StoryEditor
Prawo
08.01.2021 00:00

Przeniesienie apteki może nie być możliwe

Konieczność przeniesienia apteki w inne miejsce wiąże się z obowiązkiem ponownego wystąpienia o zezwolenie na prowadzenie apteki. A to, biorąc pod uwagę ustawę zwaną Apteką dla aptekarza, może okazać się końcem placówki, jeśli jej właściciel nie jest farmaceutą lub ma więcej niż pięć aptek.

Jasno w tej sprawie wypowiedział się Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, zapytany przez spółkę prowadzącą aptekę, której właściciel lokalu wypowiedział umowę. Pytanie dotyczyło tego, czy po przeniesieniu apteki i dokonaniu odbioru przez organy inspekcji sanitarnej wystarczy wystąpić z wnioskiem o zmianę dotychczasowego zezwolenia na prowadzenie apteki, czy trzeba wystąpić o nowe. Jej właściciel w swoim piśmie zastrzegł, że wybierając nową lokalizację, wziął pod uwagę to, by w promieniu tysiąca metrów nie było żadnej innej apteki, dzięki czemu spełniony będzie wymóg geograficzny zawarty w przepisach ustawy.  

Śląski WIF analizując przedstawiony przez spółkę przyszły stan faktyczny uznał, że w tej sytuacji nie jest możliwa zmiana zezwolenia.

Organ stoi na stanowisku, że zezwolenie na prowadzenie apteki wydawane jest na konkretną lokalizację i pomieszczenia, a więc w razie zamiaru przeniesienia działalności apteki do innych pomieszczeń znajdujących się w nowej [lokalizacji] przedsiębiorca powinien wystąpić o udzielenie nowego zezwolenia na prowadzenie apteki. Przy zmianie adresu apteki uwzględnia się obowiązujące w czasie dokonywania zmian przepisy prawa – czytamy w interpretacji WIF.

To niestety może rodzić problemy, i tak jest właśnie w tym konkretnym, rozpatrywanym przez WIF, przypadku. Spółka prosząca o interpretacje przepisów z dniem wejścia w życie Apteki dla aptekarza utraciła bowiem możliwość uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki. Nie spełniania bowiem wymogów określonych w art. 99 ust. 4 Prawa farmaceutycznego. W rezultacie zdaniem organu to nie tylko uniemożliwia otrzymanie nowego zezwolenia na prowadzenie apteki, ale także dokonywanie jakichkolwiek zmian w posiadanych już zezwoleniach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 18:44