StoryEditor
Marketing i media
07.11.2024 09:58

Bielenda i Rossmann wśród najsilniejszych medialnie brandów

Rossmann i Bielenda - najsilniejsze medialnie marki z sektora kosmetycznego według zestawienia ”Top Marka 2024” Instytutu Monitorowania Mediów i magazynu Press / fot. wiadomoscikosmetyczne.pl

Bielenda oraz Rossmann to marki z sektora kosmetycznego, które znalazły się wśród liderów rankingu "Top Marka 2024" wyłaniającego najsilniejsze medialnie brandy.

Instytut Monitorowania Mediów oraz magazyn Press po raz 17 wybrały pięćset najsilniejszych medialnie marek. Wśród liderów branżowych w rankigu "Top Marka 2024" znalazły się Bielenda oraz Rossmann.

Aby opracować raport, przeanalizowano 31,5 miliona informacji medialnych: 1,4 milion tekstów prasowych, 11,8 miliona publikacji internetowych oraz 18,2 miliona postów z Facebooka, Instagrama, YouTube‘a i X/Twittera. Pozwoliło to wyłonić 500 najsilniejszych medialnie marek, a także liderów w 50 najbardziej medialnych branżach. Publikacje brane pod uwagę w badaniu ukazały się pomiędzy 1 lipca 2023 i 30 czerwca 2024. 

Czytaj też: Hebe, Cocolita, Rossmann na podium w rankingu Drogeria Roku 2024 

W badaniu „Top Marka 2024” wzięto pod uwagę trzy wskaźniki: 

  • impakt, czyli dotarcie wzmianki o marce na podstawie danych o konsumpcji medium; 
  • indeks sentymentu, czyli współczynnik oparty na wydźwięku, który odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy; 
  • siłę marki, czyli ostateczną wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu. 

– Marki znajdują się w momencie próby, ponieważ bardzo często klienci i konsumenci mówią: „sprawdzam” – jak marka się komunikuje, na ile jest wiarygodna, na ile – teraz to jest także uregulowane – nie uprawia greenwashingu czy socialwashingu, na ile jest szczera, transparentna. Marki rzeczywiście muszą dzisiaj być bardzo autentyczne i spójne. Mam na myśli zarówno spójność zewnętrzną, jak i wewnętrzną, ponieważ bardzo często pracownicy także mówią „sprawdzam” – na ile marka jest autentyczna, na ile jest prawdziwa, na ile to, co komunikuje na zewnątrz, jest spójne z tym, jak zarząd się zachowuje, jakie akcje prowadzi wewnętrznie względem pracowników. Głos pracowników jest istotny, przekłada się na wizerunek – stwierdziła Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej, rzeczniczka prasowa Nationale-Nederlanden, w czasie zorganizowanej z okazji publikacji raportu debacie „Marki w dobie zmian”. 

Czytaj też: Super-Pharm wśród najbardziej innowacyjnych retailerów w Polsce

W kategorii „Kosmetyki” liderem okazała się Bielenda. Dla branży beauty istotne są też dwie kolejne kategorie. W kategorii „Sieci – apteki i drogerie” zwycięzcą okazał się Rossmann, a w kategorii „Markety spożywcze” – Biedronka. 

Bielenda to polska firma i marka kosmetyków naturalnych założona w 1990 roku przez Barbarę Bielendę. Oferuje kilkaset produktów, m.in. przeznaczonych do pielęgnacji ciała, twarzy i włosów. Są one kierowane przede wszystkim do kobiet, choć w portfolio ma też produkty dla mężczyzn i dla dzieci. Produkty Bielenda dostępne są w 60 krajach. Firma dysponuje laboratoriami badawczo-rozwojowymi, a także nowoczesnymi fabrykami, m.in. w Krakowie i w Radzyminie. Obecnie firma Bielenda holdingiem skupiającym kilkanaście marek.

Rossmann to jedna z największych sieci drogerii w Europie, założona w 1972 roku w Niemczech przez Dirka Rossmanna, od 1993 roku działa na polskim rynku. Polska jest drugim największym po Niemczech rynkiem Rossmanna - sieć prowadzi u nas ponad 1800 drogerii. Obroty Rossmann Polska  w 2023 r. wyniosły 15,9 mld zł.

Biedronka to największa sieć dyskontów w Polsce, będąca własnością portugalskiego koncernu Jerónimo Martins. Założona w 1995 roku, pod koniec marca 2024 miała 3596 sklepów. 

Czytaj też: Forbes & Statista: Znamy najlepszych pracodawców powiązanych z rynkiem kosmetycznym

Najsilniejszym medialnie brandem spośród wszystkich przeanalizowanych okazał się, podobnie jak w zeszłym roku, Onet (portale internetowe), drugie miejsce zajęło WP (portale internetowe), a ostatnie miejsce na podium przypadło PKO Bankowi Polskiemu (banki). 

