StoryEditor
Prawo
01.02.2021 00:00

Marija Milasevic z Euromonitora o handlu w Polsce: Preferencje konsumentów się zmieniają

Wyzwania pandemii 2020 roku przyniosły istotną zmianę dynamiki polskiego handlu detalicznego. - Od zdrowego wzrostu w ciągu ostatniej dekady, sprzedaż detaliczna po raz pierwszy zwiększyła się o mniej niż 1 proc. w 2020 roku - wskazuje analityczka Euromonitora. Co jeszcze się zmieniło?

Polscy konsumenci borykają się z różnymi problemami, takimi jak niższy dochód rozporządzalny, rosnący niepokój zdrowotny, zmiana stylu życia i inne. Mimo to w handlu detalicznym nadal odnotowano pozytywne wyniki w 2020 r. Jest to związane ze zmniejszeniem wydatków na podróże i usługi gastronomiczne i większe wydatki w kanałach sprzedaży detalicznej, z naciskiem na artykuły spożywcze i handel elektroniczny. Rok 2021 przynosi nadzieję i nowe wyzwania, takie jak pandemiczne zmiany konsumenckich zachowań, nowe podatki, zmianę kanałów i preferencje produktowe FMCG.

Nowe podatki pojawią się w Polsce w 2021 roku

Podatek od sprzedaży detalicznej był wielokrotnie odkładany, ale już w lutym 2021 r. sieci handlowe będą go musiały zapłacić. Podatek od sprzedaży detalicznej dotyczy sklepów wielkopowierzchniowych. Detaliści o obrotach poniżej 17 mln zł są zwolnieni z podatku. Firmy powyżej 170 mln zł będą musiały zapłacić
1,4 proc. podatku od przychodów. Pomiędzy tymi dwoma progami poziom podatku wynosi 0,8 proc.
Założenia dotyczące podatku od sprzedaży detalicznej miały na celu wyrównanie szans między niezależnym handlem a sieciami wielkoformatowymi i dyskontami. Podatek mógłby pomóc mniejszym graczom i poprawić ich
pozycję w konkurencji z dużymi graczami. Jednocześnie istnieją wątpliwości co do pozytywnych rezultatów tego ruchu. Może to po prostu wpłynąć na wzrost cen dla konsumenta końcowego w sieciach handlowych.

Najbardziej ucierpiały sklepy inne niż spożywcze

Z ograniczeniami spowodowanymi lockdownem, sklepy inne niż spożywcze były zamknięte przez kilka miesięcy 2020 r. i zanotowały największy spadek wartości - o 12 proc. Nie oczekuje się szybkiego odrobienia strat, ponieważ konsumenci przenieśli się do internetu w poszukiwaniu produktów nieżywnościowych, a także w sklepach spożywczych poszukują produktów do podstawowej higieny, kosmetyków, odzieży i innych produktów. Pełny powrót do sprzedaży w 2019 roku poziom dla sklepów niespożywczych spodziewany jest dopiero w 2022 r. COVID-19 wpływa na konsolidację rynku w Polsce i zmiany preferencji kanałów. COVID-19 prawdopodobnie przyczyni się do konsolidacji handlu detalicznego w Polsce.

Pandemia wzmacnia trudności hipermarketów w Polsce

Ograniczenia pandemii, a co za tym idzie ograniczona mobilność, dodatkowo osłabiły pozycję hipermarketów w Polsce. Ten kanał przeżywał jeszcze przed pandemią trudności ze względu na zmienione preferencje konsumentów dotyczące wygodnych zakupów. Po wycofaniu się Tesco z Polski, hipermarketom prawdopodobnie będzie ciężko wrócić. Dalsze plany dotyczące hipermarketów Tesco zakupionych przez Grupę Salling nie zostały jeszcze ujawnione. Grupa Salling planuje przekształcić przejęte sklepy Tesco w Netto nie później niż 18 miesięcy od zakończenia transakcji (transakcja zostanie sfinalizowana po pozytywnej decyzji Urzędu Antymonopolowego), ale to, jak potoczy się transformacja hipermarketów jest niewiadomą.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 15:00
Trzy żele Palmolive wyprodukowane w Polsce trafiły do RAPEX Safety Gate
Trzy produkty Palmolive pod prysznic trafiły do systemu ostrzegawczego.RAPEX Safety Gate

Trzy kosmetyki marki Palmolive zostały zgłoszone do unijnego systemu Safety Gate jako produkty stwarzające zagrożenie chemiczne. Chodzi o żele pod prysznic: Gourmet NEW Coffee Love, Naturals Milk & Honey oraz Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil. Wszystkie zostały wyprodukowane w Polsce i trafiły do sprzedaży w butelkach o pojemności od 250 do 500 ml.

