StoryEditor
Prawo
03.07.2018 00:00

Branża detergentowa zabiega o czytelne etykiety

Branża detergentowa ma obowiązek dostosowania się do nowych wymogów w zakresie składania powiadomień o mieszaninach zaklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie dla zdrowia lub zagrożenie fizyczne. Zaniepokojenie producentów budzą niektóre rozwiązania dotyczące harmonizacji podejścia w sprawie raportowania do ośrodków toksykologicznych.

Producenci są zaniepokojeni koniecznością uwzględniania na etykiecie CLP produktu niepowtarzalnego identyfikatora postaci czynnej (UFI), co może skutkować dużymi trudnościami i kosztami dla przemysłu, bez znaczącej wartości dodanej w kontekście porad medycznych w nagłych przypadkach.

Członkowie Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego zwracają uwagę, że kod UFI będzie ulegał zmianie znacznie częściej, niż etykieta produktu, co jest związane z szybko zmieniającą się kompozycją preparatów i niższą częstotliwością zmian w grafice etykiet ze względu na złożoność i czasochłonność tego procesu. Ponadto, umieszczenie każdej dodatkowej informacji na etykiecie prowadzi do pogorszenia jej czytelności.

Stowarzyszenie zwróciło się do Biura ds. Substancji Chemicznych z prośbą o wsparcie na forum Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Chemikaliów ECHA propozycji przemysłu w zakresie elastycznego podejścia, spójnego z wnioskiem europejskiego stowarzyszenia A.I.S.E., opartego na art. 31 (5) i 32 (4) CLP, dotyczącego możliwości drukowania kodu UFI bezpośrednio na samym opakowaniu. W trakcie spotkania z Komisją, A.I.S.E. przedstawiło wniosek, który uzyskał poparcie krajów członkowskich i Komisji. Duże znaczenie miało poparcie polskiego Biura ds. Substancji Chemicznych.

Możliwość drukowania UFI bezpośrednio na opakowaniu doprowadzi do uproszczenia oznakowania i znacznego ograniczenia kosztów dla producentów, w związku z wdrożeniem wymagań wprowadzanych przez załącznik VIII do CLP.

Stowarzyszenie w dalszym ciągu uważnie monitoruje dalsze działania Komisji Europejskiej i ECHA, które mają na celu sprawne wdrożenie nowych przepisów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 18:26