StoryEditor
Opakowania
07.11.2022 00:00

Rynek aerozoli przekroczy 14,7 mld USD do 2032 r. przez przemysł beauty

Aerozole to popularne opakowanie do kosmetyków, przewiduje się, że w niedługiej przyszłości wzrośnie ich użycie. / Shutterstock
Raport z badań rynku puszek aerozolowych opublikowany przez Fact.MR zagłębia się w kluczowe obserwacje dotyczące znaczących parametrów ekspansji dominujących w kluczowych najważniejszych na nadchodzącą dekadę. Przewiduje się, że popyt na światowym rynku puszek aerozolowych wzrośnie o 3,6 proc. CAGR w okresie oceny (2022-2032), a całkowita sprzedaż na rynku osiągnie do końca 2022 r. wycenę 10,3 mld dolarów, ocenia Fact.MR.

Aerozole są szeroko stosowane do pakowania towarów konsumpcyjnych, zwłaszcza tych, których konserwacja wymaga odcięcia od powietrza atmosferycznego i źródeł światła. Ponieważ te puszki aerozolowe są lekkie, wytrzymują wysokie ciśnienie i są względnie odporne na uszkodzenia mechaniczne, przewiduje się wzrost ich zastosowania w przemyśle środków higieny osobistej, farmaceutyce i innych. Puszki aerozolowe można również poddać recyklingowi, co jest atrakcyjne dla coraz bardziej ekologicznie świadomych konsumentów.

W związku z tym kluczowi gracze wprowadzają do swojej gamy opakowań puszki aerozolowe na bazie aluminium, do tej pory głównie jako pojemniki na dezodoranty, lakiery do włosów czy inne kosmetyki z sekcji higieny osobistej i stylizacji włosów. Innowacje w kwestii zastosowania aerozoli zaczynają dotykać pielęgnacji ciała i twarzy oraz makijażu: w puszki z aerozolem zaczyna się wlewać np. fixery do makijażu, podkłady czy rajstopy w sprayu.

Przewiduje się, że w skali regionalnej Europa będzie przodować w sprzedaży na światowym rynku puszek aerozolowych. Tymczasem Azja Wschodnia i Azja Południowa prawdopodobnie będą świadkami lukratywnych perspektyw wzrostu na rynku puszek aerozolowych. W związku z rosnącym zastosowaniem aerozoli w przemyśle farmaceutycznym, higieny osobistej i motoryzacyjnej w Indiach, Japonii i Korei przewiduje się gwałtowny wzrost popytu na rynku. W związku z tym kluczowi gracze przyglądają się rynkowi Azji Południowej i Europy, aby wykorzystać swoje portfolio zrównoważonych i opłacalnych produktów opakowaniowych. Na przykład w lutym 2021 r. wiodący producent opakowań, Coster Group, ogłosił uruchomienie nowego zakładu aerozoli i pomp w Radżastanie w Indiach.

Kluczowe fakty:

  • Segment aluminiowy prawdopodobnie zdominuje światowy rynek puszek aerozolowych, stanowiąc ponad 30 proc. sprzedaży.
  • Jeśli chodzi o rodzaj konstrukcji, jednoczęściowe puszki aerozolowe prawdopodobnie zwiększą swoją popularność, ponieważ mogą wytrzymać wysokie ciśnienie i są bezszwowe.
  • Przemysł higieny osobistej i kosmetyków może generować maksymalne zyski na rynku puszek aerozolowych (w porównaniu do np. produktów automotoryzacyjnych).
  • Europa prawdopodobnie zdominuje światowy rynek puszek aerozolowych, a na czele wzrostu w regionie stoją Wielka Brytania i Niemcy.
  • Oczekuje się, że amerykański rynek puszek aerozolowych będzie świadkiem niesamowitego wzrostu w ciągu nadchodzącej dekady, wspieranego rosnącym naciskiem na zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych i opakowań.
  • Japonia i Indie prawdopodobnie będą najbardziej dochodowym rynkiem puszek aerozolowych ze względu na rosnącą ekspansję sektora higieny osobistej i kosmetyków.


Czytaj także: Pujolasos wprowadza innowacyjny drewniany słoik wielokrotnego użytku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
28.05.2025 15:33
Badanie DS Smith: Walczymy z plastikiem, ale w e-commerce ma się całkiem dobrze
Szybkie dostawy są Polakom i Polkom nadal w smak — ale za nimi idą tony plastiku używanego do pakowania.Pexels

Wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Development Economics na zlecenie firmy DS Smith pokazują, że mimo spadku zużycia plastikowych toreb w handlu stacjonarnym, sektor e-commerce pozostaje znaczącym źródłem problemu. W analizie uwzględniono sześć krajów: Polskę, Francję, Hiszpanię, Włochy, Niemcy oraz Wielką Brytanię. Szczególną uwagę zwrócono na opakowania wykorzystywane w dostawach zakupów modowych – i to właśnie tam zaobserwowano niepokojący wzrost użycia plastiku.

Dane dotyczące Polski wskazują na skuteczność wdrożonych wcześniej regulacji w handlu tradycyjnym. Wprowadzenie opłaty recyklingowej w 2018 roku znacząco ograniczyło zużycie jednorazowych toreb foliowych – z poziomu 300–400 sztuk rocznie na osobę do zaledwie 6,6 sztuki w 2022 roku. Jednak w sektorze sprzedaży internetowej nie zaobserwowano podobnego postępu. DS Smith ostrzega, że jeśli nie nastąpi zmiana, do 2030 roku w samych tylko dostawach modowych online w Polsce zużytych zostanie aż 147 milionów plastikowych toreb – co oznacza ponad 2500 sztuk na każdą godzinę.

