StoryEditor
Opakowania
26.11.2021 00:00

EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym [BEZPŁATNY WEBINAR]

Detaliści, sieci handlowe, e-sklepy coraz wnikliwiej analizują swój asortyment i oczekują od producentów produktów z naturalnymi składami i w ekologicznych opakowaniach. Wszystkie deklaracje eko muszą być potwierdzone certyfikatami. Konsumenci coraz chętniej sięgają po kosmetyki naturalne - segment rośnie szybciej niż cały rynek. Producenci muszą szybko wdrażać rozwiązania, które odpowiedzą na te trendy, ale także na wymogi Europejskiego Zielonego Ładu. O tym wszystkim porozmawiamy już 2 grudnia podczas webinaru EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym. 

Segment kosmetyków naturalnych rozwija się szybciej niż cały rynek. Według danych GfK Polonia za okres od maja 2020 do kwietnia 2021 wzrósł o 76 proc. rok do roku i osiągnął wartość 400 mln zł. Pandemia okazała się trampoliną do wzrostu produktów bio, eko, vege, ponieważ konsumenci zaczęli zwracać jeszcze większą uwagę na to, co jedzą, jakich kosmetyków używają, ile produkują odpadów. Wiele osób zwraca się także w kierunku minimalizmu i wdraża w życie idee zero waste starając się jak najmniej wyrzucać, a jak najwięcej odzyskiwać i przedłużać życie przedmiotom.

Według danych Mobile Institute zebranych w raporcie Green Generation kosmetyków natura

EKO - najsilniejszy trend i największe wyzwanie na rynku kosmetycznym

ZAPISZ SIĘ NA BEZPŁATNY WEBINAR

lnych używa 13 proc. Polaków, a 33 proc. zamierza zacząć. Konsumenci, którzy korzystają z kosmetyków naturalnych najbardziej cenią je za skuteczność działania i za dobry skład. Ci, którzy ich nie używają – twierdzą, że są dla nich za drogie. Niektórzy nie mają zaufania do kosmetyków naturalnych, albo nie są pewni faktycznego pochodzenia składników. 27 proc. respondentów nie potrafi określić czym jest kosmetyk naturalny.

60 proc. respondentów biorących udział w badaniu na potrzeby raportu deklaruje, że zwracają uwagę na to, czy kupowane przez nich produkty są ekologiczne, a 21 proc. twierdzi, że czyta etykiety produktów. Kiedy jednak wejdziemy w temat głębiej, okazuje się deklaracje konsumentów często mijają się z ich faktycznymi postawami.  Ponad 70 proc.  twierdzi, że nie zna pojęcia „ekologia", a zaledwie 95 osób z 700 uważających, że zna to pojęcie potrafi wyjaśnić, jak je rozumieją. Prawie połowa Polaków uważa ekologię za przemijającą modę! Tylko co 5 badany kojarzy pojęcie „zero waste", a 18 proc. twierdzi, że zna termin „gospodarka o obiegu zamkniętym”.   

Konsumenci nie chcą wszechobecnego plastiku i degradacji Ziemi, a zarazem nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za segregowanie odpadów. W wyborze ekologicznych produktów oraz rozwiązań chcą być prowadzeni za rękę, ponieważ uważają, że odpowiedzialność spada na producentów wprowadzających na rynek ekologiczne (lub nie) produkty.

Detaliści, sieci handlowe, e-sklepy coraz wnikliwiej analizują swój asortyment i oczekują od producentów produktów z naturalnymi składami i w ekologicznych opakowaniach. Wszystkie deklaracje eko muszą być potwierdzone certyfikatami.

Sami producenci stoją przed ogromem wyzwań związanych z Europejskim Zielonym Ładem, Muszą zadbać o to, by ich produkty pozostawiały jak najmniejszy ślad środowiskowy i będą zobowiązani robić to już na etapie projektowania produktów. Zgodnie z projektem Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta będą także ponosić większe koszty za wprowadzanie na rynek produktów w opakowaniach.

