StoryEditor
Prawo
10.10.2019 00:00

PiS chce zmienić ustawę o zakazie handlu w niedziele

Temat zakazu handlu w niedziele powróci wkrótce po wyborach parlamentarnych. Jak zapowiada poseł PiS Janusz Śniadek, nowelizacji ustawy można spodziewać się po marcu 2020 r.

- Podsumowanie i pewne korekty nastąpią dopiero po zakończeniu dwuletniego okresu działania ustawy, czyli po marcu 2020 r. - stwierdził poseł Prawa i Sprawiedliwości, a zarazem przewodniczący sejmowej podkomisji ds. rynku pracy w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

Śniadek ocenia, że w ustawie "są pewne drobiazgi", które obóz władzy "chciał poprawić". Jak wskazuje, chodziło o "nadużywanie stwierdzenia >>placówka pocztowa<< i przerabianie na nie pewnych sklepów (dotyczy to głównie sieci Żabka - red.), co pozwoliło handlować w niedzielę". - Ostatecznie jednak zrezygnowaliśmy z tej nowelizacji - stwierdził poseł w rozmowie z dziennikiem.

Czy ewentualne przyszłe zmiany - jeśli PiS nie utraci władzy po wyborach - mogą pójść w tym samym kierunku? Śniadek w rozmowie z "Rzeczpospolitą" nie wypowiedział się na ten temat jednoznacznie.

Przypomnijmy, że grupa posłów PiS już w tej kadencji wniosła do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Projekt, ochrzczony mianem "lex Żabka", w praktyce zakładał zablokowanie możliwości z korzystania wyłączenia przewidzianego dla "placówek pocztowych" przez kogokolwiek innego niż Poczta Polska. Inne zawarty w nim pomysł dotyczył zawężenia (a tak naprawdę wprowadzenia) katalogu osób, które mogą udzielać w niehandlowe niedziele nieodpłatnej pomocy przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną przy prowadzeniu sklepu.

W listopadzie 2018 r. odbyło się pierwsze czytanie projektu w komisji, jednak później prace zostały wstrzymane i nigdy ich nie wznowiono. Była to decyzja polityczna, będąca odpowiedzią na dużą kampanię lobbingową prowadzoną przez część środowiska handlu (reprezentującą głównie sektor MŚP), a także ujawnienie utajnionej, krytycznej analizy sporządzonej przez Biuro Analiz Sejmowych, w której eksperci BAS sugerowali odwrót od trzeciej i (planowanej) czwartej niehandlowej niedzieli w miesiącu oraz wskazywali, że zakaz handlu "wyraźnie dzieli elektorat, a zarazem jest kwestią istotną z punktu widzenia przyszłych decyzji wyborczych". O istnieniu tego dokumentu pisaliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl jako pierwsi.

W związku z tzw. zasadą dyskontynuacji prac parlamentarnych, wspomniany projekt ustawy lada moment trafi do kosza. Jeśli Prawo i Sprawiedliwość będzie chciało wprowadzić zapowiadane wiele miesięcy temu zmiany, będzie musiało w nowej kadencji Sejmu wnieść do laski marszałkowskiej nowy projekt. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby był to projekt nawet identyczny z tym wniesionym przed rokiem.

Warto zauważyć, że wiosna 2020 r. ("po marcu 2020 r.") również może okazać się niekorzystnym politycznie terminem do wprowadzania zmian w ustawie o ograniczeniu handlu w niedziele. To dlatego, że najprawdopodobniej w maju 2020 r. odbędą się kolejne wybory, tym razem prezydenckie, w których Andrzej Duda będzie walczył o reelekcję.

Nawet bez zmiany ustawy zakaz handlu ulegnie automatycznemu zaostrzeniu już w styczniu 2020 r. W bieżącym roku sklepy mogą być otwarte w ostatnią niedzielę każdego miesiąca oraz w kilka niedziel w okolicach Wielkanocy i Bożego Narodzenia, co daje łącznie 15 niedziel handlowych w roku. Natomiast wraz z końcem roku skończy się okres przejściowy zapisany w ustawie i wejdzie w życie niemal "pełny" zakaz handlu. W całym 2020 r. sklepy będą otwarte jedynie w siedem niedziel.

Paweł Jachowski
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
05.09.2024 14:50
Nowe prawo ułatwia grupowe dochodzenie roszczeń przez konsumentów — UOKiK na tropie przedsiębiorców-oszustów
Shutterstock

29 sierpnia 2024 roku weszła w życie nowa ustawa, która ma na celu ułatwienie konsumentom dochodzenia roszczeń w postępowaniach grupowych. Zmiany te dotyczą m.in. sytuacji, w których konsumenci czują się oszukani przez przedsiębiorców – przykładowo w związku z nieudanymi zakupami czy błędnymi informacjami na opakowaniach produktów. Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), wyraził nadzieję, że nowe regulacje przyczynią się do usprawnienia systemu i umożliwią skuteczniejsze egzekwowanie praw wobec nieuczciwych firm.

Postępowania grupowe, zwane również powództwami przedstawicielskimi, mogą być wytaczane przeciwko przedsiębiorcom stosującym praktyki naruszające interesy konsumentów. Dzięki temu zakres spraw, które mogą trafić na wokandę, znacząco się rozszerza. Nowe przepisy obejmują wiele branż – od producentów żywności i kosmetyków, przez przewoźników i firmy świadczące usługi na odległość, po instytucje finansowe, banki, telekomy, ubezpieczycieli czy biura podróży. Oznacza to, że praktycznie każdy konsument, niezależnie od rodzaju zakupionego produktu czy usługi, może być objęty ochroną nowych regulacji.

