StoryEditor
Eksport
27.02.2020 00:00

Szkocja planuje wprowadzenie darmowych podpasek i tamponów

Członkowie szkockiego parlamentu poparli walkę z "ubóstwem okresu", udostępniając wszystkim kobietom w Szkocji produkty higieniczne związane z miesiączkowaniem bezpłatnie - informuje bbc.com.

Ustawa o produktach higieny intymnej dla kobiet nałoży na rząd szkocki obowiązek prawny zapewnienia, aby środki takie były dostępne bezpłatnie „dla każdego, kto ich potrzebuje”. Obecnie tampony, wkładki i niektóre produkty wielokrotnego użytku są finansowane w szkołach i na uczelniach.

Szacowany roczny koszt wdrożenia nowego prawa to 24 mln funtów brytyjskich. Rząd szkocki zapewnił na ten cel 5,2 miliona funtów. Kolejne 4 miliony funtów zostały udostępnione radom, więc wdrożenie można rozszerzyć na inne miejsca publiczne, a kolejne 50 000 funtów na bezpłatne zapewnienie środków higieny intymnej w klubach sportowych.

W Polsce podatek VAT na podpaski wynosi 5 proc. i dopiero niedawno stawka ta została obniżona z 8 proc.  W innych krajach Unii podatek ten jest dużo wyższy: w Niemczech to 7 proc., w Czechach i na Litwie 20 proc., w Szwecji 25 proc.

Pierwszym, który pomyślał o kobietach był jednak rząd kanadyjski, który zrezygnował z pobierania podatku VAT od tamponów i podpasek już w 2015 roku. Szkocki parlament jednak poszedł dalej, zatwierdzając projekt ustawy gwarantującej dostęp do darmowych środków higieny wszystkich kobietom.

Brak dostępu do artykułów higienicznych to problem wielu milionów kobiet na świecie - wynika z danych UNICEF i ONZ. Według ich szacunków aż pół miliarda kobiet na świecie ma problem z dostępem do podstawowych artykułów higienicznych, gdy miesiączkuje.

Nie jest to tylko problem krajów Trzeciego Świata, bo jak wynika z badań przeprowadzonych przez Plan International UK aż 15 proc. dorastających dziewcząt w Wielkiej Brytanii ma problem z wygospodarowaniem środków na tak podstawową potrzebę jak podpaski. Szkotka wydaje przeciętnie na tampony i podpaski 8 funtów miesięcznie (ponad 40 zł) co dla kobiet, które nie pracują stanowi duży wydatek. Stąd określenie "okresowe ubóstwo".

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
24.06.2025 14:35
Chiny otwierają rynek dla afrykańskich kosmetyków – nowa polityka celna szansą dla eksporterów
Chiński rynek jest największy na świecie i jednym z najbardziej chłonnych.Canva

Chiny ogłosiły zniesienie ceł na import towarów z 53 afrykańskich krajów, z którymi utrzymują stosunki dyplomatyczne. Nowa polityka umożliwia bezcłowy dostęp do chińskiego rynku dla szerokiej gamy produktów, w tym kosmetyków i artykułów higieny osobistej. Dla afrykańskich producentów oznacza to istotne obniżenie barier wejścia na jeden z najszybciej rosnących rynków konsumenckich na świecie.

Decyzja została ogłoszona tuż przed rozpoczęciem Targów Gospodarczo-Handlowych Chiny–Afryka (CAETE), które odbyły się w dniach 12–15 czerwca w Changsha. W wydarzeniu wzięła udział delegacja biznesowa z południowoafrykańskiej prowincji Western Cape, koordynowana przez agencję Wesgro. Na stoiskach zaprezentowano m.in. kosmetyki organiczne, świeże kwiaty, wina, herbaty i produkty odżywcze – kategorie cieszące się rosnącym zainteresowaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak poinformowała agencja Wesgro, eksport z Western Cape do Chin osiągnął w 2024 roku wartość 11,76 miliarda randów. W odpowiedzi na nowe możliwości wynikające ze zniesienia ceł, agencja planuje przeanalizować, w jaki sposób lokalne firmy mogą najlepiej wykorzystać zwiększony dostęp do chińskiego rynku – zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się segmentach, takich jak kosmetyki i produkty pielęgnacyjne. Inicjatywa ta realizowana jest we współpracy ze Standard Bank Group, która wspiera eksporterów w nawiązywaniu kontaktów z chińskimi partnerami i w poruszaniu się po złożonych procedurach handlu transgranicznego.

Zniesienie ceł to element szerszej strategii Chin na rzecz pogłębienia współpracy gospodarczej z Afryką i dywersyfikacji źródeł importu. Dla producentów kosmetyków z Afryki – szczególnie tych działających w segmencie naturalnym i organicznym – oznacza to realną szansę na ekspansję. Rosnące zapotrzebowanie na produkty premium w Chinach, w połączeniu z niższymi kosztami wejścia i łatwiejszym dostępem do nabywców, może przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarek afrykańskich oraz zróżnicowania ich oferty eksportowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
05.06.2025 10:30
L’Oréal planuje znaczące inwestycje i wzrost produkcji w Indiach
Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy Grupy 

Globalny gigant kosmetyczny L’Oréal zapowiada podwojenie swojego biznesu na rynku w Indiach w ciągu najbliższych kilku lat. Chce też wzmocnić lokalne zdolności produkcyjne. – Indie są niezwykle strategicznym rynkiem dla L’Oréal – podkreślił Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny grupy, podczas spotkania z dziennikarzami, które miało miejsce w trakcie oficjalnej wizyty Piyusha Goyala, ministra handlu i przemysłu Indii, we Francji.

Jak wyjaśnił Hieronimus, firma zamierza w najbliższych latach ponad dwukrotnie zwiększyć swoją działalność – w tym rozbudować fabryki, które już teraz produkują 95 proc. towaru, sprzedawanego w Indiach. Do tego dojdzie zwiększenie eksportu do krajów regionu.

L’Oréal obecnie produkuje rocznie w Indiach ok. 500 mln sztuk produktów, z których znacząca część jest przeznaczona na eksport. Według danych India Retailing, są to przede wszystkim produktów do pielęgnacji włosów i skóry, które trafiają do krajów Zatoki Perskiej.

L’Oréal India, które działa w tym kraju od 1994 roku za pośrednictwem swojej spółki zależnej, zarządza portfolio marek, obejmujące produkty z działu konsumenckiego (L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline New York i NYX Professional Makeup), a także marki luksusowe (Kiehl’s, Lancôme i Yves Saint Laurent Beauté).

Indie pozostają też kluczowym rynkiem dla grupy, która zainwestowała w marciu w dwie lokalne marki: Deconstruct (pielęgnacja skóry) oraz Arata (pielęgnacja włosów). Obydwie inwestycje zostały dokonane za pośrednictwem Bold – funduszu L’Oréal, dedykowanego udziałom mniejszościowym w innowacyjnych startupach kosmetycznych.

Rynek kosmetyczny w Indiach, napędzany powiększającą się klasą średnią, ma osiągnąć wartość 30 mld dolarów (28,8 mld euro) do 2027 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. lipiec 2025 05:31