51 proc. Polaków chciałoby, aby opakowania produktów, które kupują nadawały się do recyklingu, podlegały biodegradacji lub były wielokrotnego użytku. 62 proc. konsumentów oczekuje natomiast, że producenci opakowań zwiększą wysiłki na rzecz ochrony środowiska, skupiając się na wprowadzaniu coraz większej liczby ekologicznych opakowań na rynek. To dane z badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW Research we współpracy z Grupą Akomex.
Według ankietowanych w badaniu EKObarometr, branża opakowaniowa powinna skoncentrować się na produkcji opakowań wytwarzanych z materiałów przyjaznych dla środowiska oraz wielorazowych. Wytwarzanie opakowań nadających się do wielokrotnego użytku i recyklingu jest kluczowym wyzwaniem stawianym firmom przez 51 proc. respondentów badania EkoBarometr. Co ciekawe, najczęściej optowały za tym osoby po 55 roku życia.
Z badania wynikają również kolejne kroki, jakie branża opakowaniowa powinna podjąć w celu ochrony środowiska. Zdaniem 47 proc. respondentów przedsiębiorstwa powinny zastępować opakowania z tworzyw sztucznych opakowaniami bardziej przyjaznymi dla środowiska. Według 37 proc. konsumentów producenci opakowań powinni skupić się na produkcji opakowań, które będą mniejsze, lżejsze i cieńsze oraz dążyć do zmniejszenia śladu węglowego swoich produktów (wskazania 27 proc. respondentów).
Czytaj też: Konsumentom nie podobają się zbyt duże opakowania dla niewielkich produktów
Branża opakowaniowa oraz marki podejmują już wspólne działania mające na celu zwiększenie liczby opakowań biodegradowalnych i nadających się do recyklingu oraz stopniowo starają się wyeliminować tworzywa sztuczne z tych opakowań, z których jest to możliwe.
Aleksandra Robak, quality and system director w Grupie Akomex informuje:
Klienci coraz częściej zlecają opracowanie odpowiedniego dla nich rozwiązania w formie powłok eliminujących tworzywa sztuczne z opakowań, zachowując tym samym ich kluczowe właściwości. Dzięki wprowadzeniu alternatywnych rozwiązań monomateriałowych (opartych na celulozie bez udziału tworzyw) opakowania z ekobarierą są w pełni zdatne do recyklingu, funkcjonalne oraz wygodne dla konsumenta i korzystne dla środowiska
Zaznacza jednak, że takie opakowania czasami nie mogą zostać poddane recyklingowi (jeśli są laminowane lub pokryte lakierem UV). Z pomocą przychodzą ekologiczne rozwiązania barierowe np. pokrycie opakowań lakierem dyspersyjnym przynosi taki sam efekt, jak stosowanie lakieru UV, który jest mniej przyjazny dla środowiska naturalnego.
Klienci coraz częściej zlecają opracowanie odpowiedniego dla nich rozwiązania w formie powłok eliminujących tworzywa sztuczne z opakowań, zachowując tym samym ich kluczowe właściwości. Dzięki wprowadzeniu alternatywnych rozwiązań monomateriałowych (opartych na celulozie bez udziału tworzyw) opakowania z ekobarierą są w pełni zdatne do recyklingu, funkcjonalne oraz wygodne dla konsumenta i korzystne dla środowiska
– wyjaśnia Aleksandra Robak.
Ponad 60 proc. Polaków ankietowanych przez SW Research uważa, że producenci z branży opakowaniowej powinni podejmować większe wysiłki w dbaniu o środowisko, skupiając się na kwestii wdrażania ekologicznych opakowań.
Czytaj też: Ponad 70 proc. Polaków zastanawia los opakowań wrzuconych do kontenera na odpady
Zróżnicowane są natomiast opinie pomiędzy najmłodszymi, a najstarszymi osobami biorącymi udział w badaniu. Najczęściej to młodzi do 24 roku życia zauważają zaangażowanie producentów oraz podjęte działania na rzecz ekoopakowań, podczas gdy starsi ankietowani (powyżej 55 lat) uważają, iż producenci robią zdecydowanie za mało w sprawie wdrażania ekologicznych opakowań.
Badanie EKObarometr – V fala – zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków – 1500 osób. Wykonawcą badania jest SW Research.
***
Grupa Akomex to producent opakowań z ponad 50-letnim doświadczeniem na rynku. W jej skład wchodzą spółki: Akomex, DrukPak oraz duńska Plano Pack. Około połowa produktów firmy jest eksportowana poza granice kraju, głównie do państw Europy Zachodniej. Producent dostarcza opakowania, a także ulotki, etykiety, tacki i arkusze laminowane dla takich branż jak farmaceutyczna, spożywcza, higiena osobista, elektronika czy akcesoria domowe. Rocznie, zakłady produkcyjne firmy opuszcza około 1,3 miliarda opakowań, dostarczanych wiodącym markom m.in. z branży spożywczej i farmaceutycznej.