StoryEditor
Prawo
13.04.2021 00:00

Nowy sposób na otwarte biznesy pomimo lockdownu. Do akcji wkracza sanepid

Przedsiębiorcy wciąż szukają luk w prawie, aby legalnie ominąć obostrzenia i móc dalej świadczyć usługi kosmetyczne czy fryzjerskie. Jednak Państwowa Inspekcja Sanitarna znalazła sposób na natychmiastowe zamykanie lokali. Decyzje zapadają teraz nie w związku z łamaniem rozporządzeniem, a w związku ze „stwierdzeniem naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych, które spowodowały bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi” – donosi portal  prawo.pl.

Wiele firm działa, choć zgodnie z rozporządzeniem powinny być zamknięte. Otwarte salony fryzjerskie czy kosmetyczne świadczą swoje usługi na granicy prawa. Do tej pory broniły się przed karami wskazując, że rozporządzenie nakazujące ich zamkniecie zostało wydane bezprawnie. Teraz inspektorzy zamykają lokale na nowej podstawie prawnej. I to natychmiast – czytamy na portalu prawo.pl.

Portal przypomina, że lockdown dla branży beauty obowiązuje od 27 marca. Mimo to kto chciał, mógł zadbać o ładną fryzurę czy paznokcie, bo część salonów była otwarta. W razie wizyty policji, wyjaśniają, że działają, bo bez wprowadzenia stanu klęski żywiołowej rząd nie może zakazać określonych zakresów działalności rozporządzeniem. Część fryzjerek i kosmetyczek zaczęła też jeździć do klientek, inni wynajęli prywatne mieszkania, w których oferują usługi zaufanym klientom.

Czytaj też: Polacy popierają bunt przedsiębiorców

Portal przypominają, że do otwierania lokali usługowych, pomimo zakazów wynikających z pandemii zachęcali w styczniu inicjatorzy akcji #otwieraMY. Potem było odmrożenie, ale w marcu rząd znowu zakazał prowadzenia działalności i na początku milczał o pomocy dla firm. Dopiero później pojawiły się propozycje rozszerzania tarczy branżowej i umorzenia subwencji z tarczy finansowej 1.0 dla tych objętych tarcza 2.0. Wiele firm twierdzi, że ta pomoc nie pozwoli im przetrać.

Dlatego przedsiębiorcy wciąż szukają luk w prawie, aby legalnie ominąć obostrzenia, jednak teraz Państwowa Inspekcja Sanitarna znalazła sposób na natychmiastowe zamykanie lokali.

„Wyszukiwanie luk w przepisach rozporządzenia o obostrzeniach może już nie wystarczyć. Państwowa Inspekcja Sanitarna znalazła sposób na natychmiastowe zamknięcie lokali wykorzystujących luki w przepisach o obostrzeniach" - informuje serwis Prawo.pl, dodając, że dzięki nowej strategii urzędnicy w asyście policji skuteczne zamykają lokale w wielu polskich miastach. Decyzje nakazujące natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia działalności w obiekcie wydawane są na podstawie art. 27. ust. 2 i 3 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku z jej art. 37 ust. 1.

Chociaż od tej decyzji można się odwołać, to po decyzji sanepidu lokal musi pozostać zamknięty.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 13:15