StoryEditor
Prawo
20.07.2018 00:00

Reklama szamponu nie narusza norm kodeksu etyki

Komisja Etyki Reklamy (KER) odpowiedziała na kolejną skargę dotyczącą produktów kosmetycznych. Tym razem sprawa dotyczyła producenta szamponu i serum marki Skrzypovita.

Do KER wpłynęła skarga na producenta szamponu i serum marki Skrzypovita o wprowadzanie konsumentów w błąd, gdyż w reklamie fryzjer przekonuje klientki, że kosmetyki tej marki są naturalne i zapobiegają wypadaniu włosów.

W ocenie skarżącego, „w reklamie fryzjer stylista mówi, że klientki jej się pytają, co zrobić żeby włosy były zdrowe i nie wypadały i styliska mówi w reklamie, że najlepsza jest odpowiednia pielęgnacja kosmetykami, najlepiej naturalnymi i wtedy poleca skrzypovite. Ta reklama może wprowadzać w błąd - fryzjer mówi, że kosmetyki skrzypovita są naturalne, a nie są! (pisownia oryginalna)”– napisano w piśmie do KER.

Przedstawiciel producenta Skrzypovity w odpowiedzi na skargę zaprzeczył wszystkim zarzutom sformułowanym w skardze konsumenckiej.

„Reklama telewizyjna szamponu i serum Skrzypovita PRO przedstawiająca fryzjerkę stylistkę, która poleca dla właściwej pielęgnacji wypadających włosów kosmetyki naturalne, nie wprowadza konsumenta w błąd, jak również nie wykorzystuje braku wiedzy i doświadczenia odbiorcy. Odnosząc się do zarzutu, że reklamowany produkt nie jest produktem naturalnym - po analizie składu produktów należy stwierdzić, że jest to daleko idąca nadinterpretacja przyjęta bezkrytycznie przez skarżącą stronę, która prawdopodobnie nie sprawdziła składu szamponu i serum Skrzypovita PRO”.

Zespół orzekający KER nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy. Nie dopatrzył się także treści nadużywających zaufania odbiorców lub wykorzystujących ich brak doświadczenia lub wiedzy, ani treści wprowadzających odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanych produktów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
09.09.2025 08:18
SCCS oceni bezpieczeństwo stosowania heliotropiny
W perfumerii heliotrop jest ceniony przede wszystkim za swoją zdolność do dodawania głębi i ciepła kompozycjom zapachowym. Charakteryzuje go słodki, lekko pudrowy zapach z nutami wanilii i migdałów wirestock

Komisja Europejska zwróciła się do Komitetu ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS) z wnioskiem o przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa stosowania substancji chemicznej Heliotropine (Numer CAS: 120-57-0, Numer EC: 204-409-7). Substancja ta planowana jest do wykorzystania jako składnik kompozycji zapachowych, przy czym przewidziane jest jej stosowanie w maksymalnym stężeniu do 1,8 proc., wyłącznie w produktach przeznaczonych dla osób dorosłych.

Mandat KE w tej sprawie został zatwierdzony przez Komitet SCCS podczas posiedzenia plenarnego, które odbyło się 26 czerwca 2025 roku. Dokumentacja związana z niniejszym mandatem jest dostępna na oficjalnej  stronie internetowej Komitetu SCCS, co pozwala zainteresowanym stronom oraz ekspertom na zapoznanie się z pełnym zakresem wniosku oraz przedstawionymi danymi naukowymi.

Działanie Komisji Europejskiej wynika z wcześniejszej opinii, opublikowanej 17 września 2024 r. przez Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC), w której substancja Heliotropine została sklasyfikowana jako toksyczna dla rozrodczości w kategorii Repr. 1B. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, substancje sklasyfikowane jako CMR kategorii 1A lub 1B, zgodnie z częścią 3 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 (CLP), co do zasady nie mogą być wykorzystywane w produktach kosmetycznych, z uwagi na ryzyko dla zdrowia konsumentów. Istnieje jednak możliwość zastosowania takich substancji w drodze wyjątku, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów bezpieczeństwa.

