StoryEditor
Opakowania
25.05.2022 00:00

Beata Sypniewska, Avery Dennison: Etykieta to element opakowania, ale może zadecydować o jego losie [FBK 2022]

80 proc. wpływu produktów na środowisko jest określone na etapie projektowania. Dlatego należy na tym etapie uwzględnić również systemy zbiórki odpadów na końcu cyklu życia produktu i jego opakowania – powiedziała podczas 10. Forum Branży Kosmetycznej na Retail Trends 2022 Beata Sypniewska, Business Development Manager NEE, Avery Dennison.

Według danych z 2021 roku rynek etykiet stanowi około 50 proc. udziału całego rynku etykiet w Europie.

Etykieta to tylko jeden element opakowania, ale może zadecydować o tym, co stanie się z opakowaniem po zużyciu produktu. Jednym z naszych osiągnieć w obszarze ecodesignu jest lista materiałów, odpowiedników ekologicznych dla standardowych surowców – tłumaczyła Beata Sypniewska z Avery Dennison.

Ekoprojektowanie zapobiega powstawaniu odpadów w nadmiernych ilościach. Już na etapie projektowania producenci muszą zastosować rozwiązania, które pomogą w jak największym odzysku surowca. Firma Avery Dennison specjalizuje się w tworzeniu etykiet, ale działa w całym obszarze opakowań. Prowadzi doradztwo w kwestii doboru odpowiednich surowców do tworzenia opakowań. 

Można wyróżnić kilka kluczowych trendów w opakowaniach, które mają ambicję być opakowaniami zrównoważonymi. Czyli np. projektowanie pod kątem recyklingu, tak aby nadawało się do odzysku surowców i zamykało pętle. Należy też wciąć pod uwagę system zbiórki do jakiego trafi. To jakie decyzje projektowe podejmie zadecyduje o tym gdzie opakowanie „zakończy swój żywot”.

Materiał z jakiego jest wykonane opakowanie jest również zdeterminowane przez wymogi unijne. Powinny one zawierać jak najwięcej recyklatów, a te stworzone z wielu różnych materiałów powinny być zastępowane przez monomateriały, biotworzywa, polimery biodegradowalne, a także opakowania kompostowalne, które jak najbardziej są w ekotrendzie.

Ekspertka podkreśliła także, że ważna jest unijna Dyrektywa 2009/125/WE, która określa ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektowania dla produktów związanych z energią, sprzedawanych we wszystkich 28 państwach członkowskich. Jej zakres obejmuje obecnie ponad 40 grup produktów, które odpowiadają za około 40 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych w UE.

Podczas wystąpienia eksperta wymieniła szereg korzyści jakie ma firma, która zdecyduje się wybrać opakowania dla swoich produktów, które spełniają wymogi ekologiczne.

Korzyści z Ekoprojektowania
•    Produkcja wykorzystująca mniej materiałów i mniej energii. Chroni zasoby i zmniejsza emisje.
•    Łatwe do ponownego wykorzystania lub recyklingu
•    Zapewnienie łatwego demontażu oznacza użycie materiałów, które można łatwo zidentyfikować, ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi.
•    Najlepszym wyborem jest użycie jednego rodzaju materiału lub materiału biodegradowalnego, naturalnego lub pochodnego.
•    Kształty i zrównoważone materiały powinny być trwałe, maksymalizując żywotność produktu.
•    Produkty powinny mieć wiele zastosowań, nadawać się do ponownego użycia i być wytwarzane z materiałów pochodzących z recyklingu.
•    Produkty powinny mieć odpowiedni rozmiar, aby zaoszczędzić materiał i zużycie paliwa podczas transportu, aby zmniejszyć emisje CO2.
•    Innowacje technologiczne mogą zoptymalizować wydajność i zrównoważony rozwój produktów. lity.
•    Potrzeby konsumentów zaspokajane są dzięki atrakcyjniejszym produktom, które zadowolą coraz bardziej wymagające społeczeństwo.
•    Firmy czerpią korzyści z innowacji i stają się bardziej zaangażowane w sprawy środowiska.
•    Zrównoważone produkty niosą wartość dodaną, która daje firmom przewagę konkurencyjną.

Design jest we wszystkim i jest podstawą do wykreowania produktu lub usługi. Ekoprojektowanie produktu lub usługi oznacza uczynienie go pożądanym dla ludzi, zminimalizowanie jego wpływu na środowisko i zmaksymalizowanie korzyści biznesowych w całym jego cyklu życia – podkreśliła ekspertka Avery Dennison.

10. Forum Branży Kosmetycznej odbywa się w ramach Retail Trends 2022, konferencji łączącej producentów i handel z sektora food i kosmetycznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
03.07.2025 13:33
Malezja zakazuje importu odpadów plastikowych z USA – co teraz, branżo?
Plastikowe odpady rzadko kiedy są recyklingowane w kraju wytworzenia.Krizjohn Rosales

Malezja wprowadziła całkowity zakaz importu odpadów plastikowych ze Stanów Zjednoczonych, co oznacza odcięcie jednego z kluczowych źródeł surowca wtórnego wykorzystywanego globalnie, m.in. w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend krajów azjatyckich ograniczających przyjmowanie zagranicznych odpadów.

