StoryEditor
Eksport
27.02.2019 00:00

Francuski eksport kosmetyków wciąż rośnie

Eksport kosmetyków z Francji przewyższył w 2018 roku 14,5 miliarda euro, co oznacza wzrost o 6,3 proc. w porównaniu do 2017 roku – podała FEBEA (Federacja Firm Kosmetycznych). 

Według informacji prasowej  FEBEA, francuski sektor beauty ma dodatnie saldo obrotów handlowych wynoszące 11,2 miliarda euro, czyli prawie 6,6 proc. w porównaniu do 2017 roku. Branża urodowa utrzymuje pozycję na podium francuskiego eksportu, zaraz po aeronautyce oraz winach i napojach spirytusowych. Wartość eksportu z Francji po raz kolejny przekracza obroty sektora na rynku francuskim.

UE, Azja i Ameryka Północna – najbardziej efektywne obszary

W Unii Europejskiej wzrost eksportu pozostaje silny i wynosi 4,5 proc. Największe wzrosty odnotowano w Hiszpanii (+ 8,5 proc.) i we Włoszech (+ 7,2 proc.).

Wynik negocjacji w sprawie brexitu jest bardzo wyczekiwany przez sektor beauty, ponieważ Wielka Brytania jest drugim co do wielkości krajem UE (po Niemczech), do którego Francja eksportuje najwięcej (ponad 1 mld euro ze wzrostem o 3 proc.). Z krajów spoza UE wzrost w Rosji wyniósł 17,8 proc.

Chociaż Europa jest już rynkiem dojrzałym a francuskie produkty są już tam długo obecne, atrakcyjność i bezpieczeństwo francuskich produktów wciąż pozwalają na zwiększenie eksportu – czytamy w komunikacie prasowym organizacji FEBEA.

Eksport do Azji nadal rośnie, ze wzrostem o 16,6 proc. w 2018 roku i wzrostem o ponad 20 proc. w Chinach (+ 22,7 proc.) i Singapurze (+ 24 proc.). Ponad 20 proc. francuskich produktów trafia teraz do Azji, reprezentując ponad 2,6 miliarda euro.

Ameryka Północna odnotowała wzrost eksportu o 6,8 proc,, przy wzroście o 5,7 proc. w Stanach Zjednoczonych. Ten kraj pozostaje drugim co do wielkości celem naszego globalnego eksportu. Ameryka Południowa i Środkowa pozostały stabilne.

Bliski Wschód i Afryka – strefy kontrolowane

W regionie Bliskiego i Środkowego Wschodu nastąpił niewielki spadek eksportu o 2,1% (Arabia Saudyjska odnotowała spadek o 6,2 proc.), ściśle powiązany ze zmianami cen ropy.

W przypadku regionu afrykańskiego sytuacja jest mieszana: w Afryce Zachodniej rośnie o 16,8 proc., w Afryce Środkowej i Południowej o 6,8 proc. W Afryce Północnej również spadła (-3,7 proc.), głównie z powodu zablokowania importu przez Algierię.

Główne kategorie wzrostu eksportu kosmetyków

Produkty do pielęgnacji i perfumy nadal stanowią trzy czwarte francuskiego eksportu kosmetyków: 45% w przypadku produktów pielęgnacyjnych i 22% w przypadku perfum. Wśród innych kategorii make-up nadal rósł wraz ze wzrostem eksportu (o 4,8 proc. makijaż ust i 3,7 proc. dla makijaż oczu). Preparaty do pielęgnacji włosów wzrosły o 7,5 proc., a szampony o 5,8 proc.

Francuskie kosmetyki nadal odgrywają wiodącą rolę na całym świecie. Podziwiane ze względu na swoją doskonałość, wprowadzają innowacji bardziej niż kiedykolwiek, aby sprostać nowym wymaganiom dotyczącym dobrego samopoczucia konsumentów: w zakresie jakości i bezpieczeństwa formulacji, personalizacji produktu i zaangażowania w ochronę środowiska - podsumował Patrick O'Quin, prezes FEBEA.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
30.07.2025 13:00
Packeta: AI pomaga polskim e-sklepom w nawiązaniu wspólnego języka z nowymi klientami
Zakupy online w polskich sklepach? Tylko z obsługą w ojczystym języku.Miljan Zivkovic

Ekspansja zagraniczna przestaje być domeną wyłącznie dużych, globalnych marek. Z danych Grupy Packeta wynika, że coraz więcej polskich e-sklepów średniej i mniejszej wielkości rozwija swoją działalność poza krajem. Aż 80 proc. firm, które rozpoczęły sprzedaż internetową w jednym kraju poza Polską, decyduje się w ciągu roku na wejście na kolejne rynki. Oznacza to, że ekspansja nie jest już jednorazowym projektem testowym, lecz świadomą i długoterminową strategią wzrostu.

Firmy, które osiągają sukces za granicą, podejmują szereg złożonych działań. Tłumaczenie strony internetowej to jedynie punkt wyjścia. Kluczowe jest zrozumienie lokalnych zwyczajów zakupowych, preferowanych metod płatności, logistyki oraz stylu komunikacji z klientami. Różnice w oczekiwaniach konsumentów sprawiają, że polskie sklepy inwestują w lokalne wersje UX – modyfikując filtry wyszukiwania, kategorie produktowe czy format cen.

Rosnące znaczenie odgrywa także sztuczna inteligencja, która wspiera proces lokalizacji treści. Dzięki AI możliwe jest stworzenie i przetłumaczenie setek opisów produktów w zaledwie kilka dni. Jednak eksperci przestrzegają przed całkowitym poleganiem na automatyzacji. –  AI umożliwia tworzenie i tłumaczenie setek opisów w kilka dni, ale wciąż rekomendujemy, by kluczowe treści marketingowe czy strony koszyka i checkoutu były dodatkowo sprawdzone przez native speakerów. Daje to pewność, że unikniemy kulturowych wpadek, które mogą zaszkodzić marce – podkreśla Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland & Germany, zwracając uwagę na ryzyko błędów.

Równie ważnym elementem skutecznej ekspansji jest dostosowanie obsługi klienta do lokalnych oczekiwań. Jak pokazuje raport Zendesk CX Trends 2025, aż 77 proc. konsumentów deklaruje lojalność wobec firm oferujących wysoką jakość customer service. Szybki kontakt w ojczystym języku staje się standardem, a jego brak może skutecznie zniechęcić klientów do powrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. sierpień 2025 12:15