StoryEditor
Prawo
23.07.2019 00:00

Rynek kosmetyczny w Rosji - jakie wymagania muszą spełniać kosmetyki?

Rosja reprezentuje 4 proc. światowego rynku kosmetyków. Jest czwartym co do wielkości rynkiem w Europie (po Niemczech, Francji i UK) a według konsumpcji kosmetyków na mieszkańca zajmuje 6. miejsce - podaje Reed Exhibitions Russia. Jakie wymagania muszą spełnić kosmetyki, które trafią na rosyjski rynek?

Rosyjski rynek kosmetyczny jest jednym z większych rynków kosmetycznych na świecie. Rosja jest jednak również znana z dość uciążliwych przepisów, więc poznanie rosyjskiego prawodawstwa dotyczącego kosmetyków i wymogów regulacyjnych jest istotną częścią przygotowania się do wejścia na ten rynek.

Obecne przepisy dotyczące kosmetyków stosowane w Rosji weszły w życie w 2012 roku i noszą nazwę technicznego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów kosmetycznych (CU TR 009/2011).

Te akty prawne są jednak stosowane nie tylko w Rosji, ale także w innych krajach należących do tzw. Unii Celnej: Białorusi, Armenii, Kazachstanu i Kirgistanu. 

Definicja produktów kosmetycznych w Rosji jest taka sama jak definicja produktów kosmetycznych w UE. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ jednym z celów prawodawstwa było również ściślejsze dostosowanie do prawodawstwa UE. Dlatego niektóre części rozporządzenia technicznego są bardzo podobne do poprzedniej unijnej dyrektywy kosmetycznej i obecnego rozporządzenia UE w sprawie kosmetyków 1223/2009.

Podobnie jak w UE, produkty kosmetyczne sprzedawane w Rosji muszą posiadać upoważnionego przedstawiciela z Unii Celnej, którego rola jest podobna do roli osoby odpowiedzialnej w UE. Kolejne podobieństwo do rozporządzenia UE w sprawie kosmetyków można znaleźć w załącznikach do rozporządzenia technicznego, które wymieniają substancje zabronione, substancje ograniczone, dozwolone filtry UV, konserwanty i barwniki. 

Listy te jednak nie są takie same jak wykazy w załącznikach do rozporządzenia UE. Ponadto większość informacji na etykietach musi być w języku rosyjskim, a produkty zgodne z przepisami technicznymi muszą nosić znak EAC. Wymagania, jakie muszą spełnić kosmetyki zgodnie z rosyjskimi przepisami  zależą to od tego, czy produkt zostanie sklasyfikowany jako ryzyko niższe czy wyższe.

Duża część zgodności z przepisami technicznymi jest uzyskiwana poprzez przetestowanie produktów w jednym z akredytowanych laboratoriów badawczych w Unii Celnej. Testy zależą od rodzaju produktu, ale ogólnie testy obejmują: skład produktu, parametry fizyczne i chemiczne, parametry mikrobiologiczne, zawartość pierwiastków toksycznych, dane toksyczne, pomiary kliniczne i ocenę opakowań konsumenckich.

W przypadku produktów niskiego ryzyka ocena zgodności jest przeprowadzana poprzez udowodnienie zgodności w formie deklaracji zgodności (deklaracja EAC) na podstawie dowodów uzyskanych przez akredytowane laboratorium badawcze (na podstawie Unii Celnej) oraz na podstawie własnych dowodów producenta. Deklaracja zgodności musi być następnie przekazana do jednostki zatwierdzonej przez Rospotrebnadzor. Deklaracja zgodności może być ważna do 5 lub 7 lat.

Z kolei produkty o wyższym ryzyku wymagają rosyjskiej rejestracji przed wprowadzeniem na rynek produktów kosmetycznych. Różne dokumenty i specyfikacje dostarczone przez producenta, jak również wyniki badań z laboratorium akredytowanego przez Unię Celną są przekazywane do organu zatwierdzonego przez Rospotrebnadzor, który następnie wydaje państwowy certyfikat rejestracyjny. 

Ważność rejestracji państwowej nie jest obecnie ograniczona, jednak w nadchodzących miesiącach będzie on ograniczony do pięcioletniego okresu ważności.

W przypadku niektórych produktów, takich jak perfumy, importer może również wymagać raportu na temat zawartości etanolu, który jest niezbędny do opodatkowania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym zawierających etanol.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
14.10.2025 13:18
Gucci, Chloé i Loewe ukarane przez Komisję Europejską za naruszanie zasad konkurencji
Trzy znane marki dosięgła unijna sprawiedliwość.Edwin Chen via Unsplash

Komisja Europejska nałożyła łączne kary finansowe w wysokości 157 mln euro na trzy luksusowe domy mody – Gucci, Chloé i Loewe – za praktyki cenowe naruszające unijne prawo konkurencji. Dochodzenie wykazało, że firmy ingerowały w politykę cenową swoich niezależnych sprzedawców detalicznych, ograniczając im możliwość samodzielnego ustalania cen produktów oferowanych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W ocenie Komisji działania te stanowiły próbę utrzymania wysokich cen detalicznych na rynku dóbr luksusowych.

