StoryEditor
Biznes
22.01.2024 00:37

Europejscy konsumenci odczują niedługo efekty zakłóceń w logistyce: wojna, susze, piraci i protesty zaburzają szlaki transportowe

Dostawy towarów zza granicy mogą się znacznie opóźniać. / Frank Mckenna via Unsplash
Konflikt na Ukrainie, trwające od miesięcy ograniczenia w Kanale Panamskim z powodu suszy, protesty przewoźników w kilku krajach UE, ataki na statki w Morzu Czerwonym i zbliżający się Chiński Nowy Rok powodują poważne zakłócenia w międzynarodowym transporcie. Stawki frachtu morskiego i kolejowego rosną, a brakuje kontenerów i pojawiają się wyzwania w zakresie bezpieczeństwa dostaw. To może prowadzić do wzrostu kosztów i opóźnień w dostawach do Europy, co może wpłynąć na konsumentów.

W poniedziałek, 16 stycznia br., doszło do ataku rakietowego jemeńskiej bojówki Ansar Allah na amerykański kontenerowiec M/V Gibraltar Eagle w Zatoce Adeńskiej. Atak nie spowodował poważnych uszkodzeń, ale stanowił kolejny incydent w serii ataków rebeliantów Huti, którzy działają w Jemenie i atakują statki handlowe przepływające przez Morze Czerwone. Twierdzą, że wspierają w ten sposób palestyński Hamas w jego walce przeciwko Izraelowi. Huti zapowiedzieli kontynuację ataków na statki, dopóki Izrael nie wstrzyma ofensywy w Gazie.

W związku z tymi atakami, największe firmy żeglugowe na świecie, takie jak duński Maersk, niemiecki Hapag-Lloyd, francuski CMA CGM i Mediterranean Shipping Company, zawiesiły operacje żeglugowe w Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej. Decydują się na dłuższe trasy przez południowoafrykański Przylądek Dobrej Nadziei. Koncerny bp i Shell również wstrzymały przepływ tankowców przez Morze Czerwone.

Ataki na statki najczęściej mają miejsce w cieśninie Bab al-Mandab, nazywanej także Bramą Łez, która łączy Zatokę Adeńską z Morzem Czerwonym, tworząc główną trasę do Kanału Sueskiego i dalej na Morze Śródziemne. To strategiczne przejście łączące Azję i Europę oraz jedno z najsilniej uczęszczanych szlaków żeglugowych na świecie, przez który przechodzi kilkanaście procent globalnego handlu. Odrzucenie tej trasy zmusza statki do wybierania znacznie dłuższych tras wokół Przylądka Dobrej Nadziei. To z kolei prowadzi do wzrostu kosztów i opóźnień w dostawach towarów do Europy, co może wpłynąć na europejskich konsumentów.

Sytuację w transporcie międzynarodowym jeszcze bardziej komplikuje zbliżający się Chiński Nowy Rok, który rozpoczyna się 10 lutego tego roku. Okres obchodów tego święta trwa zazwyczaj około dwóch tygodni, ale z uwagi na urlopy pracowników oraz czas potrzebny na ponowne uruchomienie produkcji, przestoje w zakładach produkcyjnych mogą się wydłużyć nawet do czterech tygodni. Ostatnie wysyłki ładunków z Chin zazwyczaj wypływają na początku lutego, ale obecnie czas dostarczenia towarów do portów docelowych może się wydłużyć o kolejne dwa do trzech tygodni.

W ostatnich tygodniach branżę transportową zakłócały również protesty niemieckich przewoźników drogowych, którzy od 8 stycznia blokują drogi, aby wyrazić sprzeciw wobec polityki UE, która wpływa na spadek ich konkurencyjności. 16 stycznia polscy przewoźnicy zawiesili protest, który trwał od początku listopada i polegał na blokowaniu głównych przejść granicznych z Ukrainą.

