StoryEditor
Marketing i media
06.11.2024 12:55

Czarne chmury nad TikTokiem. Rodzice ruszają z pozwami przeciwko platformie społecznościowej

Branża kosmetyczna bardzo aktywnie korzysta z promocji w mediach społecznościowych. TikTok został pozwany przez siedem rodzin we Francji, które oskarżają platformę na narażanie ich dzieci na szkodliwe treści i doprowadzenie przez to do samobójstwa dwójki z nich – podało BBC.

We Francji został złożony pierwszy w Europie pozew zbiorowy przeciwko platformie TikTok. Do sądu wystąpiło siedem rodzin zarzucając chińskiemu gigantowi promowanie szkodliwych treści, co doprowadziło do samobójstwa dwójki dzieci.

- W sprawie zarzuca się, że algorytm platformy wideo naraził je na treści promujące samookaleczenie, zaburzenia odżywiania i samobójstwo - powiedziała Laure Boutron-Marmion, prawniczka rodzin, cytowana przez BBC.

TokTok oświadczył z kolei, że „nie otrzymał żadnych powiadomień o postępowaniach prawnych związanych z roszczeniami, a jego wytyczne społecznościowe nie zezwalają na pokazywanie, promowanie ani udostępnianie planów samobójstwa lub samookaleczenia i że wykorzystuje połączenie technologii i moderacji, aby zapewnić przestrzeganie tych standardów”.

Pozew grupowy, trafił do sądu w Créteil. W ubiegłym roku sprawę karną platformie założyli rodziców Marie - jednej z dwóch nastolatek, które popełniły samobójstwo; w ocenie jej matki – pod wpływem treści dostępnych na TikToku. Marie odebrała sobie życie w 2021 r. miała wówczas 15 lat.  

Również w USA TikTok został pozwany za napędzanie kryzysu zdrowia psychicznego wśród nastolatków, a w ubiegłym roku Unia Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie naruszenia nowych przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony nieletnich.

Działania te są jednak nieskuteczne, czego dowodzą ostatnie wydarzenia w Polsce. Do dzieci obchodzących Halloween trafiły cukierki naszpikowane niebezpiecznymi przedmiotami, takimi jak wykałaczki, kamienie czy nawet żyletki. Okazało się, że było to pokłosie wyzwania z TikToka, gdzie użytkownicy podrzucali sobie także pomysły zawijania w opakowania po słodyczach trutki na szczury lub mrówki. Sprawdziła to i opisała na LinkedIn dziennikarka Dziennika Gazety Prawnej Anna Wittenberg.    

 

Aktywnie o kontrolę nad mediami społecznościowymi oraz odpowiedzialną cyfryzacją apeluje cały czas Magdalena Bigaj, prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.

 

O patologiach związanych z działaniem mediów społecznościowych głośno krzyczy coraz więcej osób, a rodzice dzieci uzależnionych od nich zaczynają się budzić.

Branża kosmetyczna bardzo aktywnie koszysta z platform społecznościowych w promowaniu swoich marek i produktów oraz współpracując z cyfrowymi twórcami.

Czytaj także: L’Oréal Paris osiąga ponad milion dolarów sprzedaży podczas Super Brand Day na TikTok Shop UK

Podczas niedawnego Forum Branży Kosmetycznej o najmłodszych pokoleniach konsumentów debatowali eksperci zaproszeni do udziału w konferencji. Wszyscy zgodzili się, że na firmach spoczywa ogromna odpowiedzialność w tym obszarze. Firmy kosmetyczne mogą również i powinny wejść w dialog z rodzicami, edukując ich w zakresie odpowiedzialnego korzystania przez dzieci z produktów kosmetycznych. 

Czytaj także: Andrew McDougall, Mintel, i Aneta Wikariak, Wizaż.pl: Do alf trzeba mówić ich językiem i ich kanałami komunikacji [FBK 2024]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
03.12.2024 15:28
Budowanie marki osobistej w branży beauty: jak kosmetyczki, kosmetolożki, stylistki i trenerzy beauty mogą zyskać większą widoczność online?
Budowanie marki osobistej w branży beauty wymaga również regularności, transparentności i naturalności - podkreśla Dawid Pasternak fot. mat. prasowe

Branża beauty to obszar, który rozwija się w Polsce dynamicznie. Szacuje się, że w 2023 roku wydatki Polaków na różne usługi beauty mogły wynieść nawet kilka miliardów złotych. Tym samym rozpoznawalność i zaufanie klientów stają się niezwykle ważne, a obecnie najpotężniejszym narzędziem do budowania przewagi konkurencyjnej stanowią social media.

Jak kosmetyczki, kosmetolożki, stylistki i trenerzy beauty zatem mogą pracować nad większą widocznością online? I co zrobić, aby przerodziło się to w realne efekty biznesowe? O tym, jak skutecznie zwiększyć swoją widoczność w sieci, opowiada Dawid Pasternak – ekspert od marketingu w branży beauty.

