StoryEditor
Prawo
26.10.2018 00:00

Basel Olten Pharm ma kłopoty po aferze z GetBack. Wniosek o postępowanie układowe

Kolejne firmy dostają rykoszetem po aferze GetBack i aresztowaniu jej prezesa Konrada K. Firma kosmetyczna Basel Olten Pharm złożyła do sądu wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego.

17 października 2018 r., spółka Basel Olten Pharm złożyła w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy X Wydział Gospodarczy wniosek o otwarcie przyśpieszonego postępowania układowego. Obligatariusze spółki zostali o tym poinformowani pocztą elektroniczną przez Alicję Kąkolewską, członka zarządu Basel Olten Pharm – podał portal Obligacje.pl.  

Jak wynika z treści listu do obligatariuszy, od kilku tygodni trwa przegląd opcji strategicznych. Wśród nich Basel Olten Pharm rozważa między innymi „ofertę objęcia akcji nowej emisji w podwyższonym kapitale zakładowym przez inwestora zewnętrznego oraz pozyskanie dodatkowych źródeł finansowania”.

Spółka złożyła w sądzie wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego, co ma być uzasadnione „potrzebą dokonania działań restrukturyzacyjnych zmierzających do poprawy sytuacji finansowej Basel Olten Pharm S.A., jak również zapewnienia należytej ochrony interesom wierzycieli spółki”.

"Wniosek o przyśpieszone postępowanie układowe jest jednym z 4 rodzajów postępowania restrukturyzacyjnego. Oznacza to, że spółka będzie starała się dalej funkcjonować na rynku, zawierając układ z wierzycielami spółki. Oprócz postanowienia sądu, układ musi zostać zaakceptowany również przez samych wierzycieli" – czytamy na stronie Kancelarii Prawnej Kufieta. "Jak będzie wygląda sytuacja w kolejnej już spółce, która podejmuje czynności zmierzające do odzyskania płynności finansowej? Ciężko określić. Samo złożenie wniosku o niczym nie świadczy, a jedynie pokazuje ciężką sytuację finansową spółki. Sprawę znamy już bowiem od sierpnia br. w momencie kiedy pierwsze osoby posiadające obligacje w spółce Basel Olten Pharm S.A., zaczęły informować, iż spółka wypłaca odsetki od obligacji, jednak nie zawsze terminowo" – komentują prawnicy na kancelariakufieta.pl

Na koniec 2016 r. Konrad K. był głównym akcjonariuszem Basel Olten Pharm z 80-proc. udziałem w kapitale spółki. W lutym 2017 r. sprzedał jednak swoje akcje funduszom Stability Fund 17 FIZ oraz Altus 59 FIZ – pisze portal Obligacje.pl 

Według szacunków, w aferze GetBack poszkodowanych jest ok. 9 tysięcy osób, które kupiły obligacje na łączną kwotę 2,5 miliarda złotych. Większość z nich nabywała feralne papiery dłużne za pośrednictwem banków i domów maklerskich. W październikowym piśmie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów odrzuciła postulat obligatariuszy, aby to Skarb Państwa objął rolę gwaranta w procesie odzyskiwania pieniędzy.

Wierzyciele GetBack założyli Stowarzyszenie Obligatariuszy Spółek KK www.obligacjekk.pl. Wśród celów stowarzyszenia zapisano „udzielenie wsparcia poszkodowanym wierzycielom-obligatariuszom spółek: GetBack S.A., Hussar Gruppa S.A., Basel Olten Pharm, GB Managers”.

Działa także Stowarzyszenie Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack www.obligatariusze.pl. 23 października Stowarzyszenie skierowało list otwarty do Prokuratora Generalnego, w którym prosi o przyspieszenie sprawy odzyskiwania utraconych środków finansowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 19:09