StoryEditor
Producenci
09.03.2023 00:00

Iwona Białas, Cosmetosafe Consulting: To ja mówię „sprawdzam" [Kobiety w biznesie beauty]

Dr Iwona Białas, założycielka i prezes firmy Cosmetosafe Consulting / fot. materiały prasowe
Iwona Białas 10 lat temu zdecydowała o założeniu własnej firmy, by zajmować się bezpieczeństwem kosmetyków. Wówczas – jak mówi – zawód safety assessora nie był popularny. Na rynku było niewielu takich specjalistów, a większość firm produkcyjnych nie do końca rozumiała, jaka jest ich rola. Przez dekadę zmieniło się wszystko – i we współpracy na linii producent-safety assessor i w tym, jakie wymagania prawne stawiane są dziś przed kosmetykami.

Czym zajmuje się safety assessor?

Safety assessorzy analizują kosmetyki pod kątem ich bezpiecznego użycia przez konsumentów. Wykonują ocenę bezpieczeństwa (OB) produktu kosmetycznego przed wprowadzeniem go na rynek. Ale współpraca z safety assessorem może być wieloaspektowa... Ci, którzy dopiero wchodzą na rynek kosmetyczny z pierwszym produktem potrzebują swego rodzaju przewodnika, który nie tylko pomoże stworzyć założenia produktowe, ale także skoordynuje współpracę ze wszystkimi kontrahentami zaangażowanymi w projekt.

Safety assessor może także pomóc w doborze składników i surowców handlowych, opracowywaniu receptury/formulacji, a nawet w wyborze opakowania. Pomaga też na kolejnych etapach – przy pracy nad prototypem, w tym wyborze niezbędnych badań, prezentacją marketingową nowego kosmetyku, po wprowadzenie go do obrotu i monitorowanie działań niepożądanych.

Jest wsparciem dla klientów w przypadku kontroli organów państwowych. Pomaga wówczas w przygotowaniu argumentów i dokumentacji.

Jak rola safety assessorów zmieniała się przez ostatnią dekadę?

W dobie ciągłych zmian legislacyjnych oraz rynkowych, a także przy dużej konkurencyjności i zdecydowanie większej niż kiedyś świadomości konsumentów safety assessment ma szczególne znaczenie. Na każdym etapie realizacji produktu ważna jest pewność jego bezpieczeństwa. Od momentu tworzenia koncepcji i ustalania składu kosmetyków, przez odpowiednią produkcję, aż po przechowywanie i obecność produktu na rynku. Szczególne znaczenie taki audyt ma w sytuacjach kryzysowych – kiedy pojawia się obawa, że produkt mógł wywołać np. skutki uboczne.

Otworzyła Pani firmę w 2013 roku. 10 lat – świat dziś a wtedy, podobnie jak sektor kosmetyczny wówczas a obecnie, to przepaść. Jakie było wówczas otoczenie biznesowe?

„Polska gospodarka spowalnia, rośnie bezrobocie, konsumenci ograniczają wydatki, nie podchodzą do zakupów impulsywnie. Kalkulują” – dokładnie tak zaczynał się jeden z artykułów na Waszym portalu na początku 2013 r.  Właśnie w takich okolicznościach zdecydowałam się na rozwój własnej firmy. Wydawało mi się, że trafiłam na bardzo wymagający okres w branży. To w 2013 roku zaczęło obowiązywać w pełni Rozporządzenie Kosmetyczne, to wówczas wszedł w życie całkowity zakaz testów na zwierzętach dla naszego sektora. Oceniając składniki pod kątem toksykologicznym bazowaliśmy głównie na historycznych danych in vivo. Nie było jeszcze metod alternatywnych stosowanych tak szeroko. Rynek kosmetyczny w Polsce od zawsze był specyficzny w porównaniu z innymi krajami UE – rozdrobniony, konkurencja z zagranicy duża, a przepisy prawne wdrożone w latach poprzedzających oraz w 2013 roku wydawały się skomplikowane, wielowątkowe, niektórym się wydawało, że „nie damy rady”.

