StoryEditor
Prawo
08.01.2021 00:00

Przeniesienie apteki może nie być możliwe

Konieczność przeniesienia apteki w inne miejsce wiąże się z obowiązkiem ponownego wystąpienia o zezwolenie na prowadzenie apteki. A to, biorąc pod uwagę ustawę zwaną Apteką dla aptekarza, może okazać się końcem placówki, jeśli jej właściciel nie jest farmaceutą lub ma więcej niż pięć aptek.

Jasno w tej sprawie wypowiedział się Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, zapytany przez spółkę prowadzącą aptekę, której właściciel lokalu wypowiedział umowę. Pytanie dotyczyło tego, czy po przeniesieniu apteki i dokonaniu odbioru przez organy inspekcji sanitarnej wystarczy wystąpić z wnioskiem o zmianę dotychczasowego zezwolenia na prowadzenie apteki, czy trzeba wystąpić o nowe. Jej właściciel w swoim piśmie zastrzegł, że wybierając nową lokalizację, wziął pod uwagę to, by w promieniu tysiąca metrów nie było żadnej innej apteki, dzięki czemu spełniony będzie wymóg geograficzny zawarty w przepisach ustawy.  

Śląski WIF analizując przedstawiony przez spółkę przyszły stan faktyczny uznał, że w tej sytuacji nie jest możliwa zmiana zezwolenia.

Organ stoi na stanowisku, że zezwolenie na prowadzenie apteki wydawane jest na konkretną lokalizację i pomieszczenia, a więc w razie zamiaru przeniesienia działalności apteki do innych pomieszczeń znajdujących się w nowej [lokalizacji] przedsiębiorca powinien wystąpić o udzielenie nowego zezwolenia na prowadzenie apteki. Przy zmianie adresu apteki uwzględnia się obowiązujące w czasie dokonywania zmian przepisy prawa – czytamy w interpretacji WIF.

To niestety może rodzić problemy, i tak jest właśnie w tym konkretnym, rozpatrywanym przez WIF, przypadku. Spółka prosząca o interpretacje przepisów z dniem wejścia w życie Apteki dla aptekarza utraciła bowiem możliwość uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki. Nie spełniania bowiem wymogów określonych w art. 99 ust. 4 Prawa farmaceutycznego. W rezultacie zdaniem organu to nie tylko uniemożliwia otrzymanie nowego zezwolenia na prowadzenie apteki, ale także dokonywanie jakichkolwiek zmian w posiadanych już zezwoleniach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
27.11.2025 15:33
Wykrycie Salmonelli w suplemencie Oleofarm. Producent wycofuje partię z rynku
Państwowa Inspekcja Sanitarna

Podczas kontroli urzędowej przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Sanitarnej stwierdzono obecność bakterii Salmonella spp. w jednej z pięciu przebadanych próbek suplementu diety „Błonnik”. Wynik ten oznacza, że 20 proc. próbek z badanej partii wykazało zanieczyszczenie, co stanowi istotne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Spożycie preparatu skażonego pałeczkami Salmonella może prowadzić do zatrucia pokarmowego.

image
Państwowa Inspekcja Sanitarna
Zastrzeżenia dotyczą produktu „Błonnik 350 g” o numerze partii 240384 i dacie minimalnej trwałości 03.2026. Suplement został wyprodukowany przez firmę Oleofarm Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Mokronoskiej 8 we Wrocławiu. To właśnie w tej konkretnie wskazanej partii wykryto zanieczyszczenie mikrobiologiczne.

Po otrzymaniu informacji o wykryciu zagrożenia przedsiębiorca niezwłocznie rozpoczął procedurę wycofywania kwestionowanej partii z obrotu. Producent prowadzi również wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, którego celem jest ustalenie źródła skażenia i ocena, na jakim etapie mogło dojść do zanieczyszczenia produktu.

