StoryEditor
Prawo
05.06.2020 00:00

Przedstawiciele handlowi mogą wrócić do aptek!

Przedstawiciele handlowi firm nie mogli odwiedzać aptek. Takie zarządzenie wydała Naczelna Rada Aptekarska. Jednak na wniosek Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, który wystąpił w imieniu branży, NRA zweryfikowała swoje stanowisko. Przedstawiciele handlowi mogą pracować, stosując się do przygotowanych wytycznych. 

O wątpliwościach aptekarzy dotyczących powrotu przedstawicieli do aptek oraz stanowisku Naczelnej Rady Aptekarskiej pisaliśmy już wcześniej TUTAJ.

"11 maja Naczelna Rada Aptekarska wydała rekomendację o zakazie wizyt przedstawicieli handlowych w aptekach. Dzięki natychmiastowej reakcji Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, na ostatnim nadzwyczajnym posiedzeniu 2 czerwca NRA uchyliła stanowisko o zakazie i jednocześnie zdecydowała o wydaniu nowej, złagodzonej rekomendacji w tej sprawie. Nowe stanowisko wznawia możliwość wizyt pod warunkiem zachowania środków ostrożności. 

Zaoferowaliśmy Radzie wsparcie w postaci naszych wytycznych, które pomogą zapewnić bezpieczeństwo przedstawicieli handlowych i aptekarzy podczas wizyt. Wytyczne Związku zostały bardzo wysoko ocenione i dobrze przyjęte. Na ich podstawie NRA zdecydowała o wycofaniu zakazu i przekaże je do wiadomości okręgowych izb aptekarskich " - poinformował PZPK w komunikacie.

Oto procedura i przebieg wizyty przedstawiciela handlowego w aptece:

Przedstawiciele:
1. Zobowiązani są do wcześniejszego umawiania wizyt w aptekach za pomocą środków zdalnych
2. Jeśli posiadają jakiekolwiek objawy choroby nie mogą odwiedzać aptek i powinni odwołać wizytę
3. Odwiedzając apteki powinni nosić osłony zakrywające usta i nos np. maseczki i/lub przyłbice
4. Po wejściu do apteki dezynfekują ręce
5. Przed rozpoczęciem wizyty mogą zostać poddani weryfikacji temperatury termometrem
bezdotykowym przez personel apteki
6. Proszeni są przez personel apteki o wypełnienie oświadczenia stanu zdrowia (załącznik 1) o:
• braku występowania objawów chorobowych u pracownika,
• braku kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe,
• braku kontaktu z osobą, która była narażona na kontakt z osobą zakażoną,
• braku kontaktu z osobą przebywającą w kwarantannie nakazanej przez odpowiednie służby
Zbieranie i przechowywanie deklaracji stanu zdrowia musi być zgodne z RODO
7. Jeśli chcą zorganizować dłuższe szkolenia z oferty produktowej dla pracowników aptek zaleca się ich
prowadzenie w formie zdalnej
8. Jeśli posiadają, którekolwiek z poniższych objawów:
• katar,
• kaszel,
• duszność i kłopoty z oddychaniem,
• stan podgorączkowy (temperatura ciała pomiędzy 37°C a 38°C),
• gorączkę (temperatura ciała powyżej 38°C)
• objawy przeziębieniowe,
• bóle mięśni i ogólne zmęczenie,
• utrata zmysłu węchu i smaku
nie mogą stawić się na umówione spotkanie i są zobowiązani do jego odwołania.
9. W przypadku potwierdzenia u przedstawiciela handlowego zakażenia koronawirusem, jest on i/lub
jego pracodawca zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie wszystkich odwiedzonych w
przeciągu ostatnich 14 dni jego pracy aptek
10. Zobowiązani są do przechowywania informacji o odwiedzanych przez siebie aptekach przez okres 30
dni
11. Czas wizyty powinien być ograniczony do 20 min
12. Liczba osób biorących udział w spotkaniu powinna być ograniczona do niezbędnego minimum.
Spotkania wymagające udziału większej liczby osób należy przeprowadzić zdalnie 

