StoryEditor
Prawo
04.10.2023 11:06

Sephora, Boots UK i Space NK wezwały rząd Wielkiej Brytanii do zajęcia się „niedopuszczalnym” wzrostem przestępczości w handlu detalicznym

Czołowi sprzedawcy detaliczni z branży kosmetycznej wzywają rząd Wielkiej Brytanii do podjęcia działań przeciwko rosnącej fali przestępczości w handlu detalicznym. Sephora, Boots, Space NK, Superdrug i The Perfume Shop należą do 88 detalistów, którzy podpisali list otwarty do Suelli Braverman - prawniczki stojącej na czele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Przedstawiciele branży kosmetycznej, w tym Sephora, Boots, Space NK, Superdrug i The Perfume Shop, apelują do brytyjskiego rządu o podjęcie działań w celu zwalczania rosnącej przestępczości w handlu detalicznym. Lista ta obejmuje 88 przedsiębiorców, którzy podpisali list otwarty, kierowany do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych pod przewodnictwem Suelli Braverman.

Według badania przestępczości British Retail Consortium (BRC) 2023 Crime Survey przeprowadzonego przez British Retail Consortium (BRC) liczba przypadków przemocy i nadużyć wobec pracowników handlu detalicznego wzrosła prawie dwukrotnie w porównaniu z poziomami przed pandemią Covid-19, przy czym w latach 2021–2022 codziennie zgłaszano 867 incydentów. Szacuje się, że przestępstwa detaliczne – w tym kradzieże, oszustwa, nadużycia i oszustwa internetowe – będą kosztować branżę 1,76 miliarda funtów w okresie 12 miesięcy do kwietnia 2023 r., wynika z szacunków BRC. Szacuje się, że w tym roku kradzieże w sklepach kosztowały sprzedawców detalicznych około 1 miliarda funtów. Według brytyjskiego Stowarzyszenia Sklepów Wielobranżowych 90 proc. pracowników sklepów doświadczyło również przemocy werbalnej.

 

Detaliści zwracają się do rządu

 

Teraz sprzedawcy detaliczni wzywają rząd Wielkiej Brytanii do podjęcia działań w celu ochrony przedsiębiorstw i pracowników. Obejmuje to utworzenie odrębnego przestępstwa za napaść lub znęcanie się nad pracownikiem handlu detalicznego, z surowszymi karami dla sprawców. Wymagałoby to od policji rejestrowania wszystkich przypadków przestępstw w handlu detalicznym, co umożliwiłoby jej lepszą alokację zasobów na tę kwestię, stwierdziło BRC. Sygnatariusze wezwali także brytyjską policję do nadania priorytetu przestępstwom w handlu detalicznym, przy czym jeden anonimowy sprzedawca detaliczny utrzymuje, że policja nie zareagowała w przypadku 73 proc. zgłoszonych poważnych przestępstw w handlu detalicznym. Reakcja policji została również oceniona jako „słaba” lub „bardzo zła” przez 44 proc. sprzedawców detalicznych w ankiecie BRC.

 

Sytuacja w Polsce

 

Fala kradzieży znana jest także polskim organom ścigania i detalistom; w okresie między rokiem 2021 a 2022 odnotowano znaczący wzrost o 31 proc., a prognozy na przyszłość nie pozostawiają złudzeń co do możliwości jego zahamowania. Sprzedawcy stają w obliczu poważnych wyzwań nie tylko z powodu kradzieży, ale także ze względu na zmieniające się nawyki konsumentów, które wpływają znacząco na ich przychody i zyski. Niektóre sieci detaliczne zdecydowały się na całkowite wycofanie automatycznych kas, aby skuteczniej przeciwdziałać nieuczciwym praktykom i ograniczyć straty.

Liczba przypadków sklepowych kradzieży wyniosła niespełna 32 tysiące, jednak jeśli spojrzymy na wykroczenia związane z kradzieżą towarów, liczba ta przekroczyła już 234 tysiące. Warto podkreślić, że są to tylko oficjalne dane, raportowane przez Komendę Główną Policji. Eksperci oceniają, że tylko 15 proc. złodziei zostaje złapanych na gorącym uczynku, co sugeruje, że skala kradzieży w rzeczywistości jest znacznie większa.

Czytaj także: Gabloty antykradzieżowe zwiększają sprzedaż? Według doniesień Ulta Beauty - tak.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
11.07.2024 00:00
Dostawca Harrodsa pod lupą śledczych w związku z naruszeniem zakazów eksportu perfum do Rosji
Luksusowe perfumy Boadicea the Victorious miały mimo zakazów trafić na rosyjski rynek.Boadicea the Victorious
David Crisp, dyrektor firmy dostarczającej luksusowe perfumy do domu handlowego Harrods, staje przed poważnymi oskarżeniami o łamanie brytyjskich sankcji nałożonych na Rosję. Kontynuował sprzedaż swoich ekskluzywnych produktów do Rosji mimo zakazów, co doprowadziło do jego usunięcia ze stanowiska i wszczęcia śledztwa.

David Crisp, dyrektor firmy, która odpowiada za dostarczanie perfum do ekskluzywnych sklepów, takich jak londyński dom towarowy Harrods, znalazł się pod lupą śledczych. Jak wykazało londyńskie orzeczenie sądu cywilnego z zeszłego tygodnia, Crisp świadomie naruszał zakazy eksportowe, kontynuując sprzedaż swoich produktów do Rosji jeszcze w 2023 roku.