Czytaj także: GXO realizuje pilotażowy projekt z udziałem robota do kompletacji Digit

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
26.11.2025 14:46
Oriflame prosi obligatariuszy o zgodę na zmiany w warunkach emisji obligacji
Oriflame przeprowadziło w 2025 r. restrukturyzację firmy, co ma przynieść oszczędności w wysokości ok. 57 milionów dolarów rocznie.Shutterstock

Oriflame Investment Holding Plc z siedzibą w Jersey rozpoczęło proces pozyskiwania zgód od zarejestrowanych posiadaczy swoich obligacji na istotne zmiany w warunkach emisji. Proponowane modyfikacje obejmują zarówno Indenture z 4 maja 2021 r. (zaktualizowane po raz pierwszy 10 sierpnia 2021 r.), jak i umowę międzywierzycielską (Intercreditor Agreement) zawartą pierwotnie 22 maja 2019 r. Aby zmiany weszły w życie, konieczne jest uzyskanie zgód od posiadaczy co najmniej 90 proc. łącznej wartości nominalnej istniejących obligacji dolarowych oraz euro. Progi te są kluczowe, ponieważ dopiero ich spełnienie daje możliwość wdrożenia nowych warunków określonych w Reinstated Notes Indenture oraz Amended and Restated ICA.

Konsultacje z inwestorami potrwają do 17 grudnia 2025 r., do godziny 17:00 czasu londyńskiego, chyba że emitent zdecyduje się je zakończyć wcześniej, przedłużyć lub zmodyfikować. Zgodnie z zasadami procesu, posiadacze mogą odwołać udzieloną zgodę jedynie do momentu oficjalnego potwierdzenia przez emitenta osiągnięcia wymaganego progu 90 proc. Po spełnieniu warunków, proponowane zmiany staną się wiążące dla wszystkich posiadaczy obligacji — także tych, którzy nie wyrazili zgody, co stanowi standardową praktykę przy tego typu działaniach restrukturyzacyjnych.

Emitent zaznacza, że zmiany wejdą w życie tylko wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki, w tym finalizacja podpisania zaktualizowanych dokumentów na tzw. Closing Date. Według obecnych danych, ponad 92,36 proc. posiadaczy obligacji euro oraz 95,88 proc. posiadaczy obligacji dolarowych podpisało już Lock-up Agreement, w którym zobowiązują się do poparcia proponowanych zmian. Oznacza to, że wymagany próg został faktycznie przekroczony, choć formalne potwierdzenie pozostaje w gestii emitenta.

Oriflame podkreśla jednocześnie, że proces pozyskiwania zgód może zostać w każdej chwili przerwany, przedłużony lub zmieniony według uznania spółki. Funkcję agenta ds. tabulacji i informacji pełni GLAS Specialist Services Limited, odpowiedzialne za obsługę zapytań inwestorów. Komunikat jednoznacznie zaznacza również, że ogłoszenie ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oferty zakupu czy sprzedaży papierów wartościowych, a decyzje inwestorów powinny opierać się wyłącznie na treści Consent Solicitation Statement.

W końcowej części ogłoszenia Oriflame ostrzega przed ryzykiem związanym z tzw. forward-looking statements, zaznaczając, że prognozy i oczekiwania mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych rezultatów. Spółka wskazuje, iż na wyniki mogą wpływać czynniki trudne do przewidzenia, a historyczne osiągnięcia nie powinny być uznawane za miarodajne w ocenie przyszłości. Emitent nie zobowiązuje się również do aktualizowania przedstawionych prognoz, podkreślając, że wszelkie decyzje podejmowane na ich podstawie obciążone są ryzykiem inwestora.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
26.11.2025 13:46
Rośnie liczba firm zagrożonych likwidacją. Alarmujące dane z badania BIG InfoMonitor i BIK
Z badania wykonanego w Q4 wynika, że jeszcze w tym roku 23 proc. przedsiębiorstw było zagrożonych likwidacją.fizkes by Shutterstock

Najnowsze badanie przeprowadzone dla BIG InfoMonitor i BIK pokazuje wyraźne pogorszenie sytuacji finansowej polskich przedsiębiorstw. Aż 23 proc. firm deklaruje, że w mijającym roku znalazło się w realnym ryzyku wymuszonej likwidacji, a 26 proc. obawia się upadłości lub zawieszenia działalności w 2026 roku. Najczęściej wskazują na to przedstawiciele przemysłu, handlu i budownictwa, co potwierdza, że niestabilność dotyka kluczowych sektorów gospodarki. Jednocześnie aż 35 proc. przedsiębiorców rozważało w ostatnich miesiącach restrukturyzację, sprzedaż lub fuzję, a 15 proc. już wprowadziło takie działania.

