StoryEditor
Opakowania
07.04.2022 00:00

9 na 10 produktów kosmetycznych wiodących marek zawiera mikrodrobiny plastiku

Najnowsze badanie przeprowadzone przez Plastic Soup Foundation wykazało, że aż 87 proc. produktów dziesięciu najlepiej sprzedających się marek kosmetycznych zawiera mikrodrobiny plastiku.

Plastic Soup Foundation publikuje dziś, 7 kwietnia, raport Plastic: The Hidden Beauty Ingredient. Raport ten pojawia się w przededniu nowego unijnego ograniczenia dotyczącego celowego dodawania mikrodrobin plastiku do wszelkiego rodzaju produktów, co jest formą nieodwracalnego zanieczyszczenia środowiska.

W raporcie pojawiają się niepokojące dane. Przeanalizowano 7704 produktów kosmetycznych i higieny osobistej dziesięciu najpopularniejszych marek (L'Oréal Paris, Elvive/Elseve, Garnier, Nivea, Gillette, Oral-B, Head & Shoulders, Dove, Rexona i Axe) czterech największych producentów kosmetyków w Europie (L'Oreal, Beiersdorf, Procter & Gamble i Unilever).

Aż 87 proc. z nich zawierało mikrodrobiny plastiku. Obejmuje to wszystkie możliwe polimery syntetyczne, dodawane w postaci stałej, płynnej, półpłynnej lub rozpuszczalnej w wodzie, a także nanoplastiki i tworzywa biodegradowalne.  Spośród tych 7704 produktów tylko 13 procent uznano za wolne od mikrodrobin plastiku.

Plastic Soup Foundation uważa, że  branża nie jest przejrzysta w kwestii stosowania plastiku w produktach higieny osobistej, dlatego organizacja zbiera zebrane za pomocą aplikacji Beat the Microbead. Dzięki tej bezpłatnej aplikacji konsumenci na całym świecie zeskanowali już ponad trzy miliony produktów, aby sprawdzić, czy zawierają mikrodrobiny plastiku, a jeśli tak, to jakie.

– Zwróciliśmy się do L’Oreal, Beiersdorf, Procter & Gamble i Unilever, aby zapewnić wgląd w ich obecną i przyszłą politykę w zakresie tworzyw sztucznych. Wszyscy czterej producenci wskazali, że chcą zrobić więcej przeciwko zanieczyszczeniu plastikiem, ale skupiają się tylko na mikrodrobinach plastiku w postaci stałej. Przestrzegają ograniczonej definicji mikrodrobin plastiku zaproponowanej przez ECHA.

Tylko dwie (Nivea i Elvive/Elseve) z dziesięciu badanych przez nas marek nazywają „mikroplastiki” w swoich publicznych planach zrównoważonego rozwoju. Spośród czterech firm macierzystych tylko Beiersdorf i Unilever opublikowały, jak rozwiązać problem mikrodrobin plastiku – podaje Plastic Soup Foundation.

Według Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) co minutę do środowiska europejskiego trafia ponad siedem kilogramów mikrodrobin plastiku z kosmetyków i produktów do higieny osobistej. Jeśli użyjemy znacznie szerszej definicji mikrodrobin plastiku, będziemy mówić o co najmniej 25-krotnym wzroście. Jest to ogólnoeuropejski szacunek oparty na obliczeniach dla Niemiec dokonanych przez Fraunhofer Institut für Umwelt.

Zanieczyszczenie mikroplastikami jest nieodwracalne. Dlatego UE poważnie traktuje zagrożenie, jakie stanowi dla środowiska i zdrowia ludzkiego. W związku z tym opracowywane są nowe przepisy UE mające na celu ograniczenie celowego dodawania mikrodrobin plastiku między innymi do kosmetyków i detergentów. Nowe przepisy są częścią Europejskiego Zielonego Ładu, którego celem jest zapewnienie neutralności klimatycznej UE do 2050 r. i prowadzenie zrównoważonej polityki m.in. w obszarze tworzyw sztucznych.

– Widzimy mnóstwo pojawiających się dowodów na to, że plastik stanowi zagrożenie nie tylko dla środowiska, ale także dla zdrowia ludzkiego – powiedziała Maria Westerbos, założycielka Plastic Soup Foundation.

Przyjęcie nowych przepisów unijnych dotyczących ograniczenia mikroplastików planowane jest na koniec 2022 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
17.07.2025 14:37
Reuters: Gerresheimer rezygnuje z rozmów o sprzedaży
Producent opakowań zaciągnął biznesowy hamulec.Gerresheimer

W oświadczeniu firma wyjaśniła, że „po dokładnej analizie uznano, iż kontynuacja rozmów nie leży w najlepszym interesie spółki i jej interesariuszy”. Rynek zareagował negatywnie – notowania akcji Gerresheimer na platformie Tradegate spadły o 6 proc. w godzinach wieczornych po ogłoszeniu decyzji.

