Rynek kosmetyków w Hiszpanii wygenerował w 2020 r. szacunkową sprzedaż na poziomie 6,2 mld EUR. Statista przewiduje, że dopiero w 2024 r. wielkość rynku przekroczy poziom sprzed pandemii COVID-19, do czego przyczyni się m.in. znaczący spadek rynku w latach 2020-2021 o 4,3 proc. rocznie. Według prognoz w latach 2022-2025 średnie roczne tempo wzrostu rynku przyspieszy do 4,2 proc. wobec 1,1 proc. notowanego przed pandemią (CAGR 2017-2019).
Największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego sprzedaż w 2020 r. w Hiszpanii wyniosła 2,7 mld EUR, stanowiąc 43,3 proc. całkowitej sprzedaży branży.
W 2020 r. mieszkaniec Hiszpanii wydał na kosmetyki średnio blisko 133 EUR. Prognozowany jest wzrost tej kwoty do prawie 164 EUR w 2025 r.
W 2020 r. 22 proc. przychodów ze sprzedaży kosmetyków w Hiszpanii było generowane przez sklepy online. Prognozowany jest znaczny wzrost tego udziału do 29 proc. w 2024 r.
Hiszpania zajmuje dziesiąte miejsce na światowej liście eksporterów kosmetyków – po Chinach, Stanach Zjednoczonych, Hongkongu, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Singapurze, Holandii i Kanadzie.
Import kosmetyków do Hiszpanii zanotował w latach 2017-2019 wzrost o 16,2 proc. do blisko 3,5 mld EUR. Pandemia COVID-19 w 2020 r. odwróciła tendencję wzrostową i nastąpił wówczas znaczący spadek tego importu aż o 15,4 proc. r/r.
W strukturze hiszpańskiego importu dominującą pozycję zajmuje Francja z udziałem wynoszącym 30,2 proc.. Kosmetyki importowane z Polski o wartości 108,9 mln EUR stanowiły w 2020 r. 3,7 proc. importu kosmetyków do Hiszpanii, co dało Polsce 7. miejsce wśród dostawców branży na tym rynku.