StoryEditor
Prawo
23.11.2018 00:00

Kiedy produkt nie jest kosmetykiem?

Produkty z pogranicza spędzają sen z powiek wielu producentom – jak odróżnić kosmetyki od innych produktów, gdy są na styku z lekami, medycznymi urządzeniami, środkami biobójczymi i zabawkami? Jak to wygląda w praktyce i na przykładach – ocenia ekspert Gerald Renner.

– Kryteria oceny kosmetyku obejmują odpowiedź na pytania czy dany produkt służy do mycia, perfumowania, ochrony, zmiany wyglądu, utrzymania się w dobrej kondycji, poprawienia zapachu ciała – mówił podczas konferencji „Dobre Praktyki Reklamy Kosmetyków” Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego Gerald Renner, dyrektor ds. Technicznych Spraw Regulacyjnych w Cosmetics Europe.

Kosmetyk musi być substancją lub ich mieszanką przeznaczoną tylko do użycia zewnętrznego ciała, która spełnia określone główne lub wyłączne funkcje. Ważna jest jego forma fizyczna/ chemiczna, miejsce aplikacji i podstawowe działanie. Na przykład peruki, sztuczne rzęsy, sztuczne paznokcie używane do przedłużania, włosy do przedłużania, nici do zębów nie są kosmetykami.

Cechy kosmetyku, jego aplikacja i działanie

Miejsce aplikacji musi być ściśle określone i ograniczone. Pewien stopień penetracji skóry, inhalacji albo przypadkowego połknięcia jest dopuszczalny i akceptowalny przy kosmetykach. Podstawowa funkcja musi być kosmetyczna ale dopuszczalne są pewne drugorzędne niekosmetyczne funkcje. Aby określić to działanie należy spojrzeć całościowo na zamysł producenta, prezentację produktu, reklamę i oświadczenia oraz postrzeganie przez konsumenta.

Tatuaże to nie są kosmetyki, ale te zmywalne już tak, podobnie farba do ciała. Nie jest kosmetykiem wybielacz do zębów wstrzykiwany w zęby ani nutrokosmetyki. Podobnie preparaty do usuwania kleju do paznokci, produkty do wykrywania próchnicy, kremy do stymulowania podniecenia seksualnego, antybakteryjne żele czy lalki do makijażu.

Kosmetyki mają wiele ograniczeń

Nie jest możliwe, aby kosmetyki były jadalne, nawet jeśli to ich poboczna funkcja. Nie powinny być urządzeniem medycznym, ale może być ich takie dodatkowe działanie. – Kosmetyki nie mogą leczyć czy zapobiegać chorobom ani też nie mogą być używane, aby odnowić, poprawić czy zmodyfikować fizjologiczne funkcje człowieka przez farmaceutyczne, immunologiczne lub metaboliczne działanie – podkreślił Renner. 

Na przykład powiększacze ust, które działają na zasadzie wywołania stanu zapalnego, podrażnienia nie są kosmetykami, bo mają znaczące działanie na fizjologię. Eksfoliacja skóry i chemiczne peelingi – jeśli usuwają tylko zewnętrzne komórki to mogą być uznane za kosmetyki, natomiast jeśli robią to w znaczącym stopniu to przestają nim być. Szampony przeciwłupieżowe zawierające silnie działające medycznie substancje są produktem medycznym. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 07:29