Anna Tess Gołębiowska

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
22.08.2025 14:12
Były Produkciaki, będą… Biedroniaki? Biedronka lada dzień ujawni nowy gang maskotek
Jak będą się nazywać nowe maskotki z Biedronki? Sieć ujawni to już niedługoBiedronka/Biedronka mat. prasowe

Do sklepów z logo Biedronki za kilka dni zawita kolejny (już ósmy!) maskotkowy gang. Czy nowe maskotki z Biedronki, kluczowy element strategii lojalnościowej sieci popularnych dyskontów, wzbudzą ponownie silne emocje i naklejkowo-maskotkowy szał wśród klientów portugalskiej sieci? Wiemy już, kiedy pierwsze zabawki z nowej serii trafią do sklepów – i w ręce klientów.

Świeżaki, Produkciaki, Słodziaki… Teraz czas na Biedroniaka?

Najnowsza seria maskotek, które klienci Biedronki będą mogli zdobywać, robiąc zakupy w sklepach sieci, pojawią się najprawdopodobniej już w najbliższy poniedziałek, czyli 25 sierpnia.

Podczas poprzednich, podobnych akcji Biedronki, klienci mieli już sposobność zdobywać zabawki, należące do różnych “gangów” – mieliśmy słynne Świeżaki, były też Fajniaki, Swojaki, Bystrzaki, czy ostatnio Produkciaki. Jak zostaną nazwane zabawki z najnowszej serii?

Sieć oficjalnie nie ujawniła jeszcze nazwy nowych maskotek. Z ustaleń redakcji portalu Wiadomości Handlowe wynika, że najbardziej prawdopodobnym wariantem wydaje się Gang Biedroniaków. 

image

Nowy gang maskotek w Biedronce! Wiemy, kiedy w sklepach sieci rozpocznie się szaleństwo

Jak będzie naprawdę – klienci Biedronki dowiedzą się już za kilka dni.  Wiadomo, że Biedronka traktuje sprawę nazwy dla nowych maskotek bardzo poważnie, bowiem już w czerwcu zgłosiła do rejestracji w Urzędzie Patentowym RP trzy różne znaki towarowe: Gang Biedroniaków, Gang Spożywczaków i Gang Moneciaków. 

“Biedronka już kilka razy zastosowała manewr z rejestracją trzech nazw zamiast jednej. Przykładowo, w 2024 r. firma złożyła wnioski o rejestrację znaków towarowych Gang Fantastyczniaków, Gang Planeciaków i Gang Produkciaków. Następnie Biedronka podjęła decyzję o wyborze ostatniej ze wspomnianych nazw” – przypominają Wiadomości Handlowe.

Czy maskotki z Biedronki “zażrą” po raz kolejny?

Organizowane przez Biedronkę co roku akcje lojalnościowe, kuszące klientów możliwością zebrania kolekcji maskotek, stały się już pewnego rodzaju tradycją i marketingowym (oraz socjologicznym) fenomenem. Zbieraniu naklejek, które można było następnie wymienić na pożądane maskotki, towarzyszyły duże emocje, spory, a nawet walki wśród klientów.

Każda taka akcja przynosiła sklepom, należącym do portugalskiej grupy Jeronimo Martins, bardzo duże wzrosty sprzedaży. Z podsumowania ubiegłorocznej akcji “maskotkowej” wynika, że Biedronka w ciągu trwającej pięć tygodni akcji (z Gangiem Produkciaków w roli głównej) rozdystrybuowała wśród klientów ok.  800 tys. maskotek. Aby odebrać jednego Produkcie, klient musiał zgromadzić 60 naklejek.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
21.08.2025 15:07
Paczki PR dla makijażystek — wysyłać, nie wysyłać? Oto jest pytanie.
Makijażystka jako influencerka to może być największy skarb małej marki makijażowej — ale trzeba umieć zarządzić wysyłką paczek PR do takiej MUA.Shutterstock

Wysyłanie paczek PR do makijażystek staje się coraz częściej wybieraną strategią mniejszych marek kosmetycznych, które chcą zbudować rozpoznawalność bez wysokich budżetów reklamowych. To narzędzie pozwala wejść do kufrów profesjonalistek i zyskać autentyczne rekomendacje, ale jednocześnie wiąże się z ryzykiem biznesowym, prawnym i reputacyjnym. Analiza SWOT pokazuje, że choć potencjał tej formy współpracy jest duży, sukces zależy od precyzji, transparentności i zgodności z regulacjami.

