StoryEditor
Opakowania
30.03.2021 00:00

Carrefour Polska i Koalicja 5 Frakcji pomagają klientom w segregacji odpadów

Koalicja 5 Frakcji zakończyła pilotaż systemu oznakowania opakowań ułatwiającego segregację odpadów. Pierwszą siecią handlową wprowadzającą ten system jest Carrefour Polska, który umieścił oznakowania na 20 produktach marki własnej.

Etykieta Koalicji 5 Frakcji to ustandaryzowany system oznakowania, który jasno wskazuje konsumentowi jak segregować odpady opakowaniowe. Carrefour Polska zdecydował się w marcu przeprowadzić pilotaż systemu oznakowania. Rozwiązanie ma pomóc konsumentom właściwie segregować odpady, co przyczyni się do osiągnięcia zgodnego z prawem unijnym poziomu odzysku surowcowego. Do 2035 r. poziom recyklingu odpadów ma bowiem wynosić nie mniej niż 65 proc.

Jak pokazują badania, w Polsce tylko 11 proc. konsumentów przyznaje, że segregacja odpadów opakowaniowych nie wiąże się dla ich z żadnymi trudnościami. Według ankiet przeprowadzonych przez Symetrię i agencję User Experience w styczniu 2021 r., blisko 50 proc. konsumentów w Polsce nie potrafi właściwie posegregować zużytych opakowań. Niejasne etykiety i niedokładne informacje o możliwości recyklingu sprawiają, że właściwa segregacja jest wyzwaniem.

– Wyzwania związane z segregacją wymagają systemowego podejścia i właśnie dlatego w ramach Kampanii 17 Celów powstała Koalicja 5 Frakcji,  łącząca producentów wprowadzających produkty w opakowaniach, sieci handlowe, miasta i gminy oraz organizacje pozarządowe prowadzące działania edukacyjne. Wspólnie szukaliśmy rozwiązania jak poradzić sobie z różnymi wyzwaniami dotyczącymi problemów segregacji – tłumaczy Małgorzata Greszta, partner zarządzająca CSR Consulting i współinicjatorka Koalicji 5 Frakcji.

Carrefour Polska jest aktywnym członkiem Koalicji 5 Frakcji i jako pierwsza sieć handlowa zdecydowała się wprowadzić w kanale e-commerce nowy system oznakowania produktów.

Ma to pomóc klientom w bardziej intuicyjnej segregacji odpadów oraz w zwiększeniu ilości opakowań poddawanych recyklingowi na polskim rynku – mówi Barbara Kowalska, dyrektor jakości i zrównoważonego rozwoju Carrefour Polska.

Pilotaż w sieci Carrefour Polska to nie koniec projektu, bowiem już kilka kolejnych firm deklaruje wprowadzenie systemu znakowania na swoich produktach.

– Wsparcie recyklingu oraz edukacja konsumentów nt. prawidłowej segregacji odpadów zgodnej z pięcio-frakcyjnym systemem segregacji są konieczne, aby nasz kraj mógł dalej podążać w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego, a tym samym przyspieszyć proces zielonej transformacji Polski – dodaje Kowalska.

Czytaj też: L'Oréal i Carrefour walczą o odzyskanie wszystkich opakowań po kosmetykach

Zaprojektowany przez Koalicję 5 Frakcji jednolity system kolorowych i czytelnych piktogramów precyzyjnie informuje, której części opakowania dot. informacja, w jaki sposób przygotować dany element oraz do którego pojemnika należy go wyrzucić. Etykiety zostały stworzone w ścisłej współpracy z ekspertami odzysku opakowań, aby zapewnić konsumentom spójne i przejrzyste informacje na temat recyklingu na opakowaniu. Z przeprowadzonych badań wynika, że eko-oznakowania na opakowaniach są nie tylko bardziej czytelne od aktualnie stosowanych symboli, ale również 92 proc. respondentów uznało, że zachęcają one do segregowania.

Bez prawidłowej segregacji odpadów opakowaniowych nie ma odpowiedniej jakości surowca trafiającego do recyklera. Przykładowo – kartonowe pudełko po kontakcie z resztkami maślanki, czy szklany słoik wymieszany z potłuczoną szklanką – są istotnym barierami uniemożliwiającymi nadanie surowcowi drugiego życia. Jest to zatem nie tylko aspekt ekologiczny, ale i ekonomiczny – przekonuje Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, współtwórcy i eksperta Koalicji.

Zwraca też uwagę, że cały czas dość często jako wymówka pada stwierdzenie „nie segreguję, bo nie wiem gdzie to wyrzucić”.

Teraz, dzięki piktogramom segregacja będzie łatwiejsza. Dlatego inicjatywa jest otwarta na wszystkie podmioty z łańcucha wartości: producentów opakowań, samorządy, firmy gospodarki odpadami, gdyż o powodzeniu zadecyduje efekt skali – zaznacza Michał Mikołajczyk.

System ustandaryzowanego oznakowania opakowań jest odpowiedzą na cel 12 Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, która ma zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji i produkcji. Gospodarowanie odpadami jest jednym z najpoważniejszych wyzwań środowiskowych i gospodarczych dla Polski w tym zakresie. Zgodnie z prawem unijnym Polska ma obowiązek jeszcze w tym roku osiągnąć poziom 50 proc. w recyklingu odpadów, a w 2035 roku ma to już 65 proc.

– Zmniejszenie śladu środowiskowego i osiągniecie zakładanych poziomów wiąże się z koniecznością dokonania głębokiej i szybkiej zmiany nawyków i zachowań konsumentów, a nasza inicjatywa ma szansę efektywnie się do tego przyczynić – mówi Magdalena Sułek-Domańska, dyrektor ds. komunikacji Grupy Eneris i współinicjatorka Koalicji 5 Frakcji.

