StoryEditor
Opakowania
26.11.2021 00:00

EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym [BEZPŁATNY WEBINAR]

Detaliści, sieci handlowe, e-sklepy coraz wnikliwiej analizują swój asortyment i oczekują od producentów produktów z naturalnymi składami i w ekologicznych opakowaniach. Wszystkie deklaracje eko muszą być potwierdzone certyfikatami. Konsumenci coraz chętniej sięgają po kosmetyki naturalne - segment rośnie szybciej niż cały rynek. Producenci muszą szybko wdrażać rozwiązania, które odpowiedzą na te trendy, ale także na wymogi Europejskiego Zielonego Ładu. O tym wszystkim porozmawiamy już 2 grudnia podczas webinaru EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym. 

Segment kosmetyków naturalnych rozwija się szybciej niż cały rynek. Według danych GfK Polonia za okres od maja 2020 do kwietnia 2021 wzrósł o 76 proc. rok do roku i osiągnął wartość 400 mln zł. Pandemia okazała się trampoliną do wzrostu produktów bio, eko, vege, ponieważ konsumenci zaczęli zwracać jeszcze większą uwagę na to, co jedzą, jakich kosmetyków używają, ile produkują odpadów. Wiele osób zwraca się także w kierunku minimalizmu i wdraża w życie idee zero waste starając się jak najmniej wyrzucać, a jak najwięcej odzyskiwać i przedłużać życie przedmiotom.

Według danych Mobile Institute zebranych w raporcie Green Generation kosmetyków natura

EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym

ZAPISZ SIĘ NA BEZPŁATNY WEBINAR

lnych używa 13 proc. Polaków, a 33 proc. zamierza zacząć. Konsumenci, którzy korzystają z kosmetyków naturalnych najbardziej cenią je za skuteczność działania i za dobry skład. Ci, którzy ich nie używają – twierdzą, że są dla nich za drogie. Niektórzy nie mają zaufania do kosmetyków naturalnych, albo nie są pewni faktycznego pochodzenia składników. 27 proc. respondentów nie potrafi określić czym jest kosmetyk naturalny.

60 proc. respondentów biorących udział w badaniu na potrzeby raportu deklaruje, że zwracają uwagę na to, czy kupowane przez nich produkty są ekologiczne, a 21 proc. twierdzi, że czyta etykiety produktów. Kiedy jednak wejdziemy w temat głębiej, okazuje się deklaracje konsumentów często mijają się z ich faktycznymi postawami.  Ponad 70 proc.  twierdzi, że nie zna pojęcia „ekologia", a zaledwie 95 osób z 700 uważających, że zna to pojęcie potrafi wyjaśnić, jak je rozumieją. Prawie połowa Polaków uważa ekologię za przemijającą modę! Tylko co 5 badany kojarzy pojęcie „zero waste", a 18 proc. twierdzi, że zna termin „gospodarka o obiegu zamkniętym”.   

Konsumenci nie chcą wszechobecnego plastiku i degradacji Ziemi, a zarazem nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za segregowanie odpadów. W wyborze ekologicznych produktów oraz rozwiązań chcą być prowadzeni za rękę, ponieważ uważają, że odpowiedzialność spada na producentów wprowadzających na rynek ekologiczne (lub nie) produkty.

Detaliści, sieci handlowe, e-sklepy coraz wnikliwiej analizują swój asortyment i oczekują od producentów produktów z naturalnymi składami i w ekologicznych opakowaniach. Wszystkie deklaracje eko muszą być potwierdzone certyfikatami.

Sami producenci stoją przed ogromem wyzwań związanych z Europejskim Zielonym Ładem, Muszą zadbać o to, by ich produkty pozostawiały jak najmniejszy ślad środowiskowy i będą zobowiązani robić to już na etapie projektowania produktów. Zgodnie z projektem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta będą także ponosić większe koszty za wprowadzanie na rynek produktów w opakowaniach.

W ocenie Blanki Chmurzyńskiej-Brown, dyrektor generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, w związku z proekologiczną polityką Komisji Europejskiej branżę kosmetyczną czeka prawdziwa rewolucja. Długa i kosztowna. Do zmian należy przygotować się jak najszybciej.

O ekologicznych wyzwaniach stojących przed branżą kosmetyczną porozmawiamy z ekspertami podczas webinaru, który odbędzie się już 2 grudnia 2021 r. o godz. 10.00.

Naszymi gośćmi będą:

Katarzyna Wielgosz-Żerdzicka, analityk, menedżerka ds. rozwoju firmy badawczej Mobile Institute

Kamilla Stańczyk, współwłaścicielka, wiceprezes, dyrektor marketingu firmy Eco & More

Michał Mikołajczyk, Prokurent, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A.  