Mimo tych niepokojących trendów badanie daje też powody do umiarkowanego optymizmu. Aż 77 proc. polskich respondentów popiera wycofanie plastikowych toreb na rzecz bardziej zrównoważonych alternatyw, a 72 proc. preferuje karton lub papier jako materiał opakowaniowy dla zakupów internetowych. Co więcej, ponad połowa (57 proc.) badanych przyznała, że odczuwa wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku w przesyłkach e-commerce.

Jeśli chodzi o odpowiedzialność za ograniczenie plastiku, 42 proc. respondentów wskazało firmy opakowaniowe, 34 proc. detalistów, a 27 proc. – instytucje unijne. Wyniki sugerują, że konsumenci nie tylko oczekują zmiany, ale też są gotowi ją zaakceptować, o ile pojawią się konkretne działania ze strony sektora handlu internetowego i jego partnerów logistycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
09.05.2025 08:00
Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań
mat.prasowe

W czasach rosnącej presji społecznej i regulacyjnej firmy muszą spojrzeć na opakowania zupełnie inaczej. To, co jeszcze niedawno trafiało na wysypiska, dziś coraz częściej wraca do obiegu jako pełnowartościowy surowiec. Już ponad 53 proc. opakowań podlega recyklingowi – wynika z danych IOŚ-PIB.

I jest do dopiero początek – cele na 2025 rok są znacznie bardziej ambitne. Gospodarka obiegu zamkniętego przestaje być wyborem – staje się biznesową koniecznością i standardem odpowiedzialnego zarządzania zasobami.

Przepakować odpowiedzialność

W dobie rosnącej konsumpcji i globalnych wyzwań środowiskowych nadprodukcja odpadów opakowaniowych staje się kolejnym z kluczowych problemów ekologicznych. Tradycyjny model gospodarki linearnej – „weź, zużyj, wyrzuć” – nie sprawdza się. W odpowiedzi na te wyzwania, rządy wielu państw i coraz więcej firm oraz instytucji wdraża założenia gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ)

GOZ zakłada minimalizację odpadów i maksymalne wykorzystanie zasobów. Ten model gospodarowania to nie chwilowy trend, lecz konieczność wynikająca z potrzeby odpowiedzialnego podejścia do środowiska i długofalowego myślenia o przyszłości biznesu.

Wdrażanie GOZ to również konkretne mechanizmy legislacyjne. Już 1 października w Polsce startuje system kaucyjny – rozwiązanie znane z innych krajów UE, które wpisuje się w rozszerzoną odpowiedzialność producenta (ROP). Choć to ważny krok, wciąż trwa debata o tym, jak szeroka powinna być odpowiedzialność firm za opakowania wprowadzane na rynek. Skala wyzwania jest ogromna – według raportu z 2024 roku, opublikowanego przez Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) do obrotu w Polsce w 2022 roku trafiło ponad 6,7 mln opakowań, z czego najwięcej, bo 34 proc., to papier i tektura.  

Z danych IOŚ-PIB wynika również, że obecnie recyklingowi poddaje się 53 proc. opakowań. To wciąż za mało w kontekście unijnych celów – zgodnie z dyrektywą, do końca 2025 roku poziom ten powinien wzrosnąć do co najmniej 65 proc. wagowo wszystkich odpadów opakowaniowych.

Zobacz też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Niewidzialna ręka wolnego rynku troszczy się o ekologię?

Od lat wspieramy działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Stawiamy na ekologię, innowacje i wspieranie klienta. Dlatego oferujemy szeroki wybór ekologicznych opakowań: wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, nadających się do ponownego przetworzenia, a także wprowadzone niedawno na niektórych rynkach systemy wielokrotnego użytku – komentuje Jarosław Kamiński, dyrektor zarządzający Raja Polska.

Przechodząc alejką sklepową, trudno znaleźć produkt bez opakowania. Choć istnieją sklepy ekologiczne, które zachęcają do przynoszenia własnych opakowań, nadal jest ich niewiele. 

Opakowania są więc nieodłącznym elementem dostawy i sprzedaży produktów, ale nie tylko. Pozostają one istotnym składnikiem strategii marketingowej oraz działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Warto przy tym pamiętać, że każde opakowanie generuje koszty i wymaga zużycia zasobów oraz energii.

Dążąc do gospodarki cyrkulacyjnej, która minimalizuje ilość odpadów i w pełni wykorzystuje ich zasoby, należy rozwijać proces recyklingu, aby dać opakowaniom drugie życie – podkreśla Jarosław Kamiński. – Gdy tylko jest to możliwe, RAJA oferuje opakowania zaprojektowane w taki sposób, aby można je było łatwo ponownie użyć, zgodnie z wyznawanymi przez nas zasadami ekopakowania. Co więcej, do końca 2026 roku mamy ambitny plan, aby każdy oferowany produkt miał swój ekologiczny odpowiednik, wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu lub zaprojektowany z myślą o jego ponownym wykorzystaniu – dodaje.

Papier wszędzie, plastik wszędzie… 

Ambitne cele recyklingu opakowań kartonowych i papierowych, połączone z systemem kaucyjnym dają nadzieję, że już niedługo osiągniemy wysokie poziomy recyklingu. Zmiana myślenia o opakowaniach – z odpadów do cennych surowców – zmieni naszą rzeczywistość i prawdopodobnie nawyki konsumenckie.

Firmy i konsumenci już dziś traktują ekologię jako integralną część swojej strategii i stylu życia, a regulacje takie jak ROP czy systemy kaucyjne na pewno zintensyfikują zachodzące od lat procesy.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 19:42