StoryEditor
Prawo
08.05.2020 00:00

KAS przekazała kolejną partię alkoholu do walki z epidemią. Kto go otrzymał?

Tylko w ostatnim czasie ok. 19,8 tys. litrów alkoholu trafiło m.in. do szpitali i jednostek medycznych, sanepidu i straży pożarnej. Zostaną one wykorzystane do produkcji preparatów do dezynfekcji niezbędnych do walki z koronawirusem - informuje Ministerstwo Finansów.

Oddawany przez jednostki Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) alkohol pochodzący z przestępstw, jest wykorzystywany w słusznej sprawie. Alkohol jest wykorzystywany do przygotowywania preparatów do dezynfekcji m.in. rąk, odzieży, miejsc użyteczności publicznej, przedmiotów, powierzchni, środków transportu wymagających odkażania. Został on zatrzymany podczas prób przemytu oraz podczas działań kontrolnych prowadzonych na terenie kraju, m.in. na bazarach i prywatnych posesjach.

Ponad 2,1 tys. litrów alkoholu przekazała podlaska KAS sanepidowi oraz Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku.

Z kolei pomorska KAS we współpracy ze Strażą Graniczną 970 litrów alkoholu etylowego Uniwersyteckiemu Centrum Klinicznemu w Gdańsku, a 3,1 tys. litrów otrzymały pomorskie szpitale.

5,5 tys. litrów alkoholu od wielkopolskiej KAS otrzymały: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Dom Pomocy Społecznej przy ul. Ugory w Poznaniu, Zakład Opieki Zdrowotnej MEDPHARMA ze Starogardu Gdańskiego, Ginekologiczno-Położniczy Szpital Kliniczny z ul. Polnej w Poznaniu, Centrum Medyczne HCP – Szpital im. Św. Jana Pawła II w Poznaniu, SP ZOZ w Obornikach, Urząd Miasta w Książu Wlkp., Urząd Miasta w Poznaniu, Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu.

Prawie 2 tys. litrów spirytusu warmińsko-mazurska KAS przekazała Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie, a także Starostwu Powiatowemu w Olsztynie, skąd środki do dezynfekcji trafią do domów pomocy społecznej i placówek oświatowych na terenie powiatu olsztyńskiego.

Od dolnośląskiej KAS 105 litrów zarekwirowanego alkoholu trafiło do Pogotowia Ratunkowego w Wałbrzychu.

Kujawsko-pomorska KAS przekazała Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu 200 litrów alkoholu pochodzącego z przestępstwa, a 500 do Regionalnego Szpitala Specjalistycznego im. dr. Wł. Biegańskiego w Grudziądzu oraz do Starostwa Powiatowego we Włocławku.

5,3 tys. litrami od lubelskiej KAS podzieliły się Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Jana Pawła II w Zamościu, Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie, 2 Lubelska Brygada Obrony Terytorialnej w Lublinie, Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Hrubieszowie, Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Lublinie, Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Lublinie i Tomaszowie Lubelskim, Szpital Neuropsychiatryczny w Lublinie, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Tomaszowie Lubelskim, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łukowie, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Parczewie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 23:22