Złożenie mandatu przez KE w odniesieniu do Heliotropine stanowi część procedury derogacyjnej, uregulowanej w art. 15 ust. 2 lit. d Rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009/WE. Procedura ta umożliwi dalsze stosowanie substancji zaklasyfikowanych jako CMR w produktach kosmetycznych, ale wyłącznie po wykazaniu ich bezpieczeństwa dla konsumentów przez Komitet SCCS. 

Pozytywne rozpatrzenie mandatu przez SCCS jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia Heliotropine do użycia w produktach kosmetycznych, nawet przy zachowaniu ograniczonego stężenia w produktach przeznaczonych wyłącznie dla osób dorosłych.

Mandat SCCS – cele i obszary oceny

Zakres zadań, które zostały objęte mandatem SCCS, obejmują trzy poniższe aspekty:

Ocena bezpieczeństwa Heliotropine w kompozycjach zapachowych dla dorosłych 

Komitet SCCS ma określić, czy w świetle przedstawionych danych oraz biorąc pod uwagę możliwą klasyfikację jako substancji reprotoksycznej kategorii 1B (zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 - rozporządzenie CLP) oraz warunku określonego w art. 15 ust. 2 lit. d rozporządzenia (WE) nr 1223/2009, uważa heliotropinę za bezpieczną, gdy jest stosowana jako składnik w kompozycji zapachowych wyłącznie dla dorosłych, w stężeniu do 1,8 proc.

Określenie maksymalnego bezpiecznego stężenia 

Jeżeli SCCS uzna, że proponowane stężenie 1,8 proc. nie jest bezpieczne, Komitet powinien wskazać jakie stężenie Heliotropine mogłoby być do zastosowania w produktach kosmetycznych bez ryzyka dla konsumentów

Identyfikacja dodatkowych zastrzeżeń naukowych 

Komitet SCCS ma również wskazać wszelkie inne potencjalne zagrożenia bezpieczeństwa związane ze stosowaniem heliotropiny w produktach kosmetycznych, w tym również możliwe działanie toksykologiczne, narażenie inhalacyjne czy interakcji z innymi surowcami kosmetycznymi.

Wstępna publikacja opinii SCCS dotycząca niniejszego mandatu przewidziana jest na koniec marca 2026 roku. Opinia ta będzie stanowiła podstawę dla Komisji Europejskiej do podjęcia decyzji, czy Heliotropine będzie mogła być dalej stosowana w produktach kosmetycznych.

Heliotropina: właściwości i zastosowanie w produktach kosmetycznych

Heliotropina (Numer CAS: 120-57-0, Numer EC: 204-409-7), znana również piperonal, jest aromatycznym związkiem powszechnie wykorzystywanym w przemyśle kosmetycznym i perfumeryjnym. Charakteryzuje się przyjemnym kwiatowo-słodkim zapachem, który sprawia, że jest cenionym składnikiem kompozycji zapachowych. Naturalnie występuje w niektórych olejkach eterycznych, jednak ze względów ekonomicznych i technologicznych częściej wytwarza się ją syntetycznie. 

Heliotropina:

znajduje szerokie zastosowanie w perfumach, balsamach, kremach, żelach pod prysznic oraz dezodorantach. W recepturach kosmetycznych nie tylko nadaje przyjemny zapach produktom, ale także pełni funckję fiksatywu, co oznacza, że pomaga stabilizować oraz przedłużać trwałość innych nut zapachowych. Dodatkowo, działa jako substancja maskująca, neutralizuje niepożądany zapach innych surowców, tym samym końcowy produkt uzyskuje przyjemniejszy aromat.

Jak decyzje Komitetu SCCS mogą zmienić rynek kosmetyczny?

