StoryEditor
Eksport
29.04.2022 00:00

Polskie firmy na 53. Cosmoprof Worldwide Bologna. Czy przywiozą nowe kontrakty?

Trwają 53. targi Cosmoprof Worldwide Bolonia we Włoszech. Blisko 200 polskich firm kosmetycznych prezentuje na nich swoją ofertę i walczy o kontrakty biznesowe.

197 firm kosmetycznych z Polski wystawia swoje produkty na targach Cosmoprof, które rozpoczęły się 28 kwietnia we włoskiej Bolonii. Są to pierwsze stacjonarne targi po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią.

Tegoroczne targi Cosmoprof Worldwide Bolonia to ok. 2700 wystawców z 69 krajów, 26 pawilonów narodowych na 200 tys. powierzchni wystawienniczej. Od 28 kwietnia do 1 maja zwiedzający poznają ofertę wystawców w sektorach Cosmopack (opakowania) oraz Cosmo Perfumery & Cosmetics , (kosmetyki masowe i prestiżowe ). Od piątku 29 kwietnia do poniedziałku 2 maja Cosmo Hair, Nail & Beauty Salon gości dostawców gotowych produktów, sprzętu, wyposażenia i usług dla profesjonalnego świata beauty.

Pierwszego dnia targów, podczas otwarcia polskiego stoiska narodowego, inauguracyjną prezentację na temat polskiego sektora kosmetycznego poprowadziła Blanka Chmurzyńska-Brown. Dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego mówiła o dynamice zmian rynku wewnętrznego, konkurencyjności sektora i pozycji polskich przedsiębiorców na tle całego rynku oraz zaprezentowała najnowsze wyniki eksportowe, w tym wpływ pandemii covid oraz potencjalne skutki ataku Rosji na Ukrainę.
 

Najciekawsze dane? Polski rynek osiągnął przewidywany przez Euromonitor blisko 8 proc. wzrost do roku. Imponujący jest również wynik eksportu w 2020 r. - Polska, jako jedyna z „wielkiej piątki” osiągnęła wzrost. Nasze 5 proc. były dużym sukcesem zwłaszcza na tle dwucyfrowych spadków bezpośrednich konkurentów.

Polskie firmy kosmetyczne prezentują się przede wszystkim w pawilonie narodowym – hala nr 16. Niektóre ulokowały się także w hali nr 21, w sektorze Green & Organic. Polska słynie ze znakomitych kosmetyków i z zamiłowania do naturalnych receptur produktów i to widać w ekspozycjach. Na stoiskach pojawiają się motywy roślinne i grafiki nawiązujące do natury. W serwisach społecznościowych wystawcy z Polski pokazują z jakimi produktami przyjechali na targi i jak prezentują się ich stoiska.

Targi Cosmoprof są w najgorętszym momencie, trudno więc dziś mówić o tym, na ile są atrakcyjne pod względem biznesowym i czy zaowocują nowymi kontraktami. Będzie czas na podsumowania za kilka dni. Dziś na pewno można powiedzieć, że polskie firmy, jak zawsze, zaprezentowały się z klasą. Stoiska made in Poland są po prostu imponujące.

ALLVERNUM

ORIENTANA

BARWA

SILCARE COSMETICS

Nie zabrakło też polskich reprezentantów na Cosmopack - części wystawienniczej poświęconej opakowaniom.

NOVO-PACK

Aż 50 proc. produkowanych w Polsce kosmetyków trafia na rynki zagraniczne. Eksport produktów kosmetycznych przez polskie firmy z roku na rok staje się coraz większy. Sukcesy naszych rodzimych firm na rynku międzynarodowym sprawiają, że branża kosmetyczna nazywana jest najpiękniejszą wizytówką polskiej gospodarki. 

Polski rynek kosmetyczny zajmuje obecnie 6. miejsce w UE.  

Łączna wartość eksportu polskich kosmetyków w 2021 wynosiła 3,9 mld euro, a głównymi kierunkami eksportu są: Niemcy, Rosja, Wielka Brytania, Czechy i Belgia.

Z raportu Pekao SA „Dekada sukcesów, pandemia i co dalej? Perspektywy krajowej branży kosmetycznej w postkryzysowej rzeczywistości” wynika, że Ponad 600 firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw zajmuje się w Polsce produkcją kosmetyków, co plasuje nas na trzecim miejscu w Europie. Tylko w ostatnich czterech latach liczba małych i średnich przedsiębiorstw wytwarzających kosmetyki w Polsce wzrosła o blisko 2/3. Aż co piąta firma o kosmetycznym profilu produkcji, założona w tym czasie na Starym Kontynencie, powstała właśnie w Polsce.

