StoryEditor
Opakowania
28.03.2019 00:00

P&G i Carrefour zachęcają do segregacji odpadów opakowaniowych

Procter & Gamble oraz sieć sklepów Carrefour ogłosiły ogólnopolski program „Przyszłość naszej planety wybierasz dziś”. W jego ramach do produktów takich marek jak Ariel, Fairy, Pampers, Gillette, Head & Shoulders, Oral B czy Pantene (kupionych w sieci Carrefour w całej Polsce), klienci otrzymują eko-worki na śmieci wyprodukowane z materiałów pochodzących z recyklingu odpadów produkcyjnych z fabryk P&G.

Zgodnie z dyrektywami UE, w roku 2020 Polska musi osiągnąć 40-procentowy poziom recyklingu, który obecnie wynosi tylko 26 proc. Mimo licznych kampanii edukacyjnych, w kraju wciąż jest niska świadomość wpływu odpowiedniej segregacji odpadów na środowisko naturalne. Zaledwie 40 proc. konsumentów stosuje się do zasad odpowiedniej segregacji.

Firma Procter & Gamble wspólnie z siecią Carrefour postanowiła to zmienić i przygotowała akcję, której celem jest pokazanie konsumentom korzyści płynących z odpowiedniej segregacji i ponownego przetwarzania surowców. W jej ramach (w dniach od 26 marca do 6 kwietnia), za dwa dowolne produkty z portfolio P&G (takich marek jak Ariel, Fairy, Pampers, Gillette, Head & Shoulders, Oral B czy Pantene), za symboliczny 1 grosz otrzymają eko-worki na śmieci wyprodukowane z materiałów pochodzących z recyklingu odpadów produkcyjnych z fabryk koncernu.

– Nasze produkty służą 5 miliardom konsumentów na całym świecie, co daje nam wyjątkową szansę inicjowania dyskusji, wpływania na postawy czy zmiany zachowań. Jednym z elementów długofalowej strategii Procter & Gamble jest promowanie odpowiedzialnej konsumpcji oraz umożliwianie naszym konsumentom podejmowania ekologicznych wyborów podczas codziennych zakupów – komentuje Justyna Rymkiewicz, menadżer ds. komunikacji korporacyjnej w Procter & Gamble.

Celem firmy jest, aby do 2030 wszystkie opakowania z jej portfolio nadawały się do recyklingu. Już dziś 86 proc. opakowań P&G można ponownie przetwarzać. Dzięki innowacjom i rozwiązaniom proekologicznym, a także dzięki edukacji, P&G chce wpływać na postawy konsumentów wobec środowiska. 

Carrefour chętnie włączył się w akcję „Przyszłość naszej planety wspierasz dziś”. – Problem odpowiedniego gospodarowania opakowaniami jest palący. Nasza wspólna inicjatywa zwraca uwagę na to, że codzienne wybory naszych klientów a także właściwe segregowanie odpadów opakowaniowych mają wpływ na przyszłość naszej planety – mówi Barbara Kowalska, dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju Carrefour Polska. Przy okazji dodaje, że firma podjęła globalne zobowiązanie dotyczące polityki opakowaniowej. Jednym z jej głównych celów jest wprowadzenie 100 proc. opakowań marki własnej nadających się do recyklingu lub kompostowania do 2025 roku. 

Akcja „Przyszłość naszej planety wybierasz dziś” trwa od  26 marca do 6 kwietnia 2019 r. we wszystkich sklepach sieci Carrefour na terenie całego kraju. Worki rozdawane klientom pochodzą w 100 proc. z surowców pochodzących z odpadów produkcyjnych fabryk P&G w Polsce, które osiągnęły status „zero odpadów na wysypiska”. Oznacza to, że wszystkie odpady produkcyjne są ponownie przetwarzane i wykorzystywane do produkcji przedmiotów codziennego użytku. Partnerem projektu jest także firma Aminex, która specjalizująca się  w zarządzaniu odpadami i wspiera P&G w jej pro-ekologicznych wysiłkach dotyczących opakowań.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
03.07.2025 13:33
Malezja zakazuje importu odpadów plastikowych z USA – co teraz, branżo?
Plastikowe odpady rzadko kiedy są recyklingowane w kraju wytworzenia.Krizjohn Rosales

Malezja wprowadziła całkowity zakaz importu odpadów plastikowych ze Stanów Zjednoczonych, co oznacza odcięcie jednego z kluczowych źródeł surowca wtórnego wykorzystywanego globalnie, m.in. w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend krajów azjatyckich ograniczających przyjmowanie zagranicznych odpadów.

Zakaz został ogłoszony po wykryciu kontenerów z odpadami z USA, które były błędnie oznaczone, a ich zawartość – często niebezpieczna i nienadająca się do recyklingu – nie spełniała obowiązujących norm. Zgodnie z nowelizacją malezyjskiego prawa celnego, import odpadów z krajów niebędących stronami Konwencji Bazylejskiej, w tym USA, został całkowicie zabroniony. Co więcej, odpady z innych państw muszą zawierać tylko jeden rodzaj plastiku i charakteryzować się zanieczyszczeniem poniżej 2 proc. – warunkami, które rzadko są spełniane przez odpady konsumenckie.