W Polsce dostęp do internetu posiada obecnie 95,9 proc. gospodarstw domowych. Mimo więc tego, że usługi beauty wykonuje się w salonach, to decyzje o wyborze konkretnego specjalisty są najczęściej podejmowane na skutek tego, co odbiorca zobaczy w social mediach. Klienci szukają nie tylko usług – ale także relacji, zaufania i autentyczności.

W dzisiejszym dynamicznym społeczeństwie cyfrowym budowanie marki osobistej jest więc nieodłącznym elementem rozwoju kariery zawodowej, a tym samym czynnikiem wpływającym na sukces w biznesie.

Z mojego doświadczenia wiem, iż klienci coraz częściej sprawdzają portfolio usługodawcy i jego dotychczasowe osiągnięcia właśnie w internecie. Mimo że poczta pantoflowa wciąż odgrywa istotną rolę w budowaniu zaufania w branży beauty, nie wystarcza już do zapewnienia konkurencyjności. Najistotniejsza staje się przemyślana strategia budowania wizerunku w social mediach - podkreśla Dawid Pasternak

Strategia dla marki osobistej

Budowanie strategii biznesowej dla marki osobistej ma kilka etapów. Każdemu z nich warto jest poświęcić odpowiednią ilość uwagi i czasu. Pamiętajmy, że personal branding budowany ad hoc, bez przemyślanego planu, nie przyniesie efektów biznesowych.

Zdefiniuj, kim jesteś i co oferujesz

Zanim zaczniesz budować swoją markę, odpowiedz sobie na kluczowe pytania:

  • Kim dokładnie jesteś w swojej branży?
  • Jakie wartości reprezentujesz?
  • Czym różnisz się od swojej konkurencji?

Najważniejsze, aby zacząć więc od określenia podstawowych założeń Twojej marki osobistej. Pamiętaj, że to, jak pracujesz, jakie wyznajesz wartości, jakie ukończyłaś/eś kursy, szkolenia, warsztaty, wpływa na Twój odbiór w social mediach. I dalej: Twoja specjalizacja to Twój największy atut. Jeśli jesteś ekspertem od pielęgnacji skóry problematycznej albo mistrzynią stylizacji brwi – mów o tym głośno. Lub gdy Twoim atutem jest specjalizacja w makijażu ślubnym, zaakcentuj to w każdym komunikacie – od opisu profilu po zdjęcia z efektami pracy.

Nawet jeśli prowadzisz bardzo wąską działalność, nie jest to nic złego - obecnie nisze są bardzo cenione. A dobrze zdefiniowana oferta przyciągnie klientów, którzy szukają konkretnej pomocy, a nie „wszystkiego i niczego”.

Content is the King

Publikowanie wartościowych treści (kontentu) to klucz do sukcesu. Ważne, aby w swoich social mediach publikować posty:

  • edukacyjne (pokazuje się w ten sposób swoją wiedzę oraz buduje wizerunek eksperta, np. cztery proste sposoby na usuwanie skórek, trzy szybkie wskazówki, jak modelować włosy itp.),
  • przed i po (to uwielbiane przez odbiorców typy postów, ale ważne, aby pamiętać tu o przestrzeganiu zasad RODO w trosce o prywatność klientów.),
  • behind the scenes (pokazuj, jak wygląda Twoja codzienność - relacje zza kulis budują Twoją autentyczność i wzbudzają jeszcze większe zaufanie do Twoich usług),
  • pamiętaj o miksowaniu kontentu - podawaj go w formie materiałów wideo, infografik i zdjęć; w ten sposób sprawdzisz też, co Twoi odbiorcy najchętniej oglądają na Twoim profilu.

Zainwestuj w swój wizerunek online

Profesjonalny profil w mediach społecznościowych to Twoja wizytówka. O czym musisz pamiętać?

  • Zdjęcia i grafiki – estetyka jest tu kluczowa! Branża beauty to obraz, więc Twoje treści muszą wyglądać perfekcyjnie.
  • Identyfikacja wizualna – ustal paletę kolorów, które będą odzwierciedlały Twój charakter. Bądź jej wierny w publikowanych treściach.
  • Język komunikacji - zastanów się, jak chcesz zwracać się do swoich odbiorców, podejmij decyzję co do używanych emotek, używaj spójnego języka w treściach.
  • Bio na Instagramie – wykorzystaj je maksymalnie. Krótko napisz, kim jesteś, co oferujesz i jak się z Tobą skontaktować. Dodaj link do strony internetowej, rezerwacji online lub portfolio.

Stawiaj na autentyczność i kontakt z klientem

Twoja marka osobista to nie tylko to, co pokazujesz, ale też to, jak klienci czują się w Twojej obecności. Odpowiadaj sprawnie na wiadomości prywatne i komentarze pod publikowanymi postami. Dziel się swoimi wartościami i przekonaniami – czy stawiasz na ekologiczne kosmetyki? Czy Twoje usługi są dostępne dla osób z różnymi potrzebami?

