StoryEditor
Prawo
28.07.2020 00:00

Będą zwolnienia. Grupa Unilever szuka oszczędności w czasie kryzysu COVID-19 

Oprócz istniejących planów redukcji kosztów, koncern planuje w drugiej połowie roku zmniejszyć swoje wydatki na personel na całym świecie o około 150 mln euro. Obecnie Unilever zatrudnia około 150 000 osób na całym świecie.

Rzecznik grupy nie podał szczegółowych informacji na temat projektu redukcji kosztów zatrudnienia. Jak każda firma, Unilever stale sprawdza swoją strukturę kosztów. Prawdopodobnie grupa odłoży dalsze działania szkoleniowe i awanse, aby w krótkim okresie zmniejszyć wydatki na pracowników. Unilever w Niemczech musi również wnieść swój wkład do programu oszczędnościowego.

W lokalizacjach Unilever w krajach niemieckojęzycznych projekt oszczędnościowy wywołuje dodatkowe niepokoje. Między innymi w Niemczech, Austrii i Szwajcarii grupa już zmienia przepływ pracy, niezależnie od kryzysu koronawirusowego, na przykład realizując projekt o nazwie „Zintegrowane operacje”. W samych tylko krajach niemieckojęzycznych Unilever zainwestuje ponad 10 milionów euro w integrację wielu procesów biznesowych i cyfryzację. Projekt najwyraźniej ma na celu zwiększenie wydajności administracyjnej.

- Oczekiwane konsekwencje dla struktury kadrowej rozciągały się na kilka lat i były przedmiotem trwających dyskusji z partnerami społecznymi - powiedział rzecznik Unilever.

Informator z firmy powiedział, że do tej pory kierownictwo Unilever deklarowało, że chce zmniejszyć wakaty w ramach „operacji zintegrowanych” w sposób społecznie odpowiedzialny. W związku z kryzysem istnieją jednak w grupie obawy, że Unilever może anulować fundusze na program i tym samym grozi zwolnieniami.

Unilever planuje również restrukturyzację swojej działalności w krajach niemieckojęzycznych: grupa planuje połączenie zespołów sprzedaży "poza domem" w sektorach lodów i żywności, co może spowodować utratę do 90 miejsc pracy w sprzedaży i administracji. Rzecznik Unilevera potwierdził plan połączenia sektora lodziarskiego i spożywczego. Powiedział, że pandemia korony „nie spowodowała, ale przyspieszyła potrzebę ponownego przemyślenia naszej działalności poza domem”.

Fuzja stworzy jeden z największych zespołów sprzedażowych na rynku out-of-home w Niemczech. Około 450 pracowników pracuje obecnie w firmie Unilever poza domem, w krajach niemieckojęzycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 23:06