W ocenie Blanki Chmurzyńskiej-Brown, dyrektor generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, w związku z proekologiczną polityką Komisji Europejskiej branżę kosmetyczną czeka prawdziwa rewolucja. Długa i kosztowna. Do zmian należy przygotować się jak najszybciej.

O ekologicznych wyzwaniach stojących przed branżą kosmetyczną porozmawiamy z ekspertami podczas webinaru, który odbędzie się już 2 grudnia 2021 r. o godz. 10.00.

Naszymi gośćmi będą:

Katarzyna Wielgosz-Żerdzicka, analityk, menedżerka ds. rozwoju firmy badawczej Mobile Institute

Kamilla Stańczyk, współwłaścicielka, wiceprezes, dyrektor marketingu firmy Eco & More

Michał Mikołajczyk, Prokurent, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A.  

Podczas spotkania poruszymy następujące tematy: 

  • Trendy na rynku produktów naturalnych – rozwojowe kategorie
  • Kosmetyki naturalne –  potencjał rynku
  • Kosmetyki naturalne – co to znaczy dla konsumentów?
  • Dlaczego konsumenci używają kosmetyków naturalnych i dlaczego ich nie używają?
  • Kogo słuchają konsumenci podejmując decyzję o zakupie produktów naturalnych?
  • Gdzie szukać nabywców kosmetyków naturalnych? Kanały sprzedaży online i offline
  • Wydatki na produkty naturalne
  • Ekologiczne trendy w opakowaniach kosmetyków
  • Opakowania ekologiczne – co to znaczy?
  • Projektowanie ekologicznych opakowań
  • Wprowadzanie produktów do obrotu i recykling opakowań – co się zmieni?
  • Odpowiedzialność producenta za wprowadzanie opakowania do obrotu – skutki Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta
  • Wpływ opakowania na decyzje zakupowe konsumentów
  • Strategie sieci handlowych wobec kosmetyków naturalnych
  • Znaczenie certyfikatów
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
29.04.2024 12:39
Cosmetics Europe zawiedzione zapisami w tekście rozporządzenia PPWR przyjętym przez Parlament Europejski. Polskie firmy: jest wiele pytań i niewiadomych
Parlament Europejski przyjął ostatecznie tekst rozporządzania w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych PPWR. Do niektórych zapisów rozporządzenia już krytycznie odniosło się Cosmetics Europe – europejskie stowarzyszenie reprezentujące kilka tysięcy firm i narodowych stowarzyszeń działających w branży kosmetycznej.

24 kwietnia 2024 Parlament Europejski przyjął ostatecznie tekst rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych PPWR, które będzie miało istotny wpływ na biznes firm działających w sektorze kosmetycznym.

Rozporządzenie PPWR, którego celem jest rozwiązanie problemu stale rosnącej ilości odpadów, harmonizacja przepisów rynku wewnętrznego i pobudzenie gospodarki o obiegu zamkniętym, zostało przyjęte 476 głosami za, przy 129 głosach przeciw i 24 wstrzymujących się – czytamy w komunikacie PE.

Zasady, które zostały wstępnie uzgodnione z Radą Europejską, obejmują cele w zakresie redukcji opakowań (5 proc. do 2030 r., 10 proc. do 2035 r. i 15 proc. do 2040 r.) i nakładają na kraje UE obowiązek ograniczenia w szczególności ilości odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych.

Aby ograniczyć niepotrzebne opakowania, w przypadku opakowań zbiorczych, transportowych i handlu elektronicznego ustalono maksymalny współczynnik pustej przestrzeni na poziomie 50 proc. Producenci i importerzy będą również musieli zadbać o zminimalizowanie masy i objętości opakowań.

Od 1 stycznia 2030 r. zostaną zakazane niektóre rodzaje opakowań plastikowych jednorazowego użytku. Są to m.in. opakowania na nieprzetworzone świeże owoce i warzywa, opakowania na żywność i napoje rozlewane i spożywane w kawiarniach i restauracjach, opakowania na pojedyncze porcje (np. na przyprawy, sosy, śmietanki, cukier), miniaturowe opakowania hotelowe na artykuły toaletowe i bardzo lekkie plastikowe torby na zakupy (poniżej 15 mikronów).

