StoryEditor
Opakowania
06.02.2019 00:00

Młodzi ludzie preferują szklane opakowania kosmetyków

Trzech na czterech europejskich Millenialsów woli szkło od dowolnego innego materiału w opakowaniu kosmetyków, perfum i farmaceutyków - wynika z niezależnego badania zachowań konsumenckich zleconym przez FEVE, Europejską Federację Szkła. Szklane opakowania wydają się być rozwiązaniem, które uwiodło pokolenie miłujące piękno i zaniepokojone stanem środowiska.

Szkło jest uważane za zdecydowanie najlepsze opakowanie kosmetyków, perfum i produktów farmaceutycznych przez 77 proc. z 2030 konsumentów objętych badaniem na pięciu rynkach europejskich. Preferują je przed tworzywami sztucznymi / politereftalanem etylenu (PET) i metalem. To przywiązanie do szkła można przypisać jego właściwościom ekologicznym, zdolności do zachowania zarówno jakości, jak i zapachu zawartości oraz wartości premium.

Konsumenci walczą o środowisko

Mówiąc o zrównoważonym rozwoju, 69 proc. respondentów ankiety uznało szkło za opakowanie najbardziej nadające się do recyklingu i przyjazne dla oceanów, w porównaniu z metalem lub plastikiem / PET, a 7 na 10 konsumentów wie, że szklane butelki, w których były produkty kosmetyczne, można poddać recyklingowi podczas segregacji szkła domowego.

Miażdżąca większość konsumentów (91 proc.) w wieku od 18 do 34 lat stwierdziła, że w ciągu ostatniego roku stali się bardziej świadomi swojego wpływu na środowisko. Tym bardziej, że przy obecnym tempie dewastacji wód, do 2050 roku nasze morza będą zawierać więcej plastiku niż ryb. Zatem konsumenci oczekują, że marki znajdą rozwiązanie, aby podczas codziennej konsumpcji ich produktów nie niszczyć planety.

- Szkło jest jedną z najbardziej zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska form opakowań, jakie istnieją. Bez względu na to, jakie rozwiązanie do pakowania jest wykorzystywane, szkło jest poddawane recyklingowi w obiegu zamkniętym. Szkło z recyklingu jest w zasadzie najcenniejszym zasobem dla nowych produkcji, potencjalnie zastępując piasek, sodę kalcynowaną i wapień, czyli wszystkie te surowce, które występują w przyrodzie – czytamy w komunikacie prasowym FEVE. 

Jeśli chodzi o opakowania kosmetyczne, to badanie przeprowadzone w 2018 roku przez Niemiecki Związek Szkła (BV GLAS) ujawniło, że butelki szklane mają współczynnik recyklingu od 89 do 97 proc. Butelki na perfumy osiągają ponad 90 proc. możliwości recyklingu pod względem tonażu, pozostałe 10 proc. to składniki rurki rozpryskowej i dyfuzora.

Bezpieczeństwo, konserwacja i dotyk luksusu

Konsumenci uznają szkło za najbezpieczniejsze opakowanie (według 69 proc. respondentów), zachowujące jakość i zapach produktów (83 proc. respondentów) i gwarantujące jakość premium (86 proc. respondentów)

Perfumy znajdują się na szczycie listy produktów najczęściej kupowanych w opakowaniach szklanych, podczas gdy połowa konsumentów twierdzi, że chce zobaczyć więcej perfum, kremów i produktów do pielęgnacji skóry w opakowaniach szklanych. Wszystkie te elementy wskazują na potencjał wzrostu w sektorze butelek.

Coraz większy nacisk na zrównoważone i wysokiej jakości opakowania jest wyraźnie widoczny na poziomie konsumenta kosmetyków, co świadczy o możliwości ekspansji na rynku perfum i kosmetyków.

- Wyniki badania są dowodem, że konsumenci dbający o środowisko coraz częściej szukają produktów kosmetycznych w szklanych pojemnikach - mówi Michael Delle Selve, Communications Manager FEVE. - Młodsi klienci są zainteresowani szkłem, zarówno ze względu na jego wysoką jakość, jak i trwałe właściwości, dlatego opakowania szklane mogą być odpowiedzią na potrzeby Millenialsów. Nadszedł czas, aby marki wzięły to pod uwagę i zareagowały zwiększając swoją ofertę produktów w opakowaniach szklanych.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
13.10.2025 13:23
Gerresheimer ponownie obniża prognozy na 2025 rok z powodu słabego popytu i problemów finansowych
Producent opakowań obniża prognozy finansowe.Gerresheimer

Niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer po raz kolejny obniżył swoje prognozy finansowe na rok 2025. Spółka z Düsseldorfu poinformowała, że obecnie spodziewa się spadku przychodów organicznych o 2–4 proc. rok do roku, podczas gdy wcześniej prognozowała ich wzrost o 0–2 proc. To już trzecia korekta w tym roku – wcześniejsze cięcia prognoz miały miejsce w czerwcu i lipcu.

