StoryEditor
Prawo
25.06.2024 11:59

Kolejne substancje dołączają do listy zakazanych składników

Komisja Europejska rozszerzyła listę substancji zakazanych do stosowania w kosmetykach, dodając do niej nowe składniki, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia. Wśród nowo zakazanych substancji znalazły się między innymi diphenyl(2,4,6-trimethylbenzoyl)phosphine oxide, tetrabromobisphenol-A oraz transfluthrin. Zmiana ta ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników kosmetyków oraz dostosowanie unijnych przepisów do najnowszych badań naukowych dotyczących szkodliwości tych substancji.

24 czerwca 2024 roku Komisja Europejska powiadomiła Światową Organizację Handlu (WTO) o nowym projekcie rozporządzenia dotyczącego zmiany stosowania niektórych substancji CMR w kosmetykach. Projekt ten, nazwany Omnibus Act VII, ma na celu wdrożenie Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2024/197 w regulacje dotyczące kosmetyków w Unii Europejskiej. Rozporządzenie to wprowadziło nowo sklasyfikowane substancje CMR do unijnego rozporządzenia CLP.

Omnibus Act VII wejdzie w życie 1 września 2025 roku, eliminując różnicę między wprowadzaniem produktów na rynek a ich udostępnianiem. Oznacza to, że od tego dnia kosmetyki niezgodne z nowymi przepisami nie będą mogły być sprzedawane na terenie UE i muszą zostać wycofane z rynku.

Do Załącznika II, czyli listy substancji zakazanych do stosowania w produktach kosmetycznych, dodane zostaną następujące substancje:

    •    diphenyl(2,4,6-trimethylbenzoyl)phosphine oxide – obecnie ograniczona zgodnie z Załącznikiem III do unijnego rozporządzenia dotyczącego kosmetyków

    •    2,2′,6,6′-tetrabromo-4,4′-isopropylidenediphenol; tetrabromobisfenol-A

    •    transfluthrin (ISO); 2,3,5,6-tetrafluorobenzyl (1R,3S)-3-(2,2-dichlorovinyl)-2,2-dimethylcyclopropanecarboxylate

    •    clothianidin (ISO); (E)-1-(2-chloro-1,3-thiazol-5-ylmethyl)-3-methyl-2-nitroguanidine

    •    benzyl(diethylamino)diphenylphosphonium 4-[1,1,1,3,3,3-hexafluoro-2-(4-hydroxyphenyl)propan-2-yl]phenolate

    •    benzyltriphenylphosphonium, sól z 4,4′-[2,2,2-trifluoro-1-(trifluoromethyl)ethylidene]bis[phenol] (1:1)

    •    reakcja mieszaniny 4,4′-[2,2,2-trifluoro-1-(trifluoromethyl)ethylidene]diphenol i benzyl(diethylamino)diphenylphosphonium 4-[1,1,1,3,3,3-hexafluoro-2-(4-hydroxyphenyl)propan-2-yl]phenolate (1:1)

    •    reakcja mieszaniny 4,4′-[2,2,2-trifluoro-1-(trifluoromethyl)ethylidene]diphenol i benzyltriphenylphosphonium, sól z 4,4′-[2,2,2-trifluoro-1-(trifluoromethyl)ethylidene]bis[phenol] (1:1)

    •    dimethyl propylphosphonate

    •    dibutyltin maleate

    •    dibutyltin oxide

    •    produkty reakcji mieszaniny 1-(2,3-epoxypropoxy)-2,2-bis((2,3-epoxypropoxy)methyl)butane i 1-(2,3-epoxypropoxy)-2-((2,3-epoxypropoxy)methyl)-2-hydroxymethyl butane

