StoryEditor
Rynek i trendy
17.11.2022 00:00

The NPD Group: Segment prestiżowy beauty wzrósł o 15 proc. w trzecim kwartale 2022

W trzecim kwartale sprzedaż luksusowych i prestiżowych produktów do makijażu przekroczyła poziom sprzed pandemii, a najszybciej rozwijającym się segmentem były kosmetyki do ust. Za nimi podąża pielęgnacja skóry, i kosmetyki do włosów.

Sprzedaż prestiżowych kosmetyków wciąż rośnie, mimo że zbliża się groźba potencjalnej globalnej recesji. Według danych The NPD Group, sprzedaż prestiżowych kosmetyków w USA wzrosła w trzecim kwartale do 6 miliardów dolarów, co oznacza 15 proc. wzrost w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 roku.

Sprzedaż jednostkowa i przychody rosną dwucyfrowo w przypadku prestiżowych produktów kosmetycznych, co wskazuje, że konsumenci w tym roku szczególnie chcą rozpieszczać sami siebie”, powiedziała Larissa Jensen, doradczyni branży kosmetycznej z The NPD Group, w oświadczeniu.

The NPD Group notuje, że sprzedaż prestiżowych produktów do makijażu oficjalnie przekroczyła poziom sprzed pandemii w 2019 roku w trzecim kwartale 2022 r., odnotowując 2,1 miliarda dolarów całkowitej sprzedaży, przy czym makijaż ust jest najszybciej rozwijającym się segmentem w tym kwartale, rosnąc o 32 proc. Pomimo najniższego całkowitego wolumenu sprzedaży na poziomie 853,8 mln dolarów, produkty do pielęgnacji włosów odnotowały największy wzrost w trzecim kwartale (o 23 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 r.), podczas gdy produkty o właściwościach regenerujących i wzmacniających przewyższyły ogólny wzrost kategorii.

Sprzedaż produktów do pielęgnacji skóry wzrosła o 14 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 roku, do 1,7 miliarda dolarów, co było w dużej mierze napędzane przez marki kliniczne, a następnie marki naturalne. Podczas gdy sprzedaż tradycyjnych produktów do pielęgnacji skóry odnotowała największy wzrost, The NPD Group podaje, że sprzedaż online nadal stanowi 40 proc. ogólnej sprzedaży, z wyjątkiem produktów do pielęgnacji włosów, które mają prawie równomierny podział kanałów między przychody online i w sklepach stacjonarnych.

Larissa Jensen powiedziała, że przewiduje, że wyniki w różnych kategoriach pozostaną nienaruszone przez presję makroekonomiczną w okresie świątecznym, co jest świadectwem na prawdziwość lipstick indexLeonarda A. Laudera, który spekuluje, że sprzedaż kosmetyków rośnie w czasach trudności ekonomicznych, gdy konsumenci szukają dość przystępnych cenowo przyjemności.

Czytaj także: Rośnie popyt na luksusowe kosmetyki pomimo wojny i inflacji

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
18.02.2025 15:10
Tesori D’Oriente podsumowało sprzedaż na platformie Allegro za 2024 rok
Dla nas kluczowym czynnikiem stanie się integracja obu kanałów – offline i online – i stworzenie takiego doświadczenia zakupowego, które zaspokoi potrzeby obu grup konsumentów – uważają Paweł Szuba, prezes zarządu spółki Corri (z lewej) i Łukasz Młynarczyk, członek zarządu CorriCorri mat.prasowe

Marka Tesori D’Oriente podsumowała swoje wyniki sprzedaży na platformie Allegro za cały 2024 rok. Szczególnie dobre wyniki włoska marka osiągnęła w kategorii płynów do płukania tkanin, zajmując drugie miejsce tuż za popularnym od lat na polskim rynku Lenorem. Warto podkreślić też dobre wyniki Tesori w innych “pachnących kategoriach”.

