StoryEditor
Prawo
22.06.2023 00:00

Alert RAPEX Safety Gate: chodzi o płukankę do ust Imark Colutorio Clorhexidina

Alert dotyczy płynu do płukania ust zanieczyszczonego drobnoustrojami Burkholderia cepacia. / Safety Gate/materiały marki Imark
W systemie ostrzegawczym RAPEX Safety Gate jest nowy alert o numerze A12/01408/23; dotyczy on płukanki do ust z ksylitolem Colutorio Clorhexidina marki Imark. Alert obejmuje jednorazowy format produktu w opakowaniach i blistrach oraz butelki 500 ml.

Najnowszy alert dotyczy produktu do higieny jamy ustnej, czyli płukanki do ust marki Imark Colutorio Clorhexidina z zawartością ksylitolu. Numer partii, której dotyczy ostrzeżenie to 0100320123, a sam produkt został wyprodukowany w Hiszpanii i zgłoszony przez to samo państwo.

Jak głosi komunikat zawarty na stronie systemu, „Płyn do płukania ust jest zanieczyszczony Burkholderia cepacia. Burkholderia cepacia może powodować infekcje, takie jak zapalenie płuc, infekcje ran i posocznica, zwłaszcza u osób z obniżoną odpornością”.

Burkholderia cepacia to gram-ujemna, tlenowa bakteria o znaczeniu medycznym, która występuje w środowisku naturalnym, takim jak gleba i woda. Jest to wieloszczepowa bakteria z potencjalnymi różnymi właściwościami, w tym zdolnością do rozkładania związków organicznych. Jednak niektóre szczepy B. cepacia mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, zwłaszcza dla osób z osłabionym układem odpornościowym, takich jak pacjenci z mukowiscydozą lub innymi schorzeniami układu oddechowego. Szczepy B. cepacia były związane z infekcjami szpitalnymi, zwłaszcza w kontekście zabiegów medycznych, takich jak inhalacje czy kontakt z zakażonym sprzętem medycznym. Z tego powodu B. cepacia jest obiektem szczególnej uwagi i monitorowania w środowisku medycznym.
 


Safety Gate jest systemem utworzonym przez Unię Europejską w 2003 roku na podstawie dyrektywy dotyczącej ogólnego bezpieczeństwa produktów. Jego głównym celem jest szybkie ostrzeganie przed niebezpiecznymi produktami nieżywnościowymi. Informacje na temat takich produktów są dostarczane przez władze krajowe państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). System ten działa poprzez sieć organów ds. bezpieczeństwa produktów, które otrzymują i rozsyłają ostrzeżenia.

Co tydzień organy krajowe przekazują około 40 ostrzeżeń dotyczących niebezpiecznych produktów. Komisja, odpowiedzialna za zarządzanie tym systemem, publikuje codzienne podsumowanie tych ostrzeżeń. Informacje te są udostępniane na oficjalnej stronie internetowej Safety Gate w 25 językach, wraz z cotygodniową listą alertów.

Czytaj także: Nowy alert w systemie RAPEX Safety Gate dotyczący produktu z linii Tesori D‘Oriente Hammam

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 23:35