StoryEditor
Prawo
24.07.2018 00:00

Kosmetolodzy chcą mówić jednym głosem

Branża kosmetyczna oczekuje zmian, które mogą ograniczyć zakres zabiegów wykonywanych w gabinetach. Konkretów na razie brak, ale już teraz kosmetolodzy łączą siły i powołują izby, które będą reprezentować ich interesy. Sytuację komplikuje jednak fakt, że powstaje kilka różnych podmiotów, zamiast jednej silnej organizacji.

– Obecnie trwają pracę nad powołaniem dwóch takich izb, co nie ukrywajmy dodatkowo komplikuje już i tak skomplikowaną sytuację – informuje Anna Wydra-Nazimek, kosmetolog i autorka bloga gabinetodzaplecza.pl.

Ekspertka postanowiła wyjaśnić sytuację. Pierwsza z powstających izb funkcjonuje pod nazwą Izba Kosmetologów z siedzibą w Krakowie. Jak informują jej założyciele, rejestracja Izby jest coraz bliżej.

„Widzimy potrzebę uregulowania rynku. Chodzi o to, żeby zabiegami estetycznymi nie zajmowała się osoba bez elementarnej wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii, toksykologii, farmakologii itd.” – uzasadniają ideę powstania organizacji. Chcą ponadto, by „w ustawie o zawodzie kosmetologa znalazły się zapisy o certyfikacji zabiegów kosmetologicznych. Żeby było dokładnie spisane, kto może pracować, jakie musi mieć kompetencje i umiejętności, jakie procedury ten gabinet powinien spełniać”. Ma to na celu wyeliminowanie sytuacji, gdy zabiegi wykonują osoby po jednym lub dwudniowym kursie.

Druga z powstających izb funkcjonuje pod nazwą Naczelna Izba Kosmetologów z siedzibą w Busku-Zdroju.

W ocenie Anny Wydry-Nazimek najlepiej byłoby, gdyby powstała jedna izba gospodarcza zrzeszająca wszystkich kosmetologów. – Jeśli jednak z różnych względów okazałoby się to niemożliwe, to trudno. Mam nadzieję, że obie organizacje będą ze sobą ściśle współpracować i wspierać się wzajemnie w działaniach, które doprowadzą do powstania korzystnych dla wszystkich regulacji – wyjaśnia.

Dlaczego Izba, a nie stowarzyszenie? Ekspertka odpowiada, że od wielu lat w branży z mniejszymi lub większymi sukcesami działają różne stowarzyszenia. Nie mają one jednak szczególnie wielkiej siły oddziaływania. Stowarzyszenie może założyć każdy – potrzeba zaledwie 7 osób. Izba gospodarcza ma większą rangę z dwóch powodów. Żeby ją założyć trzeba zgromadzić minimum 100 członków (przy działalności ogólnopolskiej). Tych 100 członków musi prowadzić działalność gospodarczą.

– Inaczej rozmawia się z 10 miłośnikami kosmetologii, a inaczej z podmiotem reprezentującym 100 firm z tej samej branży – przekonuje Anna Wydra-Nazimek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 13:30