StoryEditor
Prawo
31.05.2024 12:44

Kandydaci do Europarlamentu niezainteresowani debatą na tematy istotne dla konsumentów

Agnieszka Plencler, prezes Fundacji Forum Konsumentów, podczas konferencji z okazji 20-lecia Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego / fot. Peter Sadowski
Fundacja Forum Konsumentów zapytała polityków kandydujących do europarlamentu o istotne dla konsumentów kwestie m.in. środowiskowe, związane z bezpieczeństwem transakcji online oraz inicjatywy dotyczące promowania polskich produktów i ograniczenia nadregulacji niekorzystnie wpływających na biznes. Ankiety zostały wysłane do 192 polityków. Odpowiedziało dwóch.

Agnieszka Plencler, prezes Fundacji Forum Konsumentów, skierowała do polityków kandydujących do Parlamentu Europejskiego siedem pytań związanych z różnymi dziedzinami życia i istotnych z punktu widzenia konsumentów.

Wybory do Parlamentu Europejskiego to nie tylko nasz głos – obywateli, ale również konsumentów. Na koniec dnia, decyzje na poziomie europejskim przekładają się na jakość i poziom naszego codziennego życia. (...) Chcemy pytać o kwestie dotyczące konsumentów i konsumentek. Tym samym sygnalizować istotne tematy i budować poczucie sprawczości w społeczeństwie. (...) Politycy decydują w dużej mierze jakie reguły gry panują na wolnym rynku, a w konsekwencji jak może wyglądać standard i oferta serwowana konsumentom  – napisała Agnieszka Plencler uzasadniając akcję „Otwarte pytania – otwarte odpowiedzi”.

Pytania skierowane do polityków dotyczyły m.in. poglądów na system ochrony konsumentów działających w e-commerce; nadmiernych regulacji wpływających na efektywność przedsiębiorstw a w konsekwencji na codzienne życie konsumentów oraz promocji polskich produktów i eliminowania z żywności szkodliwych substancji.

image
Ankieta skierowana do kandydatów do Europarlamentu przez Fundację Forum Konsumentów
źródło: Linkedin, Fundacja Forum Konsumentów

Oficjalna ankieta została wysłana na początku maja do 192 polityków z prośbą o zwrotne odpowiedzi do 22 maja. Wróciły one tylko od dwóch polityków, odpowiedzieli: Michał Wawrykiewicz  (KKW Koalicji Obywatelskiej) i Jan Krysiak (Konfederacja Korony Polskiej).

Wybory do Europarlamentu odbędą się w Polsce 9 czerwca br. Parlament Europejski, obok Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej, jest jedną z głównych instytucji UE. Wraz z rządami krajów członkowskich decyduje o przepisach regulujących wspólną politykę europejską i rynek UE liczący prawie 450 milionów ludzi. Decyduje o tak istotnych kwestiach, jak polityka przemysłowa i klimatyczna, konkurencyjność europejskich firm, cyberbezpieczeństwo. Ma też chronić interesy UE i jej obywateli w kwestiach, którymi nie można zająć się skutecznie na szczeblu krajowym.

Fundacja Forum Konsumentów zajmuje się promowaniem właściwych postaw wobec konsumentów; uświadamianiem i szerzeniem wiedzy na temat praw i możliwości konsumentów; inicjowaniem i sygnalizowaniem w debacie publicznej istotnych tematów oraz proponowaniem właściwych rozwiązań legislacyjnych. Nie zajmuje się indywidualnymi przypadkami łamania praw konsumenckich. Działa na rzecz grup konsumentów i aktywnie zabiera głos w debacie publicznej. 

Czytaj także: Agnieszka Plencler, Fundacja Forum Konsumentów: Kto przyzwyczaił klienta do ogromu obietnic? Wy! [Forum Branży Kosmetycznej 2023]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
08.10.2024 14:25
RetailTech: Krajowy System e-Faktur opóźniony, ale wciąż priorytetem dla firm – i hamulcem inwestycji
Krajowy System e-Faktur (KSeF) został opóźniony, przedsiębiorcy liczą straty.

Krajowy System e-Faktur (KSeF) został opóźniony do 2026 roku, co wprowadziło zamieszanie wśród przedsiębiorców i zahamowało inwestycje. Mimo to większość firm deklaruje gotowość do wdrożenia systemu, chociaż niepewność prawna wpływa na ich plany inwestycyjne.

Ministerstwo Finansów ogłosiło przesunięcie obowiązku wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok, co spowodowało duże zamieszanie wśród polskich przedsiębiorców. Zgodnie z nowym harmonogramem, firmy o rocznej sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku, podczas gdy pozostałe podmioty będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku. Ta zmiana wywołała niepewność w środowisku biznesowym i zahamowała wiele inwestycji.