    •    4,4′-[2,2,2-trifluoro-1-(trifluoromethyl)ethylidene]diphenol; bisphenol AF

    •    benfluralin (ISO); N-butyl-N-ethyl-α,α,αtrifluoro-2,6-dinitro-p-toluidin

    •    N,N-dimethyl-p-toluidine

    •    1,4-Benzenediamine, N,N’-mieszane pochodne Ph i tolyl

    •    4-nitrosomorpholine

    •    difenoconazole (ISO); 1-({2-[2-chloro-4-(4-chlorophenoxy)phenyl]-4-methyl-1,3-dioxolan-2-yl}methyl)-1H-1,2,4-triazole; 3-chloro-4-[(2RS,4RS;2RS,4SR)-4-methyl-2-(1H-1,2,4-triazol-1-ylmethyl)-1,3-dioxolan-2-yl]phenyl 4-chlorophenyl ether

    •    4-methylimidazole

    •    3,3′-dimethylbiphenyl-4,4′-diizocyjanian

    •    foramsulfuron (ISO); 2-{[(4,6-dimethoxypyrimidin-2-yl)carbamoyl]sulfamoyl}-4-formamido-N,N-dimethylbenzamide; 1-(4,6-dimethoxypyrimidin-2-yl)-3-(2-dimethylcarbamoyl-5-formamidophenylsulfonyl)urea

    •    (2E)-2-cyano-N-[(ethylamino)carbonyl]-2-(methoxyimino)acetamide

Żadna z firm kosmetycznych nie złożyła wniosków o wyjątki umożliwiające stosowanie tych substancji w swoich produktach. Mimo że nowe przepisy są jeszcze w fazie projektu, warto już teraz podjąć odpowiednie kroki przygotowawcze. Rozporządzenie Omnibus Act VII oraz Komisji (UE) nr 2024/197 wejdą w życie tego samego dnia, bez możliwości wyjątków. Marki kosmetyczne powinny skontaktować się ze swoimi producentami (jeśli same nimi nie są) i sprawdzić, czy ich produkty zawierają wymienione substancje. W przypadku ich obecności konieczna będzie reformulacja produktów, aktualizacja raportu oceny bezpieczeństwa i zgłoszenie do CPNP. Zaleca się również jak najszybszy kontakt z odpowiedzialnym przedstawicielem w UE, który może pomóc w procesie dostosowania do nowych regulacji.

Czytaj także: USA ustanawia pierwszy standard mający na celu ograniczenie „wiecznych chemikaliów” w wodzie pitnej

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
13.10.2025 15:37
Parlament Europejski ogranicza zakres dyrektywy CSDDD: mniej firm objętych obowiązkiem monitorowania łańcuchów dostaw
Zmiany w dyrektywie CSDDD na horyzoncie.Shutterstock

Parlament Europejski osiągnął porozumienie polityczne w sprawie złagodzenia unijnej dyrektywy dotyczącej należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Due Diligence Directive – CSDDD). Nowe ustalenia znacząco ograniczają liczbę firm zobowiązanych do monitorowania i zapobiegania naruszeniom praw człowieka oraz negatywnym skutkom środowiskowym w ich łańcuchach dostaw.

Zgodnie z najnowszą propozycją, dyrektywa CSDDD miałaby obejmować jedynie przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 5 000 pracowników i osiągające obrót minimum 1,5 mld euro rocznie. To istotne podniesienie progu w stosunku do pierwotnej wersji dokumentu z 2023 roku, która przewidywała objęcie przepisami firm zatrudniających powyżej 1 000 osób i osiągających obrót od 450 mln euro. W efekcie liczba spółek objętych regulacją może spaść nawet o kilkadziesiąt procent w stosunku do pierwotnych założeń.

Pierwotna wersja CSDDD miała wprowadzić obowiązek aktywnego przeciwdziałania szkodom społecznym i środowiskowym, a za niewywiązywanie się z tego obowiązku przewidywała kary finansowe sięgające 5% globalnego obrotu. Nowe, złagodzone zapisy zmniejszają zakres odpowiedzialności korporacji i przesuwają ciężar odpowiedzialności z szerokiego sektora dużych firm na wąską grupę największych koncernów europejskich.

