StoryEditor
Opakowania
24.06.2020 00:00

Jak bardzo innych opakowań oczekują konsumenci 65+?

Dojrzałych konsumentów jest w społeczeństwie 25 proc., a będzie coraz więcej. Mają stałe dochody i wiele lat doświadczenia w dysponowaniu pieniędzmi – wiedzą czego chcą i umieją wybierać. Mają swoje ograniczenia, ale potrafią wynagrodzić lojalnością marki, które je rozumieją.  Wykorzystaj je do zbudowania swojej przewagi – zachęca Monika Boczek, ekspert z ponad 20-letnim doświadczeniem w marketingu strategicznym, projektowym i wprowadzaniu nowych marek i produktów.

Liczba dojrzałych konsumentów będzie rosnąć.  W 2050 r. osób w wieku 65+ będzie 11 mln i będą oni stanowili aż 1/3 nabywców dóbr. Już dzisiaj jest to znacząca grupa klientów.

– Emeryci mają najwyższy dochód rozporządzalny do wydania na osobę. W gospodarstwach bez osób starszych wynosi on 1471 zł, a w gospodarstwach z osobami w wieku 65+ jest to 1828 zł miesięcznie – zwraca uwagę Monika Boczek, ekspert z ponad 20-letnim doświadczeniem w marketingu strategicznym, projektowym i wprowadzaniu nowych marek i produktów.

Osoby na emeryturze mają mniejsze dochody niż młodsi nabywcy dóbr, ale za to są one stabilne, nie mają na utrzymaniu dzieci. Ich zasoby finansowe przeznaczane na osobę na różnego rodzaju dobra są największe ze wszystkich innych grup wiekowych.

– Dlatego uważam, że warto zastanowić się nad potrzebami tych konsumentów – mówiła Monika Boczek, podczas webinaru pt. „Jak opakowanie widzą konsumenci 50+”, zorganizowanego przez Targi Packaging Innovations w ramach wydarzenia online Packaging ON-novations.

Konsumenci w wieku emerytalnym to różnorodna grupa. Najciekawsze z punktu widzenia marek są osoby zakwalifikowani jako konsumersi – chcą utrzymać swój status i styl życia, ale równocześnie są oszczędni, dlatego czytają gazetki promocyjne, wymieniają się informacjami o ciekawych produktach (to odpowiednicy smart konsumentów). Kolejna interesująca grupa to prozdrowotne (bo to z reguły kobiety). Mocno koncentrują się na składzie produktów, rozsądnej wielkości opakowań i ekologii. Obie te grupy nie są przywiązane do marek, więc łatwo je zainteresować ciekawymi innowacyjnymi rozwiązaniami, w tym tymi dotyczącymi opakowań.

Jakie powinny być opakowania produktów skierowanych do tej grupy wiekowej?

Główne problemy zgłaszane przez osoby 65+ dotyczą kłopotów z pogarszającym się wzrokiem. Stąd trudność ze znalezieniem ważnych informacji na opakowaniu, jeśli zamieszczane są one zbyt drobnym drukiem, a nawet z rozpoznaniem marki, wersji zapachowej czy wariantu produktu.

– To duży problem, gdy emeryci muszą kupować produkty w opakowaniach przygotowanych przez 30-letnich brand managerów – zwraca uwagę Monika Boczek. I podpowiada, aby zapoznali się oni z możliwościami widzenia przez osobę z obniżoną ostrością widzenia, np. z jaskrą.

Równie często  starsi konsumenci skarżą się na kłopoty z otwarciem opakowań, gdyż ich ręce już nie są tak sprawne jak kiedyś. Okazuje się też, że dla 30 proc. bardzo ważna jest ekologia i to czy opakowanie jest biodegradowalne lub nadaje się do recyklingu. Wygoda przenoszeni to kolejna ważna kwestia. Zatem jeśli mamy zachęcić osobę w wieku 65+ do zakupu proszku w większym opakowaniu to musi ono mieć wygodną rączkę. Jednak generalnie duże pojemności produktów nie są chętnie kupowane przez starszych konsumentów. Gdy gospodarstwo domowe składa się z 1-2 osób, większy zapas nie jest potrzebny, a nadmiar może się zepsuć.

Ekspertka podpowiada też, aby absolutnie nie stygmatyzować starszej grupy konsumentów.

– Zwykle wystarczą drobne modyfikacje: coś jest wiesze, nieco prostsze w obsłudze, może nieco trwalsze, nie nazbyt designerskie. Istota sprawy tkwi jednakże nie w tym, żeby sprofilować produkt pod seniorów, lecz w tym, aby pokazać im, że jest on także dla nich, taki jaki jest. Konsumenci w starszym wieku najczęściej czują się urażeni wizerunkami starszych osób w działaniach marketingowych, przez co unikają produktów specjalnie dla nich opracowanych – przestrzega Monika Boczek.

Zwraca jednocześnie uwagę, że o ile Danon wycofał się z oznaczenia 50+ na opakowaniu Actimelu, to te same oznaczenia wieku na kremach pielęgnacyjnych do twarzy mają swoje uzasadnienie i nie są odbierane stygmatyzująco, a raczej informacyjnie.