Czytaj także: Korea Południowa usuwa z hoteli minikosmetyki  który rynek będzie kolejny?

Zgodnie z nowymi przepisami wszystkie opakowania (z wyjątkiem lekkiego drewna, korka, tekstyliów, gumy, ceramiki, porcelany i wosku) będą musiały nadawać się do recyklingu po spełnieniu rygorystycznych kryteriów.

Rozporządzenie musi zostać formalnie zatwierdzone przez Radę Europejską, zanim wejdzie w życie.

– Spodziewamy się, że nastąpi to już po wakacjach, a korekta prawna i publikacja tekstu najprawdopodobniej będzie miała miejsce do końca 2024 r., raczej w czwartym niż w trzecim kwartale. Analizujemy już punkt po punkcie PPWR pod kątem branży kosmetycznej. Jest wiele pytań i niewiadomych – napisała w mediach społecznościowych dr Ewa Starzyk, dyrektor ds. naukowych i legislacyjnych Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Czytaj także: Rozporządzenie opakowaniowe PPWR – obowiązki dla producentów, importerów i dystrybutorów kosmetyków oraz dostawców opakowań

Do przyjętego rozporządzenia odniosło się stowarzyszenie Cosmetics Europe w imieniu działających w Europie firm kosmetycznych i stowarzyszeń branżowych.  

"Europejski przemysł kosmetyczny w pełni popiera cele rewizji PPWR mające na celu harmonizację przepisów jednolitego rynku w zakresie opakowań i przejście w kierunku bardziej zrównoważonych opakowań, jednakże Cosmetics Europe pozostaje zaniepokojone niektórymi elementami umowy" – czytamy w oświadczeniu.

Cosmetics Europe popiera przepisy zobowiązujące producentów do minimalizacji opakowań i docenia, że pozwalają one na elastyczność w projektowaniu i kształcie opakowania. Jak podkreśla organizacja, cieszy też fakt, że informacje na temat opakowań produktów (np. dotyczące składu materiału opakowaniowego, możliwości ponownego użycia opakowania lub minimalnej zawartości plastiku pochodzącego z recyklingu) będą mogły być podawane cyfrowo a nie na opakowaniach. "Jest to ważne w przypadku małych produktów kosmetycznych i pomoże zminimalizować opakowania i przyczyni się do osiągnięcia celów w zakresie redukcji odpadów" – potwierdza CE.

Zarazem Cosmetics Europe uważa, że przepisy rozporządzenia nie zapewniają pełnej harmonizacji dotyczącej opakowań na wszystkich rynkach państw członkowskich (mogą być na nich utrzymane i stosowane szczególne przepisy krajowe), co może ograniczać swobodny obrót opakowaniami w UE.

Cosmetics Europe podkreśla także, że zdaje sobie sprawę, iż organy normalizacyjne UE będą musiały opracować zharmonizowaną metodologię pomiaru zgodności z wymogami dotyczącymi minimalizacji opakowań. „Jesteśmy jednak bardzo rozczarowani, że przepisy te umożliwiają również unijnym organom normalizacyjnym ustanawianie nowych obowiązków w zakresie opakowań (standaryzowane maksymalne limity wagi i objętości) dla „najpopularniejszych typów i formatów opakowań”. Obowiązki te ograniczyłyby swobodę twórczą przedsiębiorstw przy projektowaniu opakowań, a ostatecznie ich zdolność do wyróżnienia opakowania swojego produktu na tle konkurencji” – zaznacza europejskie stowarzyszenie.

Cosmetics Europe jest również zawiedzione faktem, że ostateczny tekst PPWR zakazuje wszelkich jednorazowych opakowań hotelowych produktów kosmetycznych, niezależnie od ich objętości. „Ten rodzaj opakowania jest najczęściej stosowany w hotelach ze względów higienicznych, aby zapobiec dzieleniu się produktami przez wielu gości. Te nowe środki mogą powstrzymać gości od używania niektórych kosmetyków, np. pasty do zębów, ze względów higienicznych” – uzasadnia organizacja.