Kompromis polityczny został wypracowany pomiędzy Europejską Partią Ludową (EPP), socjalistami oraz liberałami z grupy Renew, po silnej presji ze strony niektórych państw członkowskich – w tym Niemiec i Francji – oraz intensywnym lobbingu międzynarodowych koncernów, takich jak ExxonMobil. Decyzja ta spotkała się z krytyką części europosłów; holenderska socjalistka Lara Wolters zrezygnowała z funkcji sprawozdawcy w proteście przeciwko – jak to określiła – „osłabieniu europejskich standardów odpowiedzialności korporacyjnej”.

Ostateczne głosowanie nad zmienionym tekstem dyrektywy ma odbyć się jeszcze w październiku, po czym rozpoczną się formalne negocjacje z państwami członkowskimi. W przypadku przyjęcia nowych przepisów, CSDDD miałaby wejść w życie w 2027 roku, jednak w znacznie ograniczonym zakresie niż pierwotnie zakładano.

Zdaniem krytyków, rewizja dyrektywy stanowi symptom szerszego odwrotu od ambitnej agendy ESG i Zielonego Ładu w Europie. Zmiany mają na celu złagodzenie obciążeń regulacyjnych wobec przedsiębiorstw w warunkach spowolnienia gospodarczego, lecz – jak ostrzegają eksperci – mogą podważyć wiarygodność UE w zakresie promowania etycznych i zrównoważonych łańcuchów dostaw oraz utrudnić osiągnięcie długofalowych celów klimatycznych i społecznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
10.10.2025 10:26
Dubaj wprowadza testy wykrywające zakazany w UE składnik TPO w lakierach do paznokci
Dubajskie przepisy zaczynają doganiać unijne.Sergey Nivens

Od 1 września 2025 r. w Unii Europejskiej obowiązuje zakaz stosowania związku trimetylobenzoilodifenylofosfinianu (TPO) – fotoinicjatora powszechnie używanego w lakierach żelowych utwardzanych światłem UV. Substancja została sklasyfikowana jako toksyczna dla rozrodczości. W ślad za europejskimi regulacjami Dubaj wprowadza nowy system badań laboratoryjnych, który umożliwia wykrywanie TPO w produktach kosmetycznych.

Centralne Laboratorium przy Dubai Municipality poinformowało o uruchomieniu specjalistycznych testów pozwalających identyfikować obecność TPO w kosmetykach importowanych i wytwarzanych lokalnie. Nowa metoda analityczna obejmuje m.in. produkty do stylizacji paznokci, w których substancja ta była dotychczas najczęściej wykorzystywana jako składnik odpowiedzialny za proces utwardzania pod lampą UV.

Decyzja o rozszerzeniu zakresu badań laboratoryjnych ma kluczowe znaczenie dla ochrony zdrowia konsumentów w jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków kosmetycznych Bliskiego Wschodu. Dzięki nowym procedurom dubajskie władze będą mogły skutecznie monitorować zgodność produktów z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa oraz zapobiegać wprowadzaniu do obrotu kosmetyków zawierających zakazane substancje.

Zgodnie z przepisami UE, TPO został dodany do załącznika II rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych, co oznacza całkowity zakaz jego stosowania na terenie państw członkowskich. Badania toksykologiczne wykazały jego szkodliwy wpływ na układ rozrodczy, co doprowadziło do decyzji o jego wycofaniu z rynku.

Wprowadzenie testów TPO w Dubaju stanowi kolejny krok w harmonizacji lokalnych przepisów z regulacjami Unii Europejskiej. To także sygnał dla producentów i importerów, że zgodność z europejskimi standardami bezpieczeństwa staje się coraz częściej wymogiem nie tylko na rynkach UE, ale również w krajach Zatoki Perskiej, które wzmacniają kontrolę jakości i bezpieczeństwa produktów kosmetycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 07:14