Poniższa tabela pokazuje sprzedaż w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku produktów z kategorii płynów do płukania na Allegro – najpopularniejszej platformie zakupowej w Polsce, i zarazem jednej z największych firm e-commerce w Europie. Każdego miesiąca zakupy robi tam ok. 17 mln użytkowników, zestawienie daje zatem znakomity obraz popularności konkretnych produktów i marek na rynku.  

image
Płyny do płukania, zestawienie za 2024 rok
źródło: Allegro

Jeśli chodzi o płyny do płukania, to w rocznym zestawieniu pod względem udziału w liczbie transakcji Tesori d’Oriente uplasowało się na drugiej pozycji z wynikiem 19,67 proc., osiągając minimalnie gorszy wynik od zdobywcy pierwszego miejsca, czyli Lenora (19,73 proc.). Trzecie w kolejności Coccolino zdobyło niecałe 11 proc.

Jeśli chodzi o udział w wartości sprzedaży, Lenor może się pochwalić wynikiem 27,74 proc., Tesori d’Oriente – 15,77 proc., a Coccolino – 14,29 proc.

Tesori próbuje zawojować polski rynek równie skutecznie także w innych kategoriach produktowych, w których dla konsumenta ważnym kryterium wyboru jest piękny, jakościowy i przyjemny zapach.

W kategorii odświeżaczy powietrza (gdzie wliczone zostały również patyczki zapachowe) niekwestionowanym liderem sprzedaży na platformie Allegro okazał się w 2024 roku Air Wick – marka ta zgarnęła prawie ćwierć całego tortu w tej pachnącej kategorii (26,66 proc. udziału w liczbie transakcji). Do top10 w kategorii odświeżaczy trafiło również Tesori d’Oriente z wynikiem 3,54 proc. (dla porównania: popularny Ambi Pur znalazł się zaledwie o jedno miejsce wyżej, zdobywając 4,34 proc.).

Trzecia pachnąca kategoria, w której Tesori d’Oriente osiągnęło zadowalające wyniki sprzedaży na Allegro, to płyny, emulsje, olejki i pianki do kąpieli. Tu włoska marka znalazła się w topie sprzedaży wśród takich graczy, jak Avon (18,01 proc. udziału w liczbie transakcji), Ziaja (9,99 proc.), Malizia (9,03 proc.) czy Biały Jeleń (4,46 proc.). 

Tesori d’Oriente w kategorii pachnących kosmetyków do kąpieli uzyskał w 2024 roku 7,55 proc. udziału w liczbie transakcji, natomiast udział tej marki w wartości sprzedaży wyniósł 5,98 proc.

Bardzo nas cieszy rosnąca popularność oferowanych przez nas produktów. Oczywiście jesteśmy pozytywnie zaskoczeni skalą zainteresowania klientów między innymi płynami do płukania marki Tesori d’Oriente. Widzieliśmy w dotychczasowych danych sprzedażowych, że możemy w rynku e-commerce powalczyć o podium. Teraz skupiamy się bardzo mocno na rozszerzeniu dostępności produktów w sklepach stacjonarnych –  komentuje wyniki sprzedaży na platformie Allegro Paweł Szuba, prezes zarządu spółki Corri, będącej dystrybutorem marki Tesori d’Oriente. –  Tak naprawdę miejsce w rankingu ma drugorzędne znaczenie. Najważniejsze jest zadowolenie klientów, bo gdy oni wracają po dany produkt, to o miejsce w rankingu można być spokojnym – podkreśla prezes.

Jak dodaje Łukasz Młynarczyk, członek zarządu Corri, dostępność produktów na półkach stacjonarnych może wpływać na dynamikę sprzedaży w e-commerce, zwłaszcza w branży kosmetycznej i chemicznej, gdzie klienci często wolą osobiście zobaczyć i dotknąć produkt przed zakupem. 

Dla nas kluczowym czynnikiem stanie się integracja obu kanałów – offline i online – i stworzenie takiego doświadczenia zakupowego, które zaspokoi potrzeby obu grup konsumentów. Jeśli chodzi o Tesori d’Oriente, to niesamowite, jak marka potrafi rozszerzać swoją ofertę i tworzyć produkty, które stają się synonimem luksusu i wyjątkowego doświadczenia. To wspaniale, że klienci coraz bardziej doceniają całą gamę, nie tylko koncentraty do płukania, ale i kosmetyki do pielęgnacji ciała. Wyjątkowe zapachy inspirowane orientem mają coś magicznego, i łatwo się w nich zakochać!

– mówi prezes Corii, Paweł Szuba.

Jak zwracają uwagę specjaliści od rynku, dobre samopoczucie (wellbeing) nabiera coraz większego znaczenia przy wyborze przez konsumentów kosmetyków, a nawet produktów do domu czy chemii gospodarczej.

Coraz częściej dla klienta to zapach staje się kluczowym czynnikiem wyboru – nie tylko w przypadku kategorii pod tym względem oczywistych (perfumy, aromatyczne patyczki i zapachy do pomieszczeń), ale też takich, gdzie przez lata wydawało się, że zapach stanowi dla klienta mniej ważny czynnik wyboru (płyny do kąpieli, płyny do płukania, a nawet chemia gospodarcza). Dlatego wielu konsumentów jest skłonnych zapłacić przysłowiowe kilka złotych więcej i zakupić produkt, który dodatkowo wpłynie swoim przyjemnym zapachem na poprawę samopoczucia i wellbeing osoby, czyszczącej kuchnię, myjącej wannę lub podłogę w mieszkaniu. 

W przypadku płynów do płukania długotrwały, intensywny zapach staje się obecnie kluczowym parametrem dla większości klientów, stojących przed półką z dziesiątkami porównywalnych (jeśli chodzi o działanie, skład czy ceny) produktów. Dlatego coraz więcej marek wypuszcza nowe warianty zapachowe swoich produktów, nawiązujących np. do ekskluzywnych, wysokopółkowych perfum.

Trend wellbeingu wpływa na rozwój chemii gospodarczej (z płynami do płukania na czele), produkty są wzbogacane np. o olejki eteryczne i nuty relaksacyjne, które mają pozytywny wpływ na samopoczucie użytkowników. 

Czytaj też:

Santander: 41 proc. Polaków częściej wybierało w 2024 r. zakupy stacjonarne niż internetowe

Wyniki sprzedażowe Unilever za 2024 ze wzrostem – to zasługa segmentów beauty i wellbeing

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
18.02.2025 13:35
Santander Consumer Bank: 41 proc. Polaków częściej wybierało w 2024 r. zakupy stacjonarne niż internetowe
Canva

Według najnowszego badania Santander Consumer Banku zakupy online jako główną formę nabywania produktów wskazało 27 proc. badanych, natomiast 30 proc. respondentów deklarowało, że korzystało z obu metod w równym stopniu. Wyniki te mogą zaskakiwać, biorąc pod uwagę, że niemal wszyscy młodzi Polacy codziennie korzystają z Internetu – 97 proc. osób w wieku 18-29 lat oraz 98 proc. w grupie 30-39 lat.

Wyniki badania wskazują na istotne różnice w preferencjach zakupowych w zależności od miejsca zamieszkania. Mieszkańcy małych miasteczek częściej wybierają tradycyjne sklepy – aż 44 proc. badanych z tej grupy deklarowało większą skłonność do zakupów stacjonarnych. Natomiast w podziale na płeć widać niewielkie różnice – kobiety częściej decydują się na zakupy online, podczas gdy mężczyźni preferują zakupy w sklepach stacjonarnych.

Jednym z kluczowych aspektów decydujących o wyborze sposobu robienia zakupów są punkty odbioru zamówień, na które wskazało 54 proc. ankietowanych. Szczególnie duże znaczenie miały one dla osób w wieku 40-49 lat (62 proc.) oraz w grupach 30-39 i 50-59 lat (po 57 proc.). Drugim najważniejszym czynnikiem była szybka dostawa, którą doceniało 42 proc. badanych, zwłaszcza młodsi konsumenci – w grupie 18-29 lat wskazało na nią 52 proc., a w grupie 30-39 lat 50 proc.

Dla 44 proc. ankietowanych istotnym elementem procesu zakupowego były także programy lojalnościowe i subskrypcje. Szczególną popularnością cieszyły się one wśród osób w wieku 40-49 lat (52 proc.), mieszkańców dużych miast (50 proc.) oraz osób zarabiających od 4000 do 4999 zł miesięcznie (55 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone metodą CATI przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków w dniach 20-27 stycznia 2025 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. luty 2025 00:10