StoryEditor
Prawo
09.01.2024 12:12

Nowe zasady dotyczące sprzedaży kosmetyków przez internet zaczną obowiązywać pod koniec tego roku

Kosmetyki sprzedawane przez internet już niebawem będą musiały zostać w sposób szczególny opisane. Opisy te muszą zawierać konkretne, wyznaczone przez unije rozporządzenie, informacje   / Shutterstock
W maju 2023 roku Unia Europejska opublikowała rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPRS). Ma ono zastosowanie od 13 grudnia 2024 r. do produktów nieuregulowanych przepisami sektorowymi i zastępuje dyrektywę w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. W związku z tym Cosmetics Europe opublikowała wytyczne dla branży kosmetycznej, skupiając się w szczególności na art. 19 GPRS.

Szczególnie istotny dla handlu elektronicznego jest art. 19 rozporządzenia UE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR). Określono w nim informacje, które podmioty gospodarcze są zobowiązane podać w ofertach produktów udostępnianych na rynku UE za pośrednictwem internetu lub innych środków sprzedaży na odległość.

Dokument został opublikowany w maju 2023, a w życie wejdzie 13 grudnia 2024 r. Natomiast w listopadzie 2023 r. organizacja Cosmetics Europe opublikowała wytyczne dotyczące zastosowania art. 19 GPSR do produktów kosmetycznych. Według nich oferty sprzedaży na odległość powinny zawierać w sposób jasny i widoczny następujące informacje:

  • Nazwa producenta, adres pocztowy i elektroniczny (e-mail lub strona internetowa). W przypadku produktów kosmetycznych oznacza to, że oferta musi zawierać dane osoby odpowiedzialnej, nawet w formie skróconej.
  • Informacje identyfikujące produkt, w tym zdjęcie, jego typ i wszelkie inne identyfikatory. Typ odnosi się do funkcji produktu określonej w rozporządzeniu UE w sprawie kosmetyków. Ponadto oferta powinna opisywać dostępne odcienie i rozmiary, nazwę produktu, linię i znak towarowy.
  • Ostrzeżenia lub informacje dotyczące bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, a mianowicie szczególne środki ostrożności dotyczące stosowania określone w załącznikach do rozporządzenia UE w sprawie kosmetyków oraz określone przez osobę przeprowadzającą ocenę bezpieczeństwa. Informacje te powinny być przetłumaczone na języki narodowe krajów, w których produkty są sprzedawane.

Wytyczne Cosmetics Europe wyjaśniają również, że odpowiedzialność za zgodność z art. 19 ogólnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów jest dzielona między osobę odpowiedzialną i sprzedawcę detalicznego prowadzącego sprzedaż na odległość. W związku z tym producent lub inna osoba odpowiedzialna musi przekazywać detalistom aktualne informacje. Natomiast sprzedawca musi je zamieszczać i aktualizować. Dotyczy to zarówno punktu sprzedaży, jak i internetu.

Ponadto w odniesieniu do sprzedaży przez internet w art. 22 ogólnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów określono obowiązki dostawców internetowych platform handlowych związane z bezpieczeństwem produktów.

Źródło: coslaw.eu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 23:25