StoryEditor
Prawo
24.02.2021 00:00

Adam Niedzielski: Trzecia fala pandemii się rozpędza. Lockdown na Mazurach i nosimy tylko maseczki

Minister zdrowia Adam Niedzielski na środowej konferencji poinformował, że maseczki nie będą już mogły być zastępowane chustami, szalikami, czy przyłbicami. W warmińsko-mazurskim rząd wprowadza lockdown - zamknięte będą m.in. galerie handlowe. Zmiany obowiązują od najbliższej soboty. 

Na środowej konferencji, dwa dni przed końcem warunkowego zniesienia niektórych obostrzeń zarządzonego 12 lutego, minister zdrowia Adam Niedzielski przekazał jakie zmiany wchodzą w życie w kwestii obostrzeń. Najnowsze dane epidemiczne - 12 146 nowych przypadków zakażenia koronawirusem - wskazują, że trzecia fala epidemii "rozpędza się" a tygodniowy bilans zachorowań wzrósł o 33 procent.

Konferencja w tym dniu miała inny charakter - online, bo szef resortu zdrowia przebywa w izolacji z powodu zakażenia u szefa KPRM Michała Dworczyka.

- Dynamika zaczyna być naprawdę przedmiotem troski. Wzrosty, z którymi mamy do czynienia, stają się naprawdę coraz większe i powoli dynamika zakażeń zaczyna doganiać to, z czym mieliśmy do czynienia na początku drugiej fali, czyli w październiku - powiedział Adam Niedzielski.

Dlatego od soboty, 27 lutego, wchodzi w życie obowiązek noszenia maseczek do zasłaniania ust i nosa. Jednocześnie w życie wejdzie zakaz używania przyłbic, szalików, kominów, chust, bandan i tego typu zastępczych osłon jako podstawowej ochrony, które tej pory były dopuszczone jako zamienniki maseczek.

- W tej chwili chcemy zrezygnować z tej możliwości zastępowania. W przypadku przyłbic nie oznacza to całkowitego zakazu stosowania, a to że mogą być stosowane dodatkowo, oprócz maseczki - wyjaśnił dodając, że przyłbice przede wszystkim zabezpieczają oczy i górną część twarzy.

Największe obostrzenia, zgodnie z przewidywaniami, zostaną wprowadzone w województwie warmińsko-mazurskim, gdzie liczba zakażeń dynamicznie rośnie. Zamknięte zostaną hotele, kina, teatry, baseny, korty tenisowe, muzea, galerie handlowe i inne obiekty użyteczności publicznej a szkoły wrócą w pełni do zdalnego nauczania.

Czwarty lockdown galerii obejmie m.in. takie obiekty, jak: Galeria Warmińska (Olsztyn), CH Auchan Olsztyn, Aura Centrum Olsztyna, Karuzela Ełk, Brama Mazur (Ełk), Galeria Mazurska (Ostróda). Obostrzenia w warmińsko-mazurskim wstępnie wprowadzono na dwa tygodnie. Dalsze decyzje będą zależały od sytuacji epdemiologicznej. 

Decyzja o tym, czy obostrzenia obejmą kolejne województwa, będzie zależała od tego, jak bardzo liczba zakażeń będzie odbiegała od średniej.

Przypomnijmy, minister zdrowia przyznał pod koniec stycznia, że wprowadzone w grudniu obostrzenia dotyczące galerii handlowych nie miały dużego przełożenia na sytuację epidemiczną w Polsce. – Z naszej obserwacji wynika, że skutek epidemiczny tego działania nie był wyraźnie zauważalny – mówił niedawno szef resortu zdrowia.

Obowiązkowa będzie też kwarantanna po przyjeździe z Czech i Słowacji, z wyłączeniem osób zaszczepionych dwiema dawkami szczepionki oraz tych, które przedstawią negatywny wynik testu wykonanego w ciągu ostatnich 48 godzin.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 13:13