Według ustaleń KE, przedsiębiorstwa w różnym stopniu, lecz w podobnym okresie, stosowały praktyki ograniczające konkurencję, które naruszały art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Przepisy te zabraniają zawierania porozumień lub podejmowania działań, które mogą zakłócać handel wewnątrzunijny i ograniczać konkurencję na jednolitym rynku.

Komisja podkreśliła, że trzy domy mody – choć działały niezależnie od siebie – w praktyce stosowały zbliżone mechanizmy nacisku wobec detalistów. Co istotne, wielu z objętych śledztwem sprzedawców oferowało jednocześnie produkty wszystkich trzech marek, co potęgowało negatywny wpływ na konkurencję. Organy unijne zaznaczyły, że działania te miały charakter długotrwały i systemowy, a ich celem było utrzymanie wizerunku marek jako ekskluzywnych poprzez kontrolę poziomu cen detalicznych.

Komisja Europejska obniżyła ostateczną wysokość kar dzięki współpracy firm podczas dochodzenia. Łączna sankcja w wysokości 157 mln euro ma być jednak – jak podkreślono w komunikacie – czytelnym sygnałem dla całej branży modowej, że UE nie będzie tolerować żadnych działań naruszających zasady wolnej konkurencji, niezależnie od pozycji rynkowej i prestiżu marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
13.10.2025 15:37
Parlament Europejski ogranicza zakres dyrektywy CSDDD: mniej firm objętych obowiązkiem monitorowania łańcuchów dostaw
Zmiany w dyrektywie CSDDD na horyzoncie.Shutterstock

Parlament Europejski osiągnął porozumienie polityczne w sprawie złagodzenia unijnej dyrektywy dotyczącej należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Due Diligence Directive – CSDDD). Nowe ustalenia znacząco ograniczają liczbę firm zobowiązanych do monitorowania i zapobiegania naruszeniom praw człowieka oraz negatywnym skutkom środowiskowym w ich łańcuchach dostaw.

Zgodnie z najnowszą propozycją, dyrektywa CSDDD miałaby obejmować jedynie przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 5 000 pracowników i osiągające obrót minimum 1,5 mld euro rocznie. To istotne podniesienie progu w stosunku do pierwotnej wersji dokumentu z 2023 roku, która przewidywała objęcie przepisami firm zatrudniających powyżej 1 000 osób i osiągających obrót od 450 mln euro. W efekcie liczba spółek objętych regulacją może spaść nawet o kilkadziesiąt procent w stosunku do pierwotnych założeń.

Pierwotna wersja CSDDD miała wprowadzić obowiązek aktywnego przeciwdziałania szkodom społecznym i środowiskowym, a za niewywiązywanie się z tego obowiązku przewidywała kary finansowe sięgające 5% globalnego obrotu. Nowe, złagodzone zapisy zmniejszają zakres odpowiedzialności korporacji i przesuwają ciężar odpowiedzialności z szerokiego sektora dużych firm na wąską grupę największych koncernów europejskich.

Kompromis polityczny został wypracowany pomiędzy Europejską Partią Ludową (EPP), socjalistami oraz liberałami z grupy Renew, po silnej presji ze strony niektórych państw członkowskich – w tym Niemiec i Francji – oraz intensywnym lobbingu międzynarodowych koncernów, takich jak ExxonMobil. Decyzja ta spotkała się z krytyką części europosłów; holenderska socjalistka Lara Wolters zrezygnowała z funkcji sprawozdawcy w proteście przeciwko – jak to określiła – „osłabieniu europejskich standardów odpowiedzialności korporacyjnej”.

Ostateczne głosowanie nad zmienionym tekstem dyrektywy ma odbyć się jeszcze w październiku, po czym rozpoczną się formalne negocjacje z państwami członkowskimi. W przypadku przyjęcia nowych przepisów, CSDDD miałaby wejść w życie w 2027 roku, jednak w znacznie ograniczonym zakresie niż pierwotnie zakładano.

Zdaniem krytyków, rewizja dyrektywy stanowi symptom szerszego odwrotu od ambitnej agendy ESG i Zielonego Ładu w Europie. Zmiany mają na celu złagodzenie obciążeń regulacyjnych wobec przedsiębiorstw w warunkach spowolnienia gospodarczego, lecz – jak ostrzegają eksperci – mogą podważyć wiarygodność UE w zakresie promowania etycznych i zrównoważonych łańcuchów dostaw oraz utrudnić osiągnięcie długofalowych celów klimatycznych i społecznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 18:18