Cosmetics Europe ma także wątpliwości co do wykonalności wdrożenia przepisów dotyczących minimalnej zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu pokonsumenckiego (PCR) w opakowaniach produktów. Ilość PCR zostanie obliczona „przez zakład produkcyjny”. Jednakże wiele małych zakładów produkcyjnych koncentruje się na produkcji niektórych rodzajów opakowań z tworzyw sztucznych, w których ze względów higienicznych, bezpieczeństwa i funkcjonalnych nie można umieścić wymaganej minimalnej zawartości PCR. Ci producenci mogą nie być w stanie przestrzegać przepisów. Dzieje się tak w przypadku producentów produkujących pompki do butelek zapachowych.

„Z niecierpliwością czekamy na zatwierdzenie przez Radę UE tymczasowego porozumienia jesienią i kontynuację naszego dialogu na temat wdrażania PPWR z ustawodawcami UE. Z niecierpliwością czekamy również na wskazówki od Komisji Europejskiej dotyczące aspektów tekstu, które wymagają dalszego wyjaśnienia, aby zapewnić sprawne wdrożenie rozporządzenia” – napisano w oświadczeniu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
26.04.2024 13:11
Mintel: tradycja idzie w parze z nowoczesnością, jeśli chodzi o opakowania produktowe
Trendy dotyczące produkcji i recyklingu opakowań to temat, któremu branża przygląda się coraz częściej.pmv chamara
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej, branża kosmetyczna (BPC) przyjmuje innowacyjne podejście do projektowania opakowań, które jest równocześnie proste, eleganckie i funkcjonalne. Mintel przewiduje, które trendy będą dyktowały kolejne działania w przemyśle opakowaniowym.

Sztuczna inteligencja znajduje coraz szersze zastosowanie w optymalizacji procesów produkcyjnych w branży opakowań kosmetycznych, wspierając klientów w maksymalnym wykorzystaniu swoich produktów. Antycypuje się, że synergia sztucznej inteligencji i zrównoważonego rozwoju zainicjuje trend "cichej zrównoważoności", w którym standardem staje się wiarygodność środowiskowa, a nie jedynie dodatkowy lub dominujący aspekt produktu. Dane z 2023 roku wskazują, że 41 proc. nowych zapachów zawierało twierdzenia etyczne i środowiskowe, co oznacza wzrost z 18 proc. w 2019 roku. „Cicha” strona tego trendu wyraża się w oporze konsumentów przed wpływem zrównoważonego rozwoju na estetykę luksusowych produktów, co zmusza producentów opakowań do subtelnego wdrażania zrównoważonych praktyk bez kompromisów estetycznych.

Równolegle, branża kosmetyczna (BPC) ceni czyste, proste i wyrafinowane opakowania, gdzie skupienie konsumentów na funkcjonalności i efektywności jest kluczowe. Przykładem są produkty Malin + Goetz, marki kosmetycznej nietestowanej na zwierzętach, której misją jest uproszczenie codziennej pielęgnacji. Ich minimalistyczne opakowania, będąc zarazem innowacyjne, eliminują zbędne materiały, zachowując elegancki i nowoczesny design, co sprzyja decyzjom zakupowym opartym na rzeczywistych korzyściach produktu. Dodatkowo, zyskują popularność inicjatywy recyklingowe, jak te wprowadzone przez Charlotte Tilbury, które umożliwiają łatwy zwrot opakowań przez dedykowaną platformę online i oferują zachęty, takie jak 20 proc. zniżki na kolejny zakup. Tymczasem wielu konkurentów nadal nie zaimplementowało efektywnych programów recyklingu z wystarczającymi bodźcami dla konsumentów. Tego typu rozwiązania z sukcesem od lat oferuje np. Lush.

Ostatni zauważony przez Mintel trend to powrót do nostalgicznych wzorców opakowań, inspirowanych dziedzictwem, zwłaszcza w perfumerii. Współistnieje on z zapotrzebowaniem na minimalistyczne i proste opakowania kosmetyczne, zwracając się ku wzorom, które, choć mogą być zbyt odległe dla młodszych konsumentów, są symbolem dekadencji i przepychu.

Czytaj także: Mintel: Trendy, które zmieniają branżę kosmetyczną

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
01. maj 2024 10:01