Ustawa z 24 lipca 2024 roku o dochodzeniu roszczeń grupowych przewiduje również możliwość dochodzenia roszczeń transgranicznych. To istotne rozwiązanie, biorąc pod uwagę rosnącą liczbę konsumentów dokonujących zakupów na terenie całej Unii Europejskiej. Konsumenci nie muszą samodzielnie brać udziału w procesie – ich interesy reprezentuje upoważniony podmiot, na przykład organizacja pozarządowa. Co ważne, minimalna liczba uczestników niezbędnych do złożenia pozwu to jedynie dziesięć osób.

Koszty udziału w postępowaniu grupowym również są ograniczone. Maksymalna opłata wynosi 5 proc. wartości roszczenia, jednak nie więcej niż 1 000 zł w przypadku roszczeń niepieniężnych i 2 000 zł w sprawach o roszczenia pieniężne. Dla niektórych spraw, na przykład tych prowadzonych przez Rzecznika Finansowego, takich kosztów nie będzie w ogóle. UOKiK nadzoruje proces tworzenia rejestru podmiotów upoważnionych do wytaczania powództw grupowych, co ma zapewnić konsumentom wsparcie w skutecznym dochodzeniu swoich praw.

Czytaj także: UOKiK rusza z postępowaniami ws. zatorów płatniczych. Na liście m.in. Delpharm i Teva Pharmaceuticals i DOZ

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
28.08.2024 14:32
Marta Wiąckowska, Kosmetyczni: Zatrzymajmy niekorzystne regulacje składnikowe, które mogą osłabić branżę kosmetyczną
Marta Wiąckowska, senior scientific & regulatory affairs manager Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznegofot. Marcin Kontraktewicz

Wpływ regulacji składnikowych na branżę kosmetyczną jest oczywisty. Zmiany mogą doprowadzić do zahamowania innowacyjności i konkurencyjności polskich firm kosmetycznych. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego przygotowuje materiał do rozmów z administracją krajową i unijną, które mają temu zapobiec. Jeszcze można wypełnić ankietę i włączyć swój głos do tej dyskusji - zachęca Marta Wiąckowska, senior scientific & regulatory affairs manager Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

W ostatnich latach tempo zmian regulacyjnych dotyczących składników w branży kosmetycznej znacząco przyspieszyło, co często określamy w naszej organizacji mianem „regulacyjnego tsunami”. Wprowadzenie Zielonego Ładu i Strategii Chemicznej na rzecz Zrównoważania (CSS), będącej jednym z jego kluczowych filarów, spowodowało gwałtowny wzrost liczby regulacji dotyczących składników kosmetycznych. Nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa, stosowania i oznakowania składników są wprowadzane w coraz krótszych odstępach czasu, co stawia przed producentami ogromne wyzwania. Przedsiębiorstwa nie tylko muszą śledzić coraz bardziej złożone przepisy, ale również dostosowywać swoje produkty do zmieniających się regulacji. Obejmuje to m.in. zakazy i ograniczenia dotyczące stosowania poszczególnych składników, a także dodatkowe wymagania dotyczące oznakowania.

Nasilenie regulacji powoduje konieczność licznych reformulacji produktów, które muszą być jednocześnie prowadzone przez laboratoria R&D. Firmy są zmuszone do wymiany w recepturze kilku składników jednocześnie, co jest szczególnie trudne, gdy terminy przejściowe dla regulacji składników się pokrywają, a zamienniki są często niedostępne. To wszystko stanowi ogromne obciążenie ekonomiczno-kadrowe dla przedsiębiorstw i hamuje przy tym ich innowacyjność i kreatywność.

Dostrzegamy pilną potrzebę dialogu z władzami na szczeblu krajowym i unijnym. Szybkość i skala zmian wymagają współpracy z organami regulacyjnymi, aby zapewnić, że wprowadzane przepisy będą nie tylko skutecznie chronić konsumentów, lecz także wykonalne dla przemysłu. Uważamy, że przeprowadzenie kompleksowej oceny wpływu tych regulacji na nasz sektor, zwłaszcza na małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), jest niezbędne. Taka analiza pozwoli nam lepiej zrozumieć główne wyzwania, z jakimi mierzy się obecnie branża, a także przygotować odpowiednie materiały do rozmów z administracją krajową i unijną, zarówno teraz, jak i w przyszłości.

Planujemy dialog z kluczowymi podmiotami, z władzami krajowymi i na szczeblu UE. Z pierwszych rozmów wynika, że istnieje otwartość na te dyskusje. Konieczne jest jednak pogłębianie tego dialogu, które zapewni odpowiednią reprezentację interesów branży kosmetycznej i zagwarantuje, że przepisy będą tworzone w sposób zrównoważony i uwzględniający realia rynkowe.

W tym celu zaprosiliśmy firmy branży kosmetycznej w Polsce do udziału w ankiecie przygotowanej w ramach prac specjalnie powołanej grupy zadaniowej związku. Chcemy zebrać dane niezbędne do przygotowania merytorycznych rozmów z administracją krajową i unijną. Jesteśmy na finiszu zbierania danych od firm. Wkrótce będą dostępne pierwsze zestawienia i wnioski.

Osoby, które chciałby jeszcze przyłączyć się do badania proszę o kontakt: [email protected]

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
07. wrzesień 2024 19:56