Ocena bezpieczeństwa heliotropiny przeprowadzona przez Komitetu ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS) ma istotne konsekwencje dla całej branży. Jeśli substancja zostanie uznana przez Komitet za potencjalnie szkodliwą, jej stosowanie w kosmetykach mogłoby zostać całkowicie zakazane lub znacząco ograniczone. Dla producentów oznaczałoby to konieczność dostosowania receptur oraz znalezienia alternatywnych substancji zapachowych.

Takie zmiany wiązałyby się z wyzwaniami logistycznymi, finansowymi i marketingowymi, a także wymagałyby szybkiej reakcji na zmieniające się wymagania legislacyjne oraz  oczekiwania konsumentów w zakresie bezpieczeństwa produktów. 

Również ważne są konsekwencje dla użytkowników końcowych, czyli konsumentów produktów kosmetycznych. Opinie SCCS wpływają na poziom bezpieczeństwa dostępnych na rynku produktów, a także mogą wzmacniać znaczenia trendu Clean Beauty, w którym konsumenci oczekują kosmetyków opartych na,,czystych” i bezpiecznych surowcach. Szczególne znaczenie ocena Komitetu SCCS może mieć dla rynku perfumeryjnego, ze względu na obecność heliotropiny w wielu popularnych wodach toaletowych oraz perfumowanych. 

Zmiana w regulacjach lub ograniczenie tej substancji mogłoby skutkować modyfikacją profili zapachowych w znanych produktach, co bezpośrednio wpłynęłoby na  identyfikację marek kosmetycznych przez konsumentów.

W praktyce opinia SCCS może stać się ważnym punktem odniesienia dla przyszłych decyzji zarówno regulatorów, jak i producentów kosmetyków. Dla branży perfumeryjnej oraz producentów pozostałych produktów kosmetycznych oznacza to konieczność monitorowania oceny oraz przeanalizowanie możliwych skutków dla receptur oraz strategii marketingowych, a także przygotowanie się na możliwe zmiany w  łańcuchu dostaw. 

Aleksandra Kondrusik 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
08.09.2025 13:35
Colgate-Palmolive zawiera ugodę na 332 milionów dolarów — o co poszło?
Colgate-Palmolive Company ma w portfolio między innymi Speedstick, Fabuloso i Protex.Shutterstock

Colgate-Palmolive zgodził się na wypłatę 332 milionów dolarów w ramach ugody zbiorowej dotyczącej rzekomych błędów w naliczaniu świadczeń emerytalnych. Sprawa dotyczy ponad 1 100 pracowników i została złożona w federalnym sądzie na Manhattanie. Ostatecznie ugoda obejmie 1 177 osób, a po odliczeniu kosztów prawnych do uczestników trafi ok. 232,7 milionów dolarów.

Podłożem sporu była zmiana z 1989 r., kiedy Colgate przekształcił swój plan emerytalny w strukturę tzw. cash balance. W kolejnych latach, przy wypłatach jednorazowych świadczeń, miało dochodzić do błędów w obliczeniach. Powodowie i powódki argumentowali, że nawet po poprawkach wprowadzonych w 2005 r. nieprawidłowości wciąż występowały, co doprowadziło do wieloletnich roszczeń wobec spółki.

Postępowania sądowe w tej sprawie toczyły się od 2007 r., a najnowszy pozew został złożony w 2016 r. Choć Colgate zaprzeczał jakimkolwiek nadużyciom, firma zdecydowała się na ugodę, aby ograniczyć dalsze koszty prawne i ryzyka finansowe. Środki na rozliczenie zostały zabezpieczone już w latach 2023 i 2025.

Ugoda podkreśla ryzyka finansowe i prawne związane z konwersją planów emerytalnych, szczególnie w przypadku dużych międzynarodowych korporacji. Dla Colgate oznacza to zamknięcie wieloletniego sporu, który ciążył na raportach finansowych oraz relacjach z pracownikami przez blisko cztery dekady.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. wrzesień 2025 19:27