StoryEditor
Opakowania
18.12.2018 00:00

„Zielone” opakowania - nowe wyzwanie dla marek luksusowych

Marki luksusowe, które nie spełniają oczekiwań konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju, ryzykują zmniejszeniem swoich dochodów - to wynik nowego dokumentu "Zrównoważony rozwój opakowań w sektorze dóbr luksusowych", zrealizowanego przez Asia Pulp & Paper (APP) na podstawie badania w Instytucie Badawczym Smithers Pira, który sprawdzał opinie na temat opakowań dóbr luksusowych przez brytyjskich, francuskich i włoskich konsumentów.

Badanie APP pokazuje, że 78 proc. konsumentów byłoby skłonne zapłacić dodatkowo za produkt luksusowy, jeśli opakowanie zostało wyprodukowane w sposób zrównoważony.

Firmy luksusowe ponoszą ryzyko obniżenia zysków, jeśli nie komunikują się i nie promują właściwie swojego zaangażowania w zrównoważony rozwój. Rzeczywiście, jedna czwarta konsumentów (26 proc.) przyznaje, że przed zakupem luksusowego produktu nie kontroluje czy marka jest ekologiczna, bo nie wie, jak się tego dowiedzieć.

Wynik ten pokazuje, że chociaż wiele marek luksusowych pracuje nad odpowiedzialnym systemem dostaw w branży, to zobowiązanie nie zawsze jest skutecznie przekazywane konsumentom. Badanie wskazuje, że większość konsumentów (71 proc.) spodziewa się, że luksusowe marki będą pro-eko, a także będą korzystać z ekologicznych opakowań.

Firmy w sektorze kosmetycznym, które nie uważają tego podejścia za strategiczne lub nie są w stanie spełnić tych oczekiwań, mogą ponieść straty ekonomiczne, ponieważ jedna czwarta konsumentów (24 proc.) podejmuje decyzję, aby nie kupić produktu, jeśli marka nie jest w stanie udowodnić, że jest przyjazna dla środowiska.

Wśród głównych powodów wyboru luksusowych produktów, są po pierwsze jakość (93 proc.), następnie cechy produktów, które odzwierciedlają osobowość konsumenta (80 proc.), a na trzecim miejscu ważne jest zielone opakowanie, bo aż 72 proc. konsumentów twierdzi, że ten czynnik wpływa na zakup luksusowego produktu.

Badania pokazują również, że konsumenci są bardziej skłonni zapłacić więcej za towary luksusowe produkowane w sposób zrównoważony (67 proc.) niż w przypadku opakowań spersonalizowanych (63 proc.). To stanowi ogromną szansę dla luksusowych marek, które mogą znaleźć nowe rozwiązania mające na celu zadowolenie konsumentów.

Jednak personalizacja pozostaje kluczowa, tym bardziej, jeśli odnosimy się do segmentu Millenialsów, dla których wyrażenie siebie i własnej tożsamości determinuje skłonność do marki. Rzeczywiście, 75 proc. konsumentów w Wielkiej Brytanii chce, aby produkt luksusowy odzwierciedlał ich własną osobowość.

Rosnąca potrzeba interakcji marek z klientami za pośrednictwem sieci społecznościowych dostarcza nowych danych. Ta część badania ujawniła, że 14 proc. konsumentów opublikowało negatywne komentarze na temat konkretnej marki, ponieważ byli niezadowoleni z opakowania.

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie, jeden na pięciu konsumentów (21 proc.) przyznaje się do konfrontacji z opakowaniem różnych produktów luksusowych i jeden na pięciu konsumentów (21 proc.) postanowił nie kupować produktu, ponieważ uważał, że opakowanie jest nieodpowiednie.

Badanie ujawnia również, że ponad połowa respondentów uważa papier (62 proc.) i karton (63 proc.) za ekologiczny, z kolei tworzywa sztuczne i metal są materiałami uważanymi za nieprzyjazne dla planety.

Pod względem standardów jakości towarów luksusowych na czele są Włosi, bo aż 8 na 10 konsumentów (80 proc.) w Italii przywiązuje dużą wagę do jakości produktu. Włoscy konsumenci są również najbardziej skłonni do sprawdzania etykiet produktów pod względem eko (37 proc.), w porównaniu do 26 proc. w Wielkiej Brytanii i 22 proc. we Francji.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
28.05.2025 15:33
Badanie DS Smith: Walczymy z plastikiem, ale w e-commerce ma się całkiem dobrze
Szybkie dostawy są Polakom i Polkom nadal w smak — ale za nimi idą tony plastiku używanego do pakowania.Pexels

Wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Development Economics na zlecenie firmy DS Smith pokazują, że mimo spadku zużycia plastikowych toreb w handlu stacjonarnym, sektor e-commerce pozostaje znaczącym źródłem problemu. W analizie uwzględniono sześć krajów: Polskę, Francję, Hiszpanię, Włochy, Niemcy oraz Wielką Brytanię. Szczególną uwagę zwrócono na opakowania wykorzystywane w dostawach zakupów modowych – i to właśnie tam zaobserwowano niepokojący wzrost użycia plastiku.

Dane dotyczące Polski wskazują na skuteczność wdrożonych wcześniej regulacji w handlu tradycyjnym. Wprowadzenie opłaty recyklingowej w 2018 roku znacząco ograniczyło zużycie jednorazowych toreb foliowych – z poziomu 300–400 sztuk rocznie na osobę do zaledwie 6,6 sztuki w 2022 roku. Jednak w sektorze sprzedaży internetowej nie zaobserwowano podobnego postępu. DS Smith ostrzega, że jeśli nie nastąpi zmiana, do 2030 roku w samych tylko dostawach modowych online w Polsce zużytych zostanie aż 147 milionów plastikowych toreb – co oznacza ponad 2500 sztuk na każdą godzinę.