Z perspektywy czasu – w dobie Zielonego Ładu – tamte zmiany wydają się niewielkim odsetkiem tego do czego musimy się dostosować dzisiaj. Ale wierzę, że i tym zmianom sprostamy.

10 lat temu także sam zawód safety assessora owiany był mgłą tajemnicy. Na rynku było niewielu takich specjalistów, a większość firm produkcyjnych nie do końca rozumiała, jaka jest ich rola. Na przestrzeni dekady podejście bardzo się zmieniło – zarówno do roli, jak i kompetencji. Również kształcenie w tym kierunku było utrudnione, a nasza praca wymaga łączenia wielu specjalizacji i co najistotniejsze branżowego doświadczenia.

Czytaj także: Urszula Pierzchała, Allvernum: Jestem częścią rodziny kosmetycznych, kocham to co robię [Kobiety w biznesie beauty]

Czytaj także: Dorota Soszyńska, Oceanic: Polskie firmy kosmetyczne kobietami stoją [Kobiety w biznesie beauty]

Czytaj także: Kamilla Stańczyk, Eco&More: Biznes to nie testowanie kremików. Tu nie ma ulgi z racji płci [Kobiety w biznesie beauty]

Jakie trendy dekady uznałaby Pani za kluczowe?  

Wydaje mi się, że pewne trendy są ponadczasowe. Sprawdzone, skuteczne składniki czy rytuały zabiegowe będą zawsze w modzie. Ale przeszliśmy swego rodzaju transformację: z zachłyśnięcia się nowymi technologiami, możliwościami syntezy chemicznej czy biotechnologicznej – przez pasmo chemofobicznych założeń marketingowych typu free of – do koncepcji zrównoważonego rozwoju, dbania o zdrowie i środowisko. Jakiś czas temu podczas jednego ze szkoleń użyłam stwierdzenia, że transformowaliśmy do „naturomanii” – to chyba dość dobrze oddaje obecny klimat…

Zmieniła się również świadomość konsumentów, chcą dokonywać świadomych wyborów i mają do tego prawo... Niestety w dobie galopującego greenwashingu powielają często nieprawdziwe obiegowe teorie i mity kosmetyczne. Zresztą nie jest to problem jedynie branży kosmetycznej.

Czy zmiany nastąpiły również w podejściu do pracy na linii producent-safety assessor?

Dziś firmy, z którymi współpracujemy i ich zespoły są coraz bardziej świadome konsekwencji błędnych decyzji. Dlatego nasza współpraca jest partnerska i oparta na zaufaniu. Kiedyś często musieliśmy wykazywać się dużą determinacją w pozyskiwaniu niezbędnych danych od klientów. Nie rozumieli oni czemu potrzebujemy aż tylu informacji, bali się o swoje tajemnice biznesowe. Dziś bez problemu dostajemy wszystkie niezbędne informacje.  

Rozumieją już, że dzisiaj kluczowe jest wczesne identyfikowanie zmian składnikowych – umiejętność analizy sytuacji, przewidywania, co może spotkać firmy w przyszłości. Bardzo często jesteśmy pytani przez klientów o to, jak widzimy przyszłość pewnych surowców kosmetycznych, bo do ich ograniczenia czy zniknięcia z rynku firmy muszą się przygotować z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.

Czytaj także: Anna Wochna, SunewMed+: Niczego się nie boję i wiem czego chcę [Kobiety w biznesie beauty]

Czytaj także: Anna Wasilewska, Orientana: Lubię pracować z ludźmi o otwartych głowach [Kobiety w biznesie beauty]

Czytaj także: Daria Prochenka, Clochee: własna firma to niezależność, stres i ekscytacja [Kobiety w biznesie beauty]

Dziś na rynku mamy wielu safety assessorów. Konkurencja jest duża, ale to dobrze. Z jednej strony firmy mogą porównać oferty: wiedzę, podejście. Z drugiej motywuje to branżę do ciągłego rozwoju.

