StoryEditor
Opakowania
18.12.2018 00:00

„Zielone” opakowania - nowe wyzwanie dla marek luksusowych

Marki luksusowe, które nie spełniają oczekiwań konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju, ryzykują zmniejszeniem swoich dochodów - to wynik nowego dokumentu "Zrównoważony rozwój opakowań w sektorze dóbr luksusowych", zrealizowanego przez Asia Pulp & Paper (APP) na podstawie badania w Instytucie Badawczym Smithers Pira, który sprawdzał opinie na temat opakowań dóbr luksusowych przez brytyjskich, francuskich i włoskich konsumentów.

Badanie APP pokazuje, że 78 proc. konsumentów byłoby skłonne zapłacić dodatkowo za produkt luksusowy, jeśli opakowanie zostało wyprodukowane w sposób zrównoważony.

Firmy luksusowe ponoszą ryzyko obniżenia zysków, jeśli nie komunikują się i nie promują właściwie swojego zaangażowania w zrównoważony rozwój. Rzeczywiście, jedna czwarta konsumentów (26 proc.) przyznaje, że przed zakupem luksusowego produktu nie kontroluje czy marka jest ekologiczna, bo nie wie, jak się tego dowiedzieć.

Wynik ten pokazuje, że chociaż wiele marek luksusowych pracuje nad odpowiedzialnym systemem dostaw w branży, to zobowiązanie nie zawsze jest skutecznie przekazywane konsumentom. Badanie wskazuje, że większość konsumentów (71 proc.) spodziewa się, że luksusowe marki będą pro-eko, a także będą korzystać z ekologicznych opakowań.

Firmy w sektorze kosmetycznym, które nie uważają tego podejścia za strategiczne lub nie są w stanie spełnić tych oczekiwań, mogą ponieść straty ekonomiczne, ponieważ jedna czwarta konsumentów (24 proc.) podejmuje decyzję, aby nie kupić produktu, jeśli marka nie jest w stanie udowodnić, że jest przyjazna dla środowiska.

Wśród głównych powodów wyboru luksusowych produktów, są po pierwsze jakość (93 proc.), następnie cechy produktów, które odzwierciedlają osobowość konsumenta (80 proc.), a na trzecim miejscu ważne jest zielone opakowanie, bo aż 72 proc. konsumentów twierdzi, że ten czynnik wpływa na zakup luksusowego produktu.

Badania pokazują również, że konsumenci są bardziej skłonni zapłacić więcej za towary luksusowe produkowane w sposób zrównoważony (67 proc.) niż w przypadku opakowań spersonalizowanych (63 proc.). To stanowi ogromną szansę dla luksusowych marek, które mogą znaleźć nowe rozwiązania mające na celu zadowolenie konsumentów.

Jednak personalizacja pozostaje kluczowa, tym bardziej, jeśli odnosimy się do segmentu Millenialsów, dla których wyrażenie siebie i własnej tożsamości determinuje skłonność do marki. Rzeczywiście, 75 proc. konsumentów w Wielkiej Brytanii chce, aby produkt luksusowy odzwierciedlał ich własną osobowość.

Rosnąca potrzeba interakcji marek z klientami za pośrednictwem sieci społecznościowych dostarcza nowych danych. Ta część badania ujawniła, że 14 proc. konsumentów opublikowało negatywne komentarze na temat konkretnej marki, ponieważ byli niezadowoleni z opakowania.

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie, jeden na pięciu konsumentów (21 proc.) przyznaje się do konfrontacji z opakowaniem różnych produktów luksusowych i jeden na pięciu konsumentów (21 proc.) postanowił nie kupować produktu, ponieważ uważał, że opakowanie jest nieodpowiednie.

Badanie ujawnia również, że ponad połowa respondentów uważa papier (62 proc.) i karton (63 proc.) za ekologiczny, z kolei tworzywa sztuczne i metal są materiałami uważanymi za nieprzyjazne dla planety.

Pod względem standardów jakości towarów luksusowych na czele są Włosi, bo aż 8 na 10 konsumentów (80 proc.) w Italii przywiązuje dużą wagę do jakości produktu. Włoscy konsumenci są również najbardziej skłonni do sprawdzania etykiet produktów pod względem eko (37 proc.), w porównaniu do 26 proc. w Wielkiej Brytanii i 22 proc. we Francji.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
07.07.2025 10:00
Edyta Kresińska podejmuje nowe wyzwanie zawodowe jako pełnomocnik zarządu w Fillsy
Edyta Kresińska - pełnomocnik zarządu Fillsy, odpowiedzialna za komunikację i współpracę z rynkiem kosmetycznymTGperspective

Edyta Kresińska od ponad 20 lat nieprzerwanie związana jest zawodowo z branżą beauty i farmacją, konsekwentnie zarządzając markami kosmetycznymi. Teraz zaczyna pracę na nowym stanowisku – jako pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul System w spółce Fillsy.

