StoryEditor
Eksport
28.11.2018 00:00

Rynek perfum w Rosji szybko się zmienia

Rynek kosmetyczny w Rosji, szósty na świecie w zakresie konsumpcji na jednego mieszkańca, przechodzi też ogromną transformację w segmencie perfum. Kryzys związany z załamaniem rubla w 2014 roku zmienił jego zasady gry, pomagając lokalnym markom i prywatnym firmom zdobyć klientów w miejsce globalnych graczy.

W 2018 roku ten ogromny kraj liczył 450 perfumeryjnych, kosmetycznych i drogeryjnych sieci w 16 tysiącach punktów sprzedaży a wyspecjalizowani dystrybutorzy zdominowali  kosmetyki na rosyjskim rynku (prawie 64 proc. sprzedaży).  W ostatnich dwóch latach liczba sklepów należących do głównych graczy na tym rynku wzrosła o 20 proc. Nowym liderem jest Magnit Cosmetics z najbardziej spektakularnym wzrostem, przed  L’Etoile.

Sprzedaż w sklepach stacjonarnych wzrosła o 16 proc. w porównaniu do 2014 roku, natomiast to sprzedaż online jest w prawdziwym rozkwicie i przeciętna wartość koszyka produktów online jest wyższa niż tego w sklepach stacjonarnych. E- sklepy mogą  też dostarczyć produkty w każde miejsce, co jest istotne w Rosji, gdzie są obszary odległe i o małym zaludnieniu. Ponadto w sieci znajduje się mnóstwo informacji, które są przydatne dla rosyjskich konsumentów.

Aby utrzymać poziom sprzedaży duże marki, takie jak L’Etoile, Rive Gauche czy Ile de Beauté, wystartowały z promocyjnymi ofertami, zwłaszcza połączonymi z programami lojalnościowymi. Ostatnio ucierpiał trochę segment premium, który w 2017 roku zaobserwował stagnację. Niektóre marki ze średniej półki ucierpiały na kryzysie, inne zniknęły z kanałów regionalnej dystrybucji, gdzie europejskie marki muszą stawić czoła konkurencji z  Azji. Jednak segment luksusowy stosunkowo mało stracił przez kryzysowe lata.

Rynek perfumiarski pozostaje flagową kategorią rosyjskiego rynku kosmetycznego. Wskutek zawirowań się zrestrukturyzował i obecnie Rosjanie wolą mniejsze rozmiary perfum (30 ml i 50 ml)  a linia podziałów między mężczyznami i kobietami jest mniej zaznaczona, jako że kobiety ulegają trendowi na mieszane perfumy, zwłaszcza te lansowane przez niszowe marki perfumiarskie.

Rosyjscy konsumenci robią zakupy w drogeriach, ponieważ mogą przetestować produkty (64 proc.), dokonać wymiany (38 proc.) albo z powodu nawyku (24 proc.) Z kolei zakupy w sieci są atrakcyjne, bo wiążą się z niższymi cenami (uważa tak 57 proc.) Niszowe perfumy przestają być rynkiem tylko dla zamożnych, ale otwierają się też na klientelę z klasy średniej, która stawia coraz bardziej na jakość.

Konsumenci dobrze przyjmują produkty rzadkie i nowości, ale głównie szukają zapachowej różnorodności. Poza popularnymi w tym kraju nutami kwiatowymi i owocowymi oraz gourmand, Rosjanie otwierają się także na zapachy świeże oraz szyprowe, drzewne i orientalne. Oczekiwania co do oferty perfumiarni też są coraz większe – ma być bogata i różnorodna.

Aby im sprostać, profesjonaliści są oraz bardziej rygorystyczni. Marki niszowe na tym zyskują, bo tworzą jakościowe, ale dostępne finansowo zapachy i nie wahają się współpracować z uznanymi perfumiarzami jak Bertrand Duchaufour. Rosyjscy perfumiarze tworzą swoje marki i uczą się perfumiarskiego fachu we Francji np. w Grasse Institute of Perfumery albo warsztaty kilkudniowe w Paryżu na temat zapachowego know-how.

Sam Duchaufour ocenił, że w Rosji jest ogromne zapotrzebowanie na jakościowe perfumy z każdej perspektywy oraz panuje tam wolność i ciekawość. Marki niszowe zawierają sojusze, aby stawić czoła konkurencji dużych graczy na rynku. Kryzys się kończy, ustępując pola entuzjastycznemu rynkowi, który podąża z Europą w zakresie gustów i tendencji a rynek niszowy ma tam jeszcze ogromne pole do popisu.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
26.08.2025 13:36
Strefa Biznesu: Polska branża kosmetyczna rośnie w siłę – piąta w UE, dziewiąta na świecie
Polskie kosmetyki to hit eksportowy.Agata Grysiak

Polska branża kosmetyczna należy dziś do czołówki światowej – kraj zajmuje piąte miejsce w Unii Europejskiej i dziewiąte na świecie pod względem eksportu. W 2023 r. wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 25,4 mld zł, a średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) w latach 2014–2023 wyniosło 5,2 proc. Na znaczeniu zyskują zarówno rebranding i przejęcia, jak i dostosowanie do wymogów regulacyjnych UE, m.in. zakazu mikroplastików czy rozporządzenia o opakowaniach. Branża przechodzi także przyspieszoną digitalizację sprzedaży oraz doświadcza dynamicznego wzrostu segmentu dermokosmetyków.