Eksport plastikowych odpadów z USA do Malezji praktycznie zamarł – informują pośrednicy handlowi. Malezja dołącza tym samym do rosnącej grupy państw, takich jak Chiny, Tajlandia czy Indonezja, które wcześniej zamknęły swoje granice na import zagranicznych tworzyw sztucznych. Skutkuje to dalszym rozproszeniem globalnych łańcuchów dostaw surowców wtórnych.

Sytuacja ujawnia istotny problem strukturalny: większość plastiku zbieranego w USA i Europie nie jest przetwarzana lokalnie. Ograniczenie możliwości eksportu odpadów do Azji zwiększa presję na niewydolną infrastrukturę recyklingu w krajach zachodnich. Branża kosmetyczna – silnie uzależniona od plastiku w opakowaniach – może napotkać trudności z pozyskaniem wysokiej jakości tworzyw z recyklingu, co może przełożyć się na wzrost kosztów oraz utrudnienia w realizacji celów środowiskowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2025 09:09
Kosmetyki w wersji refill. Czy konsumenci uważają je za atrakcyjną opcję? [BADANIE]
L‘Oréal uruchomił kampanię #JoinTheRefillMovement – mającą na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilliIG lorealparis

Francuskie stowarzyszenie branży kosmetycznej FEBEA opublikowało badanie na temat postrzegania kosmetyków w wersjach refill (napełnialnych). Celem było lepsze zrozumienie oczekiwań konsumentów oraz trudności, z jakimi borykają się w odniesieniu do tego typu formatu, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności – pomimo swoich wad.

Badanie FEBEA, w którym uczestniczyło 2251 kobiet, wykazało rosnące zainteresowanie produktami kosmetycznymi i do pielęgnacji ciała z możliwością ponownego napełniania: aż 59 proc. respondentek stwierdziło, że kupiło co najmniej jedno opakowanie uzupełniające w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średni profil nabywcy, który wyłonił się w badaniu, to kobieta w wieku 19-44 lat, o wysokich dochodach, mieszkająca w gospodarstwie domowym składającym się z trzech lub więcej osób, bardzo często kupująca kosmetyki. 

A jakie są główne motywacje zakupu refilli? Dla większości respondentów (70 proc.) jest to zmniejszenie wpływu na środowisko. Następny powód to oszczędności (64 proc.) i wygoda (39 proc.). 

Jeśli chodzi o formaty, konsumenci preferują małe, zamykane wkłady, które można wlać do pojemnika wielokrotnego użytku (44 proc. respondentów), które pokonały wkłady, które należy włożyć do oryginalnego pojemnika (38 proc.).

Pomimo zainteresowania konsumentów refillami, istnieją przeszkody utrudniające szersze upowszechnienie się produktów tego typu. Pierwszą z nich (dla 44 proc. respondentów) jest brak dostępności w sklepach formatów refill, a następnie – brak wiedzy na ich temat (32 proc.), obawa o zbyt skomplikowany, niezrozumiały proces zmiany wkładu (19 proc.) oraz obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa (14 proc.). 

Badani wskazali też uwagę na fakt, że wersje refill nie pojawiły się do tej pory w przypadku takich kategorii kosmetyków, jak makijaż czy pasta do zębów.

Z badania wynika również, że aby jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do stosowania produktów z możliwością ponownego napełniania, marki kosmetyczne muszą oferować refille w kilku formatach: idealna pojemność wkładu wynosi 2-4 razy więcej, niż początkowa pojemność produktu. Rozmiary podróżne (travel size) są również przez konsumentów bardzo cenione.

Klienci spodziewają się, że użycie refilla przyniesie im oszczędności finansowe na poziomie od 10 do 20 proc. Badanie potwierdziło również, że konsumenci oczekują jasnych informacji na temat korzyści dla środowiska. Chcieliby również, aby marki zadbały o widoczność refilli w sklepach – na tle oferty produktów, a także w ramach działań reklamowych.

Tak podszedł do sprawy m.in. L‘Oréal, uruchamiając kampanię #JoinTheRefillMovement – globalne działanie w ramach wielu marek oraz wielu kategorii produktów i kanałów dystrybucji, mające na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilli. W kampanii biorą udział Lancôme, Armani Beauty, Yves Saint Laurent Beauty, Kiehl’s, Mugler, Maison Margiela Fragrances, Prada Beauty, Valentino Beauty i L‘Oréal Paris.

Kampania ta koncentruje się m.in. na korzyściach płynących z ponownego napełniania kosmetyków zarówno dla dobra planety, jak i portfeli konsumentów. Przykładowo, decydując się na zakup 100 ml La Vie est Belle L‘Elixir [perfumy] w wersji refill (zamiast dwóch tradycyjnych opakowań po 50 ml) oszczędza się 73 proc. szkła, 66 proc. plastiku i 61 proc. tektury – jak wylicza L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. lipiec 2025 01:56