Zakaz został ogłoszony po wykryciu kontenerów z odpadami z USA, które były błędnie oznaczone, a ich zawartość – często niebezpieczna i nienadająca się do recyklingu – nie spełniała obowiązujących norm. Zgodnie z nowelizacją malezyjskiego prawa celnego, import odpadów z krajów niebędących stronami Konwencji Bazylejskiej, w tym USA, został całkowicie zabroniony. Co więcej, odpady z innych państw muszą zawierać tylko jeden rodzaj plastiku i charakteryzować się zanieczyszczeniem poniżej 2 proc. – warunkami, które rzadko są spełniane przez odpady konsumenckie.

Eksport plastikowych odpadów z USA do Malezji praktycznie zamarł – informują pośrednicy handlowi. Malezja dołącza tym samym do rosnącej grupy państw, takich jak Chiny, Tajlandia czy Indonezja, które wcześniej zamknęły swoje granice na import zagranicznych tworzyw sztucznych. Skutkuje to dalszym rozproszeniem globalnych łańcuchów dostaw surowców wtórnych.

Sytuacja ujawnia istotny problem strukturalny: większość plastiku zbieranego w USA i Europie nie jest przetwarzana lokalnie. Ograniczenie możliwości eksportu odpadów do Azji zwiększa presję na niewydolną infrastrukturę recyklingu w krajach zachodnich. Branża kosmetyczna – silnie uzależniona od plastiku w opakowaniach – może napotkać trudności z pozyskaniem wysokiej jakości tworzyw z recyklingu, co może przełożyć się na wzrost kosztów oraz utrudnienia w realizacji celów środowiskowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2025 09:09
Kosmetyki w wersji refill. Czy konsumenci uważają je za atrakcyjną opcję? [BADANIE]
L‘Oréal uruchomił kampanię #JoinTheRefillMovement – mającą na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilliIG lorealparis

Francuskie stowarzyszenie branży kosmetycznej FEBEA opublikowało badanie na temat postrzegania kosmetyków w wersjach refill (napełnialnych). Celem było lepsze zrozumienie oczekiwań konsumentów oraz trudności, z jakimi borykają się w odniesieniu do tego typu formatu, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności – pomimo swoich wad.

Badanie FEBEA, w którym uczestniczyło 2251 kobiet, wykazało rosnące zainteresowanie produktami kosmetycznymi i do pielęgnacji ciała z możliwością ponownego napełniania: aż 59 proc. respondentek stwierdziło, że kupiło co najmniej jedno opakowanie uzupełniające w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średni profil nabywcy, który wyłonił się w badaniu, to kobieta w wieku 19-44 lat, o wysokich dochodach, mieszkająca w gospodarstwie domowym składającym się z trzech lub więcej osób, bardzo często kupująca kosmetyki. 

A jakie są główne motywacje zakupu refilli? Dla większości respondentów (70 proc.) jest to zmniejszenie wpływu na środowisko. Następny powód to oszczędności (64 proc.) i wygoda (39 proc.). 

Jeśli chodzi o formaty, konsumenci preferują małe, zamykane wkłady, które można wlać do pojemnika wielokrotnego użytku (44 proc. respondentów), które pokonały wkłady, które należy włożyć do oryginalnego pojemnika (38 proc.).

Pomimo zainteresowania konsumentów refillami, istnieją przeszkody utrudniające szersze upowszechnienie się produktów tego typu. Pierwszą z nich (dla 44 proc. respondentów) jest brak dostępności w sklepach formatów refill, a następnie – brak wiedzy na ich temat (32 proc.), obawa o zbyt skomplikowany, niezrozumiały proces zmiany wkładu (19 proc.) oraz obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa (14 proc.). 

Badani wskazali też uwagę na fakt, że wersje refill nie pojawiły się do tej pory w przypadku takich kategorii kosmetyków, jak makijaż czy pasta do zębów.

Z badania wynika również, że aby jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do stosowania produktów z możliwością ponownego napełniania, marki kosmetyczne muszą oferować refille w kilku formatach: idealna pojemność wkładu wynosi 2-4 razy więcej, niż początkowa pojemność produktu. Rozmiary podróżne (travel size) są również przez konsumentów bardzo cenione.

Klienci spodziewają się, że użycie refilla przyniesie im oszczędności finansowe na poziomie od 10 do 20 proc. Badanie potwierdziło również, że konsumenci oczekują jasnych informacji na temat korzyści dla środowiska. Chcieliby również, aby marki zadbały o widoczność refilli w sklepach – na tle oferty produktów, a także w ramach działań reklamowych.

Tak podszedł do sprawy m.in. L‘Oréal, uruchamiając kampanię #JoinTheRefillMovement – globalne działanie w ramach wielu marek oraz wielu kategorii produktów i kanałów dystrybucji, mające na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilli. W kampanii biorą udział Lancôme, Armani Beauty, Yves Saint Laurent Beauty, Kiehl’s, Mugler, Maison Margiela Fragrances, Prada Beauty, Valentino Beauty i L‘Oréal Paris.

Kampania ta koncentruje się m.in. na korzyściach płynących z ponownego napełniania kosmetyków zarówno dla dobra planety, jak i portfeli konsumentów. Przykładowo, decydując się na zakup 100 ml La Vie est Belle L‘Elixir [perfumy] w wersji refill (zamiast dwóch tradycyjnych opakowań po 50 ml) oszczędza się 73 proc. szkła, 66 proc. plastiku i 61 proc. tektury – jak wylicza L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. lipiec 2025 20:30