Każdy raport OB, który safety assessor tworzy dla konkretnego kosmetyku, to nowy, bardzo szczegółowy „twór”, który rzuca światło na wszystkie, czasami niewidoczne dla innych dane. Staje się on często dla firm drogowskazem w kolejnych działaniach – technologicznych, handlowych, marketingowych. Dlatego tak ważne jest uwzględnienie roli safety assessorów w procesie tworzenia nowych produktów.

Z punktu widzenia firm kosmetycznych moment, w którym safety assessor wkracza do gry, to ten etap życia produktu, na którym ekspert mówi „sprawdzam” całemu zespołowi, który pracował nad kosmetykiem wcześniej.

Na pewno nie chcemy być postrzegani jak cerber, który uniemożliwia firmom wprowadzanie innowacji i jest niesamowicie przywiązany do swojej „check-listy”. Swoją rolę widzimy bardziej jako zewnętrznego konsultanta, który znając cele biznesowe firmy, pomaga znaleźć właściwe rozwiązania biznesowe, ekonomiczne, toksykologiczne, w zakresie skuteczności działania. To taki mix kontroli legislacji i praktyki rynkowej – tego nie zdobywa się na żadnym kursie, a jedynie latami współpracy.

Dr inż. IWONA BIAŁAS, safety assessor, właścicielka Cosmetosafe Consulting

Doktor inżynier chemii, specjalistka toksykologii z wieloletnim doświadczeniem w branży kosmetycznej. Safety assessor, szkoleniowiec, wykładowca akademicki z zakresu chemii i toksykologii kosmetycznej.

Od 2013, jako safety assessor, wspiera firmy kosmetyczne w bezpiecznym wprowadzaniu produktów do obrotu na rynki europejskie. Od 2018 posiada tytuł German Society for Scientific and Applied Cosmetics (DGK) Safety Assessor. Na bieżąco monitoruje zmiany prawne dotyczące branży kosmetycznej w Polsce i Europie, śledzi trendy i nowe możliwości badań kosmetyków; uparcie walczy z mitami i czarnym PR kosmetycznym.

Aktywny członek grup roboczych organizacji branżowych: Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego i Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego oraz Detergentowego, a także członek Polskiego Towarzystwa Toksykologicznego.

Czytaj także: Małgorzata Brożyna, Barwa Cosmetics: W przyszłość patrzę mając plan [Kobiety w biznesie beauty]

Czytaj także: Barbara Goździkowska: Potrzebowałam zmian po życiu w korporacyjnym kokonie [Kobiety w biznesie beauty]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.04.2024 18:06
Sensum Mare wspiera walkę z nowotworami skóry
Marka Sensum Mare podkreśla w swojej komunikacji konieczność ochrony przeciwsłonecznej w profilaktyce nowotworów skóryfot. Sensum Mare
Marka Sensum Mare rozpoczęła kampanię edukacyjną na temat profilaktyki chorób skóry wywołanych przez brak ochrony przed nadmiernym promieniowaniem UV. Część środków ze sprzedaży swoich produktów przekazuje na działania stowarzyszenia wspierającego osoby chore na mięsaki i czerniaki skóry.

Nadmierne opalanie, bez ochrony, jest przyczyną przyspieszonego starzenia się skóry. Może także być podłożem do nowotworów skóry. W Polsce co roku diagnozowanych jest wciąż od 3700 do 4000 przypadków czerniaka.

Wiele marek kosmetycznych zwraca ostatnio uwagę w swoich przekazach na znaczenie profilaktyki przeciwsłonecznej, a tym samym przeciwstarzeniowej i przeciwnowotworowej. W tym kierunku idzie także kampania marki Sensum Mare.

W ramach kampanii „Twoja skóra gotowa na lata” marka przekazuje 5 proc. zysku od sprzedaży produktu Algodrops Satin – kremowej emulsji ochronnej przeciw fotostarzeniu SPF 50+ UVB UVA PA++++ HEV/IR – na działania statutowe Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma. Na stronie internetowej marki produkt kosztuje 169 zł. Na konto Stowarzyszenia wpływa więc 8,25 zł od sprzedanej sztuki.