Aktualnie do inicjatywy należy 56 członków – firm, samorządów i organizacji pozarządowych, którzy wspierają selektywną zbiórkę odpadów surowcowych do 5 pojemników oraz chcą edukować swoich interesariuszy w zakresie właściwego segregowania odpadów i rozwijać system oznakowani na opakowaniach. Inicjatorami koalicji są CSR Consulting i Eneris Ochrona Środowiska.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
17.07.2025 14:37
Reuters: Gerresheimer rezygnuje z rozmów o sprzedaży
Producent opakowań zaciągnął biznesowy hamulec.Gerresheimer

W oświadczeniu firma wyjaśniła, że „po dokładnej analizie uznano, iż kontynuacja rozmów nie leży w najlepszym interesie spółki i jej interesariuszy”. Rynek zareagował negatywnie – notowania akcji Gerresheimer na platformie Tradegate spadły o 6 proc. w godzinach wieczornych po ogłoszeniu decyzji.

Po kilku miesiącach rozmów rozpoczętych na początku 2025 roku, niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer poinformował w środę wieczorem o zakończeniu negocjacji w sprawie potencjalnej sprzedaży spółki. W lutym firma z siedzibą w Düsseldorfie potwierdziła, że prowadzi wstępne rozmowy z inwestorami private equity, takimi jak KPS Capital Partners i Warburg Pincus. Zainteresowanie inwestorów wzbudziła m.in. produkcja penów do podawania leków odchudzających, takich jak Wegovy firmy Novo Nordisk.

W ostatnich tygodniach firma zmagała się z osłabionym popytem na rynku kosmetyków i płynnych leków doustnych, co skłoniło ją do skorygowania prognoz. W ubiegłym tygodniu obniżono dolną granicę prognozowanego wzrostu przychodów na 2025 rok z wcześniej zakładanych 1–2 proc. do 0–2 proc. Jednocześnie Gerresheimer zapowiedział, że 15 października przedstawi strategiczny przegląd działalności w zakresie szkła formowanego, który może zakończyć się decyzją o wydzieleniu tego segmentu.

Pomimo obecnych trudności, spółka pozostaje optymistyczna w perspektywie średnioterminowej. Gerresheimer zakłada, że w kolejnych latach będzie osiągać organiczny wzrost przychodów na poziomie 6–9 proc. oraz organiczną, skorygowaną marżę EBITDA w przedziale 23–25 proc. Te wartości mają stanowić fundament dalszego rozwoju firmy niezależnie od braku inwestora zewnętrznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
07.07.2025 10:00
Edyta Kresińska podejmuje nowe wyzwanie zawodowe jako pełnomocnik zarządu w Fillsy
Edyta Kresińska - pełnomocnik zarządu Fillsy, odpowiedzialna za komunikację i współpracę z rynkiem kosmetycznymTGperspective

Edyta Kresińska od ponad 20 lat nieprzerwanie związana jest zawodowo z branżą beauty i farmacją, konsekwentnie zarządzając markami kosmetycznymi. Teraz zaczyna pracę na nowym stanowisku – jako pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul System w spółce Fillsy.

Edyta Kresińska jest cenionym ekspertem i prelegentem w branży kosmetycznej, przez wiele lat oceniała nowe na rynku produkty jako juror konkursu branżowego „Perły Rynku Kosmetycznego”, organizowanego przez Wydawnictwo Gospodarcze (wydawcę m.in. portalu Wiadomości Kosmetyczne).

Zobacz też: Edyta Kresińska: Rynek drogeryjny w Polsce 2025. Jakie wyzwania czekają na horyzoncie?

W czerwcu bieżącego roku Kresińska przyjęła propozycję wejścia do spółki Fillsy w roli pełnomocnika zarządu ds. systemu Meadow Kapsul. Jak sama podkreśla, ta nowa rola pozwoliła jej wrócić do biznesu w środowisku międzynarodowym. Fillsy jako nowo powołana spółka w grupie LOG-IT to jedyny partner strategiczny szwedzkiej firmy Meadow, w ramach którego trwa kooperacja z Ball w Europie. 

Niezmiernie cieszy mnie fakt, że dzięki nam Polska staje się ważnym punktem na mapie Europy w dziedzinie innowacyjnych opakowań aluminiowych z obiegiem zamkniętym. A dodatkowy fakt, że w ramach mojej nowej roli będę odpowiedzialna za komunikację i szeroko pojęty marketing, kierowany do tak bliskiej mi branży kosmetycznej, to podwójny powód do satysfakcji z nowego mianowania

 – komentuje Edyta Kresińska.

image
TGperspective

Zarząd spółki Fillsy tworzą: Paweł Siwirski (prezes zarządu/ CEO LOG-IT), Piotr Bojanowski (dyrektor generalny) oraz Edyta Kresińska (pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul). 

Podczas przedpremierowego śniadania, zorganizowanego 1 lipca w warszawskim hotelu Radisson dla branży beauty, obecni tam członkowie zarządu spółki Fillsy zapowiedzieli, że będą budować świadomość rozwiązania Meadow Kapsul System poprzez edukację i promocję rozwiązania na wydarzeniach branżowych, podczas wystąpień w panelach konferencyjnych oraz w ramach współpracy z Instytucjami i stowarzyszeniami branżowymi.

Podczas eventu w Radissonie prezes spółki Fillsy – Paweł Siwirski – potwierdził również, że spółka będzie obecna 16 października na Forum Branży Kosmetycznej, gdzie zaprezentuje uczestnikom konferencji innowację w opakowaniach, czyli Meadow Kapsul System.

Zobacz też: Edyta Kresińska żegna się z Drogeriami Jawa po 7 latach

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. lipiec 2025 16:53