W dowodach przedstawionych sądowi, prywatny detektyw podszył się pod klienta, aby zdobyć informacje. Crisp miał powiedzieć, że rynek rosyjski “ma się naprawdę dobrze” i że ignoruje “zarządzenia rządowe”. W rezultacie, sądowy nakaz usunął Cripsa ze stanowiska szefa firmy po zarzutach, że wbrew międzynarodowym sankcjom eksportował swoje perfumy do Rosji. Najdroższy z jego zapachów, Boadicea the Victorious, kosztujący 1400 funtów za butelkę, miał trafić na półki w Moskwie.

David Crisp, niegdyś finansista, przekształcił markę Boadicea the Victorious w globalny sukces, z produktami dostępnymi w luksusowych domach towarowych, takich jak Harrods, Selfridges i Harvey Nichols. Pod jego kierownictwem firma zdobyła także miejsce w luksusowym domu towarowym Tsum w Moskwie oraz otworzyła sklepy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednakże, obecnie, na mocy decyzji Sądu Najwyższego, został usunięty z funkcji dyrektora pięciu spółek związanych z produkcją i dystrybucją perfum.

David Garofalo, przewodniczący rady nadzorczej i główny inwestor, który zainwestował w firmę w 2010 roku, oskarża Crispa o narażenie reputacji firmy i łamanie prawa poprzez ignorowanie międzynarodowych sankcji. W wyniku tych działań, Crisp został aresztowany przez HMRC (brytyjski Urząd Podatków i Ceł) 10 października 2023 roku, a jego urządzenia elektroniczne zostały skonfiskowane. Śledztwo dotyczy podejrzeń, że zarządzane przez niego firmy świadomie eksportowały luksusowe perfumy do Rosji, łamiąc zakaz nałożony po inwazji Putina na Ukrainę w 2022 roku.

Czytaj także: Polski poseł i ukraiński deputowany na tropach nieetycznych działań Oriflame w kontekście wojny w Ukrainie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
08.07.2024 10:28
UOKiK rozpoczyna postępowanie wyjaśniające w sprawie potencjalnej zmowy firm obsługujących Biedronkę i Dino
Zmowa miała dotyczyć usług logistycznych świadczonych dla Biedronki i Dino.Shutterstock
W odpowiedzi na sygnały o potencjalnych naruszeniach, Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk rynkowych sieci handlowych Biedronka i Dino oraz firm przewozowych je obsługujących. Postępowanie ma na celu zbadanie potencjalnych porozumień ograniczających konkurencję na rynku pracy.

W lutym i kwietniu bieżącego roku, za zgodą sądu i w asyście Policji, pracownicy UOKiK przeprowadzili przeszukania w siedzibach spółek Jeronimo Martins Polska, Dino Polska oraz firm transportowych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował, że analiza zebranych materiałów jest w toku. Istnieją podejrzenia, że przedsiębiorcy świadczący usługi dla sieci Biedronka i Dino mogli zawrzeć porozumienie, w myśl którego nie konkurowali o pracowników. Jeśli potwierdzą się te podejrzenia, konsekwencje mogą być poważne.

Podejrzewamy, że przedsiębiorcy, którzy świadczyli usługi dla sieci Biedronka i Dino, mogli zawrzeć porozumienie, w myśl którego nie konkurowali pomiędzy sobą o pracowników. Sprawdzamy również, czy tego typu ustalenia mogły być koordynowane przez sieci handlowe. Skutkiem analizowanych praktyk byłby brak elastyczności zmiany pracy przez kierowców oraz ograniczenie tempa wzrostu ich płac

powiedział prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Postępowanie wyjaśniające jest prowadzone w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli zebrany materiał potwierdzi podejrzenia, Prezes UOKiK rozpocznie postępowanie antymonopolowe i postawi zarzuty konkretnym podmiotom. Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara finansowa do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Menedżerom odpowiedzialnym za zawarcie zmowy grozi kara pieniężna do 2 mln zł. Prawo konkurencji zabrania wszelkich porozumień, których celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, a zmowy cenowe, przetargowe i podział rynku to tylko niektóre z przykładów niedozwolonych działań.

UOKiK edukuje działy HR i pracodawców

Prezes UOKiK podkreśla, że zmowy ograniczające konkurencję na rynku pracy mają negatywny wpływ na sytuację pracowników oraz dynamikę rozwoju gospodarczego. Aby zwiększyć świadomość na ten temat, przygotowano specjalny poradnik wyjaśniający, kiedy takie działania mogą być niedozwolone i jakie kary mogą za nie grozić. Poradnik jest skierowany do pracowników, działów HR, przedsiębiorców oraz związków zawodowych. Zawiera on informacje na temat różnych form niedozwolonych porozumień, takich jak wage-fixing i no-poaching, oraz ich potencjalne skutki.

Prezes UOKiK zwraca uwagę, że klauzule zakazujące pracownikom podejmowania zatrudnienia u konkurentów po ustaniu stosunku pracy lub wykonywania zadań dla innych podmiotów w trakcie trwania pracy mogą stanowić naruszenie prawa konkurencji, jeśli są wprowadzone w wyniku porozumienia z innymi podmiotami. Poradnik wyjaśnia również, że prawo ochrony konkurencji odnosi się nie tylko do osób zatrudnionych na umowę o pracę, ale także do tych świadczących pracę na umowę zlecenie i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Wydane w 2022 i 2023 roku decyzje UOKiK dotyczące ustalania płac zawodników w ligowych rozgrywkach koszykarskich i żużlowych stanowią przykład na to, jak daleko mogą sięgać konsekwencje naruszeń prawa konkurencji na rynku pracy.

Czytaj także: UOKiK nałożył karę na Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. lipiec 2024 20:47