Czytaj więcej: Polska branża kosmetyczna dobrze zarabia i stawia na eksport [raport Pekao SA]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
30.11.2023 15:05
Ewa Trzcińska, Polska Izba Biznesowa we Włoszech: Jak wprowadzić polskie kosmetyki na rynek włoski? [Beauty Rozmowy Wiadomości Kosmetycznych]
Ewa Trzcińska, prezes Polskiej Izby Biznesowej we Włoszechwiadomoscikosmetyczne.pl
Włosi wydają na kosmetyki 12 mld rocznie. Choć jest to rynek bardzo dojrzały, polskie firmy kosmetyczne mają szansę o niego zawalczyć. Włosi są otwarci na wszelkie produkty naturalne. Kluczem jest innowacyjność produktów, dobre relacje z dystrybutorami i zrozumienie włoskiej kultury biznesowej – o tym w naszej video rozmowie Ewa Trzcińska, prezes Polskiej Izby Biznesowej we Włoszech.

 

Czy Włosi są otwarci na robienie biznesu z Polską?

 

Bardzo wielu przedsiębiorców, z wielu branż, interesuje się rynkiem włoskim. To co mnie bardzo cieszy, to że Polacy przestali już tylko importować towary z Włoch do Polski, ale są aktywnymi partnerami tzn., uczestniczą w aktywnych wykupach marek, interesują się przejęciami włoskich firm, marka polska zaczyna być dostrzegana. Z branży kosmetycznej bardzo dobrą pracę wykonały np. Inglot, Dr Irena Eris i kilka innych firm, które mocno zaznaczyły swoją obecność.

Jednak włoski rynek jest rynkiem bardzo trudnym, co trzeba wyraźnie podkreślić. To nie jest rynek, na który można szybko wejść i sprzedać tira towaru w pierwszej rozmowie, jak czasem Polacy to sobie wyobrażają. Jest to rynek bardzo dojrzały. Włochy są trzecim rynkiem kosmetycznym w Europie za Niemcami i Francuzami. W tym roku po raz pierwszy Stany Zjednoczone są ich pierwszym odbiorcą eksportowym. Ponad 70 proc. kosmetyków do makijażu jest wytwarzanych we Włoszech przez włoskich podwykonawców dla światowych gigantów.  

 

Jak budować relacje w biznesie z włoskimi partnerami? Czy dobre relacje w biznesie przekładają się na relacje osobiste? Dlaczego lepiej zainwestować w dobrego tłumacza niż w elegancką hostessę na targach we Włoszech? Jakie są perspektywy dla kolejnych edycji targów Cosmoprof w Bolonii i na jakich targach we Włoszech jeszcze warto bywać? O tym w naszej rozmowie z Ewą Trzcińską, prezes Polskiej Izby Biznesowej we Włoszech. Obejrzyj cały wywiad: 

 

 

Jakie kosmetyki mogłyby zainteresować włoskich odbiorców?

 

Na rynkach eksportowych nikt nie czeka z otwartymi rękami, ale zarazem na każdym jest miejsce. Włosi są bardzo przywiązani do własnych marek. Aby zaistnieć na tym rynku, trzeba mieć pomysł, projekt - zrobioną analizę rynku i odpowiedniego partnera. Koniecznie trzeba śledzić trendy, po prostu przygotować się gruntownie do wejścia na ten rynek. Ciężko przebijać z czymś, co danemu rynkowi jest zupełnie obce. Włosi w tej chwili są bardzo nastawieni na wszystkie produkty naturalne, na ogromną prostotę opakowań i wszystko, co jest przyjazne środowisku. Firmy, które podkreślają w komunikacji takie wartości od razu są lepiej pozycjonowane. To musi być produkt, którego nie mają u siebie na wyciągnięcie ręki. A do tego musi być jeszcze jakość i cena.  Ale... Włosi bardzo o siebie dbają, wydają na kosmetyki 12 mld zł rocznie. Warto o ten rynek powalczyć.

 

Gdzie Włosi kupują kosmetyki?

