększa szanse na pozyskanie zagranicznych kontrahentów, a w niektórych przypadkach prowadzi do wzrostu sprzedaży eksportowej nawet o 30–40 proc.

Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w formie elektronicznej – za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego dostępnego na stronie internetowej PARP. Cały proces odbywa się online, a przedsiębiorcy mogą na bieżąco śledzić status swojego zgłoszenia.

Nabór do programu potrwa od 5 listopada 2025 roku do 8 stycznia 2026 roku (do godziny 16:00). Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające posiadanie środków na wkład własny. Szczegółowe informacje dotyczące zasad, wymaganych załączników oraz instrukcji przygotowania aplikacji dostępne są na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. październik 2025 23:29