StoryEditor
Prawo
12.05.2023 00:00

Cosmetics Europe zaleca standaryzację testu alergicznego na produkty do koloryzacji włosów

Produkty koloryzujące do włosów, w formie tradycyjnych farb dwuskładnikowych, tonerów, pianek, musów, pudrów i gotowych do wykorzystania preparatów, powinny zdaniem Cosmetics Europe zostać opatrzone wystandaryzowanymi opisami i piktogramami ostrzegawczymi. / prostooleh
Cosmetics Europe (CE – stowarzyszenie UE ds. higieny osobistej) opublikowało nową rekomendację dotyczącą testu ostrzegawczego dla alergików (AAT) dla produktów do koloryzacji włosów. Jest to zharmonizowany proces dla AAT, którego stosowanie CE zaleca w instrukcjach dołączonych do produktów, których podstawową funkcją jest farbowanie włosów i dla których AAT jest zalecany jako ważny środek zarządzania ryzykiem.

Europejskie rozporządzenie w sprawie produktów kosmetycznych (CPR, EC 1223/2009) wymaga umieszczania ostrzeżeń i instrukcji stosowania na etykiecie produktów kosmetycznych zawierających niektóre składniki, takie jak farby do włosów. Ponadto zaleca dostarczanie informacji zapobiegawczych i promowanie środków zarządzania ryzykiem jako sposobu dzielenia się ważnymi dodatkowymi wytycznymi z użytkownikami produktu. Rozporządzenie w sprawie produktów kosmetycznych nie zawiera jednak żadnych prawnie wiążących tekstów zawierających dodatkowe instrukcje.

Informacje na etykietach produktów do koloryzacji włosów

Wymagania prawne oraz dodatkowe ostrzeżenia i instrukcje użytkowania były przedmiotem Zaleceń CE nr 24A i 24B. Te dwa zalecenia są nadal aktualne i dlatego powinny być konsultowane jako uzupełnienie niniejszego zalecenia CE. Od wielu lat powszechną praktyką producentów farb do włosów jest umieszczanie na etykietach produktów do koloryzacji włosów (trwałych i półtrwałych) ostrzeżeń podkreślających możliwość wystąpienia reakcji alergicznej i konieczność wykonania testu alergicznego przed każdą koloryzacją. Jednak nie wprowadzono zharmonizowanej procedury ani sformułowań opisujących etapy wykonywania testu ostrzegawczego przed zastosowaniem produktu.

Jak przeprowadzić test alergiczny przed koloryzacją włosów?

W związku z tym Cosmetics Europe zaleca firmom kosmetycznym sprzedającym produkty do koloryzacji włosów stosowanie nowego, zharmonizowanego sformułowania i ikon określonych poniżej w ramce we wszystkich instrukcjach użytkowania towarzyszących produktom, których podstawową funkcją jest farbowanie włosów i dla których zalecany jest test ostrzegawczy dla alergików jako ważny element środek zarządzania ryzykiem. Niniejsze zalecenie ma na celu pomóc konsumentom i profesjonalistom zajmującym się włosami poprzez zapewnienie jasnych i spójnych instrukcji, jak przeprowadzić test ostrzegawczy dla alergików.

Poniżej znajduje się rekomendowany tekst i piktogramy (tłumaczenie własne):

Test uczuleniowy należy wykonać 48 godzin przed każdym użyciem produktu, nawet jeśli wcześniej używano produktu do koloryzacji włosów.
 
Rzeczy potrzebne do przygotowania mieszanki*: patyczek do uszu, czyste chusteczki, spodek/talerz (nie używać metalowych przedmiotów)*
 
Przygotuj mieszankę. Za pomocą patyczka do uszu wymieszaj małe ilości środka 1 (barwnika) i środka 2 (wywoływacza) w tej samej ilości na spodku/małym talerzyku*
 
Nie używaj metalowych przedmiotów. Ostrożnie zamknij pojemniki z barwnikiem i wywoływaczem*.
 
Za pomocą wacika nanieść mieszankę wielkości ziarnka grochu równomiernie cienką warstwą na powierzchnię 2 na 2 cm po wewnętrznej stronie przedramienia.
 
Pozostaw nałożoną mieszaninę na 45 minut bez zakrywania i dotykania; unikać kontaktu z ubraniami; po 45 minutach przemyć badany obszar wodą i osuszyć czystą chusteczką.
 
Jeśli ty lub twój klient zauważycie jakiekolwiek zmiany w normalnym wyglądzie skóry, takie jak swędzenie, zaczerwienienie, obrzęk na obszarze testowym i wokół niego w czasie wykonywania testu lub w ciągu następnych 48 godzin, powinniście natychmiast spłukać obszar testowy, nie stosować produktu i skonsultować się z lekarzem. Ten test stanowi ważny środek ostrożności, który okazał się niezawodny, gdy był przeprowadzany w określonych warunkach. Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli przeprowadzono test ostrzegawczy dla alergików, podczas farbowania włosów nadal może wystąpić reakcja alergiczna. Test ostrzegawczy dla alergików nie daje gwarancji, że reakcje alergiczne nie wystąpią w przyszłości. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub pytań należy skonsultować się z lekarzem.
 