Silną pozycję Polski budują rozpoznawalne marki, takie jak Bielenda, Ziaja, Inglot, Eveline czy dr Irena Eris. Ich przewagi konkurencyjne opierają się na innowacjach, skutecznym marketingu i ekspansji zagranicznej. Wartość eksportu polskich kosmetyków w 2023 r. osiągnęła 5,1 miliarda euro. Najważniejszymi kierunkami sprzedaży są Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Belgia, Francja, Ukraina, Holandia, Włochy i Hiszpania. Co istotne, coraz większą rolę w eksporcie odgrywają także średnie przedsiębiorstwa i firmy rodzinne, które wspólnie z dużymi graczami tworzą silny ekosystem.

Jak podkreśla Renata Ropska z Uniwersytetu SWPS w wypowiedzi dla portalu Strefa Biznesu, kondycja polskiego sektora kosmetycznego jest wyjątkowo stabilna. – Nasze kosmetyki mają się świetnie, i to nie tylko na polskim rynku – zaznacza ekspertka. Polskie produkty są obecne w całej Europie, a nawet dalej, niekiedy pod zmienionymi nazwami, ale zachowują wysoką jakość i konkurencyjność. Dzięki temu marki z Polski skutecznie rywalizują zarówno z globalnymi gigantami, jak i z lokalnymi producentami w poszczególnych krajach.

Sektor posiada kilka istotnych przewag na rynku międzynarodowym: skalę i elastyczność produkcji (ponad 1,3 tys. producentów), wysoką jakość badań i rozwoju oraz doświadczenie w dostosowywaniu się do rygorystycznych regulacji unijnych. Jeśli polskie firmy utrzymają tempo innowacji i sprawnie przejdą przez „lejek regulacyjny” UE, lata 2025–2030 mogą stać się okresem awansu konkurencyjnego nie tylko w Europie Środkowej, lecz także na rynkach Europy Zachodniej i poza kontynentem. Branża stoi więc przed szansą dalszej profesjonalizacji i ugruntowania pozycji w globalnym łańcuchu dostaw kosmetyków.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
31.07.2025 10:12
Prezes L‘Oréal o umowie celnej UE-USA: to nie są dobre wieści dla sektora kosmetycznego
Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréalfot. L‘Oréal

Jak stwierdził prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus, 15-procentowe cła na towary unijne eksportowane do USA „nie są dobrą wiadomością” dla europejskiego przemysłu kosmetycznego. Uważa jednak, że ich wpływ będzie dla francuskiego koncernu do opanowania.

Cła wzrosną od 0 do 15 procent, trudno więc o zadowolenie – stwierdził Nicolas Hieronimus podczas prezentacji półrocznych wyników finansowych firmy.  – To nie są dobre wieści dla branży kosmetycznej, w której Europa jest światowym liderem. Finalnie Europa, z prawie 500 milionami konsumentów, będzie płacić wyższe cła, niż Wielka Brytania – podkreślił prezes. 

Hieronimus mocno podkreślał znaczenie sektora kosmetycznego dla europejskiej gospodarki, wskazując, że zapewnia on ponad 3 mln miejsc pracy w całej Europie, powiększając  europejskie PKB o 180 mln euro. Przemysł kosmetyczny jest drugim co do wielkości sektorem Francji, przyczyniającym się do dodatniego bilansu handlowego.

Zobacz też: Francuski przemysł kosmetyczny ostrzega: nowe cła USA mogą kosztować 300 mln euro rocznie i 5 tys. miejsc pracy

Szef L‘Oréala podkreślił przy tym rozczarowanie umową z USA. Jego zdaniem, jedynym jej pozytywnym aspektem jest to, że usuwa ona niepewność i zapewnia jasność. – Dzięki temu możem planować z wyprzedzeniem – stwierdził.

Przemawiając w imieniu Value of Beauty Alliance, stowarzyszeniu największych europejskich graczy w branży kosmetycznej i pielęgnacyjnej (należą tu m.in. L‘Oréal, Givaudan, IFF, Puig i Cosmetic Valley) Hieronimus zapewnił, grupa będzie apelować do europejskich liderów i negocjatorów handlowych o zapewnienie silniejszej ochrony dla tego sektora. Dodał, że grupa będzie również nadal naciskać na uproszczenie przepisów. Jego zdaniem szybsze działanie pozwoli “uniknąć ceł z jednej strony i regulacji z drugiej”.

Jeśli chodzi o funkcjonowanie L‘Oréala, to zdaniem prezesa przynajmniej jeszcze w tym roku nie będą miały one znaczącego wpływu na osiągane wyniki.

Warto przypomnieć, że to właśnie USA stanowiły główną siłę napędową dla wzrostu wyników w pierwszym półroczu 2025 roku. Firma generuje 27 proc. swojej globalnej sprzedaży w Ameryce Północnej,  wytwarzając połowę tego, co sprzedaje w USA, w swoich czterech lokalnych fabrykach.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. wrzesień 2025 14:40