Mimo tych trudności, ponad 80 proc. firm biorących udział w badaniu RetailTech 2024 deklaruje przynajmniej częściową gotowość do wdrożenia KSeF, z czego 38 proc. firm już uwzględniło wydatki na ten cel w budżecie na przyszły rok. Co piąta firma uznaje tę inwestycję za priorytetową. Jednakże, liczba przedsiębiorstw, które wskazują KSeF jako kluczowy priorytet, spadła z 66 proc. w ubiegłym roku do 44 proc. obecnie, co świadczy o rosnącej niepewności związanej z tym projektem.

Spośród firm, które są gotowe na wdrożenie systemu, 38 proc. deklaruje pełną gotowość, a 44 proc. określa swoje przygotowania jako „częściowe”. Duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 osób, w większości są w pełni przygotowane, podczas gdy średnie firmy (50-249 pracowników) dopiero zaczynają swoje działania w tym zakresie. Zaledwie 3 proc. firm przyznaje, że nie podjęło żadnych kroków w kierunku wdrożenia KSeF, co może stanowić wyzwanie dla skutecznego wprowadzenia systemu na rynku.

W raporcie RetailTech 2024 wskazano, że ponad 25 proc. firm już wydało pełny budżet na wdrożenie KSeF, podczas gdy ponad połowa firm przeznaczyła na ten cel część środków, planując resztę wydatków na lata 2024-2025. Niemniej jednak około 10 proc. przedsiębiorstw dopiero planuje rozpoczęcie inwestycji.

Czytaj także: Nowe prawo ułatwia grupowe dochodzenie roszczeń przez konsumentów — UOKiK na tropie przedsiębiorców-oszustów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
27.09.2024 15:00
TrustMate.io: Blisko 2 tysiące sklepów internetowych w Polsce regularnie kupuje fałszywe opinie
Fałszywe opinie to problem, który toczy e-commerce niemal od początku jego istnienia.Lemonsoup14

W dobie rozwijającego się rynku e-commerce, firmy internetowe coraz częściej sięgają po nieuczciwe praktyki, takie jak kupowanie fałszywych opinii. Pomimo kar sięgających do 10 proc. obrotu, blisko 2 tysiące polskich e-sklepów angażuje się w ten proceder. Jakie są konsekwencje tego zjawiska i jak można mu zapobiegać?

W raporcie przygotowanym przez TrustMate.io dowiadujemy się, że aż 95 proc. konsumentów przed dokonaniem zakupu sprawdza recenzje produktów. Firmy zdają sobie sprawę z tego, że opinie mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe, dlatego niektóre e-sklepy decydują się na kupowanie fałszywych recenzji. Pomimo licznych regulacji i kar nałożonych przez UOKiK, proceder ten nadal jest obecny na polskim rynku. Na koniec czerwca 2024 roku liczba sklepów internetowych w Polsce wynosiła już 689 tysięcy, a dynamika wzrostu e-commerce wyniosła 47 proc. Prognozy na przyszłość są optymistyczne – w 2028 roku rynek ma osiągnąć wartość 192 miliardów złotych.

Choć według danych TrustMate.io liczba firm korzystających z fałszywych opinii spada, nadal blisko 2 tysiące e-sklepów angażuje się w nieuczciwe praktyki. Jeszcze kilka lat temu odsetek takich firm wynosił 5 proc., a obecnie spadł do poniżej 3 proc. UOKiK intensyfikuje swoje działania, nakładając kary na przedsiębiorstwa publikujące fikcyjne recenzje. W lipcu 2024 roku prezes UOKiK nałożył kary w wysokości 100 tysięcy złotych na dwie firmy, które wprowadzały konsumentów w błąd, oferując fałszywe opinie. Praktyki te nadwątliły zaufanie do platform e-commerce i osłabiły konkurencyjność rzetelnych firm.

W związku z nowymi regulacjami, takimi jak unijna dyrektywa Omnibus, każdy sprzedawca zobowiązany jest do wykazania, że opinie na jego stronie są autentyczne. Obecnie, jedynie 3 proc. klientów dodaje opinie samodzielnie, co sprawia, że e-sklepy coraz częściej współpracują z profesjonalnymi platformami, które pomagają zbierać rzetelne recenzje. W Polsce około 25 proc. firm e-commerce korzysta z takich usług, a w Europie Zachodniej ten wskaźnik sięga już 50 proc.

Czytaj także: Prezes UOKiK ukarał firmy SeoSem24 oraz Best-Review za publikowanie fałszywych opinii w internecie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. październik 2024 15:29