Czytaj także: DermTech: millenialsi i pokolenie X nie przestrzegają nawyków bezpiecznego opalania

W swoich przekazach marka podkreśla, że stosując proste metody, takie jak: unikanie ekspozycji na słońce w godzinach od 11:00 do 16:00, używanie okularów z filtrem UV oraz okryć głowy, stosowanie kremów z wysokim filtrem ochronnym SPF, odpowiednia aplikacja i  reaplikacja preparatów ochronnych –można znacznie zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory skóry.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.04.2024 10:10
Unilever wykorzystał sztuczną inteligencję do stworzenia swojej przełomowej nowości
Innowacja Unilevera, Wonder Wash, marki Dirt Is Good (znanej także na rynkach jako Persil, OMO i Skip). W Polsce marka Persil jest w portfolio firmy Henkelfot. Unilever
Unilever sięgnął po sztuczną inteligencję, żeby opracować swoje najnowsze wdrożenie – produkt do prania w bardzo krótkich cyklach. Koncern uważa, że w tę stronę – 15-minutowego prania w niskich temperaturach – idą zwyczaje konsumentów.

Unilever idzie w stronę detergentów, które pozwalają wykonać pranie w 15-minutowym cyklu i niewysokich temperaturach. Zdaniem koncernu to uzasadnione ze względu na zmieniający się styl życia konsumentów, a tym samym zmianę codziennych nawyków.

Na popularności zyskała odzież sportowa zatrzymująca nieprzyjemny zapach, a hybrydowy model pracy spowodował, że inaczej ubieramy się, dbamy też inaczej o swoją garderobę.

Zmiana nawyków, np. ograniczenie codziennych dojazdów do pracy, sprawiła, że chociaż ubrania nadal zbierają niewidoczny tłuszcz i brud, większość (70 proc.) pranych przez nas ubrań nie zawiera już widocznych plam. Zamiast tego są zabrudzone potem, kurzem. W rezultacie ponad dwie trzecie (78 proc.) właścicieli pralek przynajmniej raz w tygodniu wybiera program trwający krócej niż 30 minut. To, w połączeniu z pojawieniem się pralek o programach trwających zaledwie 15 minut, stworzyło nową potrzebę konsumentów – produktów do prania, które mogą działać nawet w najkrótszych cyklach i nie pozostawiają lepkiego śladu – czytamy w komunikacie Unilevera.

To uzasadnienie do wprowadzenia na rynek detergentu do prania Wonder Wash, marki Dirt Is Good (znanej także na rynkach jako Persil, OMO i Skip). Ma on radzić sobie z zabrudzeniami odzieży w 15-minutowych cyklach prania i w niskich temperaturach, co jest trudne do osiągnięcia w przypadku tradycyjnych detergentów w płynie. Użytkownicy skarżą się, że nie dość dobrze radzą one sobie z czyszczeniem odzieży i usuwaniem nieprzyjemnych zapachów.

– W ramach strategii czystej przyszłości firmy Unilever Home Care chodzi nie tylko o zapewnienie najwyższej jakości prania, ale także o zmniejszenie wpływu na środowisko poprzez zachęcanie do stosowania krótszych, energooszczędnych cykli – skomentował Eduardo Campanella, prezes grupy biznesowej Unilever Home Care.

W stworzeniu produktu Unilever wykorzystał robotykę i sztuczną inteligencję oraz zgłosił 35 patentów.

Wonder Wash pojawi się w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Chinach od połowy kwietnia u wszystkich głównych sprzedawców detalicznych, a następnie, pod koniec tego roku, dystrybucja rozszerzy się na inne rynki.

W kampanii reklamowej nowość będzie promował Usain Bolt, najszybszy człowiek na świecie.

Czytaj także: Dove odżegnuje się od używania AI w materiałach reklamowych przedstawiających ludzi

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. kwiecień 2024 09:13