Wytyczne w pełnym brzmieniu można pobrać TUTAJ 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
16.12.2025 07:16
USA: ława przysięgłych zasądziła 40 mln USD od Johnson & Johnson w sprawie talku
W odpowiedzi na narastające ryzyko prawne J&J wycofało w 2020 roku puder na bazie talku z rynku amerykańskiego, a następnie globalnegoShutterstock

Ława przysięgłych w Kalifornii nakazała firmie Johnson & Johnson wypłatę 40 mln dolarów odszkodowania w kolejnym procesie dotyczącym produktów na bazie talku. Wyrok zapadł w Sądzie Najwyższym w Los Angeles i dotyczy dwóch kobiet, które twierdziły, że wieloletnie stosowanie pudru dla niemowląt J&J doprowadziło u nich do rozwoju raka jajnika.

Zgodnie z decyzją kaliformijskiego sądu Monica Kent otrzyma 18 mln dolarów, natomiast Deborah Schultz wraz z mężem – 22 mln dolarów. Ława przysięgłych uznała, że Johnson & Johnson miało wiedzę o potencjalnych zagrożeniach związanych z talkiem już od kilkudziesięciu lat, jednak nie informowało o nich konsumentów.

U Kent nowotwór zdiagnozowano w 2014 roku, a u Schultz w 2018 roku. Obie kobiety zeznały, że przez ponad 40 lat regularnie stosowały puder dla niemowląt firmy. Leczenie obejmowało rozległe operacje chirurgiczne oraz liczne cykle chemioterapii.

Johnson & Johnson zapowiedziało natychmiastowe złożenie apelacji. Erik Haas, wiceprezes ds. sporów sądowych koncernu, podkreślił, że firma konsekwentnie kwestionuje niekorzystne wyroki i spodziewa się ich uchylenia. Przedstawiciele J&J utrzymują, że nie istnieją wiarygodne dowody naukowe potwierdzające związek między talkiem a rakiem jajnika.

image

Azbestowa saga przenosi się na Wyspy Brytyjskie; 3000 osób pozywa Johnson & Johnson

Spory dotyczące talku od lat stanowią jedno z największych wyzwań prawnych Johnson & Johnson w USA i poza ich granicami. Koncern mierzy się obecnie z ponad 67 tys. pozwów, głównie w Stanach Zjednoczonych, dotyczących rzekomego związku talku z rakiem jajnika oraz międzybłoniakiem. W przeszłości zapadały zarówno wyroki korzystne dla spółki, jak i wielomiliardowe zasądzenia odszkodowań, z których część była później redukowana na etapie apelacji.

W odpowiedzi na narastające ryzyko prawne J&J wycofało w 2020 roku puder na bazie talku z rynku amerykańskiego, a następnie globalnego. Firma podejmowała również próby rozwiązania sporów poprzez restrukturyzację i postępowania upadłościowe, jednak dotychczas były one odrzucane przez sądy federalne.

Eksperci wskazują, że najnowszy wyrok może mieć istotne znaczenie dla dalszych postępowań oraz strategii zarządzania ryzykiem prawnym w globalnym sektorze farmaceutyczno-kosmetycznym.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
15.12.2025 12:46
„Ingredients”, czyli KE prostuje ujednolicenie oznaczania składników
We wszystkich pięciu wersjach językowych krajowe odpowiedniki słowa „składniki” zostały zastąpione angielskim terminem „Ingredients”Shutterstock

Na początku października 2025 roku Komisja Europejska opublikowała sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, które ma istotne znaczenie dla producentów i dystrybutorów kosmetyków w UE. Sprostowanie ogłoszono w pięciu wersjach językowych i dotyczy ono ujednolicenia zasad oznakowania listy składników na etykietach produktów kosmetycznych.