*treść może ulec zmianie w zależności od elementów dostarczonych przez producenta, sposobu, w jaki producent nazwał te elementy i/lub określonych typów produktów do przetestowania, np. proszków lub preparatów gotowych do użycia.
 
 
Pełen tekst rekomendacji i link do pobrania ikon w wysokiej rozdzielczości znajduje się tutaj.
 
 
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
01.12.2025 11:27
GIS ostrzega: 5 partii filtrów SPF wycofanych z powodu rozwarstwienia
Kremy z filtrem zostały wycofane ze względu na rozwarstwienie.Shutterstock

Główny Inspektor Sanitarny poinformował o wycofaniu z rynku pięciu partii kosmetyków przeciwsłonecznych Bondi Sands po otrzymaniu zgłoszenia od władz australijskich dotyczącego ich niewłaściwej jakości. Problemem jest rozwarstwienie produktu, które może wpływać na skuteczność ochrony przeciwsłonecznej. Polska została wskazana jako jeden z krajów importu tych produktów, przy czym brak jest informacji o importerze działającym na terenie Unii Europejskiej.

Zastrzeżenia dotyczą dwóch rodzajów produktów: Bondi Sands Zinc Mineral Sunscreen SPF50+ Face Lotion 60 ml oraz Bondi Sands Zinc Mineral Sunscreen SPF50+ Body Lotion 120 ml. W przypadku emulsji do twarzy chodzi o dwie partie: GC032084 z terminem trwałości 01.07.2027 oraz 4843 z terminem 01.12.2026. Dla wersji do ciała wskazano trzy partie: GC032114 z terminem 01.07.2027, GC063314 z terminem 01.11.2026 oraz 4844 z terminem 01.11.2026.

Firma Bondi Sands w komunikacie przekazała, że decyzja o wycofaniu została podjęta „w odpowiedzi na skargi klientów”. Dochodzenie wykazało, że produkty mogą wykazywać nierówną konsystencję oraz widoczne oddzielenie wody od pozostałych składników. Co istotne, pięć partii objętych wycofaniem może mieć zmienioną stabilność, mimo że próbki przechowywane w warunkach kontrolowanych nie wykazywały rozwarstwienia. Producent ostrzega, że takie zmiany mogą wpływać na jakość i skuteczność filtrów – w tym na realny poziom SPF.

Rozwarstwienie wskazuje na utratę stabilności formulacji, co w przypadku filtrów SPF50+ stanowi istotne zagrożenie, ponieważ niewłaściwie wymieszane składniki mogą obniżyć deklarowaną ochronę przed promieniowaniem UV. Ryzyko dotyczy więc zarówno jakości produktu, jak i bezpieczeństwa konsumentów, którzy mogliby być narażeni na działanie UV bez adekwatnej ochrony.

Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej poinformowały, że na bieżąco monitorują rynek w związku z tą sprawą. Konsumentom jednoznacznie zalecono, aby nie stosować produktów z wymienionych partii, jeśli znajdują się one w ich posiadaniu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
01.12.2025 08:48
Omnibus VI dotyczący uproszczeń. Co to oznacza dla branży kosmetycznej?
Tekst mandatu Rady przewiduje m.in. wyższy poziom ochrony konsumentów w obszarze produktów kosmetycznych – szczególnie w odniesieniu do stosowania nanomateriałów i substancji potencjalnie niebezpiecznychshutterstock

5 listopada Rada Unii Europejskiej przyjęła swoje stanowisko w sprawie pakietu Omnibus VI, dotyczącego uproszczenia przepisów w rozporządzeniu CLP, rozporządzeniu kosmetycznym oraz rozporządzeniu w sprawie produktów nawozowych. Celem projektu jest ułatwienie zasad dotyczących klasyfikacji, pakowania i oznakowania chemikaliów, kosmetyków oraz nawozów.

Przyjęte stanowisko będzie podstawą do dalszych negocjacji z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim, które mają doprowadzić do uzgodnienia ostatecznego brzmienia pakietu Omnibus VI.

Mandat Rady wynika z porozumienia współ prawodawców w sprawie mechanizmu „stop-the-clock”. Mechanizm ten przesuwa na 1 stycznia 2028 roku termin rozpoczęcia stosowania znowelizowanego rozporządzenia CLP (zmienionego w 2024 r. rozporządzeniem 2024/2865).

Aktualna, ukierunkowana propozycja obejmuje zmiany w trzech regulacjach dotyczących chemikaliów:

  • rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008 (CLP) – zrewidowanym w 2024 r. rozporządzeniem (UE) 2024/2865; Omnibus VI wprowadza do niego kolejne korekty,
  • rozporządzeniu (WE) nr 1223/2009 w sprawie produktów kosmetycznych,
  • rozporządzeniu (UE) 2019/1009 dotyczącym produktów nawozowych.

Ze względu na istotne znaczenie zmian dla przedsiębiorców i dostawców, Rada uznała ten projekt za priorytetowy. Jej celem jest zapewnienie firmom w całej UE jasnych i przewidywalnych zasad dotyczących obowiązków prawnych.