Edyta Kresińska jest cenionym ekspertem i prelegentem w branży kosmetycznej, przez wiele lat oceniała nowe na rynku produkty jako juror konkursu branżowego „Perły Rynku Kosmetycznego”, organizowanego przez Wydawnictwo Gospodarcze (wydawcę m.in. portalu Wiadomości Kosmetyczne).

Zobacz też: Edyta Kresińska: Rynek drogeryjny w Polsce 2025. Jakie wyzwania czekają na horyzoncie?

W czerwcu bieżącego roku Kresińska przyjęła propozycję wejścia do spółki Fillsy w roli pełnomocnika zarządu ds. systemu Meadow Kapsul. Jak sama podkreśla, ta nowa rola pozwoliła jej wrócić do biznesu w środowisku międzynarodowym. Fillsy jako nowo powołana spółka w grupie LOG-IT to jedyny partner strategiczny szwedzkiej firmy Meadow, w ramach którego trwa kooperacja z Ball w Europie. 

Niezmiernie cieszy mnie fakt, że dzięki nam Polska staje się ważnym punktem na mapie Europy w dziedzinie innowacyjnych opakowań aluminiowych z obiegiem zamkniętym. A dodatkowy fakt, że w ramach mojej nowej roli będę odpowiedzialna za komunikację i szeroko pojęty marketing, kierowany do tak bliskiej mi branży kosmetycznej, to podwójny powód do satysfakcji z nowego mianowania

 – komentuje Edyta Kresińska.

image
TGperspective

Zarząd spółki Fillsy tworzą: Paweł Siwirski (prezes zarządu/ CEO LOG-IT), Piotr Bojanowski (dyrektor generalny) oraz Edyta Kresińska (pełnomocnik zarządu ds. Meadow Kapsul). 

Podczas przedpremierowego śniadania, zorganizowanego 1 lipca w warszawskim hotelu Radisson dla branży beauty, obecni tam członkowie zarządu spółki Fillsy zapowiedzieli, że będą budować świadomość rozwiązania Meadow Kapsul System poprzez edukację i promocję rozwiązania na wydarzeniach branżowych, podczas wystąpień w panelach konferencyjnych oraz w ramach współpracy z Instytucjami i stowarzyszeniami branżowymi.

Podczas eventu w Radissonie prezes spółki Fillsy – Paweł Siwirski – potwierdził również, że spółka będzie obecna 16 października na Forum Branży Kosmetycznej, gdzie zaprezentuje uczestnikom konferencji innowację w opakowaniach, czyli Meadow Kapsul System.

Zobacz też: Edyta Kresińska żegna się z Drogeriami Jawa po 7 latach

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
03.07.2025 13:33
Malezja zakazuje importu odpadów plastikowych z USA – co teraz, branżo?
Plastikowe odpady rzadko kiedy są recyklingowane w kraju wytworzenia.Krizjohn Rosales

Malezja wprowadziła całkowity zakaz importu odpadów plastikowych ze Stanów Zjednoczonych, co oznacza odcięcie jednego z kluczowych źródeł surowca wtórnego wykorzystywanego globalnie, m.in. w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend krajów azjatyckich ograniczających przyjmowanie zagranicznych odpadów.

Zakaz został ogłoszony po wykryciu kontenerów z odpadami z USA, które były błędnie oznaczone, a ich zawartość – często niebezpieczna i nienadająca się do recyklingu – nie spełniała obowiązujących norm. Zgodnie z nowelizacją malezyjskiego prawa celnego, import odpadów z krajów niebędących stronami Konwencji Bazylejskiej, w tym USA, został całkowicie zabroniony. Co więcej, odpady z innych państw muszą zawierać tylko jeden rodzaj plastiku i charakteryzować się zanieczyszczeniem poniżej 2 proc. – warunkami, które rzadko są spełniane przez odpady konsumenckie.

Eksport plastikowych odpadów z USA do Malezji praktycznie zamarł – informują pośrednicy handlowi. Malezja dołącza tym samym do rosnącej grupy państw, takich jak Chiny, Tajlandia czy Indonezja, które wcześniej zamknęły swoje granice na import zagranicznych tworzyw sztucznych. Skutkuje to dalszym rozproszeniem globalnych łańcuchów dostaw surowców wtórnych.

Sytuacja ujawnia istotny problem strukturalny: większość plastiku zbieranego w USA i Europie nie jest przetwarzana lokalnie. Ograniczenie możliwości eksportu odpadów do Azji zwiększa presję na niewydolną infrastrukturę recyklingu w krajach zachodnich. Branża kosmetyczna – silnie uzależniona od plastiku w opakowaniach – może napotkać trudności z pozyskaniem wysokiej jakości tworzyw z recyklingu, co może przełożyć się na wzrost kosztów oraz utrudnienia w realizacji celów środowiskowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. lipiec 2025 11:27