Skala obaw przedsiębiorców znajduje potwierdzenie w przyczynach wskazywanych jako największe zagrożenia. Na pierwszym miejscu pojawiają się rosnące koszty prowadzenia działalności (32 proc.), inflacja (30 proc.) oraz spadek przychodów (28 proc.). W porównaniu z czwartym kwartałem 2022 r. znacząco wzrosła liczba firm obawiających się skutków upadłości kontrahentów – z 9 do 23 proc. Podobny trend dotyczy problemów z utrzymaniem płynności finansowej (z 15 do 22 proc.), ryzyka zatorów płatniczych (z 1 do 19 proc.) oraz przerwanych łańcuchów dostaw (z 4 do 17 proc.). Dane te wskazują na narastający efekt domina, który osłabia zdolność firm do regulowania zobowiązań i utrzymania bieżącej działalności.

Eksperci podkreślają, że na obniżenie nastrojów wpływa również niepewność makroekonomiczna. Dr hab. Waldemar Rogowski z Grupy BIK zwraca uwagę na napiętą sytuację geopolityczną, ryzyko sankcji i embargo, a także stojące w miejscu PKB Niemiec w trzecim kwartale 2025 roku. Problemy największego partnera handlowego Polski szczególnie dotykają firmy działające w łańcuchach kooperacyjnych oraz eksporterów. Dodatkowo rośnie ryzyko fiskalne wynikające z trudnej sytuacji budżetowej państwa. Wszystkie te czynniki składają się na środowisko gospodarcze, w którym aż 26 proc. firm przewiduje możliwość zamknięcia działalności w 2026 roku – o 11 pkt proc. więcej niż trzy lata wcześniej.

Najbardziej zagrożone branże to przemysł, handel i budownictwo. Co trzeci producent informuje, że jego firma jest narażona na likwidację, w handlu odsetek ten wynosi 30 proc., a w budownictwie – 25 proc. Dane BIG InfoMonitor i BIK pokazują również, że kłopoty z płynnością deklaruje aż 84 proc. firm. W ciągu ostatnich trzech lat wartość nieopłaconych faktur i opóźnionych rat kredytów wzrosła o ponad 5,7 mld zł. Łączne zaległe zadłużenie przedsiębiorstw sięga już 45,2 mld zł, a problem dotyczy ponad 301 tys. firm. Najwyższe kwoty zaległości odnotowano w handlu (8,9 mld zł), przemyśle (7,5 mld zł) oraz budownictwie (5,8 mld zł). Te trzy sektory odpowiadają łącznie za blisko połowę zadłużenia wszystkich firm w Polsce.

Z badania wynika także, że coraz więcej przedsiębiorstw kredytuje bieżącą działalność kosztem swoich dostawców, opóźniając płatności i tworząc zatory płatnicze w kolejnych firmach. Ponad połowa przedsiębiorców monitoruje regularnie swoje własne zadłużenie, ale tylko 42 proc. systematycznie sprawdza kondycję finansową kontrahentów. Eksperci BIG InfoMonitor podkreślają, że brak wiedzy o sytuacji partnerów biznesowych często prowadzi do opóźnień w płatnościach i eskalacji problemów. Dlatego końcówka roku powinna stać się momentem na porządkowanie finansów, zwiększenie kontroli nad należnościami i wdrożenie procedur zapobiegających powstawaniu zatorów płatniczych – co może być kluczowe dla przetrwania firm w 2026 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 14:59