StoryEditor
Prawo
24.02.2021 00:00

Adam Niedzielski: Trzecia fala pandemii się rozpędza. Lockdown na Mazurach i nosimy tylko maseczki

Minister zdrowia Adam Niedzielski na środowej konferencji poinformował, że maseczki nie będą już mogły być zastępowane chustami, szalikami, czy przyłbicami. W warmińsko-mazurskim rząd wprowadza lockdown - zamknięte będą m.in. galerie handlowe. Zmiany obowiązują od najbliższej soboty. 

Na środowej konferencji, dwa dni przed końcem warunkowego zniesienia niektórych obostrzeń zarządzonego 12 lutego, minister zdrowia Adam Niedzielski przekazał jakie zmiany wchodzą w życie w kwestii obostrzeń. Najnowsze dane epidemiczne - 12 146 nowych przypadków zakażenia koronawirusem - wskazują, że trzecia fala epidemii "rozpędza się" a tygodniowy bilans zachorowań wzrósł o 33 procent.

Konferencja w tym dniu miała inny charakter - online, bo szef resortu zdrowia przebywa w izolacji z powodu zakażenia u szefa KPRM Michała Dworczyka.

- Dynamika zaczyna być naprawdę przedmiotem troski. Wzrosty, z którymi mamy do czynienia, stają się naprawdę coraz większe i powoli dynamika zakażeń zaczyna doganiać to, z czym mieliśmy do czynienia na początku drugiej fali, czyli w październiku - powiedział Adam Niedzielski.

Dlatego od soboty, 27 lutego, wchodzi w życie obowiązek noszenia maseczek do zasłaniania ust i nosa. Jednocześnie w życie wejdzie zakaz używania przyłbic, szalików, kominów, chust, bandan i tego typu zastępczych osłon jako podstawowej ochrony, które tej pory były dopuszczone jako zamienniki maseczek.

- W tej chwili chcemy zrezygnować z tej możliwości zastępowania. W przypadku przyłbic nie oznacza to całkowitego zakazu stosowania, a to że mogą być stosowane dodatkowo, oprócz maseczki - wyjaśnił dodając, że przyłbice przede wszystkim zabezpieczają oczy i górną część twarzy.

Największe obostrzenia, zgodnie z przewidywaniami, zostaną wprowadzone w województwie warmińsko-mazurskim, gdzie liczba zakażeń dynamicznie rośnie. Zamknięte zostaną hotele, kina, teatry, baseny, korty tenisowe, muzea, galerie handlowe i inne obiekty użyteczności publicznej a szkoły wrócą w pełni do zdalnego nauczania.

Czwarty lockdown galerii obejmie m.in. takie obiekty, jak: Galeria Warmińska (Olsztyn), CH Auchan Olsztyn, Aura Centrum Olsztyna, Karuzela Ełk, Brama Mazur (Ełk), Galeria Mazurska (Ostróda). Obostrzenia w warmińsko-mazurskim wstępnie wprowadzono na dwa tygodnie. Dalsze decyzje będą zależały od sytuacji epdemiologicznej. 

Decyzja o tym, czy obostrzenia obejmą kolejne województwa, będzie zależała od tego, jak bardzo liczba zakażeń będzie odbiegała od średniej.

Przypomnijmy, minister zdrowia przyznał pod koniec stycznia, że wprowadzone w grudniu obostrzenia dotyczące galerii handlowych nie miały dużego przełożenia na sytuację epidemiczną w Polsce. – Z naszej obserwacji wynika, że skutek epidemiczny tego działania nie był wyraźnie zauważalny – mówił niedawno szef resortu zdrowia.

Obowiązkowa będzie też kwarantanna po przyjeździe z Czech i Słowacji, z wyłączeniem osób zaszczepionych dwiema dawkami szczepionki oraz tych, które przedstawią negatywny wynik testu wykonanego w ciągu ostatnich 48 godzin.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
08.10.2024 14:25
RetailTech: Krajowy System e-Faktur opóźniony, ale wciąż priorytetem dla firm – i hamulcem inwestycji
Krajowy System e-Faktur (KSeF) został opóźniony, przedsiębiorcy liczą straty.

Krajowy System e-Faktur (KSeF) został opóźniony do 2026 roku, co wprowadziło zamieszanie wśród przedsiębiorców i zahamowało inwestycje. Mimo to większość firm deklaruje gotowość do wdrożenia systemu, chociaż niepewność prawna wpływa na ich plany inwestycyjne.

Ministerstwo Finansów ogłosiło przesunięcie obowiązku wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok, co spowodowało duże zamieszanie wśród polskich przedsiębiorców. Zgodnie z nowym harmonogramem, firmy o rocznej sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku, podczas gdy pozostałe podmioty będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku. Ta zmiana wywołała niepewność w środowisku biznesowym i zahamowała wiele inwestycji.