Równolegle proces wycofywania partii numer 240384 jest nadzorowany przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, które monitorują realizację działań naprawczych i kontrolnych. Inspekcja zapewnia, że działania te mają na celu ograniczenie ryzyka dla konsumentów i zapewnienie bezpieczeństwa produktów dostępnych na rynku.

W komunikacie skierowanym do konsumentów podkreśla się jednoznacznie, że nie należy spożywać produktu pochodzącego z partii 240384. Osoby, które zakupiły suplement „Błonnik 350 g” o dacie minimalnej trwałości 03.2026, powinny zaprzestać jego używania i skontaktować się ze sklepem w celu jego zwrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
27.11.2025 12:29
Anglia zakaże sprzedaży chusteczek nawilżanych z plastikiem od 2027 roku
Mokre chusteczki, choć wygodne, powodują kosztujące setki tysięcy funtów straty.維基小霸王, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił, że od początku 2027 roku w Anglii wejdzie w życie zakaz sprzedaży i dystrybucji chusteczek nawilżanych zawierających plastik. Według komunikatu ministerstwa środowiska z 18 listopada rozwiązanie to ma poprawić czystość rzek, jezior i plaż, a także lepiej chronić lokalną faunę. Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnące obawy opinii publicznej dotyczące zanieczyszczeń wodnych oraz stanu krajowej infrastruktury kanalizacyjnej.

Skala problemu jest znacząca. Dane Defra Beach Litter Monitoring pokazują, że w latach 2015–2020 na każdych 100 metrach monitorowanych plaż w Wielkiej Brytanii znajdowano średnio 20 wyrzuconych chusteczek nawilżanych. Jednocześnie badania UK Water Industry Research wskazują, że odpowiadają one za aż 94 proc. zatorów w kanalizacji, w tym tzw. „fatbergów”, których usuwanie kosztuje przedsiębiorstwa wodociągowe około 200 mln funtów rocznie. Największym problemem są chusteczki zawierające plastik, ponieważ nie ulegają łatwo rozpadowi.

Eksperci podkreślają, że to właśnie dodatek tworzyw sztucznych zwiększa wytrzymałość chusteczek i powoduje ich trwałe zaleganie w systemach kanalizacyjnych. Jak zaznacza Stephanie Cawley z Severn Trent, do toalety powinny trafiać wyłącznie trzy „P”: pee, poo and paper. Odpady takie jak chusteczki – także te bez plastiku – powinny być wyrzucane do kosza. W 2023 roku sieć Boots jako jeden z pierwszych detalistów w Wielkiej Brytanii dobrowolnie usunęła ze sprzedaży wszystkie chusteczki z plastikiem.

Wprowadzane w Anglii przepisy przewidują pewne wyjątki, m.in. dla zastosowań medycznych. Zarejestrowane apteki będą mogły sprzedawać chusteczki zawierające plastik pod warunkiem, że nie będą one prezentowane klientom w sposób widoczny ani reklamowane. Jednocześnie nadal dozwolona będzie ich produkcja oraz eksport, choć rząd sygnalizuje możliwość wprowadzenia dodatkowego zakazu produkcji po wejściu regulacji w życie. Władze prowadzą także działania na rzecz usunięcia określenia „flushable” z opakowań wszystkich chusteczek, aby ograniczyć mylne praktyki konsumenckie.

Nowe przepisy obejmują wyłącznie Anglię. Walia wprowadziła już zakaz sprzedaży chusteczek z plastikiem, a Szkocja oraz Irlandia Północna planują wdrożenie podobnych rozwiązań do końca bieżącego roku. Według ministry środowiska Emmy Reynolds „każda chusteczka spłukana w toalecie zwiększa ryzyko zatorów, zanieczyszczeń i wyższych rachunków domowych”. Rząd podkreśla, że kluczowe znaczenie ma zmiana nawyków konsumentów – i prosty komunikat: chusteczki należy wyrzucać do kosza, a nie do toalety.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2025 00:02