Wniosek dotyczący procedury „stop-the-clock” został już ostatecznie zatwierdzony przez Radę, związku z czym w najbliższym czasie można spodziewać się już jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE.

image

#HandsUpForEthanol – producenci w obronie etanolu

Najważniejsze założenia mandatu Rady

Rada utrzymała główne założenia wniosku Komisji dotyczące uproszczenia zasad dotyczących formatowania etykiet, reklam oraz sprzedaży na odległość produktów chemicznych. Zachowane zostało podejście „domyślnie cyfrowe”, które ma ułatwić dostęp do informacji o produktach. W pracach nad mandatem Rada skupiła się przede wszystkim na eliminowaniu powielających się wymogów oraz na usprawnieniu terminów wynikających z przepisów.

Tekst mandatu Rady przewiduje także wyższy poziom ochrony konsumentów w obszarze produktów kosmetycznych – szczególnie w odniesieniu do stosowania nanomateriałów i substancji potencjalnie niebezpiecznych.

Zmiany w rozporządzeniu CLP w ramach mandatu Rady

Mandat Rady dostosowuje definicję „kontaktów cyfrowych” do zapisów wypracowanych wcześniej w pakiecie „Omnibus IV” w zakresie cyfryzacji i wspólnych specyfikacji. Choć zachowano możliwość stosowania rozwiązań cyfrowych, Rada ponownie wprowadza obowiązek podawania numeru telefonu – ma to zagwarantować większą dostępność informacji, jednocześnie pozostawiając dostawcom elastyczność w wyborze formy komunikacji.  

Tekst mandatu Rady doprecyzowuje wymogi dotyczące czytelności etykiet – upraszcza je, jednocześnie zapewniając odpowiedni rozmiar czcionki w odniesieniu do wielkości etykiety.

 Rada proponuje także ograniczenia wymogów informacyjnych dotyczących reklam, szczególnie skierowanych do użytkowników profesjonalnych. W odniesieniu do ofert sprzedaży na odległość, mandat utrzymuje zwolnienie z obowiązku prezentacji pełnego etykietowania w przypadku sprzedaży między przedsiębiorstwami (B2B). Wyjątkiem jest sprzedaż online – tu zwolnienie obowiązuje tylko wtedy, gdy strona internetowa lub aplikacja nie są dostępne dla ogółu społeczeństwa.

Rozporządzenie dotyczące produktów kosmetycznych – podsumowanie najważniejszych zmian

Branża kosmetyczna powinna zwrócić szczególną uwagę na następujące aspekty:

  • Substancje CMR: Usunięto podejście oparte na konkretnej drodze narażenia (route-specific exposure), co może utrudnić wprowadzenie niektórych produktów na rynek.
  • Okres składania wniosków o wyłączenia: Termin został przedłużony do 3 miesięcy po wejściu w życie ATP do CLP. Zmiana jest korzystna dla branży, ale skrócony przez Radę UE czas rozpatrywania wniosków przez KE może zwiększać presję czasową i utrudniać ocenę dokumentacji.
  • Okresy przejściowe: Rada UE utrzymuje okresy przejściowe dla produktów zawierających substancje CMR, ale zostały one skrócone w porównaniu z pierwotną propozycją Komisji:
    • z 12 miesięcy na wprowadzenie do obrotu → 6 miesięcy,
    • z 24 miesięcy na udostępnienie na rynku → 12 miesięcy.
  • Nanomateriały: Pozostaje obowiązek wstępnej notyfikacji, jednak zniesiono wymóg zgłaszania nanomateriałów sześć miesięcy przed wprowadzeniem produktu do sprzedaży.
  • Etykietowanie i składniki:
    • Brak obowiązku publikacji słownika wspólnych nazw składników – zmiana nie upraszcza pracy przemysłu.
    • Ustanowienie procesu włączania barwników, konserwantów i filtrów UV do załączników IV, V i VI – również nie upraszcza procedur dla producentów.

Praktyczne konsekwencje dla branży kosmetycznej

Z punktu widzenia branży kosmetycznej przyjęcie przez Radę UE stanowiska dotyczącego uproszczenia przepisów chemicznych niesie zarówno wyzwania, jak i ograniczone korzyści. Rezygnacja z podejścia opartego na drodze narażenia dla substancji CMR może skomplikować procesy decyzyjne producentów, a skrócone okresy przejściowe zwiększają presję czasową przy wprowadzaniu produktów na rynek. 

Choć obowiązek notyfikacji nanomateriałów pozostaje, usunięcie wymogu zgłaszania ich z półrocznym wyprzedzeniem wymaga od firm dostosowania dotychczasowych procesów. Jednocześnie zmiany dotyczące słownika INCI czy zasad włączania substancji do załączników nie są ułatwieniem dla sektora. 

W praktyce nowe regulacje oznaczają konieczność większej elastyczności, sprawniejszego zarządzania dokumentacją i ciągłego monitorowania wymagań prawnych.

Aleksandra Kondrusik

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
01. grudzień 2025 13:37