Lista składników jako element obowiązkowego oznakowania

Artykuł 19 rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 określa wymagania dotyczące oznakowania produktów kosmetycznych wprowadzanych do obrotu na terenie Unii Europejskiej. Zgodnie z jego treścią, na opakowaniu produktu muszą znaleźć się m.in.:

  • dane osoby odpowiedzialnej,
  • kraj pochodzenia w przypadku produktów importowanych,
  • nominalna zawartość,
  • data minimalnej trwałości lub okres po otwarciu,
  • numer partii umożliwiający identyfikację,
  • funkcja kosmetyku (jeżeli nie wynika ona jednoznacznie z prezentacji),
  • szczególne środki ostrożności dotyczące stosowania.

Ważnym elementem oznakowania jest lista składników, poprzedzona nagłówkiem „Ingredients”, sporządzona według nazewnictwa INCI i w malejącej kolejności według masy w momencie ich dodawania w trakcie recepturowania czy produkcji. Wyjątek stanowią składniki występujące w stężeniu poniżej 1 proc. oraz barwniki, które mogą być wymienione w dowolnej kolejności, po pozostałych składnikach.

Artykuł 19 doprecyzuje również wymagania językowe, wskazując, że część informacji musi być podana w języku urzędowym państwa członkowskiego, w którym kosmetyk jest udostępniany konsumentowi.

Rozbieżność w oznakowaniu listy składników na rynku Unii Europejskiej

Na półkach sklepowych nadal obserwuje się rozbieżności związane ze sposobem prezentowania listy składników produktów kosmetycznych.  W celu ujednolicenia zasad oznakowania listy składników na etykietach kosmetyków we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej Komisja Europejska opublikowała sprostowanie do rozporządzenia kosmetycznego (WE) nr 1223/2009 w pięciu wersjach językowych: francuskiej, greckiej, chorwackiej, portugalskiej oraz rumuńskiej.

Sprostowanie dotyczy punktu (g) ust. 1 art. 19 rozporządzenia kosmetycznego, który określa sposób prezentowania listy składników na etykiecie produktu. We wszystkich pięciu wersjach językowych krajowe odpowiedniki słowa „składniki” zostały zastąpione angielskim terminem „Ingredients”. Dokument zawierający sprostowanie w wersjach: francuskiej, greckiej, chorwackiej, portugalskiej i rumuńskiej jest dostępny stronie internetowej Komisji Europejskiej,

Harmonizacja etykietowania jako krok w stronę jednolitego rynku UE

Opublikowane sprostowanie do rozporządzenia kosmetycznego (WE) nr 1223/2009, mimo że na pierwszy rzut oka wydaje się być zmianą zaledwie kosmetyczną to niesie ze sobą istotne znaczenie praktyczne dla branży kosmetycznej. 

image

Produkty Borderline – z nową wersją przewodnika KE

Ujednolicenie nagłówka listy składników poprzez zastosowanie angielskiego terminu „Ingredients” we wszystkich wersjach językowych eliminuje wątpliwości interpretacyjne dotyczące prawidłowego oznakowania produktów i wzmacnia spójność rynku wewnętrznego UE. Dla producentów i importerów oznacza to większą pewność prawną, łatwiejsze projektowanie etykiet na rynki wielonarodowe oraz ograniczenie ryzyka zakwestionowania oznakowania przez organy nadzorcze w poszczególnych państwach członkowskich. 

Z kolei dla konsumentów zmiana ta przekłada się na większą przejrzystość informacji i łatwiejsze porównywanie składów kosmetyków, niezależnie od kraju zakupu. W efekcie sprostowanie wspiera zarówno harmonizację przepisów, jak i praktyczne funkcjonowanie branży kosmetycznej na jednolitym rynku europejskim.

Aleksandra Kondrusik

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. grudzień 2025 16:37