Z opublikowanych wstępnych danych wynika, że przychody Gerresheimer w trzecim kwartale 2025 r. wyniosły 560,7 mln euro, co oznacza spadek względem oczekiwań rynku. Skorygowany zysk EBITDA (przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) osiągnął poziom 103,4 mln euro, a organiczna marża EBITDA wyniosła 18,8 proc.. W porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku spółka odnotowała spadek organicznego wzrostu przychodów o 1,2 proc..

Firma wskazuje, że wyniki zostały obciążone słabszymi wynikami operacyjnymi w trzecim kwartale oraz niskim popytem, zwłaszcza w segmencie kosmetycznym. Gerresheimer produkuje m.in. szklane i plastikowe słoiki na kremy oraz opakowania typu roll-on do dezodorantów, które należą do jej kluczowego asortymentu w kategorii beauty. Władze spółki zaznaczyły, że nawet przy oczekiwanym mocniejszym czwartym kwartale, cel finansowy na 2025 rok nie jest już osiągalny.

Na spółkę dodatkowo ciąży postępowanie prowadzone przez niemiecki urząd nadzoru finansowego (BaFin), który bada możliwe nieprawidłowości w sprawozdawczości księgowej Gerresheimer. W odpowiedzi firma ogłosiła wdrożenie programu redukcji kosztów i poprawy efektywności operacyjnej, a także działań mających na celu zwiększenie wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow).

Sytuacja Gerresheimer wpisuje się w szerszy trend spowolnienia na rynku dóbr konsumpcyjnych. Słabnący popyt na produkty pielęgnacyjne i kosmetyczne obserwowany jest w wielu krajach, gdy konsumenci ograniczają wydatki na dobra uznaniowe w obliczu globalnych napięć handlowych, rosnących kosztów życia i obaw przed recesją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
09.10.2025 16:12
Nowa fabryka zrównoważonych opakowań w Żyrardowie. Fillsy i Meadow zainwestują 14 mln euro do 2030 roku
Edyta Kresińska, pełnomocniczka zarządu Fillsy.TGperspective

Polska spółka co-packingowa Fillsy oraz szwedzki producent technologii opakowaniowych Meadow ogłosiły otwarcie nowoczesnej fabryki w Żyrardowie. Zakład ma wzmocnić europejskie dostawy w pełni nadających się do recyklingu aluminiowych opakowań i osiągnąć docelową zdolność produkcyjną na poziomie 100 mln puszek rocznie do końca 2027 roku. Obecnie moce produkcyjne sięgają 10 mln jednostek rocznie.

W nowym zakładzie powstawać będzie Meadow Kapsul – innowacyjne aluminiowe rozwiązanie pre-fill, które może być przetwarzane nieskończoną liczbę razy bez utraty jakości materiału. Inwestycja jest finansowana przez Fillsy, które do końca 2027 roku przeznaczy na ten cel 4 mln euro, a następnie planuje zainwestować dodatkowe 10 mln euro do 2030 roku w rozwój linii produkcyjnych i rozbudowę fabryki.

Projekt wpisuje się w realizację unijnych celów zawartych w Rozporządzeniu w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), przyjętym w lutym 2025 roku. Nowe regulacje nakładają na firmy obowiązek osiągania wiążących poziomów recyklingu i ograniczania zużycia materiałów. Fabryka w Żyrardowie ma odegrać kluczową rolę w zwiększeniu zdolności produkcyjnych Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonych opakowań, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie sektora FMCG na rozwiązania przyjazne środowisku i zgodne z przepisami.

Polska, dzięki centralnemu położeniu i dostępowi do głównych szlaków logistycznych, staje się strategiczną lokalizacją dla inwestycji w obszarze opakowań i produkcji kosmetyków oraz produktów spożywczych. W ostatnich latach w kraju powstały centra napełniania i pakowania m.in. firm Unilever i L’Oréal. Żyrardowski zakład Fillsy i Meadow będzie wyposażony w zaawansowane linie przemysłowe oraz showroom technologiczny, w którym partnerzy i potencjalni klienci będą mogli zapoznać się z zastosowaniami Meadow Kapsul w kategoriach żywności, pielęgnacji osobistej i chemii gospodarczej.

Dzięki nowej fabryce Fillsy stanie się pierwszym europejskim producentem, który zindustrializuje technologię Meadow Kapsul na dużą skalę. Spółka dołączy tym samym do grona globalnych partnerów Meadow, wśród których znajdują się Ball Corporation – największy producent aluminium w USA, DRT Holdings – światowy lider w zakresie systemów easy-open end, oraz Novelis – największy recykler aluminium na świecie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 18:37