StoryEditor
Eksport
20.08.2021 00:00

Rośnie eksport polskich kosmetyków – dane GUS i PKO Research

Polskie kosmetyki cieszą się uznaniem za granicą. Naszymi najważniejszymi odbiorcami są Niemcy, Rosja i Kazachstan. Eksport w I kwartale 2021 roku zwiększył się o 8 proc. w stosunku do zeszłego roku. Napędzany był większą sprzedażą perfum oraz kosmetyków upiększających i do pielęgnacji skóry.

W strukturze eksportu kosmetyków (w PLN) zdecydowanie dominują produkty z kategorii pielęgnacja skóry, upiększające, do malowania oczu, ust, manicure i pedicure oraz pudry.

Aż 50 proc. produkowanych w Polsce kosmetyków trafia na rynki zagraniczne. Eksport produktów kosmetycznych przez polskie firmy z roku na rok staje się coraz większy. Sukcesy naszych rodzimych firm na rynku międzynarodowym sprawiają, że branża kosmetyczna nazywana jest najpiękniejszą wizytówką polskiej gospodarki.

Przeczytaj również: PAIH pyta, jak promować polskie firmy kosmetyczne w Azji

Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, stale odnotowujemy wzrost eksportu, co stawia polski przemysł kosmetyczny w bardzo dobrym świetle. Powodem tego jest fakt, że polska branża kosmetyczna podąża za nowymi trendami i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. Zarówno w Polsce jak i w Europie, ostatnie lata charakteryzowały się stabilnym wzrostem wartości rynku kosmetycznego. W 2019 wart był on ok. 79,8 mld euro, co oznaczało wzrost o 1,5 proc. w porównaniu do 2018 roku – czytamy na stronie producentkosmetykow.pl. 

Na tle wszystkich krajów europejskich, Polski rynek kosmetyczny zajmował 6. miejsce (13,2 mld zł) i odznaczał się ogromnym potencjałem rozwoju. Według GUS pierwsza połowa 2020 przyniosła wzrost eksportu w tej branży o 6 proc. Przedsiębiorstwa kosmetyczne reagują bardzo szybko, łatwo dostosowują się do zmian na rynku. Jako firmy kosmetyczne, wykorzystaliśmy w tej pandemii szansę, jaką była możliwość wejścia na nowe, dotąd nieosiągalne dla polskich kosmetyków rynki. W kwietniu 2020 odnotowano wzrost eksportu na bardzo wymagające rynki: Szwecji, Danii, a nawet Szwajcarii (ponad 150 proc.). Polska branża kosmetyczna wypracowała sobie sukces na rynkach wschodnio-europejskich. Zarówno rosyjscy jak i ukraińscy konsumenci mają dobre skojarzenia oraz ogromne zaufanie do naszych rodzimych marek.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
22.04.2025 14:59
Ceny perfum w USA wzrosną o 6-7 proc. – to odpowiedź Interparfums na cła Trumpa
Jimmy Choo jest marką perfum, przynoszącą koncernowi Interparfums największe dochody   IG interparfums_official

Interparfums, producent perfum z Francji, planuje podniesienie cen swoich produktów na terenie USA 6 do 7 proc. już od 1 sierpnia. To odpowiedź na nałożenie 10-procentowych ceł na towary importowane. Interparfums ma w swoim portfolio perfumy kilku globalnym marek modowych, takich jak Coach, Jimmy Choo, Montblanc i Lacoste.

Nie przeprowadziliśmy jeszcze dokładnych obliczeń, ale myślę że w tym roku poniesiemy dodatkowe wydatki w granicach od 5 do 6 milionów euro – zapowiedział dyrektor generalny Interparfums Philippe Benacin podczas dorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy w Paryżu.

Obecnie Stany Zjednoczone są dla Interparfums największym rynkiem, przynoszącym w 2024 roku 38 proc. całkowitych przychodów firmy. Jak dodał też Benacin, firma pomimo przewidywanego wpływu ceł miała w USA “bardzo mocny pierwszy kwartał”. Oficjalne wyniki Interparfums za pierwszy kwartał zostaną opublikowane 24 kwietnia.

Benacin potwierdził ponadto odnowienie umowy licencyjnej z amerykańską marką Coach, obowiązującej do 2031 roku. W 2024 roku perfumy marki Coach wygenerowały dla Interparfums 43 mln euro zysków ze sprzedaży, co czyni je jedną z najlepiej sprzedających się licencji grupy po Jimmy Choo, która przyniosła 56,3 mln euro.

Ogółem Interparfums odnotowało 10-procentowy wzrost zysku netto w 2024 roku.

Czytaj też: Coach przedłuża umowę licencyjną na swoje perfumy z Interparfums

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
15.04.2025 13:32
Korea Południowa uruchamia fundusz wspierający branżę K-beauty o wartości 40 miliardów wonów
Hebe

Ministerstwo Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Start-upów w Korei Południowej ogłosiło utworzenie specjalnego funduszu dedykowanego branży kosmetycznej. Fundusz o wartości 40 miliardów wonów (około 27 milionów dolarów amerykańskich) ma wspierać start-upy z sektora K-beauty i obejmuje cały łańcuch dostaw kosmetyków w kraju. To pierwsza tego typu inicjatywa w Korei Południowej, realizowana we współpracy publiczno-prywatnej. Głównymi inwestorami funduszu zostały wiodące firmy zajmujące się produkcją kontraktową kosmetyków — Kolmar Korea i Cosmax Inc.

Inicjatywa pojawiła się w odpowiedzi na rosnące obawy związane z potencjalnym wprowadzeniem przez Stany Zjednoczone 25-procentowych ceł wzajemnych. Choć jeszcze nie weszły one w życie, ich zapowiedź już teraz budzi niepokój wśród eksporterów. Branża kosmetyczna stanowi kluczowy sektor eksportowy południowokoreańskich MŚP. W 2023 roku wartość zagranicznej sprzedaży kosmetyków z Korei osiągnęła poziom 6,8 miliarda dolarów amerykańskich, co czyni ją liderem wśród kategorii eksportowych w tym segmencie przedsiębiorstw.

Fundusz ma na celu nie tylko ochronę sektora kosmetycznego przed skutkami geopolitycznych napięć i ryzyk handlowych, lecz także zwiększenie konkurencyjności koreańskich marek na rynkach międzynarodowych. Władze Korei liczą, że strategiczne inwestycje pozwolą firmom przetrwać ewentualne turbulencje i wzmocnić ich pozycję globalną. K-beauty już od lat uchodzi za symbol innowacyjności i wysokiej jakości, a także za ważny element „miękkiej siły” kulturowej Korei Południowej.

Utworzenie funduszu wpisuje się w szerszą strategię wspierania innowacyjnych gałęzi przemysłu oraz zabezpieczania przyszłości koreańskiej gospodarki. Zwiększenie odporności sektora kosmetycznego ma kluczowe znaczenie w obliczu zmieniających się warunków globalnego handlu. Inwestycje tego typu mają również zachęcać młode, dynamiczne firmy do ekspansji zagranicznej i rozwijania nowych technologii, które umocnią pozycję Korei Południowej jako światowego lidera w dziedzinie urody.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 14:41