Klienci szukają profesjonalistów, z którymi się utożsamiają. Dlatego istotne jest również opowiadanie historii – personalizuj swoją markę, pokazując swoją drogę do sukcesu, wyzwania i osiągnięcia (Dlaczego wybrałeś/aś właśnie ten zawód? Co najbardziej cenisz w swojej pracy?).

I nigdy nie operuj kłamstwem lub półprawdą, odbiorcy w social mediach bardzo szybko wyczuwają, kiedy ktoś jest z nimi nieszczery.

Współpraca i networking

Branża beauty to środowisko pełne inspirujących osób. Nawiąż współpracę z innymi specjalistami – fotografami, trenerami personalnymi, dietetykami. Takie partnerstwa zwiększają zasięgi i wzmacniają Twoją markę osobistą. Możesz też współpracować z nano- lub mikroinfluencerami – ich społeczności są często bardzo zaangażowane.

Reklama? Tak, ale przemyślana

Zainwestuj w reklamę w mediach społecznościowych, ale rób to strategicznie. Kieruj swoje treści do lokalnej społeczności – Twoim celem są osoby, które mogą odwiedzić Twój gabinet.

Kampanie w Mecie (Instagram, Facebook) pozwolą Ci dotrzeć do idealnego klienta, pod warunkiem, że dobrze określisz grupę docelową.

Nie zapominaj o opiniach i rekomendacjach

Zadowolony klient to Twoja najlepsza reklama. Zachęcaj klientów do zostawiania opinii na Google, Facebooku czy w innych miejscach, gdzie jesteś aktywny/a. Możesz też poprosić o zgodę na udostępnianie ich wypowiedzi w swoich postach – to tzw. social proof, który skutecznie wpływa na budowanie zaufania do marki osobistej.

Budowanie marki osobistej w branży beauty wymaga również regularności, transparentności i naturalności. Na efekty musimy poczekać, ale są one warte zachodu. Dodatkowo pamiętaj, że w sieci liczy się nie tylko to, co oferujesz, ale także, jak opowiadasz swoją historię.

Działaj konsekwentnie, bądź autentyczna/y i nie bój się pokazywać siebie – to Ty jesteś swoją największą wartością. A jeśli potrzebujesz pomocy – skorzystaj z usług doświadczonych marketingowców, nawet w kontekście konsultacji, nie musisz być przecież od razu mistrzem social mediów.

Czytaj też: Anna Rucińska, Wizaż.pl: Opinie sprzedają, ale wcale nie te ściśle pozytywne [FBK 2024]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Marketing i media
03.12.2024 13:02
Consumer Panel Services GfK zmienia nazwę marki na YouGov
fot. Shutterstock

Dziesięć miesięcy po przejęciu przez YouGov, firma Consumer Panel Services (CPS GfK) oficjalnie zmienia nazwę marki na YouGov.

Proces rebrandingu trwa od momentu przejęcia firmy CPS GfK w styczniu 2023 roku. Oprócz przyjęcia elementów wizualnych marki YouGov, obejmuje on także kompleksowy przegląd biznesowy w całej organizacji, aby ujednolicić wiedzę ekspercką oraz cele YouGov i CPS GfK i stworzyć wspólną strategię marki i podejście do komunikacji.

Czytaj o połączeniu: Consumer Panel Services GfK jest teraz częścią grupy YouGov

Rebranding oznacza również aktualizację wszystkich zasobów i kanałów marki CPS GfK. Komunikacja z klientami i partnerami została już przeniesiona do marki YouGov, a własne kanały społecznościowe i strona internetowa CPS GfK zostały wygaszone z końcem listopada 2024 roku.

– Z entuzjazmem patrzymy na proces pełnej integracji z YouGov, w którym zmiana nazwy naszej marki stanowi kluczowy etap. W ramach YouGov będziemy kontynuować to, w czym jesteśmy najlepsi – współpracę z obecnymi i przyszłymi klientami oraz wspieranie ich w jak najlepszym zrozumieniu polskiego rynku detalicznego i zachowań konsumentów. Dzięki unikalnym możliwościom YouGov nasze portfolio rozwiązań zostanie znacząco wzbogacone. Razem będziemy działać odważniej, szybciej i jeszcze skuteczniej, odpowiadając na kluczowe wyzwania biznesowe klientów – skomentował Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający CPS GfK w Polsce.

CPS GfK to firma z 60-letnim doświadczeniem w obszarze badań konsumenckich. YouGov to międzynarodowa firma założona w 2020 r. w Wielkiej Brytanii, działająca w branży badań rynku, sondaży i analizy danych. Jej obszarem działania jest Internet.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. grudzień 2024 08:59