Wysyłka paczek PR do makijażystek (zarówno profesjonalnych MUA, jak i twórczyń urodowych działających lokalnie) to dla mniejszych producentów kosmetyków jeden z najtańszych sposobów wejścia do zakresu “polecajek” osób realnie kształtujących decyzje zakupowe klientek. Taka współpraca bazuje nie na wysokich budżetach mediowych, lecz na precyzyjnym doborze odbiorczyń o dużym wpływie, których rekomendacje są konsumowane w dwóch kanałach jednocześnie: online (UGC, testy, tutoriale) i offline (usługi płatne na stanowisku makijażu, rekomendacje na żywo w trakcie prób ślubnych, sesji zdjęciowych czy warsztatów). Dzięki temu małe marki mogą szybciej budować wiarygodność, skracać czas do pierwszych testów produktu oraz osiągać efekt „proof-of-kit” (produkt faktycznie trafia do kufra i jest używany), co jest znacznie mocniejszym sygnałem jakości niż zwykła wzmianka w social mediach. Kluczowym warunkiem powodzenia jest jednak właściwe dopasowanie gamy (odcienie, podtony, formuły), logistyczna sprawność wysyłek i rzetelna, przejrzysta komunikacja zasad współpracy.

Operacyjnie udane „seedingi” PR to nie losowe wysyłki, ale projekt: segmentacja MUA (bridal/editorial/commercial), mapowanie realnych potrzeb (np. trwałość w wysokiej temperaturze, kompatybilność z lampami błyskowymi), różnicowanie paczek pod typ działalności (pełnowymiar dla użytku zawodowego vs. mini do testów na klientkach). Warto z góry ustalić mierniki sukcesu: nie tylko liczba publikacji, ale też wskaźniki „adopcji” (ile razy produkt pojawił się w lookach komercyjnych), jakość materiałów (close-up skóry, opis techniki), prawo do cytowania i retargeting na bazie powstałych treści (np. reklamy z cytatem opinii, jeśli uzyskano licencję). Przy małych budżetach decydują detale: personalizacja paczki, karty odcieni pod fototesty, czytelne karty INCI i „cheat sheety” aplikacyjne, a także mechanika follow-upu (feedback loop do R&D). Wszystko to zwiększa szansę, że paczka nie skończy w szufladzie, tylko w stałej rotacji kufra.

image

Jakim ograniczeniom podlegają reklamy suplementów diety przez influencerów? Kontrolują to UOKiK i GIS

Ryzyka biznesowe istnieją i warto je nazwać wprost. Najczęstsze błędy to nadprodukcja niepotrzebnych setów (marnotrawstwo asortymentu i budżetu), niedopasowanie odcieni do profilu pracy MUA (np. wysyłka wielu jaskrawych kolorów w paczce dla makijażystki ślubnej), brak kalendarza premier (opinia pojawia się po „szczycie” zainteresowania rynkowego), czy brak procesu zbierania informacji zwrotnej do iteracji formuł. Reputacyjnie bolesne bywa też „przekarmienie” tych samych twórczyń – widoczna nadreprezentacja marki w krótkim czasie rodzi wrażenie sztuczności. Dodatkowo, jeśli marka myli „prezent PR” z gwarancją publikacji i naciska na pozytywy, łatwo o osłabienie autentyczności i opór twórczyń. Na koniec, brak jasności co do praw do wtórnego użycia treści (np. re-post, paid ads) bywa przyczyną sporów – sam fakt otrzymania paczki nie daje marce licencji na wykorzystanie materiałów.

Ryzyka prawne i compliance są równie ważne. W Polsce obowiązują rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych – dotyczą one nie tylko influencerów, ale także reklamodawców i agencji. Materiały powstałe na bazie prezentów, barteru czy płatnej współpracy muszą być czytelnie oznaczane, a kryptoreklama może skutkować sankcjami; UOKiK przypominał również o pierwszych decyzjach i karach (w tym wobec reklamodawcy) oraz o maksymalnym pułapie kar do 10% obrotu w sprawach naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Osobno trzeba zadbać o ochronę danych: wysyłka na adresy pozyskane z sieci wymaga legalnej podstawy (najczęściej uzasadniony interes po uprzednim teście równowagi i z prawem sprzeciwu), natomiast komunikacja e-mail/SMS o charakterze marketingowym co do zasady wymaga uprzedniej zgody adresatki zgodnie z polskimi przepisami sektorowymi. Po stronie produktu działają reżimy unijne: kosmetyki muszą spełniać wymogi rozporządzenia 1223/2009 (m.in. RP, PIF, notyfikacja, etykietowanie), a wszelkie oświadczenia marketingowe – również te powtarzane przez twórczynie – muszą spełniać kryteria wspólne z rozporządzenia 655/2013 (m.in. prawdziwość, dowody, uczciwość). To oznacza, że markę wiążą te same zasady w paczkach PR, co w regularnej sprzedaży (etykiety, ostrzeżenia, lista składników). 