Ważny jest natomiast prosty kod kolorystyczny, jasne oznaczenia i stałe miejsce dla informacji.       

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.06.2025 08:30
Raport: konsumenci dóbr luksusowych coraz częściej oczekują “zrównoważonych” opakowań
Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami.mat.pras.

Zaszła znacząca zmiana, jeśli chodzi o materiały i design w sektorze opakowań produktów luksusowych. Zrównoważony rozwój jest tu już nie tylko opcją, lecz czymś, czego klienci po prostu oczekują – wynika z nowego badania, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain & Company oraz Fedrigoni, globalnego producenta papierów specjalistycznych, materiałów samoprzylepnych i RFID.

Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 500 dyrektorów w całym łańcuchu opakowań luksusowych. Blisko połowa z nich potwierdziła, że ​​zrównoważone rozwiązania będą stanowić ponad 30 proc. sprzedaży w ciągu trzech lat. Chociaż jest to wyraźnym postępem, nadal prawie 70 proc. nie spełnia wymogów zrównoważonego rozwoju.

Jak podkreślono w raporcie, „zrównoważony rozwój nie jest już kompromisem w świecie opakowań wysokiej klasy – staje się przewagą konkurencyjną”. Opakowanie jest czymś, co ewoluuje – jest czymś więcej niż zwykły wybór między pięknem a odpowiedzialnością. W obecnych czasach trzeba zapewnić jedno i drugie. 

Luksus od dawna jest definiowany poprzez doświadczenia sensoryczne (np. ręcznie, rzemieślniczo wykonane opakowanie). Jednak z czasem, w miarę jak obawy dotyczące środowiska i przepisy zmieniają kształt branży, luksusowe marki przeobrażają swoje opakowania tak, by były nie tylko pudełkami, ale stanowiły deklaracje określonych wartości. 

Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami. Butelki z cieńszego szkła i modułowe projekty opakowań również pomagają markom ograniczać emisje bez uszczerbku dla estetyki.

Zobacz też: Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań

Opakowania są również postrzegane „nie jako zakończenie podróży, ale jej początek – szczególnie w cyfrowych realiach”. Mogą być to np. kody QR umieszczone w pudełkach, które zdradzają historię pochodzenia odzieży, etykiety weryfikujące autentyczność oraz nakładki rozszerzonej rzeczywistości, które wzbogacają wrażenia z rozpakowywania.

Interesujące jest to, że w opinii firm to konsumenci są postrzegani jako prawdziwi katalizatorzy zmian, a nie regulacje, nowe przepisy czy dyrektywy UE, określające zasady raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw oraz rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

“Przepisy takie przyspieszają zmiany, wskazane w raporcie, ale kluczowa rola należy do świadomych ekologicznie konsumentów” – wskazuje raport.

 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
28.05.2025 15:33
Badanie DS Smith: Walczymy z plastikiem, ale w e-commerce ma się całkiem dobrze
Szybkie dostawy są Polakom i Polkom nadal w smak — ale za nimi idą tony plastiku używanego do pakowania.Pexels

Wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Development Economics na zlecenie firmy DS Smith pokazują, że mimo spadku zużycia plastikowych toreb w handlu stacjonarnym, sektor e-commerce pozostaje znaczącym źródłem problemu. W analizie uwzględniono sześć krajów: Polskę, Francję, Hiszpanię, Włochy, Niemcy oraz Wielką Brytanię. Szczególną uwagę zwrócono na opakowania wykorzystywane w dostawach zakupów modowych – i to właśnie tam zaobserwowano niepokojący wzrost użycia plastiku.

Dane dotyczące Polski wskazują na skuteczność wdrożonych wcześniej regulacji w handlu tradycyjnym. Wprowadzenie opłaty recyklingowej w 2018 roku znacząco ograniczyło zużycie jednorazowych toreb foliowych – z poziomu 300–400 sztuk rocznie na osobę do zaledwie 6,6 sztuki w 2022 roku. Jednak w sektorze sprzedaży internetowej nie zaobserwowano podobnego postępu. DS Smith ostrzega, że jeśli nie nastąpi zmiana, do 2030 roku w samych tylko dostawach modowych online w Polsce zużytych zostanie aż 147 milionów plastikowych toreb – co oznacza ponad 2500 sztuk na każdą godzinę.

Mimo tych niepokojących trendów badanie daje też powody do umiarkowanego optymizmu. Aż 77 proc. polskich respondentów popiera wycofanie plastikowych toreb na rzecz bardziej zrównoważonych alternatyw, a 72 proc. preferuje karton lub papier jako materiał opakowaniowy dla zakupów internetowych. Co więcej, ponad połowa (57 proc.) badanych przyznała, że odczuwa wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku w przesyłkach e-commerce.

Jeśli chodzi o odpowiedzialność za ograniczenie plastiku, 42 proc. respondentów wskazało firmy opakowaniowe, 34 proc. detalistów, a 27 proc. – instytucje unijne. Wyniki sugerują, że konsumenci nie tylko oczekują zmiany, ale też są gotowi ją zaakceptować, o ile pojawią się konkretne działania ze strony sektora handlu internetowego i jego partnerów logistycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. czerwiec 2025 10:07