 

Przed pandemią włoski rynek e-commerce praktycznie nie istniał. Obecnie osiąga 10 proc. przy wzroście 30 proc. rocznie. Ale nadal, ponieważ Włosi są bardzo kontaktowi, chcą produkt dotknąć, chcą z kimś porozmawiać, 20 proc. sprzedaży odbywa się w sklepach perfumeryjnych. Według raportu Cosmetica Italia - włoski odpowiednik Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego – prawie 18 proc. kosmetyków sprzedaje się w aptekach. Zaufanie do sieci aptek jest więc bardzo wysokie. A pierwszym kanałem jest oczywiście szeroka dystrybucja, sklepy sieciowe, w których sprzedaje się co drugi kosmetyk, przy czym tu mówimy głównie o produktach tańszych, do pielęgnacji czy mycia ciała. 

 

Czy da się wejść na włoski rynek bezpośrednio, czy trzeba mieć włoskiego partnera?

 

We Włoszech nadal królują agenci, którzy są przywiązani albo do dystrybutorów, albo do hurtowni. Nie ma dystrybutora, który ogarniałby cały kraj – są podzieleni na północ, centrum i południe. Najlepiej jest znaleźć zaufanego partnera, dystrybutora, który nas poprowadzi, powie np. „ta komunikacja nie jest dobra do Włochów, trzeba zrobić coś innego" i wtedy ma się szansę na sukces. My, jako izba, jesteśmy gotowi pomóc polskim firmom w wejściu na rynek włoski, mamy wypracowane kontakty w kanałach sprzedaży – zarówno farmaceutycznym, jak i perfumeryjnym. Ale firma musi być nastawiona na to, że będzie prowadzona przez dystrybutora włoskiego – to dystrybutorzy znają ten rynek i zawsze powtarzam polskim firmom, że warto ich słuchać. Włosi są też bardzo relacyjni, a zarazem łatwo jest utracić ich zaufanie. Nierzetelne zachowanie jednej firmy wobec włoskiego dystrybutora przekłada się na utratę zaufania do całej marki made in Poland. Nie warto iść na skróty. Warto natomiast poznać włoską kulturę biznesową.

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
14.11.2023 13:48
155 mln zł dofinansowania dla firm kosmetycznych na ekspansję międzynarodową ze środków europejskich dostępne od zaraz
Shutterstock
Do końca listopada firmy z branży kosmetycznej mogą uzyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na rozwój eksportu. Na co można przeznaczyć takie środki i gdzie złożyć wniosek?

Ekspansja międzynarodowa stanowi naturalny etap rozwoju firmy. Barierą, która powstrzymuje wielu przedsiębiorców przed podjęciem decyzji o wejściu na nowy rynek, są finanse. Do końca listopada firmy z branży kosmetycznej mogą uzyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na realizację swoich planów podboju nowych rynków. Gdzie je znaleźć?

Polska Agencja Rozwoju Przemysłu czy Polska Agencja Inwestycji i Handlu, regularnie organizują konkursy dla biznesu, w których wnioskodawcy mogą uzyskać dotację, dofinansowanie lub preferencyjną pożyczkę na realizację działań związanych z ekspansją międzynarodową. Świetnym przykładem jest program realizowany obecnie przez PARP, który odpowiada na jedną z największych trudności w procesie ekspansji: jak sprawić, by miejscowi konsumenci, odbiorcy usług czy produktu, usłyszeli o danej marce. W tym konkretnym programie można uzyskać zwrot części kosztów poniesionych na realizację działań marketingowych, które są bardzo szeroko i elastycznie definiowane

 – mówi Beata Harnik, manager w J. Dauman Poland.

 „Promocja marki innowacyjnych MŚP” to projekt prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przemysłu. Pozwala on na pokrycie kosztów związanych z promocją na nowym rynku. Maksymalna wysokość dotacji wynosi do 50 proc. kosztów planowanych działań. Z programu mogą skorzystać polskie małe i średnie firmy. Wśród wyróżnionych sektorów znalazła się m.in. branża kosmetyczna. Łącznie rozdysponowanych zostanie 155 mln złotych. Aby uzyskać finansowanie, konieczne jest przesłanie zgłoszenia wraz z wypełnionym wnioskiem do PARP do 30 listopada 2023 r.

Ze względu na czas pozostały do zamknięcia naboru warto skonsultować wniosek oraz przygotowaną dokumentację z zewnętrznym ekspertem. Dodatkowa weryfikacja ograniczy ryzyko odrzucenia aplikacji przez PARP.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. grudzień 2023 17:55