Mimo tych trudności, ponad 80 proc. firm biorących udział w badaniu RetailTech 2024 deklaruje przynajmniej częściową gotowość do wdrożenia KSeF, z czego 38 proc. firm już uwzględniło wydatki na ten cel w budżecie na przyszły rok. Co piąta firma uznaje tę inwestycję za priorytetową. Jednakże, liczba przedsiębiorstw, które wskazują KSeF jako kluczowy priorytet, spadła z 66 proc. w ubiegłym roku do 44 proc. obecnie, co świadczy o rosnącej niepewności związanej z tym projektem.

Spośród firm, które są gotowe na wdrożenie systemu, 38 proc. deklaruje pełną gotowość, a 44 proc. określa swoje przygotowania jako „częściowe”. Duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 osób, w większości są w pełni przygotowane, podczas gdy średnie firmy (50-249 pracowników) dopiero zaczynają swoje działania w tym zakresie. Zaledwie 3 proc. firm przyznaje, że nie podjęło żadnych kroków w kierunku wdrożenia KSeF, co może stanowić wyzwanie dla skutecznego wprowadzenia systemu na rynku.

W raporcie RetailTech 2024 wskazano, że ponad 25 proc. firm już wydało pełny budżet na wdrożenie KSeF, podczas gdy ponad połowa firm przeznaczyła na ten cel część środków, planując resztę wydatków na lata 2024-2025. Niemniej jednak około 10 proc. przedsiębiorstw dopiero planuje rozpoczęcie inwestycji.

Czytaj także: Nowe prawo ułatwia grupowe dochodzenie roszczeń przez konsumentów — UOKiK na tropie przedsiębiorców-oszustów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
27.09.2024 15:00
TrustMate.io: Blisko 2 tysiące sklepów internetowych w Polsce regularnie kupuje fałszywe opinie
Fałszywe opinie to problem, który toczy e-commerce niemal od początku jego istnienia.Lemonsoup14

W dobie rozwijającego się rynku e-commerce, firmy internetowe coraz częściej sięgają po nieuczciwe praktyki, takie jak kupowanie fałszywych opinii. Pomimo kar sięgających do 10 proc. obrotu, blisko 2 tysiące polskich e-sklepów angażuje się w ten proceder. Jakie są konsekwencje tego zjawiska i jak można mu zapobiegać?

W raporcie przygotowanym przez TrustMate.io dowiadujemy się, że aż 95 proc. konsumentów przed dokonaniem zakupu sprawdza recenzje produktów. Firmy zdają sobie sprawę z tego, że opinie mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe, dlatego niektóre e-sklepy decydują się na kupowanie fałszywych recenzji. Pomimo licznych regulacji i kar nałożonych przez UOKiK, proceder ten nadal jest obecny na polskim rynku. Na koniec czerwca 2024 roku liczba sklepów internetowych w Polsce wynosiła już 689 tysięcy, a dynamika wzrostu e-commerce wyniosła 47 proc. Prognozy na przyszłość są optymistyczne – w 2028 roku rynek ma osiągnąć wartość 192 miliardów złotych.

Choć według danych TrustMate.io liczba firm korzystających z fałszywych opinii spada, nadal blisko 2 tysiące e-sklepów angażuje się w nieuczciwe praktyki. Jeszcze kilka lat temu odsetek takich firm wynosił 5 proc., a obecnie spadł do poniżej 3 proc. UOKiK intensyfikuje swoje działania, nakładając kary na przedsiębiorstwa publikujące fikcyjne recenzje. W lipcu 2024 roku prezes UOKiK nałożył kary w wysokości 100 tysięcy złotych na dwie firmy, które wprowadzały konsumentów w błąd, oferując fałszywe opinie. Praktyki te nadwątliły zaufanie do platform e-commerce i osłabiły konkurencyjność rzetelnych firm.

W związku z nowymi regulacjami, takimi jak unijna dyrektywa Omnibus, każdy sprzedawca zobowiązany jest do wykazania, że opinie na jego stronie są autentyczne. Obecnie, jedynie 3 proc. klientów dodaje opinie samodzielnie, co sprawia, że e-sklepy coraz częściej współpracują z profesjonalnymi platformami, które pomagają zbierać rzetelne recenzje. W Polsce około 25 proc. firm e-commerce korzysta z takich usług, a w Europie Zachodniej ten wskaźnik sięga już 50 proc.

Czytaj także: Prezes UOKiK ukarał firmy SeoSem24 oraz Best-Review za publikowanie fałszywych opinii w internecie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2024 00:42