Podczas spotkania poruszymy następujące tematy: 

  • Trendy na rynku produktów naturalnych – rozwojowe kategorie
  • Kosmetyki naturalne –  potencjał rynku
  • Kosmetyki naturalne – co to znaczy dla konsumentów?
  • Dlaczego konsumenci używają kosmetyków naturalnych i dlaczego ich nie używają?
  • Kogo słuchają konsumenci podejmując decyzję o zakupie produktów naturalnych?
  • Gdzie szukać nabywców kosmetyków naturalnych? Kanały sprzedaży online i offline
  • Wydatki na produkty naturalne
  • Ekologiczne trendy w opakowaniach kosmetyków
  • Opakowania ekologiczne – co to znaczy?
  • Projektowanie ekologicznych opakowań
  • Wprowadzanie produktów do obrotu i recykling opakowań – co się zmieni?
  • Odpowiedzialność producenta za wprowadzanie opakowania do obrotu – skutki Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta
  • Wpływ opakowania na decyzje zakupowe konsumentów
  • Strategie sieci handlowych wobec kosmetyków naturalnych
  • Znaczenie certyfikatów
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
13.10.2025 13:23
Gerresheimer ponownie obniża prognozy na 2025 rok z powodu słabego popytu i problemów finansowych
Producent opakowań obniża prognozy finansowe.Gerresheimer

Niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer po raz kolejny obniżył swoje prognozy finansowe na rok 2025. Spółka z Düsseldorfu poinformowała, że obecnie spodziewa się spadku przychodów organicznych o 2–4 proc. rok do roku, podczas gdy wcześniej prognozowała ich wzrost o 0–2 proc. To już trzecia korekta w tym roku – wcześniejsze cięcia prognoz miały miejsce w czerwcu i lipcu.

Z opublikowanych wstępnych danych wynika, że przychody Gerresheimer w trzecim kwartale 2025 r. wyniosły 560,7 mln euro, co oznacza spadek względem oczekiwań rynku. Skorygowany zysk EBITDA (przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) osiągnął poziom 103,4 mln euro, a organiczna marża EBITDA wyniosła 18,8 proc.. W porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku spółka odnotowała spadek organicznego wzrostu przychodów o 1,2 proc..

Firma wskazuje, że wyniki zostały obciążone słabszymi wynikami operacyjnymi w trzecim kwartale oraz niskim popytem, zwłaszcza w segmencie kosmetycznym. Gerresheimer produkuje m.in. szklane i plastikowe słoiki na kremy oraz opakowania typu roll-on do dezodorantów, które należą do jej kluczowego asortymentu w kategorii beauty. Władze spółki zaznaczyły, że nawet przy oczekiwanym mocniejszym czwartym kwartale, cel finansowy na 2025 rok nie jest już osiągalny.

Na spółkę dodatkowo ciąży postępowanie prowadzone przez niemiecki urząd nadzoru finansowego (BaFin), który bada możliwe nieprawidłowości w sprawozdawczości księgowej Gerresheimer. W odpowiedzi firma ogłosiła wdrożenie programu redukcji kosztów i poprawy efektywności operacyjnej, a także działań mających na celu zwiększenie wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow).

Sytuacja Gerresheimer wpisuje się w szerszy trend spowolnienia na rynku dóbr konsumpcyjnych. Słabnący popyt na produkty pielęgnacyjne i kosmetyczne obserwowany jest w wielu krajach, gdy konsumenci ograniczają wydatki na dobra uznaniowe w obliczu globalnych napięć handlowych, rosnących kosztów życia i obaw przed recesją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
09.10.2025 16:12
Nowa fabryka zrównoważonych opakowań w Żyrardowie. Fillsy i Meadow zainwestują 14 mln euro do 2030 roku
Edyta Kresińska, pełnomocniczka zarządu Fillsy.TGperspective

Polska spółka co-packingowa Fillsy oraz szwedzki producent technologii opakowaniowych Meadow ogłosiły otwarcie nowoczesnej fabryki w Żyrardowie. Zakład ma wzmocnić europejskie dostawy w pełni nadających się do recyklingu aluminiowych opakowań i osiągnąć docelową zdolność produkcyjną na poziomie 100 mln puszek rocznie do końca 2027 roku. Obecnie moce produkcyjne sięgają 10 mln jednostek rocznie.

W nowym zakładzie powstawać będzie Meadow Kapsul – innowacyjne aluminiowe rozwiązanie pre-fill, które może być przetwarzane nieskończoną liczbę razy bez utraty jakości materiału. Inwestycja jest finansowana przez Fillsy, które do końca 2027 roku przeznaczy na ten cel 4 mln euro, a następnie planuje zainwestować dodatkowe 10 mln euro do 2030 roku w rozwój linii produkcyjnych i rozbudowę fabryki.

Projekt wpisuje się w realizację unijnych celów zawartych w Rozporządzeniu w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), przyjętym w lutym 2025 roku. Nowe regulacje nakładają na firmy obowiązek osiągania wiążących poziomów recyklingu i ograniczania zużycia materiałów. Fabryka w Żyrardowie ma odegrać kluczową rolę w zwiększeniu zdolności produkcyjnych Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonych opakowań, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie sektora FMCG na rozwiązania przyjazne środowisku i zgodne z przepisami.

Polska, dzięki centralnemu położeniu i dostępowi do głównych szlaków logistycznych, staje się strategiczną lokalizacją dla inwestycji w obszarze opakowań i produkcji kosmetyków oraz produktów spożywczych. W ostatnich latach w kraju powstały centra napełniania i pakowania m.in. firm Unilever i L’Oréal. Żyrardowski zakład Fillsy i Meadow będzie wyposażony w zaawansowane linie przemysłowe oraz showroom technologiczny, w którym partnerzy i potencjalni klienci będą mogli zapoznać się z zastosowaniami Meadow Kapsul w kategoriach żywności, pielęgnacji osobistej i chemii gospodarczej.

Dzięki nowej fabryce Fillsy stanie się pierwszym europejskim producentem, który zindustrializuje technologię Meadow Kapsul na dużą skalę. Spółka dołączy tym samym do grona globalnych partnerów Meadow, wśród których znajdują się Ball Corporation – największy producent aluminium w USA, DRT Holdings – światowy lider w zakresie systemów easy-open end, oraz Novelis – największy recykler aluminium na świecie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 11:54