Zgłoszenia pochodzą z Czech i dotyczą obecności substancji 2-(4-tert-butylobenzyl) propionaldehydu (BMHCA), znanej również jako lilial. Zgodnie z przepisami UE składnik ten jest zakazany w kosmetykach, ponieważ może negatywnie wpływać na układ rozrodczy, zwiększać ryzyko uszkodzenia płodu i powodować reakcje alergiczne skóry.

Wszystkie trzy produkty nie spełniają wymogów Rozporządzenia kosmetycznego UE. W przypadku żelu Gourmet NEW Coffee Love (numer partii: 10177992, kod kreskowy: 8718951220768) decyzja o jego zniszczeniu weszła w życie 12 maja 2025 roku. Natomiast w przypadku dwóch pozostałych produktów – Naturals Milk & Honey (partia: 191119IT10113B) i Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil (partia: 020920IT10213B) – działania naprawcze rozpoczęto 23 kwietnia 2025 roku.

Wszystkie trzy kosmetyki przeznaczone są do codziennego użytku i dostępne były w sprzedaży detalicznej. Produkty Naturals oraz Refreshing występowały w większych, 500-mililitrowych opakowaniach z białym lub czarnym korkiem, natomiast Gourmet Coffee Love – w butelce 250 ml z białym korkiem.

W każdym przypadku czeskie władze nakazały zniszczenie produktów w obrocie detalicznym. Oznacza to, że zostały one uznane za niebezpieczne dla zdrowia konsumentów i nie mogą być dłużej dostępne na rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 13:00
UOKiK sprawdza Allegro. Czy użytkownikom odbierany jest wybór formy dostawy?
Automat paczkowy One Box by Allegro.wiadomoscihandlowe.pl/MG

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające wobec Allegro, badając, czy platforma nie ogranicza użytkownikom swobody wyboru metody dostawy. Wątpliwości budzi fakt, że wg. doniesień internautów mimo wyboru konkretnego paczkomatu – np. InPost – system Allegro automatycznie przekierowuje przesyłkę do punktu z programu Allegro Delivery, najczęściej do automatów należących do Orlen Paczka lub Allegro One Box.

Zgłoszenia o podobnych sytuacjach pojawiają się regularnie, zarówno na portalu Wykop.pl, jak i na forum Społeczności Allegro. Użytkownicy relacjonują, że nie mogą łatwo wybrać innej metody dostawy niż Allegro Delivery – opcje konkurencyjnych dostawców są ukryte lub trudno dostępne bez dodatkowych kroków, takich jak ręczne przeszukanie mapy punktów odbioru. Według komunikatu UOKiK, zgłoszenia te mogą wskazywać na możliwe promowanie własnej usługi kosztem konkurencji.

Postępowanie wyjaśniające zostało oficjalnie wszczęte przez prezesa UOKiK 27 maja 2025 r. Jak podkreśla urząd, działania te mają na celu sprawdzenie, czy Allegro nie narusza zasad uczciwej konkurencji. Przypomnijmy, że w grudniu 2022 r. na spółkę nałożono karę przekraczającą 200 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej, m.in. poprzez faworyzowanie własnego sklepu na platformie.

image

Na Allegro startuje nowy koncept “sklepu marki”. Jako pierwszy – będzie Inglot

Na prośbę o komentarz Allegro odpowiada ogólnikowo, że „priorytetem jest doświadczenie klienta” i że firma „testuje różne moduły platformy, także logistyczne”. Nie odniesiono się bezpośrednio do pytania, czy użytkownicy celowo są przekierowywani na Allegro Delivery oraz czy ogranicza się widoczność paczkomatów InPost. Z kolei rzecznik InPost, Wojciech Kądziołka, podkreśla, że takie działania platformy są frustrujące i mogą nosić znamiona nieuczciwej konkurencji. InPost nie poinformował jednak, czy zamierza podjąć formalne działania prawne wobec Allegro.

Sprawa nabiera znaczenia także w kontekście strategii rozwoju Allegro Delivery. Firma deklaruje, że usługa ta jest jednym z filarów jej działalności. Obecnie Allegro Delivery obejmuje 26 tys. punktów odbioru, a do końca 2025 roku planowana jest rozbudowa sieci automatów paczkowych o kolejne 2,5 tys. urządzeń. Allegro współpracuje m.in. z DHL i Orlen Paczka, a także zapowiada dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury logistycznej.

Obecna sytuacja może mieć istotne konsekwencje zarówno dla pozycji rynkowej Allegro, jak i dla konkurencyjnych firm kurierskich. W tle toczy się też szersza debata o dominacji platform cyfrowych i ich wpływie na konkurencję – nie tylko w Polsce, ale i w skali całej Unii Europejskiej. UOKiK zapowiada dalsze monitorowanie sprawy, a wynik postępowania może przesądzić o ewentualnych sankcjach i konieczności zmian w działaniu platformy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 17:54