StoryEditor
Marketing i media
06.11.2024 12:55

Czarne chmury nad TikTokiem. Rodzice ruszają z pozwami przeciwko platformie społecznościowej

Branża kosmetyczna bardzo aktywnie korzysta z promocji w mediach społecznościowych. TikTok został pozwany przez siedem rodzin we Francji, które oskarżają platformę na narażanie ich dzieci na szkodliwe treści i doprowadzenie przez to do samobójstwa dwójki z nich – podało BBC.

We Francji został złożony pierwszy w Europie pozew zbiorowy przeciwko platformie TikTok. Do sądu wystąpiło siedem rodzin zarzucając chińskiemu gigantowi promowanie szkodliwych treści, co doprowadziło do samobójstwa dwójki dzieci.

- W sprawie zarzuca się, że algorytm platformy wideo naraził je na treści promujące samookaleczenie, zaburzenia odżywiania i samobójstwo - powiedziała Laure Boutron-Marmion, prawniczka rodzin, cytowana przez BBC.

TokTok oświadczył z kolei, że „nie otrzymał żadnych powiadomień o postępowaniach prawnych związanych z roszczeniami, a jego wytyczne społecznościowe nie zezwalają na pokazywanie, promowanie ani udostępnianie planów samobójstwa lub samookaleczenia i że wykorzystuje połączenie technologii i moderacji, aby zapewnić przestrzeganie tych standardów”.

Pozew grupowy, trafił do sądu w Créteil. W ubiegłym roku sprawę karną platformie założyli rodziców Marie - jednej z dwóch nastolatek, które popełniły samobójstwo; w ocenie jej matki – pod wpływem treści dostępnych na TikToku. Marie odebrała sobie życie w 2021 r. miała wówczas 15 lat.  

Również w USA TikTok został pozwany za napędzanie kryzysu zdrowia psychicznego wśród nastolatków, a w ubiegłym roku Unia Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie naruszenia nowych przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony nieletnich.

Działania te są jednak nieskuteczne, czego dowodzą ostatnie wydarzenia w Polsce. Do dzieci obchodzących Halloween trafiły cukierki naszpikowane niebezpiecznymi przedmiotami, takimi jak wykałaczki, kamienie czy nawet żyletki. Okazało się, że było to pokłosie wyzwania z TikToka, gdzie użytkownicy podrzucali sobie także pomysły zawijania w opakowania po słodyczach trutki na szczury lub mrówki. Sprawdziła to i opisała na LinkedIn dziennikarka Dziennika Gazety Prawnej Anna Wittenberg.    

 

Aktywnie o kontrolę nad mediami społecznościowymi oraz odpowiedzialną cyfryzacją apeluje cały czas Magdalena Bigaj, prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.

 

O patologiach związanych z działaniem mediów społecznościowych głośno krzyczy coraz więcej osób, a rodzice dzieci uzależnionych od nich zaczynają się budzić.

Branża kosmetyczna bardzo aktywnie koszysta z platform społecznościowych w promowaniu swoich marek i produktów oraz współpracując z cyfrowymi twórcami.

Czytaj także: L’Oréal Paris osiąga ponad milion dolarów sprzedaży podczas Super Brand Day na TikTok Shop UK

Podczas niedawnego Forum Branży Kosmetycznej o najmłodszych pokoleniach konsumentów debatowali eksperci zaproszeni do udziału w konferencji. Wszyscy zgodzili się, że na firmach spoczywa ogromna odpowiedzialność w tym obszarze. Firmy kosmetyczne mogą również i powinny wejść w dialog z rodzicami, edukując ich w zakresie odpowiedzialnego korzystania przez dzieci z produktów kosmetycznych. 

Czytaj także: Andrew McDougall, Mintel, i Aneta Wikariak, Wizaż.pl: Do alf trzeba mówić ich językiem i ich kanałami komunikacji [FBK 2024]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
13.08.2025 14:50
Pinterest rośnie dzięki inwestycjom w sztuczną inteligencję; „to wirtualny asystent zakupowy”
Makijaż i kosmetyka biała to bardzo popularna kategoria treści na Pintereście.Pinterest

Pinterest coraz wyraźniej staje się „asystentem zakupowym opartym na AI”, choć użytkownicy często nie postrzegają platformy w ten sposób – powiedział Bill Ready, prezes firmy. Jak podkreślił, serwis od lat rozwija wyszukiwanie wizualne, umożliwiając internautom odkrywanie własnych upodobań, eksplorowanie trendów i dokonywanie zakupów w nowy sposób. W ostatnich miesiącach znacząco poprawiono trafność i personalizację treści, co sprawia, że Pinterest jest miejscem, w którym użytkownicy mogą realizować pełną, komercyjną ścieżkę zakupową.