Po kilku miesiącach rozmów rozpoczętych na początku 2025 roku, niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer poinformował w środę wieczorem o zakończeniu negocjacji w sprawie potencjalnej sprzedaży spółki. W lutym firma z siedzibą w Düsseldorfie potwierdziła, że prowadzi wstępne rozmowy z inwestorami private equity, takimi jak KPS Capital Partners i Warburg Pincus. Zainteresowanie inwestorów wzbudziła m.in. produkcja penów do podawania leków odchudzających, takich jak Wegovy firmy Novo Nordisk.

W ostatnich tygodniach firma zmagała się z osłabionym popytem na rynku kosmetyków i płynnych leków doustnych, co skłoniło ją do skorygowania prognoz. W ubiegłym tygodniu obniżono dolną granicę prognozowanego wzrostu przychodów na 2025 rok z wcześniej zakładanych 1–2 proc. do 0–2 proc. Jednocześnie Gerresheimer zapowiedział, że 15 października przedstawi strategiczny przegląd działalności w zakresie szkła formowanego, który może zakończyć się decyzją o wydzieleniu tego segmentu.

Pomimo obecnych trudności, spółka pozostaje optymistyczna w perspektywie średnioterminowej. Gerresheimer zakłada, że w kolejnych latach będzie osiągać organiczny wzrost przychodów na poziomie 6–9 proc. oraz organiczną, skorygowaną marżę EBITDA w przedziale 23–25 proc. Te wartości mają stanowić fundament dalszego rozwoju firmy niezależnie od braku inwestora zewnętrznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
07.07.2025 10:00
Edyta Kresińska podejmuje nowe wyzwanie zawodowe jako pełnomocnik zarządu w Fillsy
Edyta Kresińska - pełnomocnik zarządu Fillsy, odpowiedzialna za komunikację i współpracę z rynkiem kosmetycznymTGperspective

Edyta Kresińska od ponad 20 lat nieprzerwanie związana jest zawodowo z branżą beauty i farmacją, konsekwentnie zarządzając markami kosmetycznymi. Teraz zaczyna pracę na nowym stanowisku – jako pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul System w spółce Fillsy.

Edyta Kresińska jest cenionym ekspertem i prelegentem w branży kosmetycznej, przez wiele lat oceniała nowe na rynku produkty jako juror konkursu branżowego „Perły Rynku Kosmetycznego”, organizowanego przez Wydawnictwo Gospodarcze (wydawcę m.in. portalu Wiadomości Kosmetyczne).

Zobacz też: Edyta Kresińska: Rynek drogeryjny w Polsce 2025. Jakie wyzwania czekają na horyzoncie?

W czerwcu bieżącego roku Kresińska przyjęła propozycję wejścia do spółki Fillsy w roli pełnomocnika zarządu ds. systemu Meadow Kapsul. Jak sama podkreśla, ta nowa rola pozwoliła jej wrócić do biznesu w środowisku międzynarodowym. Fillsy jako nowo powołana spółka w grupie LOG-IT to jedyny partner strategiczny szwedzkiej firmy Meadow, w ramach którego trwa kooperacja z Ball w Europie. 

Niezmiernie cieszy mnie fakt, że dzięki nam Polska staje się ważnym punktem na mapie Europy w dziedzinie innowacyjnych opakowań aluminiowych z obiegiem zamkniętym. A dodatkowy fakt, że w ramach mojej nowej roli będę odpowiedzialna za komunikację i szeroko pojęty marketing, kierowany do tak bliskiej mi branży kosmetycznej, to podwójny powód do satysfakcji z nowego mianowania

 – komentuje Edyta Kresińska.

image
TGperspective

Zarząd spółki Fillsy tworzą: Paweł Siwirski (prezes zarządu/ CEO LOG-IT), Piotr Bojanowski (dyrektor generalny) oraz Edyta Kresińska (pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul). 

Podczas przedpremierowego śniadania, zorganizowanego 1 lipca w warszawskim hotelu Radisson dla branży beauty, obecni tam członkowie zarządu spółki Fillsy zapowiedzieli, że będą budować świadomość rozwiązania Meadow Kapsul System poprzez edukację i promocję rozwiązania na wydarzeniach branżowych, podczas wystąpień w panelach konferencyjnych oraz w ramach współpracy z Instytucjami i stowarzyszeniami branżowymi.

Podczas eventu w Radissonie prezes spółki Fillsy – Paweł Siwirski – potwierdził również, że spółka będzie obecna 16 października na Forum Branży Kosmetycznej, gdzie zaprezentuje uczestnikom konferencji innowację w opakowaniach, czyli Meadow Kapsul System.

Zobacz też: Edyta Kresińska żegna się z Drogeriami Jawa po 7 latach

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. lipiec 2025 01:18