S – Mocne strony (Strengths)

Paczki PR do makijażystek łączą niski koszt pozyskania z wysoką wartością dowodową: „pieczęć” profesjonalistki buduje zaufanie szybciej niż klasyczna reklama, bo rekomendacja jest osadzona w realnym procesie pracy (dobór skóry, technika, trwałość). Współprace z MUA zapewniają też długi ogon treści – tutoriale, backstage z planów, listy ulubieńców – które organicznie wracają przy kolejnych zleceniach. Dla małych firm to także przyspieszony research produktowy: zebrany feedback techniczny bywa bardziej granularny niż klasyczne testy konsumenckie, a sugestie MUA (np. zmiana pompki, skrócenie czasu zastygania) mogą natychmiast przełożyć się na przewagę konkurencyjną. Wreszcie, obecność w kufrze ślubnych i komercyjnych MUA buduje stabilny, offline’owy lejek rekomendacji – szczególnie cenny, gdy zasięgi w social mediach falują.

W – Słabości (Weaknesses)

Seeding wymaga precyzji i cierpliwości. Małe marki nierzadko przeceniają krótkoterminowe efekty (np. oczekują natychmiastowego wolumenu w e-commerce), ignorując fakt, że profesjonalistki potrzebują czasu, by produkt przetestować w różnych warunkach i typach skóry. Logistycznie trudna jest też „matematyka odcieni” – wysyłka pełnych wachlarzy przy ograniczonym budżecie jest nieefektywna, ale zbyt wąska paleta zaniża szanse adopcji. Bez systemu śledzenia (CRM, tagging linków, kody partnerskie) ROI bywa nieczytelne, a decyzje zakupowe – opóźnione i rozproszone. Dodatkowym ograniczeniem jest wysoka wrażliwość grupy docelowej na jakość: MUA szybko eliminują produkty, które oksydują, migrują czy nie współpracują z innymi formułami; raz utraconej wiarygodności nie odzyskuje się łatwo.

image

Raport: influencer marketing rośnie w Polsce, ale słabnie już w USA

O – Szanse (Opportunities)

Największą szansą jest „long-tail” profesjonalistek: setki lokalnych MUA o średnich zasięgach, ale bardzo wysokiej konwersji w swoich mikrospołecznościach. To pozwala markom budować zasięg sumaryczny przy niskim ryzyku i naturalnej dywersyfikacji. Dodatkowym oknem są formaty edukacyjne: współtworzenie lookbooków technicznych, warsztatów B2B, checklist ślubnych – treści, które żyją dłużej niż pojedynczy post. W obszarze płatnym rośnie potencjał „creator licensing”: po uzyskaniu zgód marka może wzmacniać najlepsze recenzje reklamą performance, testując kreacje z realnym zastosowaniem. Na poziomie produktowym seeding otwiera drogę do wariantów „pro-only” (większe pojemności, neutralne opakowania, lepsze dozowanie), co buduje lojalność i barierę wejścia dla konkurencji.

T – Zagrożenia (Threats)

Rynek jest coraz bardziej regulowany i transparentny – każde niedopatrzenie w oznaczeniach współpracy, przesadna presja na pozytywny przekaz lub ryzykowne obietnice (np. dotyczące działania przeciwtrądzikowego) mogą skutkować postępowaniem i karami, a wizerunkowo – falą krytyki. Zmiany algorytmów ograniczają organiczny zasięg, więc brak równoległej strategii płatnej obniża zwrot z paczek. Rosną też koszty logistyki i ryzyka środowiskowe (odpady opakowaniowe), co przy złym planowaniu uderza w marżę i ESG. Wreszcie, bez precyzyjnych umów licencyjnych marka naraża się na spory o prawa do treści; a bez reguł bezpieczeństwa (etykiety, ostrzeżenia, dokumentacja) – na odpowiedzialność produktową w razie niepożądanej reakcji skóry.

Paczki PR dla makijażystek to zatem realna dźwignia wzrostu dla mniejszych firm – pod warunkiem że traktują je jak proces, a nie „ślepy mailing”. Strategia, która łączy selektywny dobór partnerek, rzetelność produktową, pełną zgodność (oznaczenia, dane, roszczenia), jasne licencje na treści oraz konsekwentne mierzenie efektów, jest w stanie przełożyć „obecność w kufrze” na trwały udział w rynku. Jeśli któryś z tych elementów zawodzi, korzyści znikają szybciej, niż wysyła się kolejną paczkę.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. sierpień 2025 22:43