Aplikacja Pinterest oferuje proaktywne rekomendacje dopasowane do gustu i preferencji użytkownika, działając podobnie jak ludzki doradca zakupowy. Choć wykorzystanie w pełni autonomicznych agentów AI do zakupów jeszcze nie nastąpiło, coraz więcej osób akceptuje sugestie wyznaczane przez algorytmy. Ready zaznaczył, że platforma potrafi prowadzić użytkownika znacznie dalej w procesie zakupowym, eliminując konieczność samodzielnego wyszukiwania i filtrowania treści.

Trend wdrażania asystentów opartych na AI widać również u konkurencji. W maju eBay uruchomił konwersacyjnego agenta zakupowego, który udziela porad na podstawie preferencji klientów. Z kolei Amazon w kwietniu rozpoczął testy funkcji Buy for Me, umożliwiającej kupowanie produktów z zewnętrznych sklepów bez opuszczania aplikacji Amazon Shopping.

Inwestycje Pinteresta w sztuczną inteligencję i personalizację przynoszą wyraźne efekty finansowe. W drugim kwartale 2025 roku przychody wzrosły o 17 proc. rok do roku, osiągając 998 milionów dolarów. Liczba globalnych aktywnych użytkowników miesięcznych zwiększyła się o 11 proc., sięgając 578 milionów – wynika z raportu kwartalnego spółki. Ready ocenił, że Pinterest „nigdy nie był bardziej popularny i ceniony przez użytkowników oraz bardziej efektywny dla reklamodawców”.

Rozwój funkcji AI szczególnie trafia w gusta pokolenia Z, które stanowi ponad 50 proc. miesięcznej bazy użytkowników. Jednocześnie firma odnotowuje wzrost we wszystkich grupach wiekowych i wśród obu płci. Pinterest przyciąga użytkowników zainteresowanych wyszukiwaniem wizualnym, zwłaszcza w sytuacjach, gdy trudno opisać to, czego się szuka – ale można to rozpoznać po zobaczeniu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Marketing i media
12.08.2025 11:04
Wielka Brytania: trwa poszukiwanie kolejnej, obiecującej marki kosmetycznej!
British Beauty Council jest jedym z inicjatorów projektu poszukiwania nowej brytyjskiej marki kosmetycznej z szansami na sukces rynkowyBritish Beauty Council

Wielka Brytania mocno stawia na rozwój rodzimych marek kosmetycznych. Sieć drogeryjna Boots, TikTok oraz organizacja British Beauty Council zjednoczyły się w poszukiwaniu kolejnej brytyjskiej, obiecującej marki kosmetycznej. Specjalny program potrwa sześć tygodni i wspierany jest m.in. przez firmę venture capital.

Boots, TikTok Shop oraz British Beauty Council połączyły siły z Growth Studio, aby uruchomić Breakout Beauty UK – sześciotygodniowy akcelerator, którego misją jest przekształcenie obiecujących marek w nowe, wielkie hity branży kosmetycznej – informuje portal theindustry.beauty.

Program, wspierany m.in. przez venture capital Venrex, ma na celu połączenie wieloletniego doświadczenia ekspertów w handlu detalicznym, marketingu i pozyskiwaniu inwestorów w zaledwie 42 dni – bo tyle właśnie czasu przeznaczono na ten projekt.

Wybrani założyciele marek otrzymają bezpośredni kontakt z zespołem zakupowym Boots, aby dopracować swoją strategię sprzedaży detalicznej, a także ekspertami z TikTok Shop oraz British Beauty Council.

Zobacz teżBoots mocno rozszerza asortyment w kategorii wellness – tego oczekują konsumenci

W finale programu marki zaprezentują swoje pomysły i strategie panelowi ekspertów. Dla zwycięzcy jest nagroda o wartości ponad 350 tys. funtów, obejmująca m.in. działania marketingowe i sprzedażowe w Boots (w salonach stacjonarnych oraz online).

Program jest otwarty dla brytyjskich marek, oferujących produkty do pielęgnacji skóry, włosów, ciała, a także makijażu, perfum i akcesoriów. Jest on skierowany do firm, które w tym roku osiągnęły obroty 150 tys. funtów i są gotowe na ekspansję na rynek detaliczny o zasięgu krajowym przez okres 12 miesięcy. Pod uwagę brane są firmy, które prowadzą już sprzedaż bezpośrednio do klientów (DTC), za pośrednictwem platform TikTok, Amazon lub w butikach.

Zobacz też: Wielka Brytania: sprzedaż luksusowych kosmetyków do ust znacząco wzrasta, tym razem nie tylko czerwonych szminek

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. sierpień 2025 14:36