StoryEditor
Eksport
26.04.2023 00:00

Rynek kosmetyków w USA rośnie. Prestiżowych szybciej niż masowych

Największe wzrosty na rynku kosmetycznym w USA generuje sprzedaż kosmetyków makijażowch z wyższej półki, zwłaszcza do ust, oraz selektywnych zapachów. Wyraźne widoczne są też w kategorii dermokosmetyków do pielęgnacji twarzy i selektywnych produktów do pielęgnacji włosów / fot. shutterstock
Rynek kosmetyków masowych w Stanach Zjednoczonych jest wart po pierwszym kwartale 2023 r. 7 mld, a prestiżowych 6,6 mld USD. Jednak to rynek tych drugich rośnie szybciej, bo o 16 proc. rok do roku. Sprzedaż masowych produktów zwiększyła się w tym czasie wartościowo o 10 proc. – wynika z danych firmy Circana.      

Agencja badawcza Circana (dawniej IRI i The NPD Group)  podała, że sprzedaż prestiżowych produktów kosmetycznych w USA wzrosła w pierwszym kwartale 2023 r. o 16 proc. rok do roku, osiągając łączną kwotę 6,6 mld USD. W tym samym okresie masowy rynek kosmetyczny wygenerował 7 mld dolarów, co stanowi wzrost o 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku.

Popyt na produkty prestiżowe to kontynuacja trendu z ubiegłego roku. Przychody ze sprzedaży prestiżowych produktów kosmetycznych w USA w 2022 r. wzrosły o 15 proc. rok do roku, osiągając łączną kwotę 27,1 mld USD. Łączny wzrost przychodów z rynku produktów kosmetycznych masowych i prestiżowych w 2022 r. wyniósł 11 proc.

Fokus na zdrowie włosów

Sprzedaż produktów do pielęgnacji włosów z obszaru Prestige wzrosła w I kwartale o 11 proc., podczas gdy masowych o 7 proc. Wciąż jednak masowa pielęgnacja włosów stanowi 3/4 całkowitego wolumenu sprzedaży produktów z tej kategorii.

Po raz kolejny zdrowie włosów było głównym motorem wzrostu, w szczególności ukierunkowane zabiegi, środki chroniące przed wysoką temperaturą, kuracje bez spłukiwania, pielęgnacja skóry głowy i rozwiązania do przerzedzania włosów. Według Circana te typy produktów przerosły ogólną kategorię włosów.

Kategoria pielęgnacji włosów skorzystała również na najwyższym średnim wzroście cen rok do roku we wszystkich kategoriach kosmetycznych. W szczególności wzrost ten był napędzany wzrostem sprzedaży produktów w cenie powyżej 30 USD.

Efekt szminki wciąż w trendzie

Makijaż był najszybciej rozwijającym się sektorem zarówno na rynku prestiżowym, jak i masowym, zdobywając blisko 1/3 całkowitych przychodów ze sprzedaży kosmetyków w I kwartale. Sprzedaż prestiżowych produktów do makijażu wzrosła o 24 proc., podczas gdy masowa o 15 proc.

Natomiast w całym 2022 r., produkty do ust stanowiły najszybciej rozwijający się prestiżowy segment makijażu, który wzrósł o 43 proc. Warto zauważyć, że droższe markowe produkty do ust rosły jeszcze szybciej.

Dermokosmetyki prześcignęły marki naturalne w pielęgnacji twarzy

Wzrosty sprzedaży prestiżowych i masowych produktów do pielęgnacji skóry były prawie równe i wyniosły odpowiednio 11 proc. i 10 proc. Widocznym trendem jest jednak szybszy rozwój rynku marek dermokosmetycznych niż naturalnych w sektorze prestiżowym. Napędziły go liczne premiery w tym obszarze.

W zapachach liczy się wartość dodana oraz prestiż marki

Sprzedaż perfum selektywnych wzrosła w I kwartale o 15 proc., podczas gdy perfumy masowe odnotowały 13-proc. wzrost. Najlepsze wyniki uzyskały zestawy upominkowe, przy czym te od marek prestiżowych urosły aż o 31 proc. Circana przypisuje ten wynik rosnącej liczbie konsumentów  poszukujących wartości dodanej.

Ciekawym wynikiem jest też prawie 40-proc. udział zapachów o pojemności mniejszej niż 30 ml w sprzedaży marek selektywnych. To zachowanie jest odzwierciedleniem konsumenckiej potrzeby posiadania prestiżowego produktu za niską cenę.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
22.05.2025 11:30
Nowe cła za chińskie kosmetyki? Unia Europejska chce opłatą 2 euro zahamować zalew paczek z Chin
Tanie kosmetyki o nieznanym składzie mogą wkrótce przestać być tak atrakcyjne dla konsumentów i konsumentek.Aliexpress

Komisja Europejska spodziewa się, że nowa opłata zniechęci niektórych operatorów do masowego importu tanich towarów bez opodatkowania. Środki zebrane z opłaty miałyby trafić bezpośrednio do służb celnych państw członkowskich, co umożliwiłoby lepszą kontrolę jakości i bezpieczeństwa produktów trafiających na unijny rynek.

Unia Europejska planuje wprowadzenie opłaty manipulacyjnej w wysokości 2 euro za każdą małą paczkę spoza Wspólnoty. Celem nowego mechanizmu, zaproponowanego przez komisarza ds. handlu Maroša Šefčoviča, jest sfinansowanie kosztów odpraw celnych i wzmocnienie kontroli napływających przesyłek. Jak zaznacza Komisja Europejska, nie chodzi o nowy podatek, lecz o „kompensatę kosztów” obsługi ogromnego wolumenu tanich przesyłek, głównie z Chin.

Skala zjawiska rośnie lawinowo. W 2024 roku do Unii Europejskiej trafiło około 4,6 miliarda paczek o wartości poniżej 150 euro – średnio 145 przesyłek na sekundę. Aż 91 proc. z nich pochodziło z Chin. Przesyłki te, zwolnione obecnie z ceł, omijają też często kontrole celne, co budzi niepokój unijnych instytucji, zwłaszcza w kontekście przewidywanego zwiększenia napływu po podwyższeniu ceł w USA.

Belgijska federacja handlowa Comeos poparła wg. portalu Retail Detail propozycję Komisji, wskazując, że to krok w stronę bardziej uczciwej konkurencji. Jak podkreślono, każdego dnia do Belgii trafia około 2,5 miliona paczek spoza UE, z czego większość pochodzi z Chin. W skali roku oznacza to nawet miliard przesyłek – dwukrotnie więcej niż w 2023 roku. Tymczasem belgijskie służby celne są w stanie skontrolować zaledwie 0,005 proc. z nich.

Co to oznacza dla Polski?

Wprowadzenie opłaty manipulacyjnej może mieć także istotne skutki dla zachowań zakupowych konsumentów, zwłaszcza w sektorze kosmetycznym. Wzrost kosztów importu tanich produktów z Azji, w tym popularnych marek z platform takich jak Aliexpress i Temu, może skłonić konsumentów do ponownego zainteresowania się ofertą polskich marek beauty z segmentu budżetowego. Rodzime firmy, które już teraz konkurują ceną i coraz częściej stawiają na jakość oraz transparentność składu, mogą zyskać nowych klientów poszukujących alternatywy dla dotychczasowych tanich zakupów zza granicy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 19:42