Mimo tych niepokojących trendów badanie daje też powody do umiarkowanego optymizmu. Aż 77 proc. polskich respondentów popiera wycofanie plastikowych toreb na rzecz bardziej zrównoważonych alternatyw, a 72 proc. preferuje karton lub papier jako materiał opakowaniowy dla zakupów internetowych. Co więcej, ponad połowa (57 proc.) badanych przyznała, że odczuwa wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku w przesyłkach e-commerce.

Jeśli chodzi o odpowiedzialność za ograniczenie plastiku, 42 proc. respondentów wskazało firmy opakowaniowe, 34 proc. detalistów, a 27 proc. – instytucje unijne. Wyniki sugerują, że konsumenci nie tylko oczekują zmiany, ale też są gotowi ją zaakceptować, o ile pojawią się konkretne działania ze strony sektora handlu internetowego i jego partnerów logistycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
09.05.2025 08:00
Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań
mat.prasowe

W czasach rosnącej presji społecznej i regulacyjnej firmy muszą spojrzeć na opakowania zupełnie inaczej. To, co jeszcze niedawno trafiało na wysypiska, dziś coraz częściej wraca do obiegu jako pełnowartościowy surowiec. Już ponad 53 proc. opakowań podlega recyklingowi – wynika z danych IOŚ-PIB.

I jest do dopiero początek – cele na 2025 rok są znacznie bardziej ambitne. Gospodarka obiegu zamkniętego przestaje być wyborem – staje się biznesową koniecznością i standardem odpowiedzialnego zarządzania zasobami.

Przepakować odpowiedzialność

W dobie rosnącej konsumpcji i globalnych wyzwań środowiskowych nadprodukcja odpadów opakowaniowych staje się kolejnym z kluczowych problemów ekologicznych. Tradycyjny model gospodarki linearnej – „weź, zużyj, wyrzuć” – nie sprawdza się. W odpowiedzi na te wyzwania, rządy wielu państw i coraz więcej firm oraz instytucji wdraża założenia gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ)

GOZ zakłada minimalizację odpadów i maksymalne wykorzystanie zasobów. Ten model gospodarowania to nie chwilowy trend, lecz konieczność wynikająca z potrzeby odpowiedzialnego podejścia do środowiska i długofalowego myślenia o przyszłości biznesu.

Wdrażanie GOZ to również konkretne mechanizmy legislacyjne. Już 1 października w Polsce startuje system kaucyjny – rozwiązanie znane z innych krajów UE, które wpisuje się w rozszerzoną odpowiedzialność producenta (ROP). Choć to ważny krok, wciąż trwa debata o tym, jak szeroka powinna być odpowiedzialność firm za opakowania wprowadzane na rynek. Skala wyzwania jest ogromna – według raportu z 2024 roku, opublikowanego przez Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) do obrotu w Polsce w 2022 roku trafiło ponad 6,7 mln opakowań, z czego najwięcej, bo 34 proc., to papier i tektura.  

Z danych IOŚ-PIB wynika również, że obecnie recyklingowi poddaje się 53 proc. opakowań. To wciąż za mało w kontekście unijnych celów – zgodnie z dyrektywą, do końca 2025 roku poziom ten powinien wzrosnąć do co najmniej 65 proc. wagowo wszystkich odpadów opakowaniowych.

Zobacz też: Przyjęcie PPWR – co oznacza dla branży kosmetycznej

Niewidzialna ręka wolnego rynku troszczy się o ekologię?

Od lat wspieramy działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Stawiamy na ekologię, innowacje i wspieranie klienta. Dlatego oferujemy szeroki wybór ekologicznych opakowań: wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, nadających się do ponownego przetworzenia, a także wprowadzone niedawno na niektórych rynkach systemy wielokrotnego użytku – komentuje Jarosław Kamiński, dyrektor zarządzający Raja Polska.

Przechodząc alejką sklepową, trudno znaleźć produkt bez opakowania. Choć istnieją sklepy ekologiczne, które zachęcają do przynoszenia własnych opakowań, nadal jest ich niewiele. 

Opakowania są więc nieodłącznym elementem dostawy i sprzedaży produktów, ale nie tylko. Pozostają one istotnym składnikiem strategii marketingowej oraz działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Warto przy tym pamiętać, że każde opakowanie generuje koszty i wymaga zużycia zasobów oraz energii.

Dążąc do gospodarki cyrkulacyjnej, która minimalizuje ilość odpadów i w pełni wykorzystuje ich zasoby, należy rozwijać proces recyklingu, aby dać opakowaniom drugie życie – podkreśla Jarosław Kamiński. – Gdy tylko jest to możliwe, RAJA oferuje opakowania zaprojektowane w taki sposób, aby można je było łatwo ponownie użyć, zgodnie z wyznawanymi przez nas zasadami ekopakowania. Co więcej, do końca 2026 roku mamy ambitny plan, aby każdy oferowany produkt miał swój ekologiczny odpowiednik, wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu lub zaprojektowany z myślą o jego ponownym wykorzystaniu – dodaje.

Papier wszędzie, plastik wszędzie… 

Ambitne cele recyklingu opakowań kartonowych i papierowych, połączone z systemem kaucyjnym dają nadzieję, że już niedługo osiągniemy wysokie poziomy recyklingu. Zmiana myślenia o opakowaniach – z odpadów do cennych surowców – zmieni naszą rzeczywistość i prawdopodobnie nawyki konsumenckie.

Firmy i konsumenci już dziś traktują ekologię jako integralną część swojej strategii i stylu życia, a regulacje takie jak ROP czy systemy kaucyjne